abonnement Unibet Coolblue
  zondag 22 oktober 2017 @ 18:24:09 #1
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174583586
Dr Alaaddin Yilmaz heeft in Hasselt voor een wereldprimeur gezorgd. Hij kon voor het eerst een hartklep opereren via een kijkoperatie. Een klassieke en erg ingrijpende openhartoperatie kan zo vermeden worden.

Voor betrekkelijk eenvoudige hartoperaties zoals bijvoorbeeld een bypass kan men al via de lies opereren. Maar als het om complexere operatie's gaat zoals een hartklep vervangen, dan is tot nu toe een openhartoperatie nodig. Het borstbeen van de patiënt wordt in dat geval helemaal doorgezaagd en de borstkas wordt opengezet om aan het hart te kunnen.

Dr Yilmaz heeft nu een techniek ontwikkeld om via een laparoscopie (een kijkoperatie) zo'n ingewikkelde operatie uit te voeren. Hij heeft samen met de industrie instrumenten ontwikkeld die klein genoeg zijn om via een insnede van 2 cm diameter tussen twee ribben en twee kleinere insnedes, de hele hartoperatie te kunnen uitvoeren. Hij heeft daarvoor nu ook de nodige kennis en vaardigheden opgebouwd. "Kleiner kunnen we niet gaan", zegt dr. Yilmaz, "want de hartklep die we moeten aanbrengen heeft ook een doorsnede van 2 cm".

Sneller herstel
De kostprijs voor deze vorm van opereren verschilt niet veel van een klassieke openhartoperatie. De technologie is wel duurder, maar de operatie is veel korter in tijdsduur en er is veel minder bloedverlies.

Het grote voordeel is dat de patiënt veel sneller herstelt na de ingreep. Na enkele dagen mogen de patiënten het ziekenhuis al verlaten. Bij de klassieke methode duurt het herstel enkele maanden en is er daarenboven kans op blijvende pijn in het borstbeen.

De nieuwe werkwijze is ook goed nieuws voor oudere patiënten. Oudere mensen zijn vaak te zwak om een openhartoperatie aan te kunnen. Met de nieuwe kijkoperatie-techniek kunnen die mensen toch geholpen worden.

Vandaag opereerde dr. Yilmaz al de vierde patiënt op deze nieuwe manier onder grote belangstelling van Australische artsen. De hele wereld is erg nieuwsgierig naar de revolutionaire techniek.

Dr Yilmaz zelf is uiteraard zeer overtuigd van zijn techniek : "Je herstelt alsof je in je vinger hebt gesneden", is één van zijn uitspraken, of nog : "openhartoperatie's zijn achterhaalde flauwekul."
https://www.vrt.be/vrtnws(...)-een-hartklep-te-op/
_
Een keertje goed nieuws. :P
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  zondag 22 oktober 2017 @ 18:28:25 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_174583674
Da's wel nice :7
En inderdaad een keertje goed nieuws uit België :9
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 zondag 22 oktober 2017 @ 18:42:53 #3
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_174583962
We proberen het nog eens. Niet op de man spelen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_174584117
Ik vind het een schitterende ontwikkeling, op deze manier opereren heeft een VEEL minder grote impact op het lichaam. Hopelijk wordt het wereldwijd toegepast ^O^
Ik heb muziek opstaan dus heb het filmpje niet geluisterd, ik vraag mezelf af of de nieuwe klep geplaatst is terwijl het hart nog klopte (lijkt mij sterk), of dat er een hart-longmachine gebruikt is?
pi_174584362
Een klepvervanging zonder openhartoperatie gebeurt al zo vaak, denk aan de TAVI's en de mitraclips.

Een bypass van de kransslagaders gebeurt niet via de lies trouwens, dat is vrijwel altijd een openhartoperatie.

Verder heel knap en mooi dat het kan natuurlijk ^O^.
pi_174584808
Als jullie nou eens naar de inhoud van de OP kijken i.p.v. wie de TS is en hoe de chirurg heet of wat dan ook, dan zou dit topic veel leuker zijn.
  User die overal opduikt 2022 zondag 22 oktober 2017 @ 19:29:41 #7
186611 Haags
pi_174584953
Nice.
Zonder wrijving geen glans
pi_174584980
Goed bezig. Ik denk dat 3D printers en stamcelonderzoek ook veel zal bijdragen aan de medische wetenschap de komende jaren.
pi_174585076
Dr Alaaddin Yilmaz had ook live op tv een openhartoperatie uitgevoerd.

https://www.antoniuszieke(...)ie-live-groot-succes
pi_174585181
Goed nieuws. Weinig meer over te zeggen.
pi_174585199
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:30 schreef polderturk het volgende:
Goed bezig. Ik denk dat 3D printers en stamcelonderzoek ook veel zal bijdragen aan de medische wetenschap de komende jaren.
Dat denk ik ook, en ik verwacht dat de hersteltijd van de patiënt enorm vooruit zal gaan.
pi_174585271
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:33 schreef polderturk het volgende:
Dr Alaaddin Yilmaz had ook live op tv een openhartoperatie uitgevoerd.

https://www.antoniuszieke(...)ie-live-groot-succes
Overigens staat in dat bericht dat hij geen doctor maar een doctorandus is, maar ik neem aan dat het een fout van de media-afdeling is.
pi_174585289
quote:
14s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:38 schreef Juup© het volgende:

[..]

Dat denk ik ook, en ik verwacht dat de hersteltijd van de patiënt enorm vooruit zal gaan.
Hopelijk zal het uiteindelijk ook goedkoper worden waardoor onze zorgkosten omlaag kunnen.
pi_174585303
quote:
14s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:40 schreef Juup© het volgende:

[..]

Overigens staat in dat bericht dat hij geen doctor maar een doctorandus is, maar ik neem aan dat het een fout van de media-afdeling is.
Dat was in 2010. Hij was mogelijk toen nog aan het promoveren.
pi_174585306
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:41 schreef polderturk het volgende:

[..]

Hopelijk zal het uiteindelijk ook goedkoper worden waardoor onze zorgkosten omlaag kunnen.
Deze regering kennende zal het tegenovergestelde helaas het geval zijn denk ik :{
pi_174585318
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:42 schreef polderturk het volgende:

[..]

Dat was in 2010. Hij was mogelijk toen nog aan het promoveren.
Dank voor de aanvulling, heb ik over het hoofd gezien dan ^O^
pi_174585343
quote:
14s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:42 schreef Juup© het volgende:

[..]

Dank voor de aanvulling, heb ik over het hoofd gezien dan ^O^
Graag gedaan. Fijne avond nog.
  maandag 23 oktober 2017 @ 11:58:10 #18
3542 Gia
User under construction
pi_174600793
quote:
14s.gif Op zondag 22 oktober 2017 18:51 schreef Juup© het volgende:
Ik vind het een schitterende ontwikkeling, op deze manier opereren heeft een VEEL minder grote impact op het lichaam. Hopelijk wordt het wereldwijd toegepast ^O^
Ik heb muziek opstaan dus heb het filmpje niet geluisterd, ik vraag mezelf af of de nieuwe klep geplaatst is terwijl het hart nog klopte (lijkt mij sterk), of dat er een hart-longmachine gebruikt is?
Die hart-longmachine moet worden aangesloten op de grote aders, toch?
Vraag me wel af waar ze die dan nu op aansluiten. Opereren met een kloppend hart lijkt me onmogelijk.

Overigens was het al mogelijk om biologische kleppen via de oksel te plaatsen. Maar niet allemaal.
Heb zelf een kunststof mitralisklep. Daar moet je gewoon voor open. Gelukkig gaat ie, als het goed is, levenslang mee. Heb die nu ruim 13,5 jaar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')