Ik zou Arianisme iets meer op dezelfde lijn als Nestorianisme willen zetten dan tussen Nestorianisme en Islam. Mogelijk wordt het op z'n best nog net een zijtak tussen de twee maar dat lijkt me vrij lastig te plaatsen.quote:Op donderdag 7 februari 2019 09:50 schreef ATON het volgende:
[..]
Ja natuurlijk is er al de laatste 20 jaar al heel wat archeologisch onderzoek gedaan. Ik denk dat het Arianisme dichter aanleunt bij de islam dan het Nestorianisme. Voor wie hierover de huidige stand van zaken wil weten zijn beide boeken zeker een goede opener :
https://www.bol.com/nl/f/het-vierde-beest/33161151/?country=BE
https://www.bol.com/nl/p/(...)06201006/?country=BE
Maar die zal je wel al zeker kennen.
Nog een link :
http://www.muslimheritage.com/article/from-petra-back-to-makka
Zeker dit laatste zal wel zo geweest zijn. Er is ook een vlucht naar Syri genomen. Om hun kost te verdienen gaven deze ' christenen ' onderwijs aan de gegoede klasse. Dit was de aanzet tot de nieuwe sekte, de islam. De zijde/zout route heeft hier ook een sterke rol in gespeeld. Vandaar dat er ook invloeden uit het Mazdasme in zitten.quote:Op donderdag 7 februari 2019 10:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik zou Arianisme iets meer op dezelfde lijn als Nestorianisme willen zetten dan tussen Nestorianisme en Islam. Mogelijk wordt het op z'n best nog net een zijtak tussen de twee maar dat lijkt me vrij lastig te plaatsen.
Arianism is a nontrinitarian Christological doctrine which asserts the belief that Jesus Christ is the Son of God who was begotten by God the Father at a point in time, a creature distinct from the Father and is therefore subordinate to him, but the Son is also God (i.e.)
Jezus bleef in Arianisme nog "binnenboord" als zoon van God. Nestorianisme wees 'm af. Het verschil in gemor (Arianisme) binnen de Christelijke wereld en een hardere afwijzing en verbanning tot gevolg (Nestorianisme). Het verschil tussen een wat loshangende tak en een gevallen tak.
Nestorianen trokken vanuit Constantinople oostwaards en mengden later hun geloof met Griekse en Arabische werken. Daarbij kan het wel geweest zijn dat er invloeden van Arianisme in Nestorianisme zitten en dat ze elkaar beinvloed hebben.
De regel bij religies is niet dat wanneer iets niet onder het Christendom valt het automatisch een sekte is.quote:Op donderdag 7 februari 2019 11:19 schreef ATON het volgende:
[..]
Zeker dit laatste zal wel zo geweest zijn. Er is ook een vlucht naar Syri genomen. Om hun kost te verdienen gaven deze ' christenen ' onderwijs aan de gegoede klasse. Dit was de aanzet tot de nieuwe sekte, de islam. De zijde/zout route heeft hier ook een sterke rol in gespeeld. Vandaar dat er ook invloeden uit het Mazdasme in zitten.
Juist. Pas in de 6e eeuw is er een omslag geweest en werd het een politiek-religieuze verovering religie.quote:Op donderdag 7 februari 2019 12:20 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De regel bij religies is niet dat wanneer iets niet onder het Christendom valt het automatisch een sekte is.
De Islam is gewoon een volwaardig geloof onder n God. En of de tak gevallen is of gepromoot is maar net door welke bril je het bekijkt. Ik begrijp dat de modern conservatieve takken als het Salafisme een beetje sektarische trekjes hebben maar met name de oer Islamitische cultuur was volgens verslagen van Christenen heel open en minder drukkend dan oude orthodox- Christelijke culturen.
Religie en cultuur waren toen wat meer verweven in het algemeen. Ook in het Christendom was het land en religie als samensmelting. Zoals we het nu zien is het niet altijd geweest.quote:Op donderdag 7 februari 2019 12:39 schreef ATON het volgende:
[..]
Juist. Pas in de 6e eeuw is er een omslag geweest en werd het een politiek-religieuze verovering religie.
Mee eens. Vergelijkbaar met de theocratie in Iran.quote:Op donderdag 7 februari 2019 12:41 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Religie en cultuur waren toen wat meer verweven in het algemeen. Ook in het Christendom was het land en religie als samensmelting. Zoals we het nu zien is het niet altijd geweest.
een beetje misschien.quote:Op donderdag 7 februari 2019 12:44 schreef ATON het volgende:
[..]
Mee eens. Vergelijkbaar met de theocratie in Iran.
Mijn interpretatie bij volmaaktheid.quote:Op donderdag 7 februari 2019 08:52 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat is juw interpretatie van "een echte god". Het gaat voorbij aan het sociaal-cukturele element van godsdienst en dat zou voor een "echte god" heel belangrijk kunnen zijn. Het ligt ook aan je interpretatie van begrippen als god en wereld, en hoe je de band tussen god en gelovige ziet.
Voor wat betreft Nederland: de kerk was het grootste gebouw in de meeste nederzettingen, daar kon "iedereen" in dus dat werd zo gedaan, in elk geval bij slecht weer. Bij rechtszittingen (het gedeelte dat binnen mocht) gebruikte men de kroeg (de schout was vaak tevens kroegbaas).quote:Op donderdag 7 februari 2019 12:52 schreef Beathoven het volgende:
Maar wat ik bedoelde is dat je kerken en moskeeen had die ook een functie als stadhuis hadden en bij rampen de plek voor overleg was. Soms was 't een noodhospitaal of een noodopvang. Soms een brandweerkazerne waar iedereen de boel coordineerde. Al die functies die overheidsgebouwen hadden waren er veelal sporadisch terug te vinden. De maatschappij was meer deel van het geloof en het geloof was deel van de maatschappij.
Niet elke god is volmaakt, niet elke religie evangelisch, niet elke god een demiurg. Dat is jouw beeld van een god.quote:Op woensdag 13 februari 2019 20:24 schreef MrRatio het volgende:
[..]
Mijn interpretatie bij volmaaktheid.
Als er zoiets als een god bestaat doet hij/zij/het erg amateuristisch met het aan de man brengen van een heldere en effectieve boodschap. Planeten scheppen gaat in een handomdraai, een verhaal overbrengen niet.
Theocratie, dat zei ik toch ?quote:Op donderdag 7 februari 2019 12:52 schreef Beathoven het volgende:
[..]
een beetje misschien.
Met het verschil dat er nauwelijks weerstand was en de verlichting altijd in de vorm van een nieuwe stroming van hetzelfde was.
Maar wat ik bedoelde is dat je kerken en moskeeen had die ook een functie als stadhuis hadden en bij rampen de plek voor overleg was. Soms was 't een noodhospitaal of een noodopvang. Soms een brandweerkazerne waar iedereen de boel coordineerde. Al die functies die overheidsgebouwen hadden waren er veelal sporadisch terug te vinden. De maatschappij was meer deel van het geloof en het geloof was deel van de maatschappij.
1.0.Jodendomquote:Op dinsdag 14 november 2017 15:45 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Zeker interessant, maar niemand heeft gelijk.
Het eene is beinvloed of voortgekomen uit het andere.
Het joden- christendom was in de 6de/7e eeuw verspreid over het hele middellandse zee gebied en dus ook in het midden oosten door de handel die gedreven werd.
[ afbeelding ]
Mohammed sprak zelfs een hoop met de christelijke monnik Bahira in Syri tjdens zijn reizen met zijn oom. Dus slim dat hij eerder een religie die al bekend is in de regio aanpast en verspreid.
Islam is een soort update 3.0, waar het jodendom 1.0 was en christendom 2.0.
Zo hebben ze ook veel gemeen met de egyptische mythologie.
Nestorius wees het idee van Jezus als zoon van God niet af. Hij vond alleen dat Maria niet "moeder van God" genoemd kon worden omdat dat leek te impliceren dat ze moeder was van de "hele" God in plaats van alleen moeder van de menselijke natuur van Jezus, die tevens zoon van God was.quote:Op donderdag 7 februari 2019 10:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Jezus bleef in Arianisme nog "binnenboord" als zoon van God. Nestorianisme wees 'm af.
quote:Op maandag 25 februari 2019 11:38 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nestorius wees het idee van Jezus als zoon van God niet af. Hij vond alleen dat Maria niet "moeder van God" genoemd kon worden omdat dat leek te impliceren dat ze moeder was van de "hele" God in plaats van alleen moeder van de menselijke natuur van Jezus, die tevens zoon van God was.
Waardoor je wel de discussie kreeg over welke rol jezus vertegenwoordigd (zie op) het heeft uiteindelijk tot een van de grootste breuken in de geschiedenis van het Christendom geleid. Als deze split er niet was geweest hadden de middeleeuwen een iets andere vorm aangenomen.quote:Op maandag 25 februari 2019 11:38 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nestorius wees het idee van Jezus als zoon van God niet af. Hij vond alleen dat Maria niet "moeder van God" genoemd kon worden omdat dat leek te impliceren dat ze moeder was van de "hele" God in plaats van alleen moeder van de menselijke natuur van Jezus, die tevens zoon van God was.
En was nooit de Islam ontstaan. Buiten de Nestorianen en de Arianen waren er nog wel meerdere strekkingen die verketterd zijn. Allen hebben bijgedragen tot de inhoud van de Koran in meer of mindere mate. Zelfs het Mazdasme heeft een duit in het zakje gedaan.quote:Op maandag 25 februari 2019 18:22 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Waardoor je wel de discussie kreeg over welke rol jezus vertegenwoordigd (zie op) het heeft uiteindelijk tot een van de grootste breuken in de geschiedenis van het Christendom geleid. Als deze split er niet was geweest hadden de middeleeuwen een iets andere vorm aangenomen.
Er zijn er inderdaad een hoop geweest. De eerste Nestoriaanse communes braken ook weer eenvoudig op in nieuwe door met deze nieuwe positie van Jezus te worstelen. En veel versplinteringen in het oosten zijn uiteindelijk in de joods-christelijke Islam weer verenigd.quote:Op maandag 25 februari 2019 18:44 schreef ATON het volgende:
[..]
En was nooit de Islam ontstaan. Buiten de Nestorianen en de Arianen waren er nog wel meerdere strekkingen die verketterd zijn. Allen hebben bijgedragen tot de inhoud van de Koran in meer of mindere mate. Zelfs het Mazdasme heeft een duit in het zakje gedaan.
quote:Op maandag 25 februari 2019 18:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Er zijn er inderdaad een hoop geweest. De eerste Nestoriaanse communes braken ook weer eenvoudig op in nieuwe door met deze nieuwe positie van Jezus te worstelen. En veel versplinteringen in het oosten zijn uiteindelijk in de joods-christelijke Islam weer verenigd.
Het lijkt me geen mooie tijd voor de bevolking te zijn geweest met die twee continenten aan Christendom die elkaar als ketters zagen.
Het christendom kende al sinds de eerste eeuw verschillende stromen en sub-stromen. Het Nestorianisme was daar maar n van, en niet de eerste die de rol van Jezus ter discussie stelde. De Arianen hadden dat al een eeuw eerder gedaan, en voor hen vele anderen, want dat debat was al een paar eeuwen gaande. Waar de islam zijn specifieke christologie (als je dat bij een niet-christelijke stroming zo kunt noemen) vandaan heeft weet ik niet, maar de opinie dat Jezus enkel een menselijke profeet was en dat de kruisdood (voor zover er wordt erkend dat die heeft plaatsgevonden) geen speciale reddende betekenis voor de mensheid had, plaatst de islam volgens mij op een behoorlijke afstand van het Nestorianisme. Als er een rechtstreekse invloed werkzaam is geweest, dan zou je die van een veel oudere afsplitsing verwachten waarin Jezus nog geen goddelijke natuur werd toegekend.quote:Op maandag 25 februari 2019 18:22 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Waardoor je wel de discussie kreeg over welke rol jezus vertegenwoordigd (zie op) het heeft uiteindelijk tot een van de grootste breuken in de geschiedenis van het Christendom geleid. Als deze split er niet was geweest hadden de middeleeuwen een iets andere vorm aangenomen.
Na enkele concilies in de 4e eeuw heeft men bepaald hoe het christendom er zou uitzien en heeft hiervoor de nodige dogma's opgesteld. Men was toen al een heel eind verwijderd van de bron.quote:Op maandag 25 februari 2019 19:39 schreef Iblardi het volgende:
Waar de islam zijn specifieke christologie (als je dat bij een niet-christelijke stroming zo kunt noemen) vandaan heeft weet ik niet, maar de opinie dat Jezus enkel een menselijke profeet was
Het waren toch ook wel deels de Judaistische Joden die zich tot die versplintering van Christelijke rebellen met hun eigen canons mengden omdat Jezus Joodse roots had. In een ander topic, die niet zo goed loopt als deze (understatement) de ebionieten (armen) b.v. aangehaald wat als stroming eigenlijk al Islam is zonder dat het Islam heet.quote:Op maandag 25 februari 2019 20:02 schreef ATON het volgende:
[..]
Na enkele concilies in de 4e eeuw heeft men bepaald hoe het christendom er zou uitzien en heeft hiervoor de nodige dogma's opgesteld. Men was toen al een heel eind verwijderd van de bron.
De overige strekkingen, wat toen nog mysterie culten waren werden uit het Rijk verbannen. Een deel belandde in Arabi en een deel in Syri waar men aanvankelijk aan de kost kwam met les geven aan de analfabetische upper class. Langs beide kanten was er nog eens kruisbestuiving met de lokale religies. Dit werd de fundering van de islam.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Arianismequote:Op maandag 25 februari 2019 19:39 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het christendom kende al sinds de eerste eeuw verschillende stromen en sub-stromen. Het Nestorianisme was daar maar n van, en niet de eerste die de rol van Jezus ter discussie stelde. De Arianen hadden dat al een eeuw eerder gedaan, en voor hen vele anderen, want dat debat was al een paar eeuwen gaande.
Ik zie Nestorianisme in de Christelijke wereld als een flinke aardverschuiving. Ja, het is mogelijk dat er voor het Nestorianisme rebelse partijen waren maar als die allemaal ergens tot uitstervende minderheden werden gemaakt dan zijn die uiteindelijk allemaal overwonnen. En gezien de woede in het westen stelde dit wel degelijk wat voor en brachten de Nestorianen een beetje als embryonale vorm van de Islam, waarbij de joodse interesse in de latere cult-aftakkingen van het Nestorianisme uiteindelijk de Islam door z'n tienerjaren hielp. Deze Joden werden Christen; en zo had je ineens Joods-Christenen die strikt in hun leer waren ; en die laatste hybride vorm werd de Islam.quote:Waar de islam zijn specifieke christologie (als je dat bij een niet-christelijke stroming zo kunt noemen) vandaan heeft weet ik niet, maar de opinie dat Jezus enkel een menselijke profeet was en dat de kruisdood (voor zover er wordt erkend dat die heeft plaatsgevonden) geen speciale reddende betekenis voor de mensheid had, plaatst de islam volgens mij op een behoorlijke afstand van het Nestorianisme. Als er een rechtstreekse invloed werkzaam is geweest, dan zou je die van een veel oudere afsplitsing verwachten waarin Jezus nog geen goddelijke natuur werd toegekend.
Zou kunnen, maar dat men de dode zeerollen weg wilde omdat het 't hele idee van dat de Koran min of meer uit de lucht kwam vallen (als in door God gegeven ipv door mensenhanden gecanoniseert) buitenspel zet is ook wel iets dat niet moet worden weggepoetst.quote:Maar een intutief-monothestische godsdienststichter zonder al te veel specifieke kennis van het christendom kan zulke ideen over de rol van Jezus in mijn ogen ook best zelfstandig hebben ontwikkeld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |