abonnement Unibet Coolblue
pi_174577258
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 07:27 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ieren zijn nooit slaaf geweest in de De Nieuwe Wereld. Leuk die verzinsels, die hun oorsprong hebben in Stormfront forumpost, maar ze zijn niet waar.

Er zijn wel Ieren die een soort van slavenwerk deden in Amerika maar dit was op basis van een contract waarmee zij hun tocht naar het Amerikaanse continent betaalden. Daarna waren ze vrij. Daarnaast waren er wat criminelen die na een uitspraak van de rechter voor straf in Amerika (en later Australië) moesten werken. Nu zal ik niet zeggen dat deze straffen vaak zeer zwaar waren ten opzichte van de misdaad, maar van het slavensysteem was absoluut geen sprake.

Indentured servants heetten die in het Engels. Waren even goed als normale kolonisten in landarbeid, maar minder goed in de ambachten, in Colonization tenminste. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_174578525
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 11:13 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]


[..]

https://www.nytimes.com/2017/03/17/us/irish-slaves-myth.html
Volgens dit artikel heb je gelijk omdat de legale definitie anders is. Maar ik ben meer een voorstander van de eend test.
Oftewel criminelen met een strafblad. Niet dat het goed is om mensen te straffen vanwege een politiek idee, maar dat is een andere discussie. Het waren geen slaven maar veroordeelden. Sowieso waren dat er ook maar 10.000 ofzo. Ze hadden werkstraf, het waren geen slaven.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_174578901
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 15:29 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Oftewel criminelen met een strafblad. Niet dat het goed is om mensen te straffen vanwege een politiek idee, maar dat is een andere discussie. Het waren geen slaven maar veroordeelden. Sowieso waren dat er ook maar 10.000 ofzo. Ze hadden werkstraf, het waren geen slaven.
Ik weet er nu alles van want ik heb nu ook wikipedia gelezen en volgens historici moet het verschil tussen Ieren en slaven ''academic'' geweest zijn voor de indentured servants.
pi_174579169
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 07:27 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ieren zijn nooit slaaf geweest in de De Nieuwe Wereld. Leuk die verzinsels, die hun oorsprong hebben in Stormfront forumpost, maar ze zijn niet waar.

Er zijn wel Ieren die een soort van slavenwerk deden in Amerika maar dit was op basis van een contract waarmee zij hun tocht naar het Amerikaanse continent betaalden. Daarna waren ze vrij. Daarnaast waren er wat criminelen die na een uitspraak van de rechter voor straf in Amerika (en later Australië) moesten werken. Nu zal ik niet zeggen dat deze straffen vaak zeer zwaar waren ten opzichte van de misdaad, maar van het slavensysteem was absoluut geen sprake.

Slaaf is wellicht een groot woord, maar de Ieren, en ook de Schotten, zijn natuurlijk wel eeuwenlang de voetveeg van de Engelsen geweest.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_174580438
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 15:47 schreef Hathor het volgende:

[..]

Slaaf is wellicht een groot woord, maar de Ieren, en ook de Schotten, zijn natuurlijk wel eeuwenlang de voetveeg van de Engelsen geweest.
Mijn familie komt uit Ierland dus ik weet er genoeg van. Maar 't zijn andere verhalen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_174580712
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 15:47 schreef Hathor het volgende:

[..]

Slaaf is wellicht een groot woord, maar de Ieren, en ook de Schotten, zijn natuurlijk wel eeuwenlang de voetveeg van de Engelsen geweest.
Waren die Ieren als slaaf meegenomen door de Pelgrims dan? :o
pi_174580879
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 16:20 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Mijn familie komt uit Ierland dus ik weet er genoeg van. Maar 't zijn andere verhalen.
Maar het is natuurlijk wel gewoon onderdrukking. weliswaar geen slavernij, maar het verschil is niet zo groot natuurlijk. Ken je de film the wind that shakes the barley?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  zondag 22 oktober 2017 @ 21:57:45 #83
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_174590207
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 13:16 schreef Hdero het volgende:

[..]

slaverNIJverleden, en nee, ten tijde van de Pelgrims waren er nog geen 'zwarte'/negerslaven in Amerika. Dus dat beeld kan ook niet opgeroepen worden. Leuk geprobeerd maar slecht uitgevoerd.

[..]

Jawel hoor, of in ieder geval omstreeks dezelfde periode.

quote:
The core of the group that came to be known as the Pilgrims were brought together between 1586 and 1605 by shared theological beliefs, as expressed by Richard Clyfton, a Brownist parson at All Saints' Parish Church in Babworth, near East Retford, Nottinghamshire. This congregation held Puritan beliefs comparable to other non-conforming movements (i.e., groups not in communion with the Church of England) led by Robert Browne, John Greenwood, and Henry Barrowe. As Separatists, they also held that their differences with the Church of England were irreconcilable and that their worship should be independent of the trappings, traditions, and organization of a central church—unlike those Puritans who maintained their membership in and allegiance to the Church of England.[2] William Brewster, a former diplomatic assistant to the Netherlands, was living in the Scrooby manor house, serving as postmaster for the village and bailiff to the Archbishop of York. He had been impressed by Clyfton's services and had begun participating in services led by John Smyth in Gainsborough, Lincolnshire.[3]

https://en.wikipedia.org/wiki/Pilgrims_(Plymouth_Colony)
quote:
The Rise and Fall of the Slave Trade in Massachusetts Part I

By Cliff Odle

In 1620, the Pilgrims reached land in the new world and set up a colony. Plymouth, as they called it, would be their new home where they could worship freely, separate from the Church of England. Four years later, a gentleman by the name of Samuel Maverick arrived with two African slaves. Their arrival marked the beginning of a trade that would last more than two centuries, and challenge the meaning of freedom even after the trade was abolished.

In 1643, the Puritan citizens of the Plymouth colony joined forces with the Massachusetts Bay Colony, The New Haven colony and the Connecticut colony to form the New England Confederation. One of the first articles in the confederation established guidelines to legalize the slave trade, placing Massachusetts among the first colonies to do so. It would be nearly twenty years before the first southern colony did the same.

The settlers needed an inexpensive form of labor to handle the heavy tasks that came with starting a new colony. At first, they looked to the Native American tribes as a source of labor, as the Spanish did before them. But the Pequots and other tribes proved to be too unreliable and too dangerous to be considered useful slaves. In their place came slaves from Africa and indentured servants from Europe. At first, the African slaves were treated like indentured servants. This meant that they would work for a master for several years, until they had worked off the price of their passage to the new world. Indentured servitude soon gave way to "life-long" or "chattel" slavery. Laborers were now considered property, not people. Additionally, their children became slaves as well.

http://www.thefreedomtrai(...)ve-trade-part1.shtml
quote:
The first 19 or so Africans to reach the English colonies arrived in Jamestown, Virginia in 1619, brought by Dutch traders who had seized them from a captured Spanish slave ship. The Spanish usually baptized slaves in Africa before embarking them. As English custom then considered baptized Christians exempt from slavery, colonists treated these Africans as indentured servants, and they joined about 1,000 English indentured servants already in the colony. The Africans were freed after a prescribed period and given the use of land and supplies by their former masters. The historian Ira Berlin noted that what he called the "charter generation" in the colonies was sometimes made up of mixed-race men (Atlantic Creoles) who were indentured servants, and whose ancestry was African and Iberian. They were descendants of African women and Portuguese or Spanish men who worked in African ports as traders or facilitators in the slave trade. For example, Anthony Johnson arrived in Virginia in 1621 from Angola as an indentured servant; he became free and a property owner, eventually buying and owning slaves himself. The transformation of the social status of Africans, from indentured servitude to slaves in a racial caste which they could not leave or escape, happened gradually.

https://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_the_United_States
Krekker is de bom!
pi_174590407
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 13:02 schreef speknek het volgende:
Het is tenminste stereotypebevestigend. In een land waar zwarten nog regelmatig voor hun leven moeten vrezen omdat de gemiddelde politieagent en politicus niet veel verder dan het stereotype kijkt, is het niet heel handig.

Aan de andere kant, het is een geschiedenisles, het kind was zelf vrijwilliger (of geinternaliseerd?), en misschien was dit nou juist een opzetje voor de docente om een goed gesprek met de klas over stereotypes te hebben. Zonder context kunnen we daar niet echt over oordelen.

Aan de andere andere kant, alleen al het feit dat de lerares breedlachend met de kinderen in een dubieus beeld over racistische stereotypes gaat staan, geeft zeer sterk te denken dat ze de gogme heeft om dit aan te grijpen voor een opvoedkundige discussie.

Speknek beslist: ophef gedeeltelijk correct.
Maar wat is kwalijker: dit beeld of degene die hier een stereotype in ziet?
  zondag 22 oktober 2017 @ 22:08:01 #85
8369 speknek
Another day another slay
pi_174590758
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:01 schreef Rangono het volgende:

[..]

Maar wat is kwalijker: dit beeld of degene die hier een stereotype in ziet?
Die kun je niet van elkaar scheiden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_174590838
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:08 schreef speknek het volgende:

[..]

Die kun je niet van elkaar scheiden.
Natuurlijk wel. Het gaat om intenties. Als de intentie van deze juf goed was, dan zijn de ophef makers de daadwerkelijke racisten.

Ik denk ook van alles bij die foto, maar laten we wel intellectueel-eerlijk blijven.
  zondag 22 oktober 2017 @ 22:13:01 #87
8369 speknek
Another day another slay
pi_174590997
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:09 schreef Rangono het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Het gaat om intenties. Als de intentie van deze juf goed was, dan zijn de ophef makers de daadwerkelijke racisten.

Ik denk ook van alles bij die foto, maar laten we wel intellectueel-eerlijk blijven.
Natuurlijk niet, een beeld is een voorstelling van iets, en daarmee een representatie van een sociaal construct.

"De ophef makers de daadwerkelijke racisten", dat is niet intellectueel en niet eerlijk.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_174591497
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:13 schreef speknek het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, een beeld is een voorstelling van iets, en daarmee een representatie van een sociaal construct.

"De ophef makers de daadwerkelijke racisten", dat is niet intellectueel en niet eerlijk.
Intenties kun je nooit achterhalen. Er is simpelweg niks mis met dat beeld. Er was geen dwang in het spel en het gaat om geschiedenis.
  zondag 22 oktober 2017 @ 22:25:59 #89
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_174591519
jeetje,ik heb een dvd van de kinderopvang waarop een donker ventje een aap speelt, omdat hij dat heel graag wilde, ben ik nu ook een racist?
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
pi_174591537
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:57 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Jawel hoor, of in ieder geval omstreeks dezelfde periode.

[..]


[..]


[..]

Dan is er dus niks mis met wat die voorstelling van de juf want het gaat om geschiedenis.
pi_174591622
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:25 schreef slaveloos het volgende:
jeetje,ik heb een dvd van de kinderopvang waarop een donker ventje een aap speelt, omdat hij dat heel graag wilde, ben ik nu ook een racist?
Nee, dat donker ventje is de racist. :')

Volgens de Sylvana redenatie.
pi_174591767
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:13 schreef speknek het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, een beeld is een voorstelling van iets, en daarmee een representatie van een sociaal construct.

"De ophef makers de daadwerkelijke racisten", dat is niet intellectueel en niet eerlijk.
Het is niet alsof dat beeld maar een voorstelling laat zien. Je zou ook gewoon kunnen denken: 'het is een geschiedenisles en de juf heeft dit op deze manier in beeld willen brengen'. Nuttig, want zo leren kinderen dat gelijkheid tussen verschillende etniciteiten een overwinning is en dat dit vroeger helaas niet het geval was.

Maar ja, je kunt er ook voor kiezen heel gekwetst te zijn.
  zondag 22 oktober 2017 @ 22:37:34 #93
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_174591963
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:26 schreef Hdero het volgende:

[..]

Dan is er dus niks mis met wat die voorstelling van de juf want het gaat om geschiedenis.
Ik reageer ook niet op de openingspost. Ik reageer op jouw (redelijk onjuiste) bewering.

Enige wat ik over de OP kan zeggen is persoonlijk geen voorstander v/d loopteugel ben :r Doet me denken aan het hedendaagse tuigje voor kinderen :r :r :r



Maar daar ging het mij dus niet om. Het ging mij om jouw bewering en het verkeerde beeld dat je hierbij schetste.
Krekker is de bom!
  zondag 22 oktober 2017 @ 22:55:42 #94
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_174593051
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:28 schreef Kloon7 het volgende:

[..]

Nee, dat donker ventje is de racist. :')

Volgens de Sylvana redenatie.
hahaha ja een rascist van 5 jaar oud
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
pi_174593113
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:55 schreef slaveloos het volgende:

[..]

hahaha ja een rascist van 5 jaar oud
Kunnen 10 jarigen wel racist zijn?
  zondag 22 oktober 2017 @ 23:09:17 #96
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_174593580
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:57 schreef Hdero het volgende:

[..]

Kunnen 10 jarigen wel racist zijn?
alleen alsmje ze goed opvoedt :+
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
pi_174594230
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 23:09 schreef slaveloos het volgende:

[..]

alleen alsmje ze goed opvoedt :+
Dus het is goed om kinderen op te voeden om racistisch te zijn?
  maandag 23 oktober 2017 @ 05:59:12 #98
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174596793
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 07:29 schreef Nielsch het volgende:

Het zijn dan ook geen feiten maar door Stormfront en co gespinde verhaaltjes om te doen alsof de Britten ook Europese slaven hadden.
Indentured servants, dan.

"An indentured servant or indentured laborer is an employee (indenturee) within a system of unfree labor who is bound by a signed or forced contract (indenture) to work for a particular employer for a fixed time period."

Voelt best wel heel erg als slavernij, ook al wordt het anders genoemd.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_174596820
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 05:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Indentured servants, dan.

"An indentured servant or indentured laborer is an employee (indenturee) within a system of unfree labor who is bound by a signed or forced contract (indenture) to work for a particular employer for a fixed time period."

Voelt best wel heel erg als slavernij, ook al wordt het anders genoemd.
Behalve dan dat deze mannen er zelf voor kozen, ze na een bepaalde periode gewoon weer vrij waren, hun kinderen niet automatisch slaaf werden en nog tig verschillen. Nee kerel, ik snap best dat rechtse wappies als jij heel graag zien dat er blanke slaven waren, maar daar hoef je het vele leed dat mijn voorouders door de Britten is aangedaan niet voor te misbruiken.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_174596824
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 06:17 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Behalve dan dat deze mannen er zelf voor kozen, ze na een bepaalde periode gewoon weer vrij waren, hun kinderen niet automatisch slaaf werden en nog tig verschillen. Nee kerel, ik snap best dat rechtse wappies als jij heel graag zien dat er blanke slaven waren, maar daar hoef je het vele leed dat mijn voorouders door de Britten is aangedaan niet voor te misbruiken.
In het feodale tijdperk was sowieso iedere landarbeider in dienst van een boer/veldheer een slaaf, ga je je daarom opwinden?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')