abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_174543291
Voor DVD's en bluray's branden bestaan er tegenwoordig M-disks die die minder gevoelig zijn voor slijtage dan de schijfjes met een organische dye. (Je hebt dan wel een brander nodig die dit soort disks ondersteunt, want de laser moet sterker zijn.)

Helaas bestaat dit niet voor het branden voor (audio-)CDs.

Ik dacht altijd dat MAM-E de beste kwaliteit levert. Maar ze zijn ontzettend duur en ik vermoed dat MAM-E misbruik maakt van onwetende audiofielen.

Ik lees wel wat artikelen welke merken vaak betrouwbaar zijn en welke je beter kan mijden. Maar wat is jullie ervaring?

Ik vraag dit, omdat ik bijvoorbeeld een CD voor mijn vader, andere familie of vrienden wil branden en dan ook een hoesje ontwerp en uitprint. Dan is het zonde als de CD na een jaar al niet meer leesbaar is of gewoon slecht geluid geeft.
pi_174543746
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 18:38 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Voor DVD's en bluray's branden bestaan er tegenwoordig M-disks die die minder gevoelig zijn voor slijtage dan de schijfjes met een organische dye. (Je hebt dan wel een brander nodig die dit soort disks ondersteunt, want de laser moet sterker zijn.)

Helaas bestaat dit niet voor het branden voor (audio-)CDs.

Ik dacht altijd dat MAM-E de beste kwaliteit levert. Maar ze zijn ontzettend duur en ik vermoed dat MAM-E misbruik maakt van onwetende audiofielen.

Ik lees wel wat artikelen welke merken vaak betrouwbaar zijn en welke je beter kan mijden. Maar wat is jullie ervaring?

Ik vraag dit, omdat ik bijvoorbeeld een CD voor mijn vader, andere familie of vrienden wil branden en dan ook een hoesje ontwerp en uitprint. Dan is het zonde als de CD na een jaar al niet meer leesbaar is of gewoon slecht geluid geeft.
Geen idee maar wat een moeite voor een paar CD's.
Ik gok dat binnen nu en 5 jaar CD's taboe zijn en alles via bluetooth, WiFi (en andere draadloze signalen) en flash geheugen (USB enz) afgespeeld gaat worden.

+ Ik weet niet precies waarom het gaat maar die vermindering van geluid horen alleen mensen die weten waar ze op moeten letten enz. Tenzij de gehele familie daar het volle verstand van heeft zou ik me d'r niet zo druk over maken :P.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2017 19:02:22 ]
pi_174543866
Deze disks zijn wel getest in Hardware Info: even de oude bladen nazien.

Verbatim was het merk dat probeerde goede rommel te maken; als je niet er in wilt duiken kun je die gewoon kopen. Helaas is mijn ervaring met de bd-re (50 GB) van Verbatim niet denderend (komt meestal niet door de verificatie na het branden), misschien echt tijd om optische disk geheel te vergeten het was mooi maar nooit perfect.
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 19:11:01 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174543942
Cd's branden, wow, dat is zo vorig millennium
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174544232
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 19:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Cd's branden, wow, dat is zo vorig millennium
Heb jij de op uberhaupt gelezen?
pi_174544546
Vroeger in de lokale krant, bij de particuliere advertenties. Iemand verkocht toen altijd “de orginele Arita cd-r” waarbij de kwaliteit herkenbaar was aan de blauwe spiegellaag ipv groengrijs.

Pro-tip brand ze op een lagere snelheid, zoals 4x ofzo.
.
pi_174544917
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 19:45 schreef Fer het volgende:
Vroeger in de lokale krant, bij de particuliere advertenties. Iemand verkocht toen altijd “de orginele Arita cd-r” waarbij de kwaliteit herkenbaar was aan de blauwe spiegellaag ipv groengrijs.

Pro-tip brand ze op een lagere snelheid, zoals 4x ofzo.
Ik herinner mij dat die juist erg slecht waren
pi_174544985
Hoe lang zijn discs nog bruikbaar... Inmiddels worden laptops zonder geleverd en download ik alles. Niks geen Cd's meer.

Ook. Muziek... Man. Zet het op een stick en hoppa. Mijn Marantz speelt Lossless van has of stick of de hogere kwaliteit Spotify.
Whatever...
pi_174545468
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 20:14 schreef Spanky78 het volgende:
Hoe lang zijn discs nog bruikbaar... Inmiddels worden laptops zonder geleverd en download ik alles. Niks geen Cd's meer.

Ook. Muziek... Man. Zet het op een stick en hoppa. Mijn Marantz speelt Lossless van has of stick of de hogere kwaliteit Spotify.
massa's cd's en dvd's worden nog steeds verkocht, naast blurays
pi_174545853
Zolang gewone audio-CDs nog steeds worden verkocht en gebruikt, zo worden er ook nog steeds CD-Rs gebrand.

Als je zelf een mix hebt gemaakt, is een upload met MP3s of een USB-stick minder handig, omdat de tracks dan onderbroken worden. Niet iedereen heeft daarbij de recente afspeelapparatuur die USBs kunnen lezen.

En daarbij het is leuk om een compilatie te branden en een boekje etc uit te printen.

USB-sticks kosten zo'n 4 euro. No prob als je dat aan één iemand wil geven, maar bij 10 mensen is het wel een prijzig weggevertje.
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 21:37:05 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174547292
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 19:27 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Heb jij de op uberhaupt gelezen?
Ja, vind het alleen stenen tijdperk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174548385
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 20:11 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Ik herinner mij dat die juist erg slecht waren.
De beste waren van Taiyo Yuden, maar die maakt helaas geen optische media meer. Gelukkig heb ik er nog wel een flinke voorraad van. Een echt advies is tegenwoordig nauwelijks te geven, want ook bekende A merken zoals Verbatim besteden hun productie tegenwoordig vaak uit aan verschillende andere bedrijven, meestal in landen als de volksrepubliek China of India.

Ik kan deze aanraden, de levensduur daarvan wordt opgegeven als zijnde 100 jaar (mits correct bewaard en behandeld) dus ik vermoed dat die je familieleden wel zullen overleven. Als het om een cadeautje gaat kun je ook deze nemen, zelfde kwaliteit en wel duurder, maar met vrolijke kleurtjes aan de labelzijde en je houdt er ook 10 slimcases aan over (helaas niet te gebruiken voor de back cover van audio CD's). Een goede coating aan de labelzijde van een CD is sowieso belangrijk, omdat de data zich vlak onder de labelzijde bevinden, zodat een kras of andere beschadiging op de labelzijde veel grotere gevolgen kan hebben dan een kras op de speelzijde. Bij DVD's is dat niet zo, daar bevinden de data zich in het midden van de schijf (sandwich).
pi_174551082
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 19:45 schreef Fer het volgende:
Vroeger in de lokale krant, bij de particuliere advertenties. Iemand verkocht toen altijd “de orginele Arita cd-r” waarbij de kwaliteit herkenbaar was aan de blauwe spiegellaag ipv groengrijs.

Pro-tip brand ze op een lagere snelheid, zoals 4x ofzo.
ik kocht die zooi juist nooit,
SilverSpeed van Philips _O_
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')