abonnement Unibet Coolblue
pi_174509303
Ik zou graag weten welk type gras ik heb 'Speelgazon, siergazon, sportgazon, ...'. Dit wil ik weten omdat ik in het voorjaar graag zou willen bijzaaien, ik heb nl. wat kale plekken in mijn groentapijt.

Wanneer rijden jullie voor het laatst af, ik heb het maandagmiddag nog afgereden. Hoogstwaarschijnlijk was dat de laatste keer dit jaar.
Cindy De Vuyst
  donderdag 19 oktober 2017 @ 10:35:53 #2
242879 Onnoman
The On And Only
pi_174509336
kunstgras
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_174509420
Minder groen dan dat van de buren.

Sorry, flauw, maar dat riep de TT als eerste bij me op.
Somebody that I used to know
pi_174509442
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 10:34 schreef einzeinz het volgende:
Ik zou graag weten welk type gras ik heb 'Speelgazon, siergazon, sportgazon, ...'. Dit wil ik weten omdat ik in het voorjaar graag zou willen bijzaaien, ik heb nl. wat kale plekken in mijn groentapijt.

Wanneer rijden jullie voor het laatst af, ik heb het maandagmiddag nog afgereden. Hoogstwaarschijnlijk was dat de laatste keer dit jaar.
Zeer fijn is sier, tussen sport en speel zit weinig verschil die zij beide grof.
Afrijden is maaien?? Gras groeit boven een temp van 7 graden, dus.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174510368
Beter op zoek naar de oorzaak van die kale plekken. Die plek is niet voor niets kaal en dan zal zaaien weinig effect hebben. Mogelijk helpt het al als je de grond wat luchtiger maakt. Als de plekken niet heel erg groot zijn groeit het dan vanzelf weer dicht zonder te zaaien.
pi_174510388
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 10:40 schreef halfway het volgende:

[..]

Zeer fijn is sier, tussen sport en speel zit weinig verschil die zij beide grof.
Afrijden is maaien?? Gras groeit boven een temp van 7 graden, dus.
Maar hoe dichter bij de 7 graden, hoe langzamer.
Edit: (bij warmere temperaturen dan 7 ...)

Ik heb trouwens 10 graden altijd 'geleerd' . Gemiddelde bodemtemperatuur..

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2017 11:31:35 ]
pi_174511012
A- Kan je erop spelen?
B- Is het alleen voor de mooi?
C- Kan je er ook goed op voetballen?

Maak uw keuze!
pi_174511187
quote:
99s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 11:29 schreef Blue_note het volgende:

[..]

Maar hoe dichter bij de 7 graden, hoe langzamer.
Edit: (bij warmere temperaturen dan 7 ...)

Ik heb trouwens 10 graden altijd 'geleerd' . Gemiddelde bodemtemperatuur..
De meningen lopen daar over uiteen, boeren hanteren een 24uurs som van 200-250 graden na de winter.
Gewoon observeren en daar naar handelen is denk ik het beste, maaien met kerst als het 17 graden is zou ik niet doen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174516203
Doordat we verschillende eisen hebben aan ons gazon, bestaan er zaadmengsels. Gazons worden altijd aangelegd met een bepaald zaadmengsel. Op deze wijze kunnen we het beste van de verschillende grassoorten combineren en het gazon aan uw eisen laten voldoen. Bovendien is niet elk zaadmengsel geschikt voor elke ondergrond. U doet er goed aan om uzelf hierin te verdiepen, voordat u begint met zaaien. De speciale zaadmengsels zijn wellicht wat prijziger, maar vaak is dit wel de investering waard. In ons land kennen we drie zaadmengsels die geschikt zijn voor een goed gazon.

Zeer fraai siergazon
80 % rood zwenkgras
20 % gewoon struisgras

Zaai 30 g per m2. De maaihoogte moet 2 cm zijn.

Siergazon voor algemene doeleinden

30 % rood zwenkgras
25 % kruipend rood zwenkgras
35 % beemdgras

Zaai 25 g per m2. De maaihoogte moet 3 cm zijn. Dit mengsel is minder mooi, maar sterker dan het eerste mengsel en kan bespeeld worden.

Gazon voor elk gebruik

20 % rood zwenkgras
20 % kruipend rood zwenkgras
10 % gewoon struisgras
35 % beemdgras
30 % Engels raaigras

Zaai 15 g per m2. De maaihoogte moet 3-4 cm zijn. Omdat ze laag blijven, hoeft er op de helling slechts weinig gemaaid te worden.

Dus omdat het zaadmengsels zijn maakt het niet zo veel ui waarmee je bij zaait. Mogelijk heb je al een van de laatste 2.. :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')