abonnement Unibet Coolblue
pi_174490086
Ik heb online in Amerika een Nest Thermostat E gekocht en wil hem nu installeren.
Moet werken denk je dan :(
Blijkt dat ze in NL een Heatlink erbij te hebben.
Weet iemand of je hem ook zonder heatlink kunt installeren ?
Heatlink kan je niet los kopen.
Dank
  woensdag 18 oktober 2017 @ 11:28:22 #2
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_174490178
Vooraf even onderzoeken wat je koopt. Precies om deze reden doe je dat.

Waarom koop je zoiets trouwens in Amerika?
UI Made bij VanilleKwark.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 11:29:07 #3
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_174490198
quote:
14s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 11:28 schreef RingBewoner het volgende:
...

Waarom koop je zoiets trouwens in Amerika?
Omdat die daar duurder is? :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_174490570
Okay reacties van juffen en meesters, met waarom ik iets doe zit ik niet te wachten.
Wel op iemand die slimmer is dan ik en door zijn nieuwsgierigheid weet hoe het werkt en ook werkend kan krijgen. Dank U
  woensdag 18 oktober 2017 @ 11:57:49 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174490643
Ik snap wel waarom je hem hebt gekocht! Eindelijke een mooie NEST.
Volgens mij is de NEST E helemaal niet in NL te koop. (of ben ik gek)
Het is nog maar de vraag of die heatlink werk op de NEST E.

De NEST E ondersteund zo te zien wel aan/uit aansturing. Zou je hem niet zonder Opentherm kunnen aansluiten? Je mist dan natuurlijk wel ook de OpenTherm mogelijkheden van je ketel.
Tot nooit .......
pi_174490953
Is inderdaad niet te koop in EU en inderdaad mooier dan de huidige versie verkrijgbaar
Melding die hij geeft is dat er geen stroom toevoer is. Deze is nodig om interne batterij op te laden.
Je kunt ook gewoon NL taal kiezen, Dus zou denken dat hij al wel compatibel is voor EU markt
  woensdag 18 oktober 2017 @ 12:22:27 #7
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_174491082
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 11:52 schreef RayLHS het volgende:
Okay reacties van juffen en meesters, met waarom ik iets doe zit ik niet te wachten.
Dat iemand je wil behouden voor eenzelfde fout weet je niet te waarderen? Dat je maar lekker verder mag prutsen :*
UI Made bij VanilleKwark.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 12:27:22 #8
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174491164
quote:
14s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 12:22 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Dat iemand je wil behouden voor eenzelfde fout weet je niet te waarderen? Dat je maar lekker verder mag prutsen :*
Hele topics van mensen die troep in china kopen en ondekken dat het niet werkt. Nu koopt iemand iets van een bekend merk, in een fatsoenlijk buitenland en dan wordt hij niet geholpen? Bijzonder.
Tot nooit .......
  woensdag 18 oktober 2017 @ 12:28:51 #9
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174491189
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 12:15 schreef RayLHS het volgende:
Melding die hij geeft is dat er geen stroom toevoer is.
Een normale (aan/uit) thermostaat voedt zich via de twee communicatie-draadjes (denk ik, iemand??) . Zou de NEST E dat niet doen als hij is aangesloten als aan/uit op je ketel?

(ketel vertellen dat het een aan/uit-thermostaat is, en natuurlijk op eigen risico)

[ Bericht 3% gewijzigd door Speekselklier op 18-10-2017 13:55:25 ]
Tot nooit .......
pi_174508925
@Speekselklier
dank voor de reactie. Ga maar even een bevriende installateur bellen om te kijken of hij iets vanuit de ketel kan aansturen.

@Ringbrouwer
Er zijn al genoeg juffen en meesters zoals jij op fora. Schiet je niets mee op. van geen risico nemen wordt je nooit wijzer.
  donderdag 19 oktober 2017 @ 10:36:03 #11
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174509338
Ik ben trouwens wel heel benieuwd of het lukt.

Ik heb zelf geen Opentherm nodig, maar wil de thermostaat mogelijk in aan/uit stand op mijn IR verwarming aansluiten. Dat doe ik nu (in mijn hobbykamer) met deze:



Maar ik wil in de woonkamer iets moderners. (anders wordt meisje boos)
Tot nooit .......
pi_174514613
Het lijkt me dat je heden ten dagen juist GEEN aan/uit thermostaat wil, maar een modulerende: energie verbruik bij aan/uit regelen van je ketel is aanzienlijk hoger dan bij modulerend stoken...

Als ik de nest website bekijk, is juist energie besparen de reden om zo'n ding te kopen: dus als je 'm als aan/uit thermostaat gebruikt sla je de plank echt finaal mis :'(
  donderdag 19 oktober 2017 @ 15:12:08 #13
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174514865
Moduleren doet een ketel ook met aan/uit, maar dan op retour-temp.
De oudere NEST thermostaten ook in europa geen OpenTherm maar een aan/uit koppeling. Er werd wel over geklaagt, maar uiteindelijk werd hij toch volop verkocht in Europa.

Pas de NEST3 is voor de europesche markt gemaakt en heeft OpenTherm.

btw. In Amerika is aan/uit nog steeds de norm dus zo heel slecht zal het niet zijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door Speekselklier op 19-10-2017 15:18:28 ]
Tot nooit .......
pi_174515005
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 15:12 schreef Speekselklier het volgende:
btw. In Amerika is aan/uit nog steeds de norm dus zo heel slecht zal het niet zijn.
Verwarmen ze in USA wel met water, zoals wij dat doen? Ik kan me niet herinneren dat ik daar ooit een radiator heb gezien...

Het probleem met aan/uit verwarmen is, dat de ketel dan schakelt tussen vol vermogen aan, en volledig uit, terwijl bij modulerend regelen, de thermostaat bepaald tot hoe ver het CV water opgewarmd moet worden. HR ketels zijn aanzienlijk efficienter als ze minder heet hoeven te stoken, maar de meeste huizen in nederland zijn niet geschikt om het hele jaar het huis warm te houden met CV water van minder dan 55 graden (anders had je je CV ketel kunnen begrensen om toch met een aan/uit thermostaat van het HR gedrag van je ketel gebruik te maken)
  donderdag 19 oktober 2017 @ 15:20:31 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174515068
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 15:18 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Verwarmen ze in USA wel met water, zoals wij dat doen? Ik kan me niet herinneren dat ik daar ooit een radiator heb gezien...
"radiant heating natural gas", inderdaad zonder radiatoren want het is vloerverwarming.
quote:
Het probleem met aan/uit verwarmen is, dat de ketel dan schakelt tussen vol vermogen aan, en volledig uit, terwijl bij modulerend regelen, de thermostaat bepaald tot hoe ver het CV water opgewarmd moet worden. HR ketels zijn aanzienlijk efficienter als ze minder heet hoeven te stoken, maar de meeste huizen in nederland zijn niet geschikt om het hele jaar het huis warm te houden met CV water van minder dan 55 graden (anders had je je CV ketel kunnen begrensen om toch met een aan/uit thermostaat van het HR gedrag van je ketel gebruik te maken)
Een CV-ketel moduleerd ook op retour temperatuur. Ik weet niet of je met OpenThem echt nog de procenten wint die de moeite waard zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 19-10-2017 15:33:38 ]
Tot nooit .......
pi_174515466
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 15:01 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Het lijkt me dat je heden ten dagen juist GEEN aan/uit thermostaat wil, maar een modulerende: energie verbruik bij aan/uit regelen van je ketel is aanzienlijk hoger dan bij modulerend stoken...
Klopt. Aan/uit is naast ongunstig voor het ketelrendement, ook ongunstig voor de ketel zelf.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174515578
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 15:20 schreef Speekselklier het volgende:
Een CV-ketel moduleerd ook op retour temperatuur. Ik weet niet of je met OpenThem echt nog de procenten wint die de moeite waard zijn.
Dat hangt maar net van de CV ketel af. Ik had een (Intergas) met alleen een aan/uit functie en dat was alleen vol aan/uit, zonder dat er iets met de retourtemperatuur werd gedaan. Bovendien heb je dan geen gebruik en voordeel van de stooklijn.

Toen kreeg ik een modulerende CV ketel en bleef de aan/uit kamerthermostaat op advies van de deskundige adviseur hangen. Energieverbruik daalde. Vanwege mijn twijfels over die aan/uit th., monteerde ik een modulerende Honeywell met Open Therm technologie. Energieverbruik daalde nog sterker dan met alleen de modulerende CV ketel.

Moraal: combinatie van modulerende HR ketel plus idem thermostaat plus optimaal inregelen van radiatoren (knijpen retour) plus isolatie woningen....optimale besparing van energie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 19 oktober 2017 @ 15:44:30 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174515621
@blomke: Als ik het internet een beetje af struin zie ik aardig wat partijen die twijfelen aan de sterke rendementsverbetering van de modulerende thermostaat. Ik denk dat alle beetjes helpen en zou een OpenTherm nemen. Maar als ik een prettige thermostaat vind zonder opentherm zou ik er geen halszaak van maken.

TS moet zelf maar beoordelen of hij zijn NEST E puzzel wil oplossen met het aan/uit principe of de NEST in de prullenbak gooit. (wel mijn prullenbak dan :) )

[ Bericht 72% gewijzigd door Speekselklier op 19-10-2017 16:10:42 ]
Tot nooit .......
pi_174521527
de eenvoudigste uitleg is:
als de opentherm thermostaat meet dat het 19 graden is en je zet hem op 20, dan moet er simpelweg 1 graad bij. mocht het water nog warm genoeg zijn gaan de branders niet eens aan maar gaat hij dat water rondpompen. is het water niet warm genoeg gaat hij op laag vermogen aan. moet er veel graden bij komen gaat hij op hoger vermogen branden.

een aan/uit thermostaat weet dit niet, en dan gaat (meestal) de ketel volop branden.

een aan/uit thermostaat laat de temperatuur ook meer schommelen in huis, bij stoken wordt de kamer na het stoken warmer dan ingesteld, terwijl met een opentherm thermostaat de kamer stabieler houdt.

indien je er een opentherm gateway (google maar ff) tussen hangt kan je nog meer zaken zien/meten/regelen.
pi_174537276
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 19:51 schreef akatar het volgende:
de eenvoudigste uitleg is:
als de opentherm thermostaat meet dat het 19 graden is en je zet hem op 20, dan moet er simpelweg 1 graad bij. mocht het water nog warm genoeg zijn gaan de branders niet eens aan maar gaat hij dat water rondpompen. is het water niet warm genoeg gaat hij op laag vermogen aan. moet er veel graden bij komen gaat hij op hoger vermogen branden.

een aan/uit thermostaat weet dit niet, en dan gaat (meestal) de ketel volop branden.

een aan/uit thermostaat laat de temperatuur ook meer schommelen in huis, bij stoken wordt de kamer na het stoken warmer dan ingesteld, terwijl met een opentherm thermostaat de kamer stabieler houdt.

indien je er een opentherm gateway (google maar ff) tussen hangt kan je nog meer zaken zien/meten/regelen.
Bedankt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')