abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 00:26:38 #1
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_174463372
Hoi! Mijn beste vriend en ik wilden al een tijd naar Berlijn toe samen, en dit voorjaar kregen we het briljante idee op de fiets te gaan. In eerste instantie gewoon een geintje, maar na wat onderzoek bleek het nog serieus haalbaar ook. Een vriendin van ons wilde ook graag mee dus op 5 augustus verzamelden we met zijn drieeën op het station van Almelo om op de fiets te stappen! De eerste dag wilden we 130 km rijden, van Almelo naar het meer de Dümmer bij Diepholz.

km 20: vlak voor Ootmarsum komt de eerste klim op de route: de Kuiperberg.


km 30: in Nordhorn brak de paniek al uit. Het regende keihard en de vriend kreeg een lekke band. Wij op zoek naar een fietsenmaker, op zaterdagmiddag, waarop alles al dicht blijkt te zijn. Na goed kijken bleek alleen het niet goed aangedraaide ventieltje te zijn losgefloept na een harde drempel met extra gewicht achterop. Na dat te hebben gefikst konden we met drie uur vertraging alsnog verder.

km 60: een natte en lege weg van Lingen naar Fresen. Er zijn werkzaamheden waardoor er geen kip op de weg is.


Schapen, beesten..


Ik had de route op het stuur en reed vaak voorop. Wel heel vaak kwam er een schreeuw van achteren omdat er drinken gepakt moest worden of een kledingstuk aan of uit moest.. Al snel spraken we af pas te stoppen als we op de top van een heuvel waren, met bepakking rijden is al zwaar genoeg.


km 110: Een mooie zonsondergang, maar helaas moesten we nog een eindje. Door de vertraging in Nordhorn konden we niet meer voor het donker aankomen bij de beoogde slaapplek, terwijl we ook nog een heuvelrug over moesten. We vonden echter dat we gewoon moesten doorrijden, anders moesten we de volgende dag nog weer kilometers gaan inhalen.


Tegen 23 uur kwamen we in het pikkedonker aan op een plekje waarvan we vonden dat we konden slapen. Aan een paadje aan de westzijde van de Dümmer. Met slechts twee zaklampen zetten we de tentjes op, met wat spanning uit angst ontdekt te worden (wildkamperen mag ook in Duitsland niet!), niet in de laatste plaats omdat de koeien in de verte wel heel erg begonnen te loeien :')

Ochtend! Tegen 7 uur waren we wakker.. Rechts zie een deel van mijn fiets. Gewoon mijn ouwe trouwe koffiemolentje :s) Fietstassen erop en een weekendtas daar op. Je verzwikt een paar keer per dag je rechterbal als je moet opstappen en je been eroverheen moet zwaaien, maar het ging per keer soepeler :P Had verder nog een schoudertas bij me. Rugzakken deden we expres niet, bij 25 graden en lange inspanning broeit dat als de ziekte..


km 140: de Dümmer.


km 175: Pauze houwe in Sulingen bij een alleraardigst watermolentje.


km 200: Nienburg an der Weser. Een leuk stadje waar we een bordje voeder zijn gaan eten.


Omdat we de nacht wildkamperen best spannend vonden en er ook wel behoefte was aan een toilet en douche, hebben we op de telefoon een camping in de buurt van de beoogde slaapplaats opgezocht. Op de bonnefooi kwamen we aanrijden bij camping Winsen en we konden gelukkig nog wel terecht voor een tientje de man :)


Ochtend van dag 3! De camping ligt aan een leuk riviertje. Na de broodjes te hebben verorberd die we de avond ervoor konden bestellen en te hebben ingepakt gingen we om 11 uur weer verder.


km 275: de grootste plaats waar we doorheen kwamen: Celle. Gelukkig was het maandag en konden we weer boodschappen doen.


km 310: ten noorden van Gifhorn kwamen we door een veengebied. Ik gok dat hier turf wordt gewonnen.


De eerste twee dagen kwamen we nog alleen over asfaltwegen, maar vanaf deze dag hield dat wel op. Soms waren het zelfs slechts bospaadjes en moest ik goed op de route letten.


km 335: ik kreeg een lekke voorband, de vriend een lekke achterband. De voorband kon worden geplakt, zelfs zonder emmertje water, we hesen de fiets gewoon een sloot in :D Met de achterband zat het wat lastiger. Die liep heeeel langzaam maar zeker leeg. Met al het plakwerk en een uitgebreid supermarktbezoek zag het eruit dat we vandaag toch echt niet de slaapplaats gingen halen. Tegen het donker kwamen we aan het Mittellandkanal, waar we stomtoevallig precies op de oude grens met de DDR onze tent langs het water opzetten terwijl we letterlijk werden leeggezogen door de muggen..

Ochtend van dag 4! Ik werd wakker door het scheepvaartverkeer en maakte deze foto bij opgaande zon, de vriendin had ook de tent aan de oever gezet.


De vriend dacht de muggen te slim af te zijn door iets verder van de kant op het dijkje te gaan slapen, tegen beter weten in :D Hij heeft de hele nacht wakker gelegen omdat hij doodsbang alle dieren door het bos hoorde scharrelen _O-


km 370: we naderen Gardelegen. We kunnen een stukje afsnijden omdat we niet langs de oorspronkelijke slaapplek hoeven. Gelukkig heb ik de route goed bestudeerd en een gezonde dosis postduiveninstinct :)
Hoe verder oostelijk, hoe opener het landschap wordt met grotere percelen. We merken ook dat de architectuur echt anders wordt, en meer vervallen gebouwen en slechtere fietspaden.


Stadspoort in Gardelegen.


km 400: we rijden een stuk langs de spoorlijn Hannover-Berlijn op en passeren het station van Möringen.


We zijn gek op urban exploring dus we namen even een kijkje bij het vervallen stationsgebouw..


km 410: Stendal. Een mooie stad waar we een pizzeria hebben opgezocht.


We besloten nu ook maar een camping te gaan zoeken. Niet dat we daar beter slapen maar we hebben wel voorzieningen, we beginnen de lange tocht aan ons lichaam te voelen. Lopen na het zitten lijkt meer op strompelen. Ik belde met een camping in Rathenow, 35 km verderop, waar we uiterlijk 22 uur moesten zijn terwijl het tegen 19 uur was. Snel maar smakelijk gegeten en gauw weer op de fiets.

km 425: nabij Tangermünde staken we de Elbe over.




We haalden vandaag alweer de zonsondergang niet. Het laatste half uur reden we in het donker door de bossen, gelukkig wel op doorgaande wegen. De camping bij Rathenow ligt aan een mooi meertje, waar we de volgende ochtend lekker in hebben gepootjebaad. Pootje gebaad. Bad gepootjet. Dinges.


Het was niet heel druk op de camping.


km 470: nabij Nennhausen een vervallen tankstation.


De weg verder naar Berlijn voert door een glooiend landschap en piepkleine dorpjes.


km 485: eindelijk, het eerste bord waar Berlijn op staat!


De kleine dorpjes worden groter, in een leeg landschap begint ineens het grote Berlijn met zijn voorsteden. Maar na 540 kilometer hebben we het gehaald! :D


De dag erop zijn we de stad gaan verkennen. Ik laat mijn vrienden eerst maar de broodnodige toeristendingen zien, je kent ze wel. Hier het Altes Museum op het Museumsinsel.


Na het nodige winkelgeweld ben ik met de vriend deze bunker op gegaan. Het is een Flakturm nabij station Gesundbrunnen. Het werd aan het eind van de Tweede Wereldoorlog gebouwd als verdedigingswerk en schuilbunker. Je hebt een mooi uitzicht over de noordelijke helft van de stad.


Zelf ken ik Berlijn inmiddels wel zo goed dat ik de toeristendingen niet meer hoef te zien. Op twee dagen zijn we allemaal voor onszelf op stap gegaan. Ik ben naar het Spreepark gegaan, een pretpark dat nu ruim vijftien jaar is gesloten, maar niet is afgebroken. Je mag er niet in maar er worden rondleidingen gegeven.


Maar DIT is pas echt spectaculair: Beelitz-Heilstätten _O_ Een groot kuuroord uit 1890-1930, waar mensen konden herstellen van longaandoeningen. Begin 1990 is het verlaten. De talloze gebouwen zijn echter monumenten en mogen niet worden afgebroken. Een nieuwe bestemming is er echter ook niet voor gevonden.. dus behalve een deel van het complex dat nu een museum is, en een enkel gebouw dat tot appartementencomplex is verbouwd, staat het leeg..






Maar verder is Berlijn wel mooi hoor :)


Na zes dagen verlieten we Berlijn weer en gingen we met de trein weer naar huis. De uit de hand gelopen grap was geslaagd!

Wij danken U voor de aandacht :W

[ Bericht 0% gewijzigd door Prins_Pils op 17-10-2017 00:31:50 ]
doei
pi_174463480
Leuk man!
pi_174463674
Wat een goed verhal dit!!
Dankje voor het delen.
Ik heb er vast overheen gelezen, maar hoeveel dagen hebben jullie erover hebben gedaan om in Berlijn te komen?
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 02:37:48 #4
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_174463776
Vijf. Een dag extra was geen overbodige luxe geweest trouwens, we moesten nu per dag 100-130 km maken en dan mocht er niks mis gaan.
doei
pi_174464704
Mooie tocht! ^O^
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 08:36:13 #6
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_174464890
Gaaf man! Ik zit er aan te denken om dit volgend jaar te gaan doen.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  Moderator dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:52:18 #7
45833 crew  Fogel
pi_174465784
Tof verslag! ^O^
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:13:30 #8
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_174467134
Goed verhaal hoor pilsie *O* :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_174467375
Leuke actie!
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:58:02 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_174467960
Mooi verslag!

Wat ik vooral leuk vind is dat je op de bonnefooi zonder speciale dure spullen, gewoon dicht bij huis met de middelen die je hebt (gewone fiets, tassen, goedkoop tentje etc) zo'n avontuur bent begonnen. :)

Misschien kan een mod nog even [Reisverslag] in de TT zetten zodat het topic makkelijker is terug te vinden en een plekje krijgt in de reisverslagen index.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_174472698
Leuk avontuur! ^O^
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_174472970
Leuk gechreven verslagje met lekker veel foto's. Dit zijn de leukere avonturen :D

Volgende keer wel ff plaspullen meenemen, hoef je niet naar een fietsenmaker te zoeken :p
Voor wat foto's, kijk hier
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:46:29 #13
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_174473745
Dank voor de complimenten! Het was inderdaad een avontuur om niet te vergeten :D

PlaKspullen hadden we wel bij ons, twee keer zelfs. En dat was maar goed ook :P
doei
  Moderator dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:49:14 #14
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_174473792
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 16:00 schreef polariteit het volgende:
Leuk gechreven verslagje met lekker veel foto's. Dit zijn de leukere avonturen :D

Volgende keer wel ff plaspullen meenemen, hoef je niet naar een fietsenmaker te zoeken :p
Daar heb je toch geen pullen voor nodig? Gewoon laten lopen in de vrije natuur.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:50:24 #15
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_174473806
quote:
11s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 16:49 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Daar heb je toch geen pullen voor nodig? Gewoon laten lopen in de vrije natuur.
Sowieso, pullen krijg je daar bij elke kroeg wel :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:51:09 #16
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_174473818
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:58 schreef SeLang het volgende:
Mooi verslag!

Wat ik vooral leuk vind is dat je op de bonnefooi zonder speciale dure spullen, gewoon dicht bij huis met de middelen die je hebt (gewone fiets, tassen, goedkoop tentje etc) zo'n avontuur bent begonnen. :)

Misschien kan een mod nog even [Reisverslag] in de TT zetten zodat het topic makkelijker is terug te vinden en een plekje krijgt in de reisverslagen index.
Dat ook! Zit er ook vaak aan te denken, maar dan op racefiets en zonder tent. Airbnb heb je tegenwoordig overal.

Ik reserveer een plaatsje in de index
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 17 oktober 2017 @ 17:00:08 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_174473976
Ik zou er denk ik twee weken over doen. Als het tenminste droog blijft :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 17:05:34 #18
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_174474081
Ik wil jullie deze foto die ik in Beelitz-Heilstätten heb gemaakt ook niet onthouden. Geen filter erover of niks :s)
doei
pi_174477831
quote:
11s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 16:49 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Daar heb je toch geen pullen voor nodig? Gewoon laten lopen in de vrije natuur.
LOL m'n telefoon dacht te weten wat ik bedoelde :D

Moest natuurlijk plaKspullen zijn :D
Voor wat foto's, kijk hier
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:03:24 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_174480152
Dus jouw telefoon vindt "plaspullen" wel een normaal woord. Hmmkay. Dat leert-ie van iemand he, dat weet je? :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator woensdag 18 oktober 2017 @ 02:42:39 #21
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_174486815
Toffe trip en tof verslag _O_
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_174499439
Heel erg tof! En inderdaad, blijkbaar heb je geen dure meuk nodig om toch maar even 540 km te fietsen. En heerlijk om op de bonnefooi te gaan.

Wel veel in het donker gefietst... Dat had ik denk ik anders had gedaan. Maar ja, je moet wat. (en je hebt het volgens mij recent gedaan? Dus nu de dagen korter worden?)

quote:
10s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 00:26 schreef Prins_Pils het volgende:
Wel heel vaak kwam er een schreeuw van achteren omdat er drinken gepakt moest worden of een kledingstuk aan of uit moest.. Al snel spraken we af pas te stoppen als we op de top van een heuvel waren, met bepakking rijden is al zwaar genoeg.
Erg verstandig! Kwamen jullie veel heuvels/glooiingen tegen? Valt wel mee toch richting Berlijn? En volgden jullie nog een bepaalde route of hebben jullie gewoon adhv kaarten (gps?) een rechte streep naar Berlijn getrokken?

quote:
10s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 00:26 schreef Prins_Pils het volgende:
De camping bij Rathenow ligt aan een mooi meertje, waar we de volgende ochtend lekker in hebben gepootjebaad. Pootje gebaad. Bad gepootjet. Dinges.
:D _O-
Somebody that I used to know
  One tough cookie woensdag 18 oktober 2017 @ 22:41:27 #23
169210 liesje1979
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 07:34:00 #24
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_174619782
Mooie tocht en het begin van meer. Volgende reis fietsen naar Tsjernobyl voor de urban exploring heaven?
reset
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')