abonnement Unibet Coolblue
pi_174449309
Ik heb nog wat vakantiedagen over en ben toe aan vakantie. Nu houd ik van natuur, maar cultuur is ook niet mis. Daarom twijfel ik tussen een actieve vakantie en een stedentripje. Mijn voorkeur gaat uit naar een actieve vakantie. Punt is echter dat het weer minder begint te worden en de dagen worden steeds korter.

Hoe denken de wandelaars hier over een hike van ca. 5 dagen in het zuiden / zuidoosten van Engeland? Hoe is dat qua temperatuur? Is slapen in een tent te doen of is een B&B echt een must? (Volgens mij weet ik het antwoord hier wel op, met goed materiaal is alles te doen)

Welke hikes kunnen jullie me aanraden?

Criteria (lijstje kan nog langer worden als ik er langer over nadenk...):
- max. 5 dagen lopen met ca. 6 uur per dag lopen.
- Startpunt binnen een dag te bereizen met de auto (omgeving Newcastle duurt me te lang en vind ik te duur).
- Ik moet met het openbaar vervoer enigszins gemakkelijk naar het beginpunt terug kunnen komen. Iets dat lijkt op een (gedeeltelijke) ronde is dus een pré.

Een andere omgeving dan Zuid-Engeland mag ook, ik ben benieuwd naar interessante ideeën.
pi_174449326
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 16:30 schreef SeLang het volgende:
Lokquote.


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2017 12:26:41 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 16 oktober 2017 @ 13:20:34 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_174450239
Meest voor de hand liggend is de South Downs Way (https://www.nationaltrail.co.uk/south-downs-way)



Echter:
- Het is flink doorlopen als je hem helemaal wilt lopen in 5 dagen. 160km in 5 dagen is 32km/dag. Als je maar 6 uur per dag wilt lopen is dat wat hoog gegrepen (al loopt het daar wel vlot).
- Er zijn B&B's maar vaak niet direct aan de route dus dat kan flink wat afstand toevoegen. Wild kamperen is illegaal, maar je komt er wel mee weg.
- Ik weet niet of het wel geschikt is deze tijd van het jaar. In voorjaar en zomer is het schitterend (veel bloemen etc) en dat ga je nu missen. Verder kan het behoorlijk miserable zijn in de winter. Ik heb in februari dit jaar hier 2 dagen gelopen (en gekampeerd) en daar was toen geen zak aan want veel mist. Niet te vergelijken met de ervaring in voorjaar en zomer. Daarom heb ik het toen afgebroken. Ik heb in 2008 (juni) de hele lengte op de fiets gedaan en sommige stukjes aan de westelijke kant loop ik regelmatig als dagtocht in voorjaar en zomer.

Wat wel handig is, is dat begin en eindpunt per trein zijn te bereiken. Verder is het zuidoosten wat betreft weersomstandigheden de beste plek in Engeland (maar je loopt over een heuvelrug wat het weer wat gevoeliger maakt voor mist, wind etc)

Als je loopt dan zou ik van west naar oost gaan, aangezien het naar het oosten toe mooier wordt en Beachy Head is leuk als climax/ eindpunt. Verder heb je dan de overwegende windrichting in de rug.

Btw: mogelijk goedkoper en relaxter dan met de auto gaan is goedkoop vliegen naar Londen. Begin en eindpunt (Winchester en Eastbourne) zijn beiden makkelijk per trein of National Express bus te bereiken vanuit Londen.

[ Bericht 1% gewijzigd door SeLang op 16-10-2017 13:31:01 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_174450945
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 13:20 schreef SeLang het volgende:
-knip-
Bedankt! Goeie tip om de trein te pakken!

Wat vond je van de North Downs? Canterbury lijkt me bijvoorbeeld ook leuk.

De South Downs (als ik ervoor kies het weer op de koop toe te nemen) kan ik ook wat later beginnen, door bijvoorbeeld bij Buriton of Amberley te starten. Al schijnt Winchester wel de moeite waard te zijn.

Als ik je advies lees ligt een citytrip meer voor de hand, maar dit is natuurlijk wel avontuurlijker 8-) .
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 16 oktober 2017 @ 14:54:16 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_174452024
quote:
7s.gif Op maandag 16 oktober 2017 13:58 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Bedankt! Goeie tip om de trein te pakken!

Wat vond je van de North Downs? Canterbury lijkt me bijvoorbeeld ook leuk.
Ik ken de North Downs zelf niet maar ook dat schijnt mooi te zijn. Canterbury is inderdaad een toffe stad.

quote:
De South Downs (als ik ervoor kies het weer op de koop toe te nemen) kan ik ook wat later beginnen, door bijvoorbeeld bij Buriton of Amberley te starten. Al schijnt Winchester wel de moeite waard te zijn.
Je kunt inderdaad ook op een ander punt beginnen. Je mist dan alleen de "bragging rights" dat je de hele trail hebt gelopen. Maar het stuk direct na Winchester vond ik het minste dus het is inderdaad een optie om dan te starten in Buriton. Dat scheelt je 40km ofzo. Je kunt dan de trein vanuit Londen nemen naar Petersfield en dan bij Buriton de trail op. Dat is by the way het station dat ik in februari gebruikte als "bail-out" om terug naar huis te komen.

Het eerste stuk dat je dan loopt op de South Downs way is één van mijn standaard mooi weer wandelingen. Ik rij dan met de auto naar South Harting, klim daar de downs op en loop dan meestal tot de A286 bij Cocking of nog iets verder en loop dan dezelfde weg weer terug.

quote:
Als ik je advies lees ligt een citytrip meer voor de hand, maar dit is natuurlijk wel avontuurlijker 8-) .
Ja het viel mij in februari best wel tegen. Ik was altijd de zomer gewend en dan is het echt heerlijk wandelen daar. Maar zonder de bloemen, kale akkers en ook nog eens geen uitzicht (want mist) was het toch een beetje een tegenvaller. Maar als je helder vriesweer zou hebben dan is het waarschijnlijk wel mooi. Helaas heb je dat hier bijna nooit.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 16 oktober 2017 @ 15:07:28 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_174452235
Mooi kaartje met de National Trails. Ik zou zelf het South West Coast Path en Pembrokeshire Coast Path (Wales) wel eens helemaal willen lopen. (Ik heb alleen kleine stukjes daarvan gelopen)

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 16 oktober 2017 @ 18:02:12 #7
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_174455204
Oeh, gaaf! Zelf heb ik stukken van het South West Coast Path, Offa's Dyke Path, Thames Path, South Downs Way en Pennine Way gelopen. De enige die ik helemaal heb gelopen, is de Hadrians Wall path. Dus dat je het hele ding niet doet, maakt mij dan nooit zoveel uit.
Als je de boot naar Harwich neemt, kan je misschien snel aansluiten op de Peddars Way/Norfolk Coast Path? Anders kan je vanaf Londen het Thames Path nemen of een van de andere daar in de buurt.
Hoeveel km loop je per dag? Alles onder de 100 km is makkelijk te doen in 5 dagen.
Zelf ben ik altijd van de B&B's, maar jou kennende maakt dat niet zoveel uit ;)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_174467919
Bedankt voor alle tips! Het is toch een tripje naar Boedapest geworden. Ook mooi.

Jullie adviezen ga ik zeker bewaren voor het voorjaar, de national trails lijken me prachtig! Grote kans dat het dan wat noordelijker wordt of ik de kant van Wales uitga.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:16:45 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_174468280
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:54 schreef Sloggi het volgende:
Bedankt voor alle tips! Het is toch een tripje naar Boedapest geworden. Ook mooi.

Jullie adviezen ga ik zeker bewaren voor het voorjaar, de national trails lijken me prachtig! Grote kans dat het dan wat noordelijker wordt of ik de kant van Wales uitga.
Waarschijnlijk een goede keuze voor deze tijd van het jaar :)

Misschien heb je voor volgend jaar nog iets aan dit verslag:
TRV / [Reisverslag] Engeland + Schotland + Wales
Weliswaar een autovakantie maar toch totaal zo'n 800km gerwandeld verspreid over het hele land en veel plekken liggen op national trails en geven dus wel een beetje een idee.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')