abonnement Unibet Coolblue
pi_174446297
Ik ben onlangs teruggekomen van een reis uit Australië en wederom zijn we weer tot de conclusie gekomen dat het door de ANWB verstrekte International Rijbewijs (een vertaling van je rijbewijs in de vorm van een vodje papier dat ingevuld is door een willekeurige ANWB-medewerker) totale en complete onzin is. Ik heb nu al in zoveel landen een auto gehuurd en NOG NOOIT is mij gevraagd naar het internationale rijbewijs. Als je het laat zien bij het verhuurbedrijf is de eerste reactie meestal: "wat is dat?" met een verbaasde blik om vervolgens te zeggen "nee, dat heb ik niet nodig, laat je echte rijbewijs maar zien". Of je nu een camper, een auto of een scooter huurt, niemand vraagt je naar die vertaling...

Ik krijg hierbij echt het idee dat het geldklopperij van de ANWB is, dat totaal geen waarde heeft in het buitenland. Hebben jullie dezelfde ervaringen of hebben jullie het wel écht een keer nodig gehad?
Don't let my username fool you...
pi_174446332
Ik denk niet dat het "internationale rijbewijs" ooit bedoeld is geweest als vervanging van het laten zien van je rijbewijs.

Het is vooral zinvol om samen met je rijbewijs te kunnen laten zien als soort van 'officiele' vertaling.

Maar dan nog, ik heb inderdaad nog nooit problemen gehad bij het tonen van alleen mijn Nederlandse rijbewijs.
  maandag 16 oktober 2017 @ 09:56:00 #3
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174446360
Haha hoeveel betaal je voor die kwatsch?
And so is the past
  maandag 16 oktober 2017 @ 09:57:46 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174446382
Rijbewijzen zijn zo opgesteld dat zelfs een analfabete handhaver in een achtergat in Moldavië kan zien wat jij wel en niet mag rijden.
And so is the past
pi_174446739
Het is vooral handig in apenlanden.
In een beschaafd land is je Nederlandse rijbewijs eigenlijk altijd voldoende, maar in landen waar de agenten om te kopen zijn zul je altijd even cash moeten betalen als je geen internationaal rijbewijs hebt, als je geen zin hebt in een echte boete. Ze houden herkenbare toeristen aan, zonder dat ze iets gedaan hebben, omdat ze weten dat ze ze vaak kunnen pakken op het niet hebben van dat vodje. Dan geef je ze een dagloon en kan je weer verder.
  maandag 16 oktober 2017 @ 10:18:06 #6
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_174446788
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 10:15 schreef PJR het volgende:
Het is vooral handig in apenlanden.
In een beschaafd land is je Nederlandse rijbewijs eigenlijk altijd voldoende, maar in landen waar de agenten om te kopen zijn zul je altijd even cash moeten betalen als je geen internationaal rijbewijs hebt, als je geen zin hebt in een echte boete. Ze houden herkenbare toeristen aan, zonder dat ze iets gedaan hebben, omdat ze weten dat ze ze vaak kunnen pakken op het niet hebben van dat vodje. Dan geef je ze een dagloon en kan je weer verder.
In dat soort landen altijd alleen je internationale rijbewijs afgeven en doen alsof je dom bent. Dan is het ook niet zo erg als ze hem dreigen af te pakken. :P
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_174446978
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 10:15 schreef PJR het volgende:
Het is vooral handig in apenlanden.
In een beschaafd land is je Nederlandse rijbewijs eigenlijk altijd voldoende, maar in landen waar de agenten om te kopen zijn zul je altijd even cash moeten betalen als je geen internationaal rijbewijs hebt, als je geen zin hebt in een echte boete. Ze houden herkenbare toeristen aan, zonder dat ze iets gedaan hebben, omdat ze weten dat ze ze vaak kunnen pakken op het niet hebben van dat vodje. Dan geef je ze een dagloon en kan je weer verder.
Ja, dat zal vast eens voorkomen, maar dan nog is die "boete" stukken goedkoper dan de prijs die je voor dat stom stukje papier betaalt.
Don't let my username fool you...
  Moderator maandag 16 oktober 2017 @ 10:31:28 #8
45833 crew  Fogel
pi_174447032
In Japan moest ik het internationale rijbewijs laten zien. Was voor mij voor het eerst.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 16 oktober 2017 @ 10:32:15 #9
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174447046
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 10:18 schreef mstx het volgende:

[..]

In dat soort landen altijd alleen je internationale rijbewijs afgeven en doen alsof je dom bent. Dan is het ook niet zo erg als ze hem dreigen af te pakken. :P
Gewoon uit dat soort landen wegblijven.
And so is the past
pi_174447102
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 10:28 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ja, dat zal vast eens voorkomen, maar dan nog is die "boete" stukken goedkoper dan de prijs die je voor dat stom stukje papier betaalt.
15 euro of zo?
Op doorreis in Afrika was ik erg blij dat ik hem had. Als een agent daar ziet dat je blank bent houden ze je standaard aan, omdat er zwart geld te halen valt. :')

In een westers land zou ik me niet zo druk maken.
pi_174447160
Nee niet kopen !!! Tis niet voor niets dat alleen de ANWB het aanraad!(omdat je hwt daar moet kopen) je hebt er dus niets aan en je eigen rijbewijs is genoeg.
pi_174447219
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 10:37 schreef hoechst het volgende:
Nee niet kopen !!! Tis niet voor niets dat alleen de ANWB het aanraad!(omdat je hwt daar moet kopen) je hebt er dus niets aan en je eigen rijbewijs is genoeg.
Onzin.

Als een agentje, waar ook ter wereld, een slechte dag heeft krijg je gewoon een boete voor het niet hebben van een rijbewijs. Geheel volgens de daar geldende regels.

Bovendien is de ANWB helemaal niet de enige organisatie die internationale rijbewijzen verstrekt.
pi_174447284
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 10:40 schreef PJR het volgende:

[..]

Bovendien is de ANWB helemaal niet de enige organisatie die internationale rijbewijzen verstrekt.
Waar dan?
Zelfs de rijksoverheid verwijst je door naar de ANWB: https://www.rijksoverheid(...)naal-rijbewijs-nodig
  maandag 16 oktober 2017 @ 10:48:08 #14
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_174447363
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 10:40 schreef PJR het volgende:

[..]

Bovendien is de ANWB helemaal niet de enige organisatie die internationale rijbewijzen verstrekt.
In Nederland wel hoor.
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 10:34 schreef PJR het volgende:

[..]

15 euro of zo?
Op doorreis in Afrika was ik erg blij dat ik hem had. Als een agent daar ziet dat je blank bent houden ze je standaard aan, omdat er zwart geld te halen valt. :')

In een westers land zou ik me niet zo druk maken.
Mijn vriendin had een keer een snelheidsboete in Swaziland voor 35km/h te hard naar het verhaal van de agent, 7,50 :') En geen enkele vraag naar haar internationale rijbewijs...

In sommige landen is het overigens gewoon beter om je te laten rijden in plaats van zelf te rijden, zowel vanwege budget als veiligheid op de weg.
Don't let my username fool you...
pi_174447371
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 10:44 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Waar dan?
Zelfs de rijksoverheid verwijst je door naar de ANWB: https://www.rijksoverheid(...)naal-rijbewijs-nodig
Oh, wellicht verkeerd onthouden dan. Excuses.

Maar dat neemt niet weg dat hij erg goed van pas kan komen. Je hoeft maar net de verkeerde agent te treffen om veel meer geld kwijt te zijn dan wat dat papiertje kost.
  maandag 16 oktober 2017 @ 10:59:25 #16
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_174447613
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 10:48 schreef PJR het volgende:

[..]

Oh, wellicht verkeerd onthouden dan. Excuses.

Maar dat neemt niet weg dat hij erg goed van pas kan komen. Je hoeft maar net de verkeerde agent te treffen om veel meer geld kwijt te zijn dan wat dat papiertje kost.
Maar heb je het al eens meegemaakt of heb je dat alleen van horen zeggen?
Don't let my username fool you...
pi_174447826
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 10:59 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Maar heb je het al eens meegemaakt of heb je dat alleen van horen zeggen?
Ja, in Afrika dus erg vaak. Daar ben ik regelmatig aangehouden door agenten die op goed geluk toeristen/blanken aanhouden, om zo een extra zwart zakcentje te verdienen.
Ze hopen dat je geen geldig rijbewijs hebt en dat je ze dan een tientje in de hand drukt. Terwijl je niets gedaan hebt.

En dat gebeurde me echt vaak, en dat is begrijpelijk als je weet dat die lui meer verdienen aan toeristen naaien dan ze aan salaris krijgen. Het is hun verdienmodel.

Nu is dat als je een korte vakantie maakt natuurlijk niet echt een probleem, maar als je er langer dan enkele weken verblijft haal je de kosten van dat vodje er zo uit.

In een 'normaal' land heb ik hem nog nooit nodig gehad, maar áls je daar de verkeerde treft, rijdt je gewoon zonder rijbewijs, en daar zijn de straffen een stukje hoger dan in zo'n corrupt landje.
pi_174448037
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 11:08 schreef PJR het volgende:

[..]

maar áls je daar de verkeerde treft, rijdt je gewoon zonder rijbewijs
Ow?
  maandag 16 oktober 2017 @ 11:29:49 #19
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_174448209
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 10:31 schreef Fogel het volgende:
In Japan moest ik het internationale rijbewijs laten zien. Was voor mij voor het eerst.
In Taiwan ook, bij het huren van een auto. Het echte rijbewijs was niet relevant.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_174448324
Zo'n ding kost ongeveer 20 euro.
In Amerika werd ik een keer aangehouden door de politie. Toen had ik hem wel echt nodig :')
Ik liet het internationale rijbewijs samen zien met mijn normale rijbewijs. Het ging meer om het feit dat je geen vervalse documenten liet zien vgm.
Maarja, voor die 20 euries zou ik hem gewoon halen, is een jaar geldig.

Oja en toen ik mijn Amerikaanse rijbewijs ging halen moest ik dat internationale ding ook laten zien.
pi_174449318
Op Bali ooit een motor gehuurd. Als je dan het vodje niet hebt kan je ter plekken voor een paar kwartjes een rijbewijs regelen. Echter zit je dan twee dagen in de rij op een politiebureau. Het omkopen om eerder aan de beurt te zijn werkt prima maar dat is dan vergelijkbaar met dat papiertje halen bij de ANWB. En voor die anwb hoef ik niet in mijn kostbare vakantietijd een uurtje rond te hangen op een politie buro (plus er heen en weer terug).

Mocht ik ooit weer naar een land gaan waar het 'verplicht' is dan zal ik het zeker weer even voor mijn vakantie ophalen.
  maandag 16 oktober 2017 @ 19:15:28 #22
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_174456751
In Rusland heb ik 'm wel moeten laten zien, zo kon mijn naam ook op de polis van de autoverzekering.
pi_174456888
Zijn dat niet die pdfjes die je online bestelt bij de anwb en zelf uit moet printen op je thuisprinter? Dat was jaren terug toen ik voor het eerst naar de VS ging welnee geval. Toen vriendelijk bedankt, en mn gewone rijbewijs was altijd voldoende...
Voor wat foto's, kijk hier
  maandag 16 oktober 2017 @ 19:24:36 #24
60574 Joran-Joran
Denkt er het zijne van
pi_174456924
Toen ik een auto huurde in Cuba moest het verhuurbedrijf hem wel echt zien ja
  maandag 16 oktober 2017 @ 19:39:05 #25
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_174457247
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 10:31 schreef Fogel het volgende:
In Japan moest ik het internationale rijbewijs laten zien. Was voor mij voor het eerst.
Volgens mij is dat rijbewijs alleen nuttig in landen met rare letters die niet op het normale rijbewijs staan. En voor corrupte failed states zoals Oekraïne en Afrika. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 16 oktober 2017 @ 19:42:53 #26
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_174457325
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 19:39 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Volgens mij is dat rijbewijs alleen nuttig in landen met rare letters die niet op het normale rijbewijs staan. En voor corrupte failed states zoals Oekraïne en Afrika. :)
Die hebben het dubbelop dan: Corrupte failed state én rare letters. :P
pi_174461988
Een internationaal rijbewijs is alleen nodig in landen met een ander alfabet/letterschrift dan dat van ons.

Voorbeelden:
- china
- rusland
- middenoosten
- japan

Etc


Reden: een politieagent in china zal hoogstwaarschijnlijk niets snappen van ons schrift. Idem dat wij een het chinees niet begrijpen.
  maandag 16 oktober 2017 @ 22:59:49 #28
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_174462413
Als de ANWB iets aanraadt, kun je beter precies het tegenovergestelde doen, vooral als het geld kost. Zo leurt de ANWB nog steeds met alcoholtesters voor Frankrijk, waarop daar helemaal nooit gecontroleerd wordt (bevel van de minister). En een snelwegvignet voor Zwitserland kost een paar euro extra bij de ANWB, terwijl je aan de Zwitserse grens een speciale rij voor auto's zonder vignet hebt, en die rij is steevast een stuk korter dan de rij voor auto's mét vignet. (of koop dat ding bij een willekeurig tankstation in Zuid-Duitsland).
It's not a lie, if you believe
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 08:46:39 #29
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_174464984
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:59 schreef 18konijn het volgende:
Als de ANWB iets aanraadt, kun je beter precies het tegenovergestelde doen, vooral als het geld kost. Zo leurt de ANWB nog steeds met alcoholtesters voor Frankrijk, waarop daar helemaal nooit gecontroleerd wordt (bevel van de minister). En een snelwegvignet voor Zwitserland kost een paar euro extra bij de ANWB, terwijl je aan de Zwitserse grens een speciale rij voor auto's zonder vignet hebt, en die rij is steevast een stuk korter dan de rij voor auto's mét vignet. (of koop dat ding bij een willekeurig tankstation in Zuid-Duitsland).
Dit gevoel krijg ik ook sterk bij de ANWB ja. Zelfde geldt voor de milieusticker voor Duitsland, die kun je in Duitsland zelf voor een euro of 5 krijgen, de ANWB wil daar graag 17,50 voor hebben. Als iets "verplicht" is, waarom is dit dan afhankelijk van een private organisatie als de ANWB?
Don't let my username fool you...
pi_174465418
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:40 schreef dudewhereismycar het volgende:
Een internationaal rijbewijs is alleen nodig in landen met een ander alfabet/letterschrift dan dat van ons.

Voorbeelden:
- china
- rusland
- middenoosten
- japan

Etc

Reden: een politieagent in china zal hoogstwaarschijnlijk niets snappen van ons schrift. Idem dat wij een het chinees niet begrijpen.
Heb je de ervaringen hierboven in het topic wel gelezen?
Ik zie toch echt meer dan genoeg landen waar ze gewoon het westerse schrift gebruiken genoemd worden waar mensen toch heel blij waren het papiertje wel bij zich te hebben.

Ik zie onder andere Cuba, VS en diverse landen in Afrika langs komen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')