abonnement Unibet Coolblue
pi_174432454
Energiebesparing is tegenwoordig een trend en daar is op zich helemaal niks mis mee. Maar het is wel kassa. Het was toch Philips ofzo die een setje smartlampen introduceert voor ruim 150 euro die je met je smartphone kan bedienen om zodoende energie te besparen?

Maar ik zoek zelf goedkopere alternatieven. Die zijn er zeker en ik heb al wat ideeen. Maar wie weet kunnen jullie daarop nog aanvulling geven.

Voor de verlichting in mijn hal en overloop kan ik voor een paar euro per stuk een bewegingssensor monteren. Het zijn gewone plafonnières. Ik stel me voor dat je in het metalen frame waar je de glazen kap in draait een gaatje kan boren en je verbindt zodoende de sensor aan de lamp. Het is niet de meest fraaie oplossing, maar ik vind het niet storend voor in de hal en overloop als er naast de lamp een sensor is bevestigd en je ziet de draden.

In de keuken is het een ander verhaal. Wat ik het liefst daarvoor zou hebben is een lichtschakelaar met analoge tijdklok. Ik heb dat ook weleens in films gezien: om het licht aan te doen, draai je aan de schakelaar en het licht blijft aan totdat deze is teruggelopen. Maar als ik naar zoiets op zoek ga op internet, dan vind ik alleen heel prijzige lichtschakelaars.

De lampen in mijn woon en slaapkamer hebben allebei een dimschakelaar. Die dimmers zijn geschikt voor gloei- en halogeen en inmiddels gebruik ik dimbare ledlampen, dus het licht wordt alleen gedimd in het eerste stukje. In mijn slaapkamer is zilverkleurig behang en de dimmer heeft ook zo'n soort kleur: ik zou het jammer vinden als ik die moet vervangen door een lelijke witte dimmer van de Ikea. Daarbij heb je bij goedkopere dimmers de kans dat je knetterend geluid hoort.

Maar los daarvan. Ik vergeet het weleens uit te doen. Of ik val in slaap op de bank en dan brand de hele nacht het licht. Hoe zou ik hiervoor een oplossing kunnen vinden?
  zondag 15 oktober 2017 @ 15:15:10 #2
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_174432511
Je wilt een slimme oplossing, maar je zoekt je oplossing enkel op analoge ouderwetse methoden.

Als je hue te duur vindt, verdiep je dan eens in Chinese alternatieven.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_174432518
Begin eerst met het vervangen van alle lampen die gemiddeld een uur per dag branden voor LED. Een keer een LED lamp vergeten uit te doen ga je écht niet merken in je jaar verbruik.
pi_174432773
Die smartlampen lagen afgelopen week bij de aldi voor 4,95 per stuk
The road goes on forever
pi_174432878
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 15:33 schreef BigTrucker het volgende:
Die smartlampen lagen afgelopen week bij de aldi voor 4,95 per stuk
Ik heb lampen nodig met een G9 fitting in mijn woonkamer en E14 in mijn slaapkamer.
pi_174433401
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 15:11 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Energiebesparing is tegenwoordig een trend en daar is op zich helemaal niks mis mee. Maar het is wel kassa. Het was toch Philips ofzo die een setje smartlampen introduceert voor ruim 150 euro die je met je smartphone kan bedienen om zodoende energie te besparen?

Maar ik zoek zelf goedkopere alternatieven. Die zijn er zeker en ik heb al wat ideeen. Maar wie weet kunnen jullie daarop nog aanvulling geven.

Voor de verlichting in mijn hal en overloop kan ik voor een paar euro per stuk een bewegingssensor monteren. Het zijn gewone plafonnières. Ik stel me voor dat je in het metalen frame waar je de glazen kap in draait een gaatje kan boren en je verbindt zodoende de sensor aan de lamp. Het is niet de meest fraaie oplossing, maar ik vind het niet storend voor in de hal en overloop als er naast de lamp een sensor is bevestigd en je ziet de draden.

In de keuken is het een ander verhaal. Wat ik het liefst daarvoor zou hebben is een lichtschakelaar met analoge tijdklok. Ik heb dat ook weleens in films gezien: om het licht aan te doen, draai je aan de schakelaar en het licht blijft aan totdat deze is teruggelopen. Maar als ik naar zoiets op zoek ga op internet, dan vind ik alleen heel prijzige lichtschakelaars.

De lampen in mijn woon en slaapkamer hebben allebei een dimschakelaar. Die dimmers zijn geschikt voor gloei- en halogeen en inmiddels gebruik ik dimbare ledlampen, dus het licht wordt alleen gedimd in het eerste stukje. In mijn slaapkamer is zilverkleurig behang en de dimmer heeft ook zo'n soort kleur: ik zou het jammer vinden als ik die moet vervangen door een lelijke witte dimmer van de Ikea. Daarbij heb je bij goedkopere dimmers de kans dat je knetterend geluid hoort.

Maar los daarvan. Ik vergeet het weleens uit te doen. Of ik val in slaap op de bank en dan brand de hele nacht het licht. Hoe zou ik hiervoor een oplossing kunnen vinden?
Ik heb alleen nog maar max 3 watt led, in totaal incl buiten 15x
45 watt totaal dus 7 uurtjes per dag gemiddeld 315 watt x 7 dagen = 2,2kw 44 cent dus voor een week.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 15 oktober 2017 @ 16:51:19 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_174433968
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 15:11 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Energiebesparing is tegenwoordig een trend en daar is op zich helemaal niks mis mee. Maar het is wel kassa. Het was toch Philips ofzo die een setje smartlampen introduceert voor ruim 150 euro die je met je smartphone kan bedienen om zodoende energie te besparen?
Je kan ook LED-lampen nemen en het licht schakelen met de schakelaars op de muur.

Al die slimme oplossingen gebruiken aanzienlijk wat stroom, ook als de lamp die ze moeten bedienen uitstaat.
So we just called him Fred
pi_174434345
quote:
7s.gif Op zondag 15 oktober 2017 16:51 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Je kan ook LED-lampen nemen en het licht schakelen met de schakelaars op de muur.

Al die slimme oplossingen gebruiken aanzienlijk wat stroom, ook als de lamp die ze moeten bedienen uitstaat.
Aanzienlijk? Als in ¤2 per jaar?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 15 oktober 2017 @ 17:18:35 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_174434464
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 17:12 schreef halfway het volgende:
Aanzienlijk? Als in ¤2 per jaar?
Daar zal je nog verbaasd van staan te kijken. Afhankelijk van het aantal lampen en welk systeem je gebruikt kan het je zomaar 100 euro per jaar kosten om je lampen met je smartphone te kunnen bedienen. En dat is nog exclusief het verbruik dat je hebt om de lampen te laten branden.
So we just called him Fred
pi_174435397
quote:
7s.gif Op zondag 15 oktober 2017 17:18 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Daar zal je nog verbaasd van staan te kijken. Afhankelijk van het aantal lampen en welk systeem je gebruikt kan het je zomaar 100 euro per jaar kosten om je lampen met je smartphone te kunnen bedienen. En dat is nog exclusief het verbruik dat je hebt om de lampen te laten branden.
Nooit geweten maar ik heb het dan ook niet, en na het lezen gaat het er ook niet komen.
http://www.lowtechmagazin(...)tse-gloeilampen.html
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 15 oktober 2017 @ 18:33:58 #11
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_174435822
En de meeste stroom wordt ook verbruikt door je apparaten als je wasmachine, oven, strijkijzer en waterkoker. Die paar lampen maakt echt niet zoveel.
pi_174436654
Tuurlijk. Het gaat mij niet alleen om de energiebesparing. Het tikt wel aan als je nog gloeilampen hebt.

Mij gaat het eigenlijk erom dat ik nogal vaak mijn lichten vergeet uit te doen en ik zoek een inventieve oplossing
pi_174441358
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 15:11 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

In de keuken is het een ander verhaal. Wat ik het liefst daarvoor zou hebben is een lichtschakelaar met analoge tijdklok. Ik heb dat ook weleens in films gezien: om het licht aan te doen, draai je aan de schakelaar en het licht blijft aan totdat deze is teruggelopen. Maar als ik naar zoiets op zoek ga op internet, dan vind ik alleen heel prijzige lichtschakelaars.
Lijkt me helemaal niks: sta je te koken, floept het licht uit. Wij hebben spots op het plafond die gekoppeld zijn aan een sensor boven de keukendeur. Loop je binnen, floept het licht aan. Verder hebben we verlichting in de afzuigkap boven de kookplaat, die handbediend is op de afzuigkap. Als ik kook, heb ik genoeg aan die 2 bronnen en ik kan me niet herinneren dat de spots (op de sensor) uitfloepten als ik in de keuken achter het aanrecht stond.Kwestie van de goede gevoeligheid instellen en de richting.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174441690
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 19:20 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Tuurlijk. Het gaat mij niet alleen om de energiebesparing. Het tikt wel aan als je nog gloeilampen hebt.

Mij gaat het eigenlijk erom dat ik nogal vaak mijn lichten vergeet uit te doen en ik zoek een inventieve oplossing
Valt ook wel mee. Hoeveel beter is het lichtrendement van een LED? 30% ofzo? Hoeveel energie verbruikt je verlichting nu? Vergeleken met het vastrecht is het allemaal centenwerk. Laat staan dat LED in vergelijking met een gloeilamp erg duur is (10-20x?). Goed gedrag bespaart. De aanschaf van LED zorgt vaak onbewust voor goed verlichtingsgedrag. Dat wil men weleens verwarren. Als je het totaalplaatje opmaakt kan je weleens bedrogen uitkomen. Een PIR voor een LED is haast gekkenwerk. Zo'n PIR heeft ook een standby verbruik.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 15-10-2017 22:58:43 ]
pi_174450509
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 22:56 schreef Stratotanker het volgende:
Goed gedrag bespaart. De aanschaf van LED zorgt vaak onbewust voor goed verlichtingsgedrag.
Dan moet je we goed met verlichting om gaan. Zomaar alle LED verlichting laten branden, is ook geen aanrader. Overigens ben ik wel met je eens dat verplicht vervangen van 30 Watt gloeilampen op bijv. een toiletruimte door een spaar- of LED-lamp, helemaal nergens op slaat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')