abonnement Unibet Coolblue
pi_174410549
Nieuw huis nieuwe bedrading. Wil lampen ophangen. Stroom gecontroleerd op bruine draad / zwarte draad. Soms zie ik aan mijn spanningszoeker dat de ene bruine of zwarte draad mijn lampje vd spanningszoeker sterker laat branden hoe kan dat verschil ontstaan?

Andere vraag, waarom heb ik spanning op de bruine draad maar op het moment v e lamp indraaien valt de spanning weg vd bruine draad, spanning is wel laag want zwak lampje?

Pfff had ik maar een vak geleerd 😄

Wie o wie kan mij adviseren ?
pi_174410745
1. Gebruik een multimeter
2. Slechte contact van de draad in de aansluiting
.
pi_174410766
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 10:48 schreef Fer het volgende:
1. Gebruik een multimeter
2. Slechte contact van de draad in de aansluiting
Hoi Fer, zal gelijk die aansluiting eens nakijken. Dank voor je antwoord hoor.
pi_174410925
Als je zo'n schroevendraaiertje gebruikt is dat natuurlijk wel erg beun.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174411183
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 11:04 schreef halfway het volgende:
Als je zo'n schroevendraaiertje gebruikt is dat natuurlijk wel erg beun.
Dank voor je constatering maar heb je ook een antwoord of oplossing? Een multimeter kopen lost mijn probleem niet op lijkt mij.
  zaterdag 14 oktober 2017 @ 11:40:22 #6
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_174411493
Schopje naar K&W
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_174411632
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 11:22 schreef Tukker4ever het volgende:

[..]

Dank voor je constatering maar heb je ook een antwoord of oplossing? Een multimeter kopen lost mijn probleem niet op lijkt mij.
Door inductie van een fasedraad in/op een zwarte draad, zal er een lage spanning en een zeer lage stroom via die zwarte, afgeschakelde draad kunnen lopen. Dus is een spanningszoeker een onding voor zoiets; beter met een multimeter, dan meet je echte spanning, i.p.v. een inductie
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174411689
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 11:22 schreef Tukker4ever het volgende:

[..]

Dank voor je constatering maar heb je ook een antwoord of oplossing? Een multimeter kopen lost mijn probleem niet op lijkt mij.
Ik denk dat je helemaal geen probleem hebt en gewoon die lampen aan moet sluiten, waarom zou je alles gaan controleren?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174412991
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 11:53 schreef halfway het volgende:
Ik denk dat je helemaal geen probleem hebt en gewoon die lampen aan moet sluiten, waarom zou je alles gaan controleren?
Er is i.d.d. geen probleem, mar controleren of je spanningsvrij bent, is natuurlijk nooit weg.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:35:48 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_174416412
Uiteindelijk is zo'n schroevendraaier met een lampje geen adequaat middel om vast te kunnen stellen of ergens een spanning op staat; daarvoor is een duspol/multimeter/voltstick een beter middel. Met zo'n schroevendraaier moet je enkel schroeven aan gaan draaien.

Met zo'n schroevendraaier meet je tov jezelf. Spanning staat tussen 2 punten, 2 contacten of 2 draden. Ze zijn onwijs onbetrouwbaar; puur omdat ze niet garanderen dat een ader spanningsloos is, maar als ze gaat branden is het echt wel zeker dat er spanning op staat.

Maar dat kan ook 10V, 24V, 50V of 230V of iets anders zijn...

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 11:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Door inductie van een fasedraad in/op een zwarte draad, zal er een lage spanning en een zeer lage stroom via die zwarte, afgeschakelde draad kunnen lopen. Dus is een spanningszoeker een onding voor zoiets; beter met een multimeter, dan meet je echte spanning, i.p.v. een inductie
Precies dat ^O^, het verschijnsel wat TS meet is een soort van inductiespanning
pi_174575136
quote:
5s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 10:29 schreef Tukker4ever het volgende:
Nieuw huis nieuwe bedrading. Wil lampen ophangen. Stroom gecontroleerd op bruine draad / zwarte draad. Soms zie ik aan mijn spanningszoeker dat de ene bruine of zwarte draad mijn lampje vd spanningszoeker sterker laat branden hoe kan dat verschil ontstaan?

Andere vraag, waarom heb ik spanning op de bruine draad maar op het moment v e lamp indraaien valt de spanning weg vd bruine draad, spanning is wel laag want zwak lampje?

Pfff had ik maar een vak geleerd 😄

Wie o wie kan mij adviseren ?
Je kan zelfs op de blauwe draad wat spanning meten.Als er een grote stroomvreter aan staat,zelfs op een andere groep.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')