Hmm, dat lijkt mij een laatste redmiddel. Het is is juist hout met hele duidelijke lijnen. Ik kan me niet voorstellen dat die gaten op die manier onzichtbaar weg te werken zijn. Evengoed bedankt voor de suggestie.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 16:13 schreef Brighteyes het volgende:
Ik weet niet precies hoe, maar ik heb wel eens in een klusprogramma gezien dat ze dan gaten voorboorden, de plank vast schroefden en met het zaagsel van het boren met een soort van lijm een papje maakten en dat dan in de schroefgaten stopten om ze zo natuurlijk mogelijk weg te werken.
Dan olie je toch alles behalve de randen waar de lijm moet komen? Eventueel het e.a. afplakken?quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 15:59 schreef TumTum het volgende:
Graag wil ik jullie even een dilemma voorleggen:
Wij zijn bezig om TV meubeltje te maken. Het idee was om een Ikea besta kastje te nemen en daar een plaat hout op maat op te leggen, beetje zoals dit: http://www.emi.frl/blog/mijn-tv-meubel/
(niet mijn site). Onze plank is alleen iets minder dik dan de plank in de artikel en moet echt aan het kastje vastgemaakt worden.
Het idee was om de plank eerst vast te lijmen en dan in de olie te zetten. De houtleverancier zegt echter dat als je de plank wil gaan oliën, je dit aan beide kanten moet doen, ivm kromtrekken.
Het lijkt mij echter dat een plank die in de olie staat, niet meer te lijmen is. Je moet immers altijd het oppervlakte vet-vrij maken en een plank in de olie lijkt mij niet meer vet vrij te krijgen.
Alternatief zou spijkeren/schroeven zijn, maar dat wil ik liever niet aangezien ik liever geen zichtbare spijkers/schroeven in het blad wil. Bovendien is de bovenkant van het Besta kastje hol, dus ik betwijfel of je daar wel iets in vast kan zetten.
Heeft iemand hier ervaringen mee of ideeën over?
Ja, daar kan ik onder, maar de bovenkant van dat kastje is geen massief hout. Bovendien is de plank best dun (1 CM), dus ik ben bang dat dat dit niet goed houd en er te weinig dikte is in het hout om een schroef in te draaien.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 16:20 schreef Watuntrik het volgende:
Kun je in dat kastje onder de plank? Zo ja, schroef hem dan van onderen naar boven met de juiste lengte schroeven enkele millimeters korter dan beide planken dik zijn.
Mooie oplossing, hou ik in gedachten. Denk alleen dat ook hier de dikte van de plank (1 cm) roet in het eten gooit. Kan amper diepte voor de deuvels maken.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 16:21 schreef .SP. het volgende:
Misschien een paar deuvels in kastje plaatsen (lijmen), gaten in plank boren (tot halverwege) en in de deuvels duwen. Gewicht van plank houdt 'm mooi op z'n plek en kan niet horizontaal gaan schuiven.
Je bedoeld een paar banen vrijhouden tijdens het olieën? Dat kan misschien wel werken.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 16:23 schreef Redcoon het volgende:
[..]
Dan olie je toch alles behalve de randen waar de lijm moet komen? Eventueel het e.a. afplakken?
Omdat hij er nu los opligt en hij verschuift. Bovendien is er een vrij groot stuk over aan de achterkant en als je daar opdrukt kiepert de hele plank om.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 16:24 schreef d.k. het volgende:
Waarom moet het aan het kastje vast? Wij hebben een houten plank (werkblad van de ikea, massief) over een Bestakastje liggen (horizontaal) en dan twee verticale delen (eentje naar de grond en eentje naar een volgend horizontaal deel dat weer op een ander kastje ligt). Dat zit met deuvels aan elkaar en steunt op de horizontale delen op de kastjes. Gebeurd niks mee en die deuvels zie je niet.
Volgens mij plakt dubbelzijdige tape ook niet zo goed op vette oppervlaktes.quote:
de vraag is eigenlijk of je die plank wel dubbelzijdig moet oliën. Onze plank heeft maar aan 1 kant beits en geen enkel probleem. Werkbladen van ikea moet je oliën voor gebruik en die doe je ook echt maar aan 1 kant.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 16:30 schreef TumTum het volgende:
[..]
Volgens mij plakt dubbelzijdige tape ook niet zo goed op vette oppervlaktes.
Tja. De werkbladen van ikea zijn alleen wel een flink stuk dikkervolgens mij. Ik heb nu een plank van slecht 1 CM dik. (want te dik zou niet mooi zijn)quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 16:34 schreef d.k. het volgende:
[..]
de vraag is eigenlijk of je die plank wel dubbelzijdig moet oliën. Onze plank heeft maar aan 1 kant beits en geen enkel probleem. Werkbladen van ikea moet je oliën voor gebruik en die doe je ook echt maar aan 1 kant.
Daar heb je een heel goed punt. Dat was eigenlijk ook mijn eerste uitgangspunt. Ik denk dat ik de planken inderdaad eerst ga verlijmen en dan, als de lijm droog is, in de olie ga zetten.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 16:43 schreef Watuntrik het volgende:
Lijkt mij ook beetje onzinnig om beide zijden te oliën vooral als de plank eerst goed wordt verlijmd. Dan is deze hiermee toch al volledig gefixeerd op een vlakke ondergrond.. Waar kan dit dan nog naar toe trekken.?
Vraag dat eens aan die houtboer..![]()
Kan me niet voorstellen dat de olie nog zoveel krimpt tijdens het drogen dat het de lijmverbinding los zal trekken. Of de kast daaronder krom trekt..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |