dangerous_dave | woensdag 18 december 2002 @ 00:29 |
Ik heb een verschil van mening met mijn vriendin. Ik zeg handrem is beter(beter voor remschijven, en beter bij steile hellingen en zwakke auto's) Zij heeft alleen voetrem geleerd. En wil de manier met handrem niet erkennen. (voordeel van voetrem = gemak) Jullie input graag, en eventueel links voor bewijs | |
RedSoniq | woensdag 18 december 2002 @ 00:37 |
het beste is de Subaru's manier ![]() Voetrem ... doortrappen ... autolock. Maar als je geen Subaru rijd gaat mij voorkeur toch uit naar de handrem, mits correct uitgevoerd. | |
sweek | woensdag 18 december 2002 @ 00:40 |
Ik heb ze allebei geleerd op de rijschool, maar heb bij m'n examen de voetrem gebruikt en het ging goed. ![]() Deze gebruik ik ook in de praktijk het liefst.... | |
F1908 | woensdag 18 december 2002 @ 00:41 |
met de voetrem is het een stuk lastiger bij een wat steilere helling. ik heb overigens ook alleen voetrem geleerd. vind het met de handrem eigenlijk wel makkelijker. wat precies beter is weet ik niet maar met de voetrem is het dus met name bij de wat steilere hellingen lastiger ![]() | |
Jappr | woensdag 18 december 2002 @ 00:54 |
Het enige wat ik weet is dat je nooit als je de auto laat staan de handrem erop moet zetten, want dan kannie vastroesten (![]() ![]() | |
TheOneAndOnly | woensdag 18 december 2002 @ 01:03 |
ik doe met automaat.... das pas handig..... | |
Light | woensdag 18 december 2002 @ 01:03 |
Hellingproef met een voetrem? Ik ken dat alleen met de handrem. | |
Adugra | woensdag 18 december 2002 @ 01:48 |
Ben nu bezig met lessen, en ik vind het nu makkelijker om het met de hand te doen. Je hebt veel meer gevoel, dus gaat het iets makkelijker. | |
daNpy | woensdag 18 december 2002 @ 09:00 |
Handrem, altijd ![]() Stoppen voor stoplicht, als ik merk dat ik een beetje begin te rollen -> handrem erop. | |
GRUMBLER | woensdag 18 december 2002 @ 09:03 |
Altijd Handrem, zo wordt het toch immers ook aangeleerd tijdens rij-les?? Tenminste zo heb ik het wel geleerd. | |
realist_ik | woensdag 18 december 2002 @ 09:12 |
handrem discussiëren met vrouwen over rijtechnieken/automechanica... | |
thumper | woensdag 18 december 2002 @ 09:14 |
Handrem, altijd! Je voet kan per ongeluk wegschieten van de voetrem, en dan zijn de poppen aan het dansen... ![]() | |
Hanno_de_Hennie | woensdag 18 december 2002 @ 09:20 |
Idd Handrem veel flexer wat ik ook wel is doe (en niet goed voor je koppeling is) is de koppeling net zo op laten komen dat ie net niet wegrijd maar gewoon blijft staan op de helling zonder een rem. | |
ploderus | woensdag 18 december 2002 @ 09:20 |
Ik dacht dat het met rijexamen verplicht was om de handrem te gebruiken ![]() | |
ploderus | woensdag 18 december 2002 @ 09:25 |
quote:Denk niet dat je lang met dat setje koppelingsplaten doet ![]() | |
Bhorka | woensdag 18 december 2002 @ 09:27 |
quote:Die gebruik ik altijd, werkt nog goed ook (Dieselmotor wil hierbij natuurlijk wel helpen) als ik lang moet stilstaan op helling doe ik handrem erop. | |
dangerous_dave | woensdag 18 december 2002 @ 10:52 |
Heeft ook iemand bewijs dat de handrem de beste manier is? Een linkje naar een site of iets dergelijks? Ik heb al gezocht maar kan niks vinden. | |
mdeen | woensdag 18 december 2002 @ 11:19 |
Hoe wil je een hellingproef met alleen de voetrem fatsoenlijk doen? Voet op de koppeling, voet op de rem -> voet moet eraf om de gas te geven -> auto rolt terug -> koppeling op laten komen en gas geven -> als je onervaren bent de motor even af laten slaan -> wegrijden. met de handrem: Voet op de koppeling, voet op het gas -> gas geven -> koppeling op laten komen -> handrem lossen -> wegrijden. Natuurlijk, als je lest in een dieseltje dan kun je de koppeling op laten komen als je je voet nog op de rem hebt, maar met een benzineauto lukt dat wat minder. Maarten | |
Hanno_de_Hennie | woensdag 18 december 2002 @ 11:40 |
quote:Nee precies ![]() | |
Parabola | woensdag 18 december 2002 @ 12:22 |
Nadeel bij de handrem is dat je na een tijdje kramp in je rechterhand krijgt. Bij de voetrem krijg je juist pijn in je linkerhand. Je moet immers je linkervoet aan de grond zetten (de rechter staat op de rem), zodat je niet kan schakelen en dus de koppeling ingeknepen moet houden. Als je niet zo lang stil hoeft te staan, krijg je sowieso geen kramp
| |
WaSTeiL | woensdag 18 december 2002 @ 12:23 |
Doe het vrijwel altijd met de handrem of bij een hele lichte helling laat ik hem gewoon op de koppeling hangen ![]() Reden: lekker snel weg bij het stoplicht!!! | |
MRGEKKIE | woensdag 18 december 2002 @ 12:38 |
Er is in principe geen beste manier. Lichte hellingen doe je met de voetrem De rest doe je met de handrem (kun je ook wel met de voetrem doen, maar dan moet je snel kunnen reageren zodat ie niet (teveel) naar achteren rolt). Heb gerijlest in ZuidLimburg en daar moet je ze allebei kunnen doen (rem-ingreep op het examen bij de helling-proef, als je verkeerd kiest | |
johnny_appleseed | woensdag 18 december 2002 @ 12:39 |
quote:De kunst is natuurlijk om je koppeling al te laten pakken waardoor je niet achteruit rolt en op tijd met beleid gas bijgeeft waardoor je motor niet afslaat. Gaat best hoor, maar soms is handrem ook wel relaxed (alhoewel ik het eigenlijk nooit doe ![]() Wat je wel eens merkt is dat sommige mensen de koppeling laten pakken en dan meteen volgas geven om te zorgen dat de wagen niet afslaat, dat is nou ook niet echt de ideale manier lijkt me. Doe dan lekker met de handrem. | |
-PassY- | woensdag 18 december 2002 @ 12:53 |
1 voet op de koppeling, andere op de rem. koppeling oplaten komen, rem los, koppeling nog meer los laten, beetje gas. koppeling los, en meer gas. met de handrem vind ik het maar niks, gebruik dat ding toch bijna nooit | |
masterzipper | woensdag 18 december 2002 @ 16:37 |
Ik moest toen de tijd met lessen allebei doen, met gewone rem en handrem. Echter heb ik nooit zo het nut van een handrem begrepen. Zo'n handrem was toch alleen goed voor een 180 graden bocht? | |
Partygurl | woensdag 18 december 2002 @ 16:43 |
Ik leer handrem maar op kleine hellingen ga ik toch echt voetrem gebruiken | |
MRGEKKIE | woensdag 18 december 2002 @ 17:15 |
quote:wel minimaal een meter afstand met je achterligger houden (alhoewel, ze toeteren wel als de afstand te kort wordt) | |
noutie | woensdag 18 december 2002 @ 19:50 |
quote:In Holland kan dit misschien nog wel maar op een leuk hellinkje in Zuid-Limburg geef ik je koppelingsplaten een minuut of 5 (tip: gebruik een aanhangwagen). Ruikt wel lekker trouwens. (E 500 ![]() | |
-roys- | woensdag 18 december 2002 @ 19:53 |
ik gebruik altijd voetrem, zie het nut van de handrem niet echt in. | |
Ultimora | woensdag 18 december 2002 @ 20:13 |
hoe komen sommigen dr bij dat ie vast gaat roesten ![]() verder gebruik de voetrem gewoon | |
Cora | woensdag 18 december 2002 @ 20:15 |
quote:Ik dus ook niet. Ik gebruik dat ding echt nooit. Zet altijd mijn auto in z'n 1 als ik hem parkeer en op een helling gebruik ik gewoon de rem. Of je drukt je gaspedaal half in en je koppeling ook. Blijf ik ook wel stil staan. ![]() | |
_VoiD_ | woensdag 18 december 2002 @ 20:45 |
sorry, maar ik vind het echt stom om je auto in z'n 1 te zetten als je parkeert..... | |
Light | woensdag 18 december 2002 @ 21:13 |
quote:Hoe doe jij het dan? In z'n achteruit? Of vrij laten staan, al dan niet met handrem? | |
-_Tommy_- | woensdag 18 december 2002 @ 22:20 |
handrem methode?
gaspedaal helemaal in ±5000 toeren handrem los en koppeling omhoog laten klappen stuur vast en zorgen dat je de handrem hebt losgelaten en op tijd bent om te schakelen ff ontopic, ik vind handrem makkelijker, is ook soepeler te doen | |
DaRealMac | woensdag 18 december 2002 @ 22:26 |
HAndrem of voetrem, ligt helemaal aan de situatie en de helling. Is de helling wat steiler, dan de handrem, anders rol je net even te ver terug bij het optrekken als je alleen de voetrem gebruikt. Verder laat ik de auto altijd in z`n 1 staan bij parkeren, wat is daar vreemd aan? ik trap toch altijd de koppeling in bij het starten, is een automatisme. | |
GizartFRL | woensdag 18 december 2002 @ 22:31 |
Gebruik zelf de handrem op hellingen. ( bij parkeren natuurlijk in de versnelling) Maar als ik eventjes moet wachten gewoon met het gas en de koppeling om em op de juiste plek te houden. | |
GizartFRL | woensdag 18 december 2002 @ 22:32 |
quote:2de versnelling. | |
tummeke | woensdag 18 december 2002 @ 22:41 |
Definately de handrem ![]() Tenzij ie natuurlijk net ff wegrolt bij t stoplicht, dan trap ik wel mn rempedaal in.. Zet em trouwens normaal ook echt wel op de handrem als ie geparkeerd staat, waar is dat ding anders voor ![]() | |
heijx | woensdag 18 december 2002 @ 22:45 |
Ik lees hier de vreemdste argumenten: Kramp in je rechterhand ![]() Vastvriezen? Als het min zeventig is wil hij misschien binnen 3 minuten (de maximale wachttijd voor een verkeerslicht) vastvriezen ja. Komt ERRUG weinig voor in Nederland. Natuurlijk, als je auto 's nachts in de vrieskou staat zet je hem in de versnelling met de voorwielen naar de stoep gedraaid. Hellingstart gaat het mooist met de [a] handrem of de [b]"heel and toe" methode. Als je die onder de knie hebt (pun intended) tenminste. Hangen op de koppeling is zo ongeveer het slechtste wat je je koppeling kan aan doen, zéker met een diesel. [a] [b] | |
_VoiD_ | woensdag 18 december 2002 @ 23:02 |
quote:Gewoon in z'n P? En met handbak gewoon vrij en handrem. | |
masterzipper | donderdag 19 december 2002 @ 16:41 |
quote:Onderbouw dat es ff met een paar argumenten | |
edjekroketje | vrijdag 20 december 2002 @ 15:11 |
quote:je kunt die handrem toch gewoon vast zetten?? | |
BOMS® | vrijdag 20 december 2002 @ 15:32 |
quote:Verschillende autobladen en instanties (waaronder ANWB) geven als parkeertip je auto in de 1 of de R te zetten, al dan niet voorzien van aangetrokken handrem. Bij voorwielaandrijvers (het merendeel van het wagenpark tegenwoordig) resulteert dit namelijk in 4 geblokkeerde wielen, iets wat verplaatsing (diefstal/wegslepen) bemoeilijkt. Bovendien willen handremmen bij wat oudere autootjes wel eens wat minder werken. In dat geval kun je hem dus beter in de 1 of R zetten omdat de weerstand om de auto te verplaatsen dan enorm is. Wat betreft de hellingproef, voor mij is er maar één echte methode en dat is de handremmethode, die ik ook vrijwel altijd toepas. Mijn vriendin heeft dit echter nooit geleerd bij rijles en kwam er in Frankrijk afgelopen zomer achter dat die voetremmethode op een stijle helling met een of andere idioot pal achter je niét dé oplossing is. Je rolt al gauw een eindje naar achteren op zo'n helling. Bij de handremmethode voel je perfect aan wanneer de auto genoeg pakt om de helling op te komen (de auto duikt ietsje doordat ie door de handrem heen wil trekken) en op dat moment laat je je handrem voorzichtig zakken en laat je de koppeling opkomen. Bijkomend voordeel, je hoeft je zojuist in je kont gekropen achterligger ook niet te verblijden met een stortvloed aan roodgekleurde lumen. Overigens vind ik stilstaan op een iets schuin aflopende weg geen hellingproef. In dat geval gebruik ik zelf ook de voetrem. | |
Ponem | vrijdag 21 november 2003 @ 09:33 |
quote:Is de rij-instructeur blij als ik dat doe? | |
ik_hier | vrijdag 21 november 2003 @ 11:09 |
De handrem is absoluut het beste op een steile helling. Omdat je de handrem er vanaf haalt op het moment dat je gas geeft, en dus als je het goed doet niet naar achteren rolt. Bovendien weet je ook of de auto al dan niet in de versnelling staat, als je deze goed uitvoert. Ik kan me nog wel een angstvallig moment op een helling in Luxemburg herinneren op een steile helling waar een vriend van mij in mijn auto reed en te koppig was om het met de handrem te doen, en de auto bleek niet in de versnelling te staan (wel in de richting maar er niet in zeg maar)!!! Tot twee keer toe achter elkaar overigens, op dezelfde plek, gelukkig liet de auto achter ons zich wat zakken. Voordeel in het buitenland is ook nog dat het eerst rood-oranje wordt waardoor je de handrem al uit de vergrendeling kan halen en ook bij groen weg bent. De heel-and-toe methode ken ik verder niet, ik heb ook alleen die met de handrem geleerd, maar vraagt in ieder geval wat meer coördinatie Maar op flauwe hellingen gewoon de voetrem, of als je heel even moet wachten op de koppeling. | |
heijx | vrijdag 21 november 2003 @ 12:00 |
quote:Als hij fervent aanhanger is van Stig Blomqvist wel, ja. ![]() | |
Ponem | vrijdag 21 november 2003 @ 18:10 |
Vandaag heb ik op rijles voor het eerst de hellingproef gedaan. Eerst gingen we het met de handrem doen. Handrem erop, in de eerste versnelling, koppeling ingedrukt, beetje gas geven (1,200 toeren), koppeling op laten komen tot je de motorkap omhoog ziet komen, handrem snel eraf gas bijgeven en de koppeling rustig op laten komen. In het begin had ik veel moeite met deze method en liet ik de motor ook een aantal keren afslaan doordat ik de koppeling te snel liet opkomen. Na een paar keer oefenen ging het goed. De 2e methode die ik zelf prettiger vond, was zonder de handrem. Ik moest de heuvel oprijden en de koppeling dusdanig intrappen dat de auto, zonder rem, stil bleef staan op de helling. Van daaruit moest ik dan gas bijgeven en de koppeling rustig op laten komen. Dat ging gelijk heel goed. | |
wienietknapismoetgeilzijn | vrijdag 21 november 2003 @ 18:20 |
quote:eerste bericht er na: quote:Let even op de datums... ben ik nu stoned/high, of is dit wel een ERG grote schop? | |
Light | vrijdag 21 november 2003 @ 19:49 |
quote:Het is even oefenen misschien, maar in mijn ogen is dit wel de beste manier. Met handrem dus. quote:Dat gaat goed totdat je op een wat steilere helling komt of iets langer moet blijven staan. Tenzij je je koppelingplaten wilt opfikken, dan is het wel heel geschikt. | |
Ponem | vrijdag 21 november 2003 @ 20:55 |
quote:Achja, ik gebruikte vanmorgen de zoekoptie om informatie te vinden over de hellingproef. | |
JaWi | vrijdag 21 november 2003 @ 20:56 |
Ben nu aan het rijlessen en leer ze allebei ![]() Met voet vind ik hem gemakkelijker ![]() | |
Patrick281 | vrijdag 21 november 2003 @ 21:01 |
quote: ![]() | |
Ponem | vrijdag 21 november 2003 @ 21:02 |
quote:Mee eens, maar ik ben toch van mening dat het met de handrem veiliger is. | |
Patrick281 | vrijdag 21 november 2003 @ 21:04 |
quote:En voor de "truuk" met de handrem geldt : hoe vaker je hem doet hoe meer je overtuigd raakt. Voetrem is in het begin wat natuurlijker .. |