abonnement Unibet Coolblue
pi_174397782
Hoi Fokkers

Heeft er iemand hier een goede website waar de Koran te lezen is in het Nederlands en het liefst ook met commentaar erbij?

Vertaling en commentaar mogen ook apart van elkaar zijn.

Bij voorbaat dank.
pi_174415171
Koranonline.nl

Tafsir kan je online gewoon opzoeken
pi_174439993
Engelstalige exegeses/Koranuitleggen kom je online vrijwel niet tegen behalve twee soennitische werken: Ibn Kathir en al-Jalalayn.

Op deze site kan je per Koranvers (selecteren) de uitleg vinden van Al-Jalalayn: http://altafsir.com/Tafas(...)play=no&LanguageID=2

Op dezelfde site kan je nog bij "translations" allerlei Engelse Koranvertalingen lezen en die van Muhammed Assad bevat ook veel uitleg per vers.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_174440840
http://www.islamboeken.nl/de-edele-koran-nederlands

Dit is de meest gezaghebbende Nederlandse vertaling. Weet niet of die online staat.
  zondag 15 oktober 2017 @ 22:21:34 #5
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174440957
De Koran kun je gratis als e-boek vinden. De kunst is de goede commentaren erbij te vinden, en dan bedoel ik ook de westerse wetenschappelijke (linguïstisch, historische) en niet alleen vanuit islamitisch-religieuze hoek.
pi_174443373
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 22:21 schreef Lunatiek het volgende:
De Koran kun je gratis als e-boek vinden. De kunst is de goede commentaren erbij te vinden, en dan bedoel ik ook de westerse wetenschappelijke (linguïstisch, historische) en niet alleen vanuit islamitisch-religieuze hoek.
gekkie
pi_174443542
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 00:05 schreef PSVCL het volgende:

[..]

gekkie
Want?
  maandag 16 oktober 2017 @ 00:40:45 #8
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174443941
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 00:05 schreef PSVCL het volgende:

[..]

gekkie
Religekkie :6
Ik heb de Koran nodig voor een ander doel dan reciteren of Allah eren en aan de tafsir heb ik geen drol omdat die naar binnengekeerd is.
  zondag 29 oktober 2017 @ 00:16:50 #9
412436 girlygirl8
HappyBeingMe:D
pi_174725866
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 15:16 schreef PSVCL het volgende:
Koranonline.nl

Tafsir kan je online gewoon opzoeken
Deze werkt niet

@ Ts, zelf gebruik ik een engelstalige website (ook voor de tafsir), kan je dus niet helpen
  zondag 29 oktober 2017 @ 00:20:56 #10
412436 girlygirl8
HappyBeingMe:D
pi_174725941
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 22:21 schreef Lunatiek het volgende:
De Koran kun je gratis als e-boek vinden. De kunst is de goede commentaren erbij te vinden, en dan bedoel ik ook de westerse wetenschappelijke (linguïstisch, historische) en niet alleen vanuit islamitisch-religieuze hoek.
Om het boedhisme te bestuderen zeker ook christenen nodig en voor het jodendom bij hindu's terecht?

Helemaal logisch ^O^
  zondag 29 oktober 2017 @ 00:31:16 #11
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174726097
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 00:20 schreef girlygirl8 het volgende:

[..]

Om het boedhisme te bestuderen zeker ook christenen nodig en voor het jodendom bij hindu's terecht?

Helemaal logisch ^O^
Nee. Je hebt wetenschappers nodig die met geijkte wetenschappelijke methoden werken binnen een wetenschappelijk klimaat. Maakt geen drol uit welke religie ze hebben.
Alleen bij de islam zie je echter dat "koranstudie" wordt opgeëist door onwetenschappelijke orthodoxe gelovigen, zie bijvoorbeeld de bedreigingen van prof. Puin. Immers, de gelovige moslim mag geen twijfel hebben over de inhoud en herkomst van de Koran. Dat er oudere versies zijn met een wezenlijm andere inhoud wordt verzwegen, net als de bronnen waaruit "Mohammed" heeft geplagieerd. Die houding is onwetenschappelijk en daarom voor mij onbruikbaar.
  zondag 29 oktober 2017 @ 01:23:29 #12
412436 girlygirl8
HappyBeingMe:D
pi_174726687
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 00:31 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee. Je hebt wetenschappers nodig die met geijkte wetenschappelijke methoden werken binnen een wetenschappelijk klimaat. Maakt geen drol uit welke religie ze hebben.
Alleen bij de islam zie je echter dat "koranstudie" wordt opgeëist door onwetenschappelijke orthodoxe gelovigen, zie bijvoorbeeld de bedreigingen van prof. Puin. Immers, de gelovige moslim mag geen twijfel hebben over de inhoud en herkomst van de Koran. Dat er oudere versies zijn met een wezenlijm andere inhoud wordt verzwegen, net als de bronnen waaruit "Mohammed" heeft geplagieerd. Die houding is onwetenschappelijk en daarom voor mij onbruikbaar.
En die heb je ook binnen de Islam, als het om wereldse of praktische zaken gaat. De Islam omvat namelijk meer dan zaken die ongezien zijn (en dus buiten het bereik van onderzoek vallen). Als het om ongeziene zaken gaat, zoals God, dat is sowieso een terrein dat wetenschappelijk niet onderzocht kan worden. En als het om zaken gaat die het bestaansrecht van de Islam in twijfel brengen, dan is het toch wel logisch dat moslimwetenschappers daar zich niet mee bezighouden? Waarom zou je jezelf een moslimwetenschapper noemen en tegelijkertijd de fundamenten van het geloof dat je aanhangt pogen te ontkrachten?

Niet-moslims kunnen gerust wetenschappelijk onderzoek doen naar de Islam. Dit is niet de reden waarom ik op je reactie heb gereageerd. De reden is dat jij iemand die een vraag stelt over Islamitische bronnen, meteen doorverwijst naar een andere partij alsof het een legitieme bron is van wat Islam nu daadwerkelijk inhoudt. Het is hetzelfde alsof persoon x mij vraagt naar jouw visie op een bepaalde onderwerp en ik als antwoord vervolgens persoon y citeer.
(Just for the record, Islam en wetenschap zijn geen tegenpolen. De kanttekening die ik zet is dat de bevindingen van wetenschappers soms na talloze jaren ontkracht worden, de uitkomst van nu is niet altijd gelijk aan de uitkomst van x aantal jaar later. Ook kan er niet van iedere wetenschapper gezegd worden dat hij zuiver is in zijn intentie en dat hij zijn onderzoek op een bepaalde wijze doet om de resultaten naar een richting te duwen dat zijn agenda past).

Als moslim heb je geen twijfel over de Koran, dat is immers wat je moslim maakt. Als je erover twijfelt, dan ben je geen moslim maar een agnost/atheist etc.

Versies met een andere inhoud dan de huidige Koran heb ik nooit bewijs van gezien. Je mag mij anders wel bewijs leveren. Daarentegen is er niet lang geleden nog een perkament gevonden waarvan de inhoud identiek is aan de huidige Koran.

Wat betreft plagiaat. Dit is de definitie:
quote:
Het overnemen van de ideeën of woorden van iemand anders, of het opzettelijk gebruiken van iemands werk zonder de bron te vermelden.
In de Koran wordt gerefereerd naar de oudere geschriften alszijnde, in hun originele oorsprong, ook afkomstig van God. De bron wordt vermeldt: God. Hoe kan God plagiaat plegen op Zijn woorden?

[ Bericht 1% gewijzigd door girlygirl8 op 29-10-2017 01:36:35 ]
pi_174727239
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 00:31 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee. Je hebt wetenschappers nodig die met geijkte wetenschappelijke methoden werken binnen een wetenschappelijk klimaat. Maakt geen drol uit welke religie ze hebben.
Alleen bij de islam zie je echter dat "koranstudie" wordt opgeëist door onwetenschappelijke orthodoxe gelovigen, zie bijvoorbeeld de bedreigingen van prof. Puin. Immers, de gelovige moslim mag geen twijfel hebben over de inhoud en herkomst van de Koran. Dat er oudere versies zijn met een wezenlijm andere inhoud wordt verzwegen, net als de bronnen waaruit "Mohammed" heeft geplagieerd. Die houding is onwetenschappelijk en daarom voor mij onbruikbaar.
De overige meest bekende revisionisten zijn Günter Lüling, Karl-Heinz Ohlig, Christoph Luxenburg, Tom Holland en Sergio Noja Noseba.
pi_174727259
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 15:35 schreef Odaiba het volgende:
Hoi Fokkers

Heeft er iemand hier een goede website waar de Koran te lezen is in het Nederlands en het liefst ook met commentaar erbij?

Vertaling en commentaar mogen ook apart van elkaar zijn.

Bij voorbaat dank.
www.KankerOpPapier.nl
pi_174727301
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 01:23 schreef girlygirl8 het volgende:

[..]

En die heb je ook binnen de Islam, als het om wereldse of praktische zaken gaat. De Islam omvat namelijk meer dan zaken die ongezien zijn (en dus buiten het bereik van onderzoek vallen). Als het om ongeziene zaken gaat, zoals God, dat is sowieso een terrein dat wetenschappelijk niet onderzocht kan worden. En als het om zaken gaat die het bestaansrecht van de Islam in twijfel brengen, dan is het toch wel logisch dat moslimwetenschappers daar zich niet mee bezighouden? Waarom zou je jezelf een moslimwetenschapper noemen en tegelijkertijd de fundamenten van het geloof dat je aanhangt pogen te ontkrachten?

Niet-moslims kunnen gerust wetenschappelijk onderzoek doen naar de Islam. Dit is niet de reden waarom ik op je reactie heb gereageerd. De reden is dat jij iemand die een vraag stelt over Islamitische bronnen, meteen doorverwijst naar een andere partij alsof het een legitieme bron is van wat Islam nu daadwerkelijk inhoudt. Het is hetzelfde alsof persoon x mij vraagt naar jouw visie op een bepaalde onderwerp en ik als antwoord vervolgens persoon y citeer.
(Just for the record, Islam en wetenschap zijn geen tegenpolen. De kanttekening die ik zet is dat de bevindingen van wetenschappers soms na talloze jaren ontkracht worden, de uitkomst van nu is niet altijd gelijk aan de uitkomst van x aantal jaar later. Ook kan er niet van iedere wetenschapper gezegd worden dat hij zuiver is in zijn intentie en dat hij zijn onderzoek op een bepaalde wijze doet om de resultaten naar een richting te duwen dat zijn agenda past).

Als moslim heb je geen twijfel over de Koran, dat is immers wat je moslim maakt. Als je erover twijfelt, dan ben je geen moslim maar een agnost/atheist etc.

Versies met een andere inhoud dan de huidige Koran heb ik nooit bewijs van gezien. Je mag mij anders wel bewijs leveren. Daarentegen is er niet lang geleden nog een perkament gevonden waarvan de inhoud identiek is aan de huidige Koran.

Wat betreft plagiaat. Dit is de definitie:

[..]

In de Koran wordt gerefereerd naar de oudere geschriften alszijnde, in hun originele oorsprong, ook afkomstig van God. De bron wordt vermeldt: God. Hoe kan God plagiaat plegen op Zijn woorden?
Waarom reageer je met je oude account?
pi_174727386
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 01:23 schreef girlygirl8 het volgende:

Daarentegen is er niet lang geleden nog een perkament gevonden waarvan de inhoud identiek is aan de huidige Koran.
Er zijn zelfs al geschriften met koran-teksten gevonden die ouder zijn dan de koran. En nu ? Er zijn wel meer perkamenten met koran-teksten gevonden. Men noemt dit afschriften of kopijen.
quote:
In de Koran wordt gerefereerd naar de oudere geschriften alszijnde, in hun originele oorsprong, ook afkomstig van God
Bedoel je dan de Aramese teksten van de 5e eeuwse gnostische christenen of de koptische kluizenaar Bahira?
pi_174728007
Bell's Introduction to the Qur'an
Geschreven door een protestant of Anglicaan.
  zondag 29 oktober 2017 @ 04:20:31 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174728020
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 01:23 schreef girlygirl8 het volgende:

[..]

En die heb je ook binnen de Islam, als het om wereldse of praktische zaken gaat. De Islam omvat namelijk meer dan zaken die ongezien zijn (en dus buiten het bereik van onderzoek vallen). Als het om ongeziene zaken gaat, zoals God, dat is sowieso een terrein dat wetenschappelijk niet onderzocht kan worden.
Daar zit dus het probleem als het om de Koran gaat. Voor moslims gaat dat om God, voor anderen gaat dat om taalkunde en cultuurhistorie. Dat je niet mag twijfelen aan de inhoud en herkomst van de Koran is een probleem als de onderzoeksvraag precies daarover gaat: welke oudere bronnen vind je terug in de teksten van de Koran?

quote:
En als het om zaken gaat die het bestaansrecht van de Islam in twijfel brengen, dan is het toch wel logisch dat moslimwetenschappers daar zich niet mee bezighouden?
Wat dus precies de reden is waarom je, als je wetenschappelijk onderzoek doet naar de Koran, uitkomt bij niet-moslims die uitleg geven over de historische en linguïstische aspecten ervan. Moslims durven dat doorgaans niet.

quote:
Waarom zou je jezelf een moslimwetenschapper noemen en tegelijkertijd de fundamenten van het geloof dat je aanhangt pogen te ontkrachten?
Omdat, wat Joden (met name via Kabbalah, maar ook via het lernen) al eeuwen weten en vele pagans nog steeds bevestigen, dat wanneer je op zoek gaat naar antwoorden en daarbij alle bullshit opzij weet te zetten je steeds dichter bij de oorspronkelijke, zuivere kern van het geloof komt, dus dichter bij de goden, en dat die zuivere kern veel makkelijker is te gebruiken voor een modern geloof, een geloof dat mee kan buigen met de tijd, dan een geloof dat star is geworden door de meuk van oude dogma's die ooit misschien handig waren maar inmiddels verschrikkelijk in de weg zitten.
NB: het is niet het doel van de wetenschap het geloof te ontkrachten, daar houden zij zich niet mee bezig. Het gaat om inzicht krijgen in het ontstaan.

Het kan je geloof sterker en krachtiger maken als je door kritisch te zijn wel de bevestiging krijgt, maar ook als je door kritisch onderzoek de rot weet weg te snijden. Mensen die bang zijn om kritisch onderzoek te doen naar de bronnen van hun geloof zijn doorgaans bang dat hun geloof niet sterk genoeg is voor de waarheid die ze zouden kunnen vinden - en uit die angst blijkt al dat ze denken dat ze iets zullen vinden wat hun van hun geloof zal doen vallen. Wat niet gek is als je geloof je met geweld is opgedrongen in plaats dat het uit je eigen innerlijke overtuiging is ontstaan.
De vuile was onder je bed schuiven zodat het niet zichtbaar is maakt niet dat die vuile was er niet is.
Die waarheid die je kunt vinden als je onderzoek doet is net als die vuile was: ookal negeer je het, zij is er. En ondanks het negeren weet je diep in je hart wel degelijk dat het er is, want de stank spreekt boekdelen.

quote:
De reden is dat jij iemand die een vraag stelt over Islamitische bronnen, meteen doorverwijst naar een andere partij alsof het een legitieme bron is van wat Islam nu daadwerkelijk inhoudt.
Dan moet je de OP lezen. Iemand zoekt een goede online-vertaling van de Koran (net als ik) met commentaren (net als ik). Er staat nergens dat dat per se islamitische bronnen moeten zijn, of de vaste Korancommentaren (tafsir).
Bovendien hadden anderen al doorverwezen naar islamitische bronnen, dus dat nogmaals doen zou geen aanvulling zijn geweest.
Verder is je reactie een overduidelijk voorbeeld van waarom islamitische commentaren op de Koran doorgaans onbruikbaar zijn voor wetenschappelijk onderzoek: je schiet onmiddellijk in een kramp om je geloof te verdedigen en daardoor lees je niet meer wat er staat maar draai je gewoon het ingedoctrineerde riedeltje af. Echt waardeloos.

quote:
De kanttekening die ik zet is dat de bevindingen van wetenschappers soms na talloze jaren ontkracht worden, de uitkomst van nu is niet altijd gelijk aan de uitkomst van x aantal jaar later. Ook kan er niet van iedere wetenschapper gezegd worden dat hij zuiver is in zijn intentie en dat hij zijn onderzoek op een bepaalde wijze doet om de resultaten naar een richting te duwen dat zijn agenda past).[/i]
Dat is bekend bij elke wetenschapper en die weten daar mee om te gaan. Feitelijk is dat itteratieve proces de kern van de wetenschap.

quote:
Als moslim heb je geen twijfel over de Koran, dat is immers wat je moslim maakt. Als je erover twijfelt, dan ben je geen moslim maar een agnost/atheist etc.
Dus heb je als onderzoeker naar de bronnen van de Koran en het ontstaan ervan alle redenen om moslimcommentaren te mijden.

quote:
Versies met een andere inhoud dan de huidige Koran heb ik nooit bewijs van gezien. Je mag mij anders wel bewijs leveren. Daarentegen is er niet lang geleden nog een perkament gevonden waarvan de inhoud identiek is aan de huidige Koran.
Dat komt omdat je als moslim niet mag twijfelen en dus alles wat je kan laten twijfelen mijdt als vuile was onder je bed of twijfelt aan de integriteit van de wetenschap (zoals je hierboven ook al deed, overigens een discussie die allerhande pseudowetenschappers ook met jouw non-argumenten en drogredenen aangaan).
Het is niet voor niets dat herhaaldelijk wordt geroepen dat moslims achterlijk zijn.

quote:
Wat betreft plagiaat. Dit is de definitie:

[..]

In de Koran wordt gerefereerd naar de oudere geschriften alszijnde, in hun originele oorsprong, ook afkomstig van God. De bron wordt vermeldt: God. Hoe kan God plagiaat plegen op Zijn woorden?
God is een concept dat niet wetenschappelijk wordt erkend als bron van gegevens of informatie.
Zo is er al lange tijd onderzoek naar "Gods woord" in de Bijbel: wie hebben de Bijbel geschreven, waar en wanneer? Zoals bij elk onderzoek naar vragen over de herkomst van een bepaalde tekst geeft het antwoord op die vraag aanwijzingen over het kader waarin de tekst gelezen moet worden en de betekenis van de tekst (ook van individuele woorden, omdat de betekenis van woorden per streek en per periode kan verschillen).
Dat dat onderzoek voor de Koran wordt verhinderd door moslims (met doodsbedreigingen) is heel jammer want het zou een beter inzicht geven in de oorsprong van de islam en de cultuur waarin die is ontstaan. Het zou licht kunnen werpen op diverse nu nog vreemde, onbegrijpelijke passages in de Koran. Zodat je echt weet waar je in gelooft en niet blindelings een ander volgt.

Het is ook heel vervelend dat die houding "het is zo want het is zo" van moslims hen steeds in conflict brengt met niet-moslims die andere -en beter beargumenteerde- ideeën hebben over diverse onderwerpen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lunatiek op 29-10-2017 05:59:13 ]
  zondag 29 oktober 2017 @ 04:21:49 #19
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174728021
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 04:17 schreef Ribbenburg het volgende:
Bell's Introduction to the Qur'an
Geschreven door een protestant of Anglicaan.
"In het Nederlands w/" en "goede website" zie OP.
pi_174728033
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 04:21 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

"In het Nederlands w/" en "goede website" zie OP.
http://www.truthnet.org/islam/Watt/
Ik denk niet dat je een Nederlandse inleiding tot de Koran kan vinden van eenzelfde kwaliteit.
pi_174728593
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 04:20 schreef Lunatiek het volgende:
God is een concept dat niet wetenschappelijk wordt erkend als bron van gegevens of informatie.
Zo is er al lange tijd onderzoek naar "Gods woord" in de Bijbel: wie hebben de Bijbel geschreven, waar en wanneer? Zoals bij elk onderzoek naar vragen over de herkomst van een bepaalde tekst geeft het antwoord op die vraag aanwijzingen over het kader waarin de tekst gelezen moet worden en de betekenis van de tekst (ook van individuele woorden, omdat de betekenis van woorden per streek en per periode kan verschillen).
Dat dat onderzoek voor de Koran wordt verhinderd door moslims (met doodsbedreigingen) is heel jammer want het zou een beter inzicht geven in de oorsprong van de islam en de cultuur waarin die is ontstaan. Het zou licht kunnen werpen op diverse nu nog vreemde, onbegrijpelijke passages in de Koran. Zodat je echt weet waar je in gelooft en niet blindelings een ander volgt.
Na Mohammed's dood stichtten zijn aanhangers een wereldrijk.
Veel westerse islamologen volgen die visie eerbiedig. Maar vakgenoten betwijfelen dit scenario. Ze baseren zich op de vroegste koranhandschriften, berichten van tijdgenoten en archeologisch materiaal, zoals inscripties en munten.
Hun conclusie: het orthodoxe verhaal klopt niet. Voor wie inde talloze populaire inleidingen tot de islam met hun vaal voorspelbare inhoud onvoldoende verhelderende informatie vindt, is dit boek onmisbaar :
https://www.boekencentrum(...)slam#yt_tab_products

https://buechercreations.(...)der-thomas-milo.html

[ Bericht 6% gewijzigd door ATON op 29-10-2017 08:50:40 ]
  zondag 29 oktober 2017 @ 12:56:24 #22
412436 girlygirl8
HappyBeingMe:D
pi_174732802
ughhh heb even haast, lunatiek ik ga vanavond in op je bericht
pi_174732914
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 15:35 schreef Odaiba het volgende:
Hoi Fokkers

Heeft er iemand hier een goede website waar de Koran te lezen is in het Nederlands en het liefst ook met commentaar erbij?

Vertaling en commentaar mogen ook apart van elkaar zijn.

Bij voorbaat dank.
yup wel in het engels , hieronder link ik dat giftige boek wel even, je kan zelfs op catagorien zoeken vrouw onvriendelijk, geweldadig etc etc

http://skepticsannotatedbible.com/quran/index.htm
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_174735559
Deze boeken zijn voornamelijk een verspilling van tijd. Wel amusant dat er miljarden mensen zijn die op de een of andere manier in deze sprookjes geloven.
pi_174735779
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 15:15 schreef Libertarisch het volgende:
Deze boeken zijn voornamelijk een verspilling van tijd. Wel amusant dat er miljarden mensen zijn die op de een of andere manier in deze sprookjes geloven.
Amusant is wel het laatste woord dat ik in mijn mond zou nemen icm religie. Een en al ellende, oorlogen, terrorisme, haat vrouwen onderdrukking enz enz
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')