Ik zeg handrem is beter(beter voor remschijven, en beter bij steile hellingen en zwakke auto's)
Zij heeft alleen voetrem geleerd. En wil de manier met handrem niet erkennen. (voordeel van voetrem = gemak)
Jullie input graag, en eventueel links voor bewijs
Voetrem ... doortrappen ... autolock.
Als je de koppeling op laat komen, schiet de rem automatisch los.
Maar als je geen Subaru rijd gaat mij voorkeur toch uit naar de handrem, mits correct uitgevoerd.
Stoppen voor stoplicht, als ik merk dat ik een beetje begin te rollen -> handrem erop.
Ga gen half uur met mn voet op de rem staan en vervolgens nog lopen kloten met gas & koppeling & rem
discussiëren met vrouwen over rijtechnieken/automechanica...
wat ik ook wel is doe (en niet goed voor je koppeling is) is de koppeling net zo op laten komen dat ie net niet wegrijd maar gewoon blijft staan op de helling zonder een rem.
quote:Denk niet dat je lang met dat setje koppelingsplaten doet
Op woensdag 18 december 2002 09:20 schreef Hanno_de_Hennie het volgende:wat ik ook wel is doe (en niet goed voor je koppeling is) is de koppeling net zo op laten komen dat ie net niet wegrijd maar gewoon blijft staan op de helling zonder een rem.
quote:Die gebruik ik altijd, werkt nog goed ook (Dieselmotor wil hierbij natuurlijk wel helpen)
Op woensdag 18 december 2002 09:20 schreef Hanno_de_Hennie het volgende:
Idd Handrem veel flexerwat ik ook wel is doe (en niet goed voor je koppeling is) is de koppeling net zo op laten komen dat ie net niet wegrijd maar gewoon blijft staan op de helling zonder een rem.
als ik lang moet stilstaan op helling doe ik handrem erop.
met de handrem: Voet op de koppeling, voet op het gas -> gas geven -> koppeling op laten komen -> handrem lossen -> wegrijden.
Natuurlijk, als je lest in een dieseltje dan kun je de koppeling op laten komen als je je voet nog op de rem hebt, maar met een benzineauto lukt dat wat minder.
Maarten
quote:Nee precies
Op woensdag 18 december 2002 09:25 schreef ploderus het volgende:[..]
Denk niet dat je lang met dat setje koppelingsplaten doet
He het bij auto's zit weet ik niet , ik vond het argument van thumper wel overtuigend
Reden: lekker snel weg bij het stoplicht!!!
Heb gerijlest in ZuidLimburg en daar moet je ze allebei kunnen doen (rem-ingreep op het examen bij de helling-proef, als je verkeerd kiest )
quote:De kunst is natuurlijk om je koppeling al te laten pakken waardoor je niet achteruit rolt en op tijd met beleid gas bijgeeft waardoor je motor niet afslaat. Gaat best hoor, maar soms is handrem ook wel relaxed (alhoewel ik het eigenlijk nooit doe
Op woensdag 18 december 2002 11:19 schreef mdeen het volgende:
Hoe wil je een hellingproef met alleen de voetrem fatsoenlijk doen?
Voet op de koppeling, voet op de rem -> voet moet eraf om de gas te geven -> auto rolt terug -> koppeling op laten komen en gas geven -> als je onervaren bent de motor even af laten slaan -> wegrijden.
koppeling oplaten komen, rem los, koppeling nog meer los laten, beetje gas. koppeling los, en meer gas.
met de handrem vind ik het maar niks, gebruik dat ding toch bijna nooit
Echter heb ik nooit zo het nut van een handrem begrepen.
Ik gebruik namelijk nooit de handrem. Stel je voor dat ie vast komt te vriezen. Moet er niet aan denken.
En als je de auto in z'n versnelling zet, staat ie ook stil.
Zo'n handrem was toch alleen goed voor een 180 graden bocht?
quote:wel minimaal een meter afstand met je achterligger houden (alhoewel, ze toeteren wel als de afstand te kort wordt)
Op woensdag 18 december 2002 16:43 schreef Partygurl het volgende:
Ik leer handrem maar op kleine hellingen ga ik toch echt voetrem gebruiken
quote:In Holland kan dit misschien nog wel maar op een leuk hellinkje in Zuid-Limburg geef ik je koppelingsplaten een minuut of 5 (tip: gebruik een aanhangwagen). Ruikt wel lekker trouwens.
Op woensdag 18 december 2002 09:20 schreef Hanno_de_Hennie het volgende:
Idd Handrem veel flexerwat ik ook wel is doe (en niet goed voor je koppeling is) is de koppeling net zo op laten komen dat ie net niet wegrijd maar gewoon blijft staan op de helling zonder een rem.
quote:Ik dus ook niet. Ik gebruik dat ding echt nooit.
Op woensdag 18 december 2002 19:53 schreef -roys- het volgende:
ik gebruik altijd voetrem, zie het nut van de handrem niet echt in.
quote:Hoe doe jij het dan? In z'n achteruit? Of vrij laten staan, al dan niet met handrem?
Op woensdag 18 december 2002 20:45 schreef _VoiD_ het volgende:
sorry, maar ik vind het echt stom om je auto in z'n 1 te zetten als je parkeert.....
methode?
handrem aangetrokken
gaspedaal helemaal in ±5000 toeren handrem los en koppeling omhoog laten klappen
stuur vast en zorgen dat je de handrem hebt losgelaten en op tijd bent om te schakelen
ff ontopic, ik vind handrem makkelijker, is ook soepeler te doen
Verder laat ik de auto altijd in z`n 1 staan bij parkeren, wat is daar vreemd aan? ik trap toch altijd de koppeling in bij het starten, is een automatisme.
quote:2de versnelling.
Op woensdag 18 december 2002 21:13 schreef Light het volgende:[..]
Hoe doe jij het dan? In z'n achteruit? Of vrij laten staan, al dan niet met handrem?
Hellingstart gaat het mooist met de [a] handrem of de [b]"heel and toe" methode. Als je die onder de knie hebt (pun intended) tenminste. Hangen op de koppeling is zo ongeveer het slechtste wat je je koppeling kan aan doen, zéker met een diesel.
[a]
Je haalt de handrem van de blokkering, geeft iets gas bij en laat de koppeling opkomen totdat je hem voelt aangrijpen. Dan laat je in één vloeiende beweging de handrem langzaam zakken, geef je gas bij en laat je de koppeling langzaam opkomen. Het ei achter je band blijft dan gegarandeerd heel, evenals je krukas.
[b]
Met de "heel and toe" methode verplaats je je rechtervoet zodanig, dat je met de hak (Goede schoenen zijn een absolute vereiste) de rem aanduwt. Met je tenen kan je dan bij je gaspedaal. Nu is het zaak om met je linkervoet je koppeling op te laten komen terwijl je je rechtervoet langzaam verplaatst naar meer gas en minder rem.
quote:Gewoon in z'n P?
Op woensdag 18 december 2002 21:13 schreef Light het volgende:[..]
Hoe doe jij het dan? In z'n achteruit? Of vrij laten staan, al dan niet met handrem?
quote:Onderbouw dat es ff met een paar argumenten
Op woensdag 18 december 2002 20:45 schreef _VoiD_ het volgende:
sorry, maar ik vind het echt stom om je auto in z'n 1 te zetten als je parkeert.....
quote:je kunt die handrem toch gewoon vast zetten??
Op woensdag 18 december 2002 12:22 schreef Parabola het volgende:
Nadeel bij de handrem is dat je na een tijdje kramp in je rechterhand krijgt. Bij de voetrem krijg je juist pijn in je linkerhand. Je moet immers je linkervoet aan de grond zetten (de rechter staat op de rem), zodat je niet kan schakelen en dus de koppeling ingeknepen moet houden. Als je niet zo lang stil hoeft te staan, krijg je sowieso geen kramp
He het bij auto's zit weet ik niet, ik vond het argument van thumper wel overtuigend
quote:Verschillende autobladen en instanties (waaronder ANWB) geven als parkeertip je auto in de 1 of de R te zetten, al dan niet voorzien van aangetrokken handrem.
sorry, maar ik vind het echt stom om je auto in z'n 1 te zetten als je parkeert.....
Bij voorwielaandrijvers (het merendeel van het wagenpark tegenwoordig) resulteert dit namelijk in 4 geblokkeerde wielen, iets wat verplaatsing (diefstal/wegslepen) bemoeilijkt.
Bovendien willen handremmen bij wat oudere autootjes wel eens wat minder werken. In dat geval kun je hem dus beter in de 1 of R zetten omdat de weerstand om de auto te verplaatsen dan enorm is.
Wat betreft de hellingproef, voor mij is er maar één echte methode en dat is de handremmethode, die ik ook vrijwel altijd toepas. Mijn vriendin heeft dit echter nooit geleerd bij rijles en kwam er in Frankrijk afgelopen zomer achter dat die voetremmethode op een stijle helling met een of andere idioot pal achter je niét dé oplossing is. Je rolt al gauw een eindje naar achteren op zo'n helling.
Bij de handremmethode voel je perfect aan wanneer de auto genoeg pakt om de helling op te komen (de auto duikt ietsje doordat ie door de handrem heen wil trekken) en op dat moment laat je je handrem voorzichtig zakken en laat je de koppeling opkomen.
Bijkomend voordeel, je hoeft je zojuist in je kont gekropen achterligger ook niet te verblijden met een stortvloed aan roodgekleurde lumen.
Overigens vind ik stilstaan op een iets schuin aflopende weg geen hellingproef. In dat geval gebruik ik zelf ook de voetrem.
quote:Is de rij-instructeur blij als ik dat doe?
Met de "heel and toe" methode verplaats je je rechtervoet zodanig, dat je met de hak (Goede schoenen zijn een absolute vereiste) de rem aanduwt. Met je tenen kan je dan bij je gaspedaal. Nu is het zaak om met je linkervoet je koppeling op te laten komen terwijl je je rechtervoet langzaam verplaatst naar meer gas en minder rem.
quote:Als hij fervent aanhanger is van Stig Blomqvist wel, ja.
Op vrijdag 21 november 2003 09:33 schreef Ponem het volgende:[..]
Is de rij-instructeur blij als ik dat doe?
In het begin had ik veel moeite met deze method en liet ik de motor ook een aantal keren afslaan doordat ik de koppeling te snel liet opkomen. Na een paar keer oefenen ging het goed.
De 2e methode die ik zelf prettiger vond, was zonder de handrem. Ik moest de heuvel oprijden en de koppeling dusdanig intrappen dat de auto, zonder rem, stil bleef staan op de helling. Van daaruit moest ik dan gas bijgeven en de koppeling rustig op laten komen. Dat ging gelijk heel goed.
quote:eerste bericht er na:
Op vrijdag 20 december 2002 15:32 schreef BOMS® het volgende:
...
quote:Let even op de datums...
Op vrijdag 21 november 2003 11:09 schreef ik_hier het volgende:
bla
ben ik nu stoned/high, of is dit wel een ERG grote schop?
quote:Het is even oefenen misschien, maar in mijn ogen is dit wel de beste manier. Met handrem dus.
Op vrijdag 21 november 2003 18:10 schreef Ponem het volgende:
Vandaag heb ik op rijles voor het eerst de hellingproef gedaan. Eerst gingen we het met de handrem doen. Handrem erop, in de eerste versnelling, koppeling ingedrukt, beetje gas geven (1,200 toeren), koppeling op laten komen tot je de motorkap omhoog ziet komen, handrem snel eraf gas bijgeven en de koppeling rustig op laten komen.In het begin had ik veel moeite met deze method en liet ik de motor ook een aantal keren afslaan doordat ik de koppeling te snel liet opkomen. Na een paar keer oefenen ging het goed.
quote:Dat gaat goed totdat je op een wat steilere helling komt of iets langer moet blijven staan. Tenzij je je koppelingplaten wilt opfikken, dan is het wel heel geschikt.
De 2e methode die ik zelf prettiger vond, was zonder de handrem. Ik moest de heuvel oprijden en de koppeling dusdanig intrappen dat de auto, zonder rem, stil bleef staan op de helling. Van daaruit moest ik dan gas bijgeven en de koppeling rustig op laten komen. Dat ging gelijk heel goed.
quote:Achja, ik gebruikte vanmorgen de zoekoptie om informatie te vinden over de hellingproef.
Op vrijdag 21 november 2003 18:20 schreef wienietknapismoetgeilzijn het volgende:[..]
eerste bericht er na:
[..]Let even op de datums...
ben ik nu stoned/high, of is dit wel een ERG grote schop?
quote:
Op vrijdag 20 december 2002 15:32 schreef BOMS® het volgende:Bijkomend voordeel, je hoeft je zojuist in je kont gekropen achterligger ook niet te verblijden met een stortvloed aan roodgekleurde lumen.
quote:Mee eens, maar ik ben toch van mening dat het met de handrem veiliger is.
Op vrijdag 21 november 2003 20:56 schreef JaWi het volgende:
Ben nu aan het rijlessen en leer ze allebei
Met voet vind ik hem gemakkelijker
quote:En voor de "truuk" met de handrem geldt : hoe vaker je hem doet hoe meer je overtuigd raakt.
Op vrijdag 21 november 2003 20:56 schreef JaWi het volgende:
Ben nu aan het rijlessen en leer ze allebei
Met voet vind ik hem gemakkelijker
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |