abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7401046
Ik heb een verschil van mening met mijn vriendin.

Ik zeg handrem is beter(beter voor remschijven, en beter bij steile hellingen en zwakke auto's)

Zij heeft alleen voetrem geleerd. En wil de manier met handrem niet erkennen. (voordeel van voetrem = gemak)

Jullie input graag, en eventueel links voor bewijs

woensdag 18 december 2002 @ 00:37:42 #2
8373 RedSoniq
Error-free design
pi_7401144
het beste is de Subaru's manier

Voetrem ... doortrappen ... autolock.
Als je de koppeling op laat komen, schiet de rem automatisch los.

Maar als je geen Subaru rijd gaat mij voorkeur toch uit naar de handrem, mits correct uitgevoerd.

Design for PEBKAC-users, not experts.
pi_7401184
Ik heb ze allebei geleerd op de rijschool, maar heb bij m'n examen de voetrem gebruikt en het ging goed.
Deze gebruik ik ook in de praktijk het liefst....
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
  woensdag 18 december 2002 @ 00:41:36 #4
22700 F1908
MASTERDETECTIVE
pi_7401189
met de voetrem is het een stuk lastiger bij een wat steilere helling. ik heb overigens ook alleen voetrem geleerd. vind het met de handrem eigenlijk wel makkelijker. wat precies beter is weet ik niet maar met de voetrem is het dus met name bij de wat steilere hellingen lastiger
852002IWASTHERE
pi_7401333
Het enige wat ik weet is dat je nooit als je de auto laat staan de handrem erop moet zetten, want dan kannie vastroesten () of vast vriezen.. enne, mijnsinziens is het slecht met de handrem te remmen want daar issie niet op gemaakt, maybe slijt 'ie dan meer ofzo... maar wat weet ik er van.. ik mag alleen nog maar scooter rijden
How happy is the blameless vestal's lot!
The world forgetting, by the world forgot.
Eternal sunshine of the spotless mind!
pi_7401446
ik doe met automaat.... das pas handig.....
pi_7401448
Hellingproef met een voetrem? Ik ken dat alleen met de handrem.
pi_7401694
Ben nu bezig met lessen, en ik vind het nu makkelijker om het met de hand te doen. Je hebt veel meer gevoel, dus gaat het iets makkelijker.
  woensdag 18 december 2002 @ 09:00:50 #9
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_7402741
Handrem, altijd

Stoppen voor stoplicht, als ik merk dat ik een beetje begin te rollen -> handrem erop.
Ga gen half uur met mn voet op de rem staan en vervolgens nog lopen kloten met gas & koppeling & rem

You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_7402765
Altijd Handrem, zo wordt het toch immers ook aangeleerd tijdens rij-les??
Tenminste zo heb ik het wel geleerd.
pi_7402817
handrem

discussiëren met vrouwen over rijtechnieken/automechanica...

woensdag 18 december 2002 @ 09:14:14 #12
31816 thumper
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯laklaarzen zijn geil
pi_7402830
Handrem, altijd! Je voet kan per ongeluk wegschieten van de voetrem, en dan zijn de poppen aan het dansen...
volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
pi_7402884
Idd Handrem veel flexer

wat ik ook wel is doe (en niet goed voor je koppeling is) is de koppeling net zo op laten komen dat ie net niet wegrijd maar gewoon blijft staan op de helling zonder een rem.

Leverancier van www.autogespot.nl
pi_7402885
Ik dacht dat het met rijexamen verplicht was om de handrem te gebruiken Weer wat geleerd. Verder hangt het af van de heuvel. Bij een heel klein heuveltje gebruik ik lekker de voetrem
pi_7402919
quote:
Op woensdag 18 december 2002 09:20 schreef Hanno_de_Hennie het volgende:

wat ik ook wel is doe (en niet goed voor je koppeling is) is de koppeling net zo op laten komen dat ie net niet wegrijd maar gewoon blijft staan op de helling zonder een rem.

Denk niet dat je lang met dat setje koppelingsplaten doet
  woensdag 18 december 2002 @ 09:27:14 #16
30721 Bhorka
Niet Natuurlijk :+
pi_7402939
quote:
Idd Handrem veel flexer

Die gebruik ik altijd, werkt nog goed ook (Dieselmotor wil hierbij natuurlijk wel helpen)

als ik lang moet stilstaan op helling doe ik handrem erop.

Wat een kutsig had ik eigenlijk :{
  woensdag 18 december 2002 @ 10:52:31 #17
15023 dangerous_dave
drivin' an Audi...
pi_7403908
Heeft ook iemand bewijs dat de handrem de beste manier is? Een linkje naar een site of iets dergelijks? Ik heb al gezocht maar kan niks vinden.
pi_7404356
Hoe wil je een hellingproef met alleen de voetrem fatsoenlijk doen?
Voet op de koppeling, voet op de rem -> voet moet eraf om de gas te geven -> auto rolt terug -> koppeling op laten komen en gas geven -> als je onervaren bent de motor even af laten slaan -> wegrijden.

met de handrem: Voet op de koppeling, voet op het gas -> gas geven -> koppeling op laten komen -> handrem lossen -> wegrijden.

Natuurlijk, als je lest in een dieseltje dan kun je de koppeling op laten komen als je je voet nog op de rem hebt, maar met een benzineauto lukt dat wat minder.

Maarten

pi_7404672
quote:
Op woensdag 18 december 2002 09:25 schreef ploderus het volgende:

[..]

Denk niet dat je lang met dat setje koppelingsplaten doet

Nee precies ik ben het ook hard aan het afleren
Leverancier van www.autogespot.nl
pi_7405350
Nadeel bij de handrem is dat je na een tijdje kramp in je rechterhand krijgt. Bij de voetrem krijg je juist pijn in je linkerhand. Je moet immers je linkervoet aan de grond zetten (de rechter staat op de rem), zodat je niet kan schakelen en dus de koppeling ingeknepen moet houden. Als je niet zo lang stil hoeft te staan, krijg je sowieso geen kramp

He het bij auto's zit weet ik niet , ik vond het argument van thumper wel overtuigend

Slaapt winter
en zomer
  woensdag 18 december 2002 @ 12:23:54 #21
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_7405379
Doe het vrijwel altijd met de handrem of bij een hele lichte helling laat ik hem gewoon op de koppeling hangen dus gewoon de koppeling laten opkomen tot de auto normaal zou gaan rollen en dan zou precies dat de auto niet naar achteren gaat, maar ook niet naar voren...

Reden: lekker snel weg bij het stoplicht!!!

Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
pi_7405604
Er is in principe geen beste manier.
Lichte hellingen doe je met de voetrem
De rest doe je met de handrem (kun je ook wel met de voetrem doen, maar dan moet je snel kunnen reageren zodat ie niet (teveel) naar achteren rolt).

Heb gerijlest in ZuidLimburg en daar moet je ze allebei kunnen doen (rem-ingreep op het examen bij de helling-proef, als je verkeerd kiest )

GoTta rule![br]Gezocht: die andere...[br][url=http://www.degraslanden.com] Mijn toekomstig stekkie [/url]
pi_7405631
quote:
Op woensdag 18 december 2002 11:19 schreef mdeen het volgende:
Hoe wil je een hellingproef met alleen de voetrem fatsoenlijk doen?
Voet op de koppeling, voet op de rem -> voet moet eraf om de gas te geven -> auto rolt terug -> koppeling op laten komen en gas geven -> als je onervaren bent de motor even af laten slaan -> wegrijden.
De kunst is natuurlijk om je koppeling al te laten pakken waardoor je niet achteruit rolt en op tijd met beleid gas bijgeeft waardoor je motor niet afslaat. Gaat best hoor, maar soms is handrem ook wel relaxed (alhoewel ik het eigenlijk nooit doe ).
Wat je wel eens merkt is dat sommige mensen de koppeling laten pakken en dan meteen volgas geven om te zorgen dat de wagen niet afslaat, dat is nou ook niet echt de ideale manier lijkt me. Doe dan lekker met de handrem.
pi_7405878
1 voet op de koppeling, andere op de rem.

koppeling oplaten komen, rem los, koppeling nog meer los laten, beetje gas. koppeling los, en meer gas.

met de handrem vind ik het maar niks, gebruik dat ding toch bijna nooit

Problemen bestaan niet, je weet alleen de oplossing niet.
  woensdag 18 december 2002 @ 16:37:04 #25
18261 masterzipper
Nissan Skyline R34 GT-R
pi_7410332
Ik moest toen de tijd met lessen allebei doen, met gewone rem en handrem.

Echter heb ik nooit zo het nut van een handrem begrepen.
Ik gebruik namelijk nooit de handrem. Stel je voor dat ie vast komt te vriezen. Moet er niet aan denken.
En als je de auto in z'n versnelling zet, staat ie ook stil.

Zo'n handrem was toch alleen goed voor een 180 graden bocht?

[url=http://www.middlehurst.co.uk]Nissan Skyline[/url] GT-R BNR-34 V-Spec II - (0 - 100km/h: 5,2 sec.) - (max.power: 280HP @ 6800rpm) - (max.torque: 400Nm @ 4400rpm)
pi_7410493
Ik leer handrem maar op kleine hellingen ga ik toch echt voetrem gebruiken
.
pi_7411100
quote:
Op woensdag 18 december 2002 16:43 schreef Partygurl het volgende:
Ik leer handrem maar op kleine hellingen ga ik toch echt voetrem gebruiken
wel minimaal een meter afstand met je achterligger houden (alhoewel, ze toeteren wel als de afstand te kort wordt)
GoTta rule![br]Gezocht: die andere...[br][url=http://www.degraslanden.com] Mijn toekomstig stekkie [/url]
pi_7414072
quote:
Idd Handrem veel flexer

In Holland kan dit misschien nog wel maar op een leuk hellinkje in Zuid-Limburg geef ik je koppelingsplaten een minuut of 5 (tip: gebruik een aanhangwagen). Ruikt wel lekker trouwens.
(E 500 )
pi_7414137
ik gebruik altijd voetrem, zie het nut van de handrem niet echt in.
pi_7414614
hoe komen sommigen dr bij dat ie vast gaat roesten als je een beetje met gezond verstand denkt dan begrijp je mischien dat dat pas is als je de auto een maand of meer op een bepaalde plek neerzet, dan bestaat de kans dat t gaat corroderen..
verder gebruik de voetrem gewoon
2825cc Single Turbo Beast
pi_7414679
quote:
Op woensdag 18 december 2002 19:53 schreef -roys- het volgende:
ik gebruik altijd voetrem, zie het nut van de handrem niet echt in.
Ik dus ook niet. Ik gebruik dat ding echt nooit.
Zet altijd mijn auto in z'n 1 als ik hem parkeer en op een helling gebruik ik gewoon de rem.
Of je drukt je gaspedaal half in en je koppeling ook. Blijf ik ook wel stil staan.
:{
pi_7415297
sorry, maar ik vind het echt stom om je auto in z'n 1 te zetten als je parkeert.....
pi_7415909
quote:
Op woensdag 18 december 2002 20:45 schreef _VoiD_ het volgende:
sorry, maar ik vind het echt stom om je auto in z'n 1 te zetten als je parkeert.....
Hoe doe jij het dan? In z'n achteruit? Of vrij laten staan, al dan niet met handrem?
pi_7417395
handrem

methode?

handrem aangetrokken

gaspedaal helemaal in ±5000 toeren handrem los en koppeling omhoog laten klappen

stuur vast en zorgen dat je de handrem hebt losgelaten en op tijd bent om te schakelen

ff ontopic, ik vind handrem makkelijker, is ook soepeler te doen

woensdag 18 december 2002 @ 22:26:24 #35
15638 DaRealMac
ondertitels zijn suf
pi_7417524
HAndrem of voetrem, ligt helemaal aan de situatie en de helling. Is de helling wat steiler, dan de handrem, anders rol je net even te ver terug bij het optrekken als je alleen de voetrem gebruikt.

Verder laat ik de auto altijd in z`n 1 staan bij parkeren, wat is daar vreemd aan? ik trap toch altijd de koppeling in bij het starten, is een automatisme.

I cannot help but notice that there is no problem between us that cannot be solved by your departure
pi_7417631
Gebruik zelf de handrem op hellingen. ( bij parkeren natuurlijk in de versnelling)
Maar als ik eventjes moet wachten gewoon met het gas en de koppeling om em op de juiste plek te houden.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_7417646
quote:
Op woensdag 18 december 2002 21:13 schreef Light het volgende:

[..]

Hoe doe jij het dan? In z'n achteruit? Of vrij laten staan, al dan niet met handrem?

2de versnelling.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  woensdag 18 december 2002 @ 22:41:34 #38
31087 tummeke
(place disclaimer here)
pi_7417842
Definately de handrem
Tenzij ie natuurlijk net ff wegrolt bij t stoplicht, dan trap ik wel mn rempedaal in..
Zet em trouwens normaal ook echt wel op de handrem als ie geparkeerd staat, waar is dat ding anders voor Mjah, tenzij het weer es -5 ofzo is, dan laat ik het toch maar...
  woensdag 18 december 2002 @ 22:45:43 #39
5673 heijx
Qui que boue
pi_7417924
Ik lees hier de vreemdste argumenten:
Kramp in je rechterhand Een handrem heeft een blokkering...
Vastvriezen? Als het min zeventig is wil hij misschien binnen 3 minuten (de maximale wachttijd voor een verkeerslicht) vastvriezen ja. Komt ERRUG weinig voor in Nederland. Natuurlijk, als je auto 's nachts in de vrieskou staat zet je hem in de versnelling met de voorwielen naar de stoep gedraaid.

Hellingstart gaat het mooist met de [a] handrem of de [b]"heel and toe" methode. Als je die onder de knie hebt (pun intended) tenminste. Hangen op de koppeling is zo ongeveer het slechtste wat je je koppeling kan aan doen, zéker met een diesel.

[a]
Je haalt de handrem van de blokkering, geeft iets gas bij en laat de koppeling opkomen totdat je hem voelt aangrijpen. Dan laat je in één vloeiende beweging de handrem langzaam zakken, geef je gas bij en laat je de koppeling langzaam opkomen. Het ei achter je band blijft dan gegarandeerd heel, evenals je krukas.

[b]
Met de "heel and toe" methode verplaats je je rechtervoet zodanig, dat je met de hak (Goede schoenen zijn een absolute vereiste) de rem aanduwt. Met je tenen kan je dan bij je gaspedaal. Nu is het zaak om met je linkervoet je koppeling op te laten komen terwijl je je rechtervoet langzaam verplaatst naar meer gas en minder rem.

Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
pi_7418248
quote:
Op woensdag 18 december 2002 21:13 schreef Light het volgende:

[..]

Gewoon in z'n P?
En met handbak gewoon vrij en handrem.
  donderdag 19 december 2002 @ 16:41:52 #41
18261 masterzipper
Nissan Skyline R34 GT-R
pi_7429739
quote:
Op woensdag 18 december 2002 20:45 schreef _VoiD_ het volgende:
Onderbouw dat es ff met een paar argumenten
[url=http://www.middlehurst.co.uk]Nissan Skyline[/url] GT-R BNR-34 V-Spec II - (0 - 100km/h: 5,2 sec.) - (max.power: 280HP @ 6800rpm) - (max.torque: 400Nm @ 4400rpm)
pi_7449587
quote:
Op woensdag 18 december 2002 12:22 schreef Parabola het volgende:
Nadeel bij de handrem is dat je na een tijdje kramp in je rechterhand krijgt. Bij de voetrem krijg je juist pijn in je linkerhand. Je moet immers je linkervoet aan de grond zetten (de rechter staat op de rem), zodat je niet kan schakelen en dus de koppeling ingeknepen moet houden. Als je niet zo lang stil hoeft te staan, krijg je sowieso geen kramp

He het bij auto's zit weet ik niet , ik vond het argument van thumper wel overtuigend

je kunt die handrem toch gewoon vast zetten??
pi_7449963
quote:
Verschillende autobladen en instanties (waaronder ANWB) geven als parkeertip je auto in de 1 of de R te zetten, al dan niet voorzien van aangetrokken handrem.

Bij voorwielaandrijvers (het merendeel van het wagenpark tegenwoordig) resulteert dit namelijk in 4 geblokkeerde wielen, iets wat verplaatsing (diefstal/wegslepen) bemoeilijkt.

Bovendien willen handremmen bij wat oudere autootjes wel eens wat minder werken. In dat geval kun je hem dus beter in de 1 of R zetten omdat de weerstand om de auto te verplaatsen dan enorm is.

Wat betreft de hellingproef, voor mij is er maar één echte methode en dat is de handremmethode, die ik ook vrijwel altijd toepas. Mijn vriendin heeft dit echter nooit geleerd bij rijles en kwam er in Frankrijk afgelopen zomer achter dat die voetremmethode op een stijle helling met een of andere idioot pal achter je niét dé oplossing is. Je rolt al gauw een eindje naar achteren op zo'n helling.

Bij de handremmethode voel je perfect aan wanneer de auto genoeg pakt om de helling op te komen (de auto duikt ietsje doordat ie door de handrem heen wil trekken) en op dat moment laat je je handrem voorzichtig zakken en laat je de koppeling opkomen.

Bijkomend voordeel, je hoeft je zojuist in je kont gekropen achterligger ook niet te verblijden met een stortvloed aan roodgekleurde lumen.

Overigens vind ik stilstaan op een iets schuin aflopende weg geen hellingproef. In dat geval gebruik ik zelf ook de voetrem.

vrijdag 21 november 2003 @ 09:33:39 #44
30135 Ponem
een beetje vreemd...
pi_14808468
quote:
Met de "heel and toe" methode verplaats je je rechtervoet zodanig, dat je met de hak (Goede schoenen zijn een absolute vereiste) de rem aanduwt. Met je tenen kan je dan bij je gaspedaal. Nu is het zaak om met je linkervoet je koppeling op te laten komen terwijl je je rechtervoet langzaam verplaatst naar meer gas en minder rem.
Is de rij-instructeur blij als ik dat doe?
"In life there are two things. Things you can eat, and things you no can eat"-Quina FFIX
pi_14810653
De handrem is absoluut het beste op een steile helling. Omdat je de handrem er vanaf haalt op het moment dat je gas geeft, en dus als je het goed doet niet naar achteren rolt. Bovendien weet je ook of de auto al dan niet in de versnelling staat, als je deze goed uitvoert. Ik kan me nog wel een angstvallig moment op een helling in Luxemburg herinneren op een steile helling waar een vriend van mij in mijn auto reed en te koppig was om het met de handrem te doen, en de auto bleek niet in de versnelling te staan (wel in de richting maar er niet in zeg maar)!!! Tot twee keer toe achter elkaar overigens, op dezelfde plek, gelukkig liet de auto achter ons zich wat zakken. Voordeel in het buitenland is ook nog dat het eerst rood-oranje wordt waardoor je de handrem al uit de vergrendeling kan halen en ook bij groen weg bent. De heel-and-toe methode ken ik verder niet, ik heb ook alleen die met de handrem geleerd, maar vraagt in ieder geval wat meer coördinatie
Maar op flauwe hellingen gewoon de voetrem, of als je heel even moet wachten op de koppeling.
'We have first raised a dust and then complain we cannot see' Bishop Berkeley (1685-1753)
  vrijdag 21 november 2003 @ 12:00:42 #46
5673 heijx
Qui que boue
pi_14812113
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 09:33 schreef Ponem het volgende:

[..]

Is de rij-instructeur blij als ik dat doe?

Als hij fervent aanhanger is van Stig Blomqvist wel, ja.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
  vrijdag 21 november 2003 @ 18:10:20 #47
30135 Ponem
een beetje vreemd...
pi_14823294
Vandaag heb ik op rijles voor het eerst de hellingproef gedaan. Eerst gingen we het met de handrem doen. Handrem erop, in de eerste versnelling, koppeling ingedrukt, beetje gas geven (1,200 toeren), koppeling op laten komen tot je de motorkap omhoog ziet komen, handrem snel eraf gas bijgeven en de koppeling rustig op laten komen.

In het begin had ik veel moeite met deze method en liet ik de motor ook een aantal keren afslaan doordat ik de koppeling te snel liet opkomen. Na een paar keer oefenen ging het goed.

De 2e methode die ik zelf prettiger vond, was zonder de handrem. Ik moest de heuvel oprijden en de koppeling dusdanig intrappen dat de auto, zonder rem, stil bleef staan op de helling. Van daaruit moest ik dan gas bijgeven en de koppeling rustig op laten komen. Dat ging gelijk heel goed.

"In life there are two things. Things you can eat, and things you no can eat"-Quina FFIX
pi_14823504
quote:
Op vrijdag 20 december 2002 15:32 schreef BOMS® het volgende:
...
eerste bericht er na:
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 11:09 schreef ik_hier het volgende:
bla
Let even op de datums...

ben ik nu stoned/high, of is dit wel een ERG grote schop?

carputer in wording...
pi_14825667
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 18:10 schreef Ponem het volgende:
Vandaag heb ik op rijles voor het eerst de hellingproef gedaan. Eerst gingen we het met de handrem doen. Handrem erop, in de eerste versnelling, koppeling ingedrukt, beetje gas geven (1,200 toeren), koppeling op laten komen tot je de motorkap omhoog ziet komen, handrem snel eraf gas bijgeven en de koppeling rustig op laten komen.

In het begin had ik veel moeite met deze method en liet ik de motor ook een aantal keren afslaan doordat ik de koppeling te snel liet opkomen. Na een paar keer oefenen ging het goed.

Het is even oefenen misschien, maar in mijn ogen is dit wel de beste manier. Met handrem dus.
quote:
De 2e methode die ik zelf prettiger vond, was zonder de handrem. Ik moest de heuvel oprijden en de koppeling dusdanig intrappen dat de auto, zonder rem, stil bleef staan op de helling. Van daaruit moest ik dan gas bijgeven en de koppeling rustig op laten komen. Dat ging gelijk heel goed.
Dat gaat goed totdat je op een wat steilere helling komt of iets langer moet blijven staan. Tenzij je je koppelingplaten wilt opfikken, dan is het wel heel geschikt.
  vrijdag 21 november 2003 @ 20:55:30 #50
30135 Ponem
een beetje vreemd...
pi_14827563
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 18:20 schreef wienietknapismoetgeilzijn het volgende:

[..]

eerste bericht er na:
[..]

Let even op de datums...

ben ik nu stoned/high, of is dit wel een ERG grote schop?

Achja, ik gebruikte vanmorgen de zoekoptie om informatie te vinden over de hellingproef.
pi_14827589
Ben nu aan het rijlessen en leer ze allebei
Met voet vind ik hem gemakkelijker
slettebak [@] gmail.com
  vrijdag 21 november 2003 @ 21:01:50 #52
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_14827723
quote:
Op vrijdag 20 december 2002 15:32 schreef BOMS® het volgende:

Bijkomend voordeel, je hoeft je zojuist in je kont gekropen achterligger ook niet te verblijden met een stortvloed aan roodgekleurde lumen.

vrijdag 21 november 2003 @ 21:02:13 #53
30135 Ponem
een beetje vreemd...
pi_14827735
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 20:56 schreef JaWi het volgende:
Mee eens, maar ik ben toch van mening dat het met de handrem veiliger is.
  vrijdag 21 november 2003 @ 21:04:46 #54
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_14827807
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 20:56 schreef JaWi het volgende:
En voor de "truuk" met de handrem geldt : hoe vaker je hem doet hoe meer je overtuigd raakt.
Voetrem is in het begin wat natuurlijker ..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')