abonnement Unibet Coolblue
pi_174355760
Hallo allemaal,

De titel van het topic spreekt eigenlijk wel voor zich. Ik wil graag weten hoe anderen een tussenjaar zouden benutten. Graag wel specifiek, dat je bv zou werken en reizen snap ik. Maar zou je daarbuiten ook nog bepaalde doelen hebben? Zou je je dagen productief kunnen maken met een eigen rooster, of binge-watch je de hele dag je favoriete serie?

Ik heb namelijk zelf een tussenjaar nu, na het afronden van havo. Ik moet bekennen dat ik vrij weinig significants heb gedaan tot zover, en ik ben bang dat als ik mijn luiheid niet snel versla dat dit jaar vrij nutteloos zal blijken.

(zijn er overigens dingen die ik nu kan doen en waar ik later veel aan zal hebben?)

Alvast bedankt
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_174355921
Ligt er aan waarom het tussenjaar is.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  woensdag 11 oktober 2017 @ 19:07:59 #3
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174355931
quote:
99s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:06 schreef darkmond het volgende:

[..]

Graag serieuze reacties.
Het is een mogelijkheid :P

Woon je bij je ouders?
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_174355957
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:07 schreef _--_ het volgende:

[..]

Het is een mogelijkheid :P

Woon je bij je ouders?
Dankjewel :)

En ja :')
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
  woensdag 11 oktober 2017 @ 19:09:34 #5
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174355981
quote:
99s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:08 schreef darkmond het volgende:

[..]

Dankjewel :)

En ja :')
Scheelt werktijd. Kun je wat meer focussen op je vrijetijd. Waar hou je van? Waar zou je productieve werktijd in willen stopoen?
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_174355991
quote:
99s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:08 schreef darkmond het volgende:

[..]

Dankjewel :)

En ja :')
Waarom heb je een tussenjaar?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_174355995
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:07 schreef FlippingCoin het volgende:
Ligt er aan waarom het tussenjaar is.
Het gaat hier om jouw tussenjaar, niet het mijne.

Wat zou jij doen tijdens jouw tussenjaar?
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_174356067
quote:
99s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:09 schreef darkmond het volgende:

[..]

Het gaat hier om jouw tussenjaar, niet het mijne.

Wat zou jij doen tijdens jouw tussenjaar?
Ik zou geen tussenjaar nemen. :')

Je hebt net vijf tussenjaren achter je. _O-
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_174356070
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:09 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Waarom heb je een tussenjaar?
Nou vooruit.

Ik weet mijn studiekeuze nog niet en wilde niet eindigen met een studie die ik na een jaar zou opgeven (heb dit vaker in mijn omgeving gezien).

Verder wil ik mijzelf aanleren dat ik geen leidende hand nodig heb om dingen gedaan te krijgen. Ik wil dit jaar oprecht groeien als persoon.
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_174356148
quote:
99s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:11 schreef darkmond het volgende:

[..]

Nou vooruit.

Ik weet mijn studiekeuze nog niet en wilde niet eindigen met een studie die ik na een jaar zou opgeven (heb dit vaker in mijn omgeving gezien).

Verder wil ik mijzelf aanleren dat ik geen leidende hand nodig heb om dingen gedaan te krijgen. Ik wil dit jaar oprecht groeien als persoon.
Kijk, dan zou ik sowieso vaak naar meeloopdagen en zo gaan van studies die je boeiend lijken.

Verder veel sporten en een instrument kiezen om te leren bespelen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_174356163
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:11 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ik zou geen tussenjaar nemen. :')

Je hebt net vijf tussenjaren achter je. _O-
Vrij letterlijk. Ik heb mijn hele middelbare mezelf erdoorheen gespijbeld.

Nu ben ik stoer :')

Graag wel weer on-topic. Wat zou je doen als je zelf een tussenjaar zou hebben.
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_174356290
Beetje drugs gaan dealen en me laten aftrekken door een dwerg met een stompje.

Wat dacht je van een baantje zoeken, er achter komen dat dat kut is en weer gaat studeren? Of als je geld genoeg hebt een bescheiden wereldreis maken.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_174356377
Doelen stellen om nieuwe dingen te leren of ondernemen. Grijp iets leuks uit de kast, zoals micro-economie, of word goed in tennis. Een half jaar is minder tijd dan je denkt. Als je realistische doelen kan stellen en ze ook kan behalen ben je zelfstandiger dan menig mens, en vooral volwassener dan alle posters boven mij.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_174356387
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:09 schreef _--_ het volgende:

[..]

Scheelt werktijd. Kun je wat meer focussen op je vrijetijd. Waar hou je van? Waar zou je productieve werktijd in willen stopoen?
Leren coderen in java en daarna focussen op android development.
Piano én gitaar (leren) spelen.
Meer (fotorealistische) portretten tekenen en eventueel een business beginnen.
Spaans leren
Weer naar de sportschool gaan
Muziek maken op de PC
Meer boeken lezen
Schrijven

en uiteindelijk doe je helemaal niks omdat je geen goede prioriteiten hebt en je interesses wel een beetje overal liggen. ;(
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_174356539
quote:
99s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:20 schreef darkmond het volgende:

[..]

Leren coderen in java en daarna focussen op android development.
Piano én gitaar (leren) spelen.
Meer (fotorealistische) portretten tekenen en eventueel een business beginnen.
Spaans leren
Weer naar de sportschool gaan
Muziek maken op de PC
Meer boeken lezen
Schrijven

en uiteindelijk doe je helemaal niks omdat je geen goede prioriteiten hebt en je interesses wel een beetje overal liggen. ;(
Koop en boek en leer programmeren in java. :P

Iets waar je waarschijnlijk wel wat aan gaat hebben.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_174356836
quote:
3s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:20 schreef Quir het volgende:
Doelen stellen om nieuwe dingen te leren of ondernemen. Grijp iets leuks uit de kast, zoals micro-economie, of word goed in tennis. Een half jaar is minder tijd dan je denkt. Als je realistische doelen kan stellen en ze ook kan behalen ben je zelfstandiger dan menig mens, en vooral volwassener dan alle posters boven mij.
Ik heb doelen, wil leren én ondernemen.

Maar na een aantal productieve dagen is het heel makkelijk om toch weer terug te vallen naar oude gewoontes, teveel afspreken met vrienden en teveel tijd voor een scherm thuis. En dat terwijl ik juist wil werken aan mezelf.

Mijn telefoon heeft daarom ook geen enkele apps meer en kan ook niks meer installeren. Ik kan er alleen nog maar mee bellen, sms-en en foto's maken. Zo verhoog ik toch voor mezelf de drempel om mijn tijd ermee te verdoen.

Maar productief zijn vanuit jezelf is toch lastiger gebleken dan ik dacht.
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_174356884
quote:
12s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:23 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Koop en boek en leer programmeren in java. :P

Iets waar je waarschijnlijk wel wat aan gaat hebben.
Ik ben halverwege een voor dummies boek over java. Je leert wat slomer, maar het lijkt me toch een beter begin.
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_174356894
quote:
99s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:31 schreef darkmond het volgende:

[..]

Ik heb doelen, wil leren én ondernemen.

Maar na een aantal productieve dagen is het heel makkelijk om toch weer terug te vallen naar oude gewoontes, teveel afspreken met vrienden en teveel tijd voor een scherm thuis. En dat terwijl ik juist wil werken aan mezelf.

Mijn telefoon heeft daarom ook geen enkele apps meer en kan ook niks meer installeren. Ik kan er alleen nog maar mee bellen, sms-en en foto's maken. Zo verhoog ik toch voor mezelf de drempel om mijn tijd ermee te verdoen.

Maar productief zijn vanuit jezelf is toch lastiger gebleken dan ik dacht.
Dat is waar discipline komt kijken, als je dat kan kweken heb je je half jaar al goed besteed.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_174356925
quote:
99s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:32 schreef darkmond het volgende:

[..]

in java. :P

Iets waar je waarschijnlijk wel wat aan gaat hebben.
Ik ben halverwege een voor dummies boek over java. Je leert wat slomer, maar het lijkt me toch een beter begin.
[/quote]
Verschilt per persoon. :) Succes iig.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  woensdag 11 oktober 2017 @ 19:37:47 #20
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174357051
quote:
99s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:20 schreef darkmond het volgende:

[..]

Leren coderen in java en daarna focussen op android development.
Piano én gitaar (leren) spelen.
Meer (fotorealistische) portretten tekenen en eventueel een business beginnen.
Spaans leren
Weer naar de sportschool gaan
Muziek maken op de PC
Meer boeken lezen
Schrijven

en uiteindelijk doe je helemaal niks omdat je geen goede prioriteiten hebt en je interesses wel een beetje overal liggen. ;(
Dan weet je toch wat je te doen staat.

Misschien een app maken voor gitaren :T
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_174357090
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:33 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ik ben halverwege een voor dummies boek over java. Je leert wat slomer, maar het lijkt me toch een beter begin.Verschilt per persoon. :) Succes iig.
Raad je een bepaald boek aan? Ik heb dat boek omdat ik toevallig in die bibliotheek was en het op dat moment het enige beschikbare boek over java was.
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_174357164
Je had voordat je besloot een tussenjaar te nemen nog geen plannen?
pi_174357199
quote:
2s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:40 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Je had voordat je besloot een tussenjaar te nemen nog geen plannen?
Jawel
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_174357205
quote:
99s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:38 schreef darkmond het volgende:

[..]

Verschilt per persoon. :) Succes iig.
Raad je een bepaald boek aan? Ik heb dat boek omdat ik toevallig in die bibliotheek was en het op dat moment het enige beschikbare boek over java was.
[/quote]
Ik kan je de naam van het boek wat ik in het eerste jaar van mijn studie gebruikt heb geven, daarvan zijn online PDFjes te vinden om te zien of het wat is.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_174357225
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:37 schreef _--_ het volgende:

[..]

Dan weet je toch wat je te doen staat.

Misschien een app maken voor gitaren :T
Ik moet beiden nog eerst onder de knie krijgen |:(
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
  woensdag 11 oktober 2017 @ 19:43:15 #26
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174357248
quote:
99s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:42 schreef darkmond het volgende:

[..]

Ik moet beiden nog eerst onder de knie krijgen |:(
Ha, en de gelegenheid daarvoor?

Kuch. Tussenjaar.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_174357278
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:41 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Raad je een bepaald boek aan? Ik heb dat boek omdat ik toevallig in die bibliotheek was en het op dat moment het enige beschikbare boek over java was.
Ik kan je de naam van het boek wat ik in het eerste jaar van mijn studie gebruikt heb geven, daarvan zijn online PDFjes te vinden om te zien of het wat is.
[/quote]
Als dat geen probleem is :)
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_174357332
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:43 schreef _--_ het volgende:

[..]

Ha, en de gelegenheid daarvoor?

Kuch. Tussenjaar.
Ik ben er mee bezig
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_174357342
quote:
99s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:44 schreef darkmond het volgende:

[..]

Ik kan je de naam van het boek wat ik in het eerste jaar van mijn studie gebruikt heb geven, daarvan zijn online PDFjes te vinden om te zien of het wat is.
Als dat geen probleem is :)
[/quote]
Introduction to Java Programming 10th edition van Y. Daniel Lang.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_174357383
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:46 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Als dat geen probleem is :)
Introduction to Java Programming 10th edition van Y. Daniel Lang.
[/quote]
Dit is gewoon een schoolboek voor de duur van drie semesters?
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_174357395
quote:
99s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:41 schreef darkmond het volgende:

[..]

Jawel
Het lijkt erop dat je al genoeg plannen hebt, maar erin faalt ze tot uitvoer te brengen.

Je focus moet vgm dus niet op het verzinnen van ideeën liggen, maar op het uitvoeren ervan.

Hoe je dat moet doen moet je mij niet vragen trouwens, ik ben daar bizar slecht in :')
pi_174357420
quote:
99s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:47 schreef darkmond het volgende:

[..]

Introduction to Java Programming 10th edition van Y. Daniel Lang.
Dit is gewoon een schoolboek voor de duur van drie semesters?
[/quote]
https://www.google.com/se(...).0.0.104.255.2j1.3.0....0...1.1.64.psy-ab..0.3.254...0j0i67k1.0.lARjOaglpco

Als dit niet mag gaarne verwijderen. (voor de moderators)

Dit was voor een trimester, niet alles behandeld.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_174357443
quote:
99s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:47 schreef darkmond het volgende:

[..]

Dit is gewoon een schoolboek voor de duur van drie semesters?
Je hebt 5 vakken in een semester en de studielast is gemiddeld 40 uur per week. Een half jaar lang 24 uur per week zou dus volstaan. Je hebt tijd zat nu.
pi_174357467
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:48 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Dit is gewoon een schoolboek voor de duur van drie semesters?
https://www.google.com/se(...).0.0.104.255.2j1.3.0....0...1.1.64.psy-ab..0.3.254...0j0i67k1.0.lARjOaglpco

Als dit niet mag gaarne verwijderen. (voor de moderators)

Dit was voor een trimester, niet alles behandeld.
[/quote]
Heel erg bedankt!

Groot verschil tussen dit en dummies boek :')
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_174357497
quote:
99s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:50 schreef darkmond het volgende:

[..]

https://www.google.com/se(...).0.0.104.255.2j1.3.0....0...1.1.64.psy-ab..0.3.254...0j0i67k1.0.lARjOaglpco

Als dit niet mag gaarne verwijderen. (voor de moderators)

Dit was voor een trimester, niet alles behandeld.
Heel erg bedankt!

Groot verschil tussen dit en dummies boek :')
[/quote]
Ik vond het een prettig studieboek, succes. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_174357582
quote:
2s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:47 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Het lijkt erop dat je al genoeg plannen hebt, maar erin faalt ze tot uitvoer te brengen.

Je focus moet vgm dus niet op het verzinnen van ideeën liggen, maar op het uitvoeren ervan.

Hoe je dat moet doen moet je mij niet vragen trouwens, ik ben daar bizar slecht in :')
Ik heb inderdaad echt genoeg dingen om op te focussen... en de uitvoer faalt dramatisch.

Ik denk dat een hele boek mensen sowieso te weinig discipline hebben om zonder begeleiding op opgedragen plan iets te maken van hun leven. \

We moeten werken aan onze discipline
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_174357654
quote:
14s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:49 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Je hebt 5 vakken in een semester en de studielast is gemiddeld 40 uur per week. Een half jaar lang 24 uur per week zou dus volstaan. Je hebt tijd zat nu.
Je wilt zeggen dat dit boek kan worden voltooid in een half jaar lang 24 uur per week?
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_174357747
quote:
99s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:56 schreef darkmond het volgende:

[..]

Je wilt dus zeggen dat dit boek dus kan worden voltooid in een half jaar lang 24 uur per week?
Ja makkelijk, maar de meeste boeken worden niet volledig behandeld.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_174357811
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:58 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja makkelijk, maar de meeste boeken worden niet volledig behandeld.
Omdat niet alle stof belangrijk is?

Zou ik het wel gewoon allemaal door moeten nemen? Of heb ik na een tijdje zelf wel door of iets belangrijk is of niet?
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_174357852
quote:
99s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 20:01 schreef darkmond het volgende:

[..]

Omdat niet alle stof belangrijk is?

Zou ik het wel gewoon allemaal door moeten nemen? Of heb ik na een tijdje zelf wel door of iets belangrijk is of niet?
Ik zou alle hoofdstukken tot de grafische componenten gewoon volledig doen daar dit onveranderde stof blijft, bij de GUI dingen zou ik even uitzoeken of de in het boek behandelde libraries nog relevant zijn en of je niet beter iets nieuwers kunt opzoeken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_174505832
Jaartje Muay Thai in Thailand.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_174506188
Grafische zaken zouden bij mij ook geen prioriteit hebben in Java. Het is dan verstanstandiger om jezelf te richten en een goed besef te krijgen van general OOP. Daarna een mooi boek over design patterns pakken en alles tot op de puntkomma implementeren en een hand-eigen library opbouwen.

Als je dan nog trek heb zou ik in plaats van de grafische onderwerpen binnen Java eerder de aandacht naar C leggen om uiteindelijk (ook in Java) doordachte en efficiënte algoritmes te kunnen implementeren.

AWT, Swing, JavaFX, allemaal heel interessant maar niet perse noodzakelijk om een goed begrip van de taal te krijgen. Daarbij zijn de alternatieven op dat gebied eindeloos en hangt de keuze daarin nogal af van de design requirements. OS specifiek drawing vind ik persoonlijk dan een nuttigere tijdsbesteding.

Maar zoals ik al zei, da's echt een implementatieafweging. Niet om besef te krijgen van een taal. Het is mij nooit helemaal duidelijk waarom er toch zoveel geleund wordt op drawing bij beginners. Misschien om het wat aantrekkelijker te maken. Nou meh, zonde van je tijd.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2017 01:20:28 ]
pi_176495864
Kutschop, maar ik zou veel geld sparen door te werken (voor het tussenjaar en in de zomervakantie) en voor 2x een half jaar naar een land gaan om daar rond te reizen.
Get right witcha
pi_176496451
Zou een ticket kopen naar één of ander Aziatisch land, en daar een plekje uitzoeken dat nog niet te toeristisch is maar wel lekker aan zee enzo. Hostelletje boeken voor 2 maanden, hardloopschoenen mee en daar 8 weken lekker gaan sporten en chillen. Ergens in Cambodja / Vietnam ofzo.
pi_176531761
Op Coursera.org kan je allerlei gratis cursussen volgen over uiteenlopende onderwerpen. O.a. programmeren leer je daar ook.

Zelf zou ik het niet zo goed weten, maar alleen wat cursussen zou ik geen tussenjaar voor over hebben. Zou het hoogstens doen om een wereldreis ofzo te maken, werken kan immers je leven lang nog.
pi_176546224
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 00:40 schreef Aiciu het volgende:
Jaartje Muay Thai in Thailand.
Hoe cool is dat.
pi_176648449
Gwoon lekker lui zijn en daar geen schuldgevoel over hebben.
Desnoods de hele dag en nacht in je nest verblijven en doen waar je zin in hebt.
Niet TEveel blowen en zuipen.

En als je de keuze voor een studie gemaakt hebt; deze afmaken en niet afhaken met de idee; het is toch niet wat ik had gedacht.

Werkte voor mij uitstekend en ik heb me nu toch een kennis en diploma's. Ben ik blij mee :P
  † In Memoriam † vrijdag 26 januari 2018 @ 21:57:35 #48
460494 naoomx
pi_176768050
Veel werken (in twee of desnoods drie baantjes en/of via een uitzendbureau indien je echt wat nieuwe ervaringen op wilt doen), zodat je aan het einde van je tussenjaar iig terug kan kijken op wat gespaard geld. Aan de andere kant is één baan hebben trouwens wel beter voor je portemonnee, omdat je anders meer belasting moet betalen.
Ik zou zelf 30 a 40 uur doen, als je niet veel andere plannen hebt. Dit lijkt misschien erg veel, maar vergeet niet dat je voor werken geen discipline nodig hebt, en je dus ook geen tijd besteedt aan uitstelgedrag.

Cursussen zoeken voor zoveel mogelijk dingen, die je wilt leren (geloof me, de mens is over het algemeen gewoon niet goed in discipline, en dat is ok). En leer liever twee a drie dingen echt goed in je tussenjaar dan dat je een stuk of vijf dingen half doet.
Als je echt disclipine wilt aanleren, kun je desnoods proberen de laatste paar maanden van je tussenjaar proberen verder te groeien in de dingen die je geleerd hebt zonder cursus.

Overwegen om alvast het huis uit te gaan.

Een weekendabbonement bij het Openbaar Vervoer nemen, zodat je voor relatief weinig geld per maand (het is geloof ik 30 euro) gratis kunt reizen in het weekend en 40% korting hebt doordeweeks. Plus 40% meereiskorting voor maximaal drie personen.
Dan kun je in je vrije tijd door heel Nederland reizen en leuke activiteiten daar doen!

Leuke en/of aparte activiteiten opzoeken om te doen en die doen, gewoon omdat je daar de tijd voor hebt.
MeetUps zijn bijvoorbeeld ook een idee. Of via het internet (fora, datingsites, sociale media...) contacten leggen en daarmee afspreken (als vrienden, maar kan ook bvb als date) oid.

Een reis plannen om te maken.
Je kan naast een "gewone reis" (jongerenreizen enz kun je natuurlijk ook doen trouwens) bijvoorbeeld ook een taalreis doen. Je kunt direct bij de taalschool van je keuze jezelf inschrijven en een kamer regelen. Als je wilt dat het wat meer georganiseerd voor je is, kan ik je PLUS Taalreizen aanbevelen.

Maak een weekschema, waarin je grofweg jouw belangrijkste activiteiten uiteenzet. Maar houd ook wel genoeg vrije tijd over, want een tussenjaar is er ook natuurlijk om lekker te genieten van de vrijheid.

Probeer jezelf goede gewoonten aan te leren (nouja, zoals naar de sportschool gaan bijvoorbeeld).

Probeer alles rustig op te bouwen. Stel jezelf bvb iedere maand een nieuw doel en houd je daaraan, maar doe niet meer dan dat. En plan bijvoorbeeld ook een leuke beloning voor jezelf in aan het einde van de maand indien je je goed aan je plannen gehouden hebt of zoiets.

En natuurlijk goed investeren in je oriëntatie op je studie. Maak dit echt een prioriteit waar je iedere week in ieder geval een uurtje voor inplant (het is beter om zegmaar de tijd waarin je hieraan werkt te spreiden, dan kan je er beter over nadenken)!
Bezoek Open Dagen, ga naar Meeloopdagen (!!!) en probeer ook met studenten van de opleiding in contact te komen. En probeer, wanneer een bepaalde studie in meerdere plaatsen zit, bij de plaatsen te kijken of je de sfeer, de mensen etc bij je vindt passen.
pi_176769865
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 21:57 schreef naoomx het volgende:
Veel werken (in twee of desnoods drie baantjes en/of via een uitzendbureau indien je echt wat nieuwe ervaringen op wilt doen), zodat je aan het einde van je tussenjaar iig terug kan kijken op wat gespaard geld. Aan de andere kant is één baan hebben trouwens wel beter voor je portemonnee, omdat je anders meer belasting moet betalen.

Typ je een heel verhaal.. begin je met deze onzin. Zonde.
  † In Memoriam † zaterdag 27 januari 2018 @ 00:24:52 #50
460494 naoomx
pi_176771421
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 23:11 schreef Multiply het volgende:

[..]

Typ je een heel verhaal.. begin je met deze onzin. Zonde.
Nee hoor.

https://www.belastingdien(...)_banen_in_loondienst
pi_176772460
Een jaar niks doen, waarom? Omdat het kan ;)
Lekker op vakantie ofzo .
pi_176775355
quote:
En waar staat precies dat je meer belasting betaalt als je verschillende werkgevers hebt?
pi_176778195
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 21:57 schreef naoomx het volgende:
Veel werken (in twee of desnoods drie baantjes en/of via een uitzendbureau indien je echt wat nieuwe ervaringen op wilt doen), zodat je aan het einde van je tussenjaar iig terug kan kijken op wat gespaard geld. Aan de andere kant is één baan hebben trouwens wel beter voor je portemonnee, omdat je anders meer belasting moet betalen.
Ik zou zelf 30 a 40 uur doen, als je niet veel andere plannen hebt. Dit lijkt misschien erg veel, maar vergeet niet dat je voor werken geen discipline nodig hebt, en je dus ook geen tijd besteedt aan uitstelgedrag.

Cursussen zoeken voor zoveel mogelijk dingen, die je wilt leren (geloof me, de mens is over het algemeen gewoon niet goed in discipline, en dat is ok). En leer liever twee a drie dingen echt goed in je tussenjaar dan dat je een stuk of vijf dingen half doet.
Als je echt disclipine wilt aanleren, kun je desnoods proberen de laatste paar maanden van je tussenjaar proberen verder te groeien in de dingen die je geleerd hebt zonder cursus.

Overwegen om alvast het huis uit te gaan.

Een weekendabbonement bij het Openbaar Vervoer nemen, zodat je voor relatief weinig geld per maand (het is geloof ik 30 euro) gratis kunt reizen in het weekend en 40% korting hebt doordeweeks. Plus 40% meereiskorting voor maximaal drie personen.
Dan kun je in je vrije tijd door heel Nederland reizen en leuke activiteiten daar doen!

Leuke en/of aparte activiteiten opzoeken om te doen en die doen, gewoon omdat je daar de tijd voor hebt.
MeetUps zijn bijvoorbeeld ook een idee. Of via het internet (fora, datingsites, sociale media...) contacten leggen en daarmee afspreken (als vrienden, maar kan ook bvb als date) oid.

Een reis plannen om te maken.
Je kan naast een "gewone reis" (jongerenreizen enz kun je natuurlijk ook doen trouwens) bijvoorbeeld ook een taalreis doen. Je kunt direct bij de taalschool van je keuze jezelf inschrijven en een kamer regelen. Als je wilt dat het wat meer georganiseerd voor je is, kan ik je PLUS Taalreizen aanbevelen.

Maak een weekschema, waarin je grofweg jouw belangrijkste activiteiten uiteenzet. Maar houd ook wel genoeg vrije tijd over, want een tussenjaar is er ook natuurlijk om lekker te genieten van de vrijheid.

Probeer jezelf goede gewoonten aan te leren (nouja, zoals naar de sportschool gaan bijvoorbeeld).

Probeer alles rustig op te bouwen. Stel jezelf bvb iedere maand een nieuw doel en houd je daaraan, maar doe niet meer dan dat. En plan bijvoorbeeld ook een leuke beloning voor jezelf in aan het einde van de maand indien je je goed aan je plannen gehouden hebt of zoiets.

En natuurlijk goed investeren in je oriëntatie op je studie. Maak dit echt een prioriteit waar je iedere week in ieder geval een uurtje voor inplant (het is beter om zegmaar de tijd waarin je hieraan werkt te spreiden, dan kan je er beter over nadenken)!
Bezoek Open Dagen, ga naar Meeloopdagen (!!!) en probeer ook met studenten van de opleiding in contact te komen. En probeer, wanneer een bepaalde studie in meerdere plaatsen zit, bij de plaatsen te kijken of je de sfeer, de mensen etc bij je vindt passen.
Heel erg nuttig! Onwijs bedankt voor de moeite :)
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
  † In Memoriam † zaterdag 27 januari 2018 @ 23:19:10 #54
460494 naoomx
pi_176787603
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 11:52 schreef Multiply het volgende:

[..]

En waar staat precies dat je meer belasting betaalt als je verschillende werkgevers hebt?
Je kunt loonheffingskorting aanvragen (dus korting op de belasting die je moet betalen), maar slechts voor één baan. Dus als je meerdere banen tegelijkertijd hebt, moet je voor bij die extra ba(a)n(en) de volle mep aan belasting betaling ipv dat je hierop korting kan krijgen.

quote:
99s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 14:58 schreef darkmond het volgende:

[..]

Heel erg nuttig! Onwijs bedankt voor de moeite :)
Graag gedaan hoor. ;)

Heb zelf ook een (half) tussenjaar gehad, laatst nog.
Echt, onderschat niet hoeveel dingen je kunt doen, hoeveel behoefte je eigenlijk hebt aan structuur (en dus verplichtingen) en hoe snel zo'n jaar voorbij kan gaan indien je er niks mee doet (maar hoeveel je ervan kan leren als je er wel wat mee doet).
pi_176794115
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 23:19 schreef naoomx het volgende:

[..]

Je kunt loonheffingskorting aanvragen (dus korting op de belasting die je moet betalen), maar slechts voor één baan. Dus als je meerdere banen tegelijkertijd hebt, moet je voor bij die extra ba(a)n(en) de volle mep aan belasting betaling ipv dat je hierop korting kan krijgen.

[..]

Graag gedaan hoor. ;)

Heb zelf ook een (half) tussenjaar gehad, laatst nog.
Echt, onderschat niet hoeveel dingen je kunt doen, hoeveel behoefte je eigenlijk hebt aan structuur (en dus verplichtingen) en hoe snel zo'n jaar voorbij kan gaan indien je er niks mee doet (maar hoeveel je ervan kan leren als je er wel wat mee doet).
Dat van de belasting klopt niet. Ja je betaalt meer gedurende het jaar, maar als je aangifte inkomstenbelasting doet krijg je het allemaal weer terug. Je kan de korting idd wel bij 1 werkgever tegelijk toepassen.
  † In Memoriam † zondag 28 januari 2018 @ 13:03:18 #56
460494 naoomx
pi_176794740
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2018 12:40 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Dat van de belasting klopt niet. Ja je betaalt meer gedurende het jaar, maar als je aangifte inkomstenbelasting doet krijg je het allemaal weer terug. Je kan de korting idd wel bij 1 werkgever tegelijk toepassen.
Oké, dus je kan de heffingskorting in theorie maar bij één werkgever toepassen, maar in de praktijk kun je wanneer je meerdere banen tegelijkertijd hebt achteraf de heffingskorting aan belasting terugvragen voor de andere banen ofzo? :?
pi_176794908
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2018 13:03 schreef naoomx het volgende:

[..]

Oké, dus je kan de heffingskorting in theorie maar bij één werkgever toepassen, maar in de praktijk kun je wanneer je meerdere banen tegelijkertijd hebt achteraf de heffingskorting aan belasting terugvragen voor de andere banen ofzo? :?
Je kan de heffingskorting maar 1 keer toepassen, bij de andere banen krijg je het teveel betaalde terug dmv een aangifte inkomstenbelasting. Omdat de loonheffing een voorheffing is op de inkomstenbelasting, en jij geen belastingplichtige voor de loonheffing bent maar je werkgever. Dus krijg jij dat ingehouden geld weer terug.
  † In Memoriam † zondag 28 januari 2018 @ 13:09:45 #58
460494 naoomx
pi_176794943
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2018 13:08 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Je kan de heffingskorting maar 1 keer toepassen, bij de andere banen krijg je het teveel betaalde terug dmv een aangifte inkomstenbelasting. Omdat de loonheffing een voorheffing is op de inkomstenbelasting, en jij geen belastingplichtige voor de loonheffing bent maar je werkgever. Dus krijg jij dat ingehouden geld weer terug.
Oké. Bedankt voor de info, dat wist ik nog helemaal niet. :)

Dan had ik dus inderdaad ongelijk.
pi_176806433
Nu ik met deze ervaring terugdenk en vooruit kijk, zou ik keihard gaan chillen en een bijbaantje nemen om dat chillen te faciliteren.

Je gaat je de aankomende 30 jaar nog ontwikkelen en serieus bezig zijn.
pi_176807031
paypal.me/taaladvies
pi_176825960
quote:
Dit. En drank, drugs, vrouwen.
Gewoon een heel jaar lang.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_176828417
Bonsai snoeien
pi_176828526
quote:
99s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 14:58 schreef darkmond het volgende:

[..]

Heel erg nuttig! Onwijs bedankt voor de moeite :)
En wat heb je sinds oktober gedaan?
pi_176832616
quote:
99s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:11 schreef darkmond het volgende:

[..]

Nou vooruit.

Ik weet mijn studiekeuze nog niet en wilde niet eindigen met een studie die ik na een jaar zou opgeven (heb dit vaker in mijn omgeving gezien).

Verder wil ik mijzelf aanleren dat ik geen leidende hand nodig heb om dingen gedaan te krijgen. Ik wil dit jaar oprecht groeien als persoon.
Klinkt zoals ik.

Na 8 naar middelbare school eindelijk mijn vwo afronden dit jaar en dan een tussenjaar voordat ik ga studeren.

Ga open dagen bezoeken, meeloopdagen. Zoek uit wat je hobby is en ga sporten, lezen, leren.

Ik had vroeger een hekel aan lezen maar lees nu in een maand makkelijk 3 boeken. S 'avonds lectuur of literatuur om rustig in slaap te vallen, overdag leerzame boeken over bijv. investeren of psychologie, net wat je leuk vindt.

Mijn plan is een reis naar zowel Australie en Azie volgend jaar, om vervolgens rond eind maart terug te keren zodat ik nog mijn studie en woning kan regelen voor de zomervakantie. Daarvoor jezelf lekker ontwikkelen joh, uitgaan, werken etc.

Een nuttige tijdbesteding is echt niet zo lastig.
pi_177325237
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2018 21:12 schreef Myrr het volgende:
Nu ik met deze ervaring terugdenk en vooruit kijk, zou ik keihard gaan chillen en een bijbaantje nemen om dat chillen te faciliteren.

Je gaat je de aankomende 30 jaar nog ontwikkelen en serieus bezig zijn.
Dankjewel, ik heb nu minder schuldgevoel. :')
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2018 22:00 schreef Chai het volgende:

[..]

En wat heb je sinds oktober gedaan?
De tijd vliegt... Voor m'n gevoel echt belachelijk weinig. Ik heb iig nog niet eens een bijbaan, vandaag wel weer een belletje gehad trouwens.

Geef me nog een maandje :7
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_177325466
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 07:42 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Klinkt zoals ik.

Na 8 naar middelbare school eindelijk mijn vwo afronden dit jaar en dan een tussenjaar voordat ik ga studeren.

Ga open dagen bezoeken, meeloopdagen. Zoek uit wat je hobby is en ga sporten, lezen, leren.

Ik had vroeger een hekel aan lezen maar lees nu in een maand makkelijk 3 boeken. S 'avonds lectuur of literatuur om rustig in slaap te vallen, overdag leerzame boeken over bijv. investeren of psychologie, net wat je leuk vindt.

Mijn plan is een reis naar zowel Australie en Azie volgend jaar, om vervolgens rond eind maart terug te keren zodat ik nog mijn studie en woning kan regelen voor de zomervakantie. Daarvoor jezelf lekker ontwikkelen joh, uitgaan, werken etc.

Een nuttige tijdbesteding is echt niet zo lastig.
Inmiddels ben ik wel uit m'n studiekeuze gekomen, electrical engineering. Liefst op uni, dus ik ben de komende tijd bezig met wiskunde en natuurkunde op vwo niveau leren om hier later staatsexamen mee te doen (dan propedeuse halen en door op uni studeren).

Je plan klinkt goed, ik zou er nu al voor sparen trouwens!
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_177401478
Hoeveel tijd van je tussenjaar is nog over dan?

Ik zou direct enkeltje asia pakken en daar beetje feesten en reizen en lekker doen wat je leuk vind. Ga dan naar ozzie om te werken en veel nieuwe mensen leren te kennen en ff goed bijverdienen. Ga geen plannen maken, maar gewoon gaan. Als je wat leuks tegenkomt om te doen/leren, blijf er hangen en ga het doen. Doe zoveel mogelijk verschillende dingen in het jaar. Leef, leef en leef.

Mensen leren kennen en zoveel mogelijk verschillende leuke dingen doen ergens op de wereld.

Na 2 a 3 jaar is gaan denken wat je wilt gaan studeren (als je nog denkt dat dit nodig is). Eerst het leven verkennen, dan beslissen wat je de rest van je leven wilt gaan doen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')