abonnement Unibet Coolblue
pi_174347587
Hallo allemaal!

Binnen een kleine maand vertrekken wij voor 10 dagen naar Ijsland, en wat kijken we ernaar uit!
We slapen in hotels en hebben een 4x4 Defender gehuurd.
Dit is ons programma:

5 nov: aankomst Reykjavik
6 nov: Reykjavik - Stykkishólmur
7 nov: Stykkishólmur - Akureyri
8 nov: Akureyri - Mývatn
9 nov: Mývatn (slapen hier 2 nachten)
10 nov: Mývatn - Varmahlid
11 nov: Varmahlid - Borgarnes
12 nov: Borgarnes - Selfoss
13 nov: Selfoss - Keflavik
14 nov: vroege vlucht terug naar huis

Enkele activiteiten liggen al vast:
- Into the glacier (11 nov)
- Cavetour Vatnshellir (6 nov)
- Mývatn nature baths (9 of 10 nov)
- Blue Lagoon (13 nov)

We hebben een "op maat gemaakte" reis bij een reisorganisatie geboekt, binnen een tweetal weken krijgen we dus onze "reisbeschrijving". Ik vermoed dat hier één en ander qua bezienswaardigheden langs de route wel zullen instaan.
De bekendste zijn we intussen wel al tegengekomen in diverse fora.

Zijn er nog mensen met tips&tricks, do's&don'ts, ... die al in oktober/november in deze streken op Ijsland zijn geweest?

Alle extra informatie is welkom!

We tellen in spanning af naar 5 november... :-)

groetjes!
pi_174347611
IJsland <3 Leeg maar alvast je spaarrekening, het is er stervensduur :( Maar wel echt schitterend!

Ben er zelf al geweest, zou graag weer terug willen. Maar vind het land gewoon veel te duur.
  woensdag 11 oktober 2017 @ 12:50:15 #3
167302 teirnon
6 times 7 is...
pi_174347669
Ga je ook naar Dettifoss (waterval bij Myvatn)? Ik ben een aantal jaar geleden in juni gegaan, toen was de weg daar niet heel fijn (grind, hobbelig). Weet niet of dat nu beter is, en hoe de wegen daar in november zijn. Let goed op de borden!

Voor de rest veel plezier natuurlijk, het is prachtig. :)
Ah, a battle of wits? I'm glad to see you've come unarmed!
pi_174347698
Sommige wegen zijn in de winter gewoon afgesloten, en die gaan pas weer open in de zomer.
pi_174347968
Fantastisch land. Maar hou goed de wegenkaart in de gaten inderdaad. Sommige wegen zijn onbegaanbaar.
pi_174349860
Ja, sowieso elke ochtend de weersvoorspellingen en wegcondities checken, zijn we zeker van plan!

Teirnon; Dettifoss staat idd op ons to-do lijstje!

De “grotere” wegen zouden (tenzij er echt een sneeuwstorm woedt) begaanbaar moeten blijven. En met onze defender zullen we hoe dan ook wel wat aankunnen, denk ik :-)
  woensdag 11 oktober 2017 @ 15:04:10 #7
167302 teirnon
6 times 7 is...
pi_174350083
90% van de ringweg is geasfalteerd, volgens mij, dus dat zou wel moeten lukken. Bedoel je met Stykkisholmur dat schiereiland? Dat stadje zelf was niet zoveel aan. Ze hebben op dat schiereiland wel een mooie zwarte kerk, vond ik wel een leuk gezicht.
Ah, a battle of wits? I'm glad to see you've come unarmed!
pi_174350126
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_174350133
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 12:46 schreef Elkjje het volgende:
Ijsland
Het is IJland. De IJ is één letter. Anders zou het iets van Ie-jsland zijn.
pi_174351087
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 15:04 schreef teirnon het volgende:
90% van de ringweg is geasfalteerd, volgens mij, dus dat zou wel moeten lukken. Bedoel je met Stykkisholmur dat schiereiland? Dat stadje zelf was niet zoveel aan. Ze hebben op dat schiereiland wel een mooie zwarte kerk, vond ik wel een leuk gezicht.
Heb gewoon de plaatsen waar we slapen opgesomd, bedoeling is idd om die dag zoveel mogelijk van Snaefellsnes schiereiland te zien!
pi_174351105
Bedenk dat de daglichtperiode kort is in deze maand; zo'n 7 uur.
Houd er in je planning rekening mee.
pi_174351120
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 15:06 schreef Avinus het volgende:

[..]

Het is IJland. De IJ is één letter. Anders zou het iets van Ie-jsland zijn.
Bedankt, was nog zo aan het twijfelen!
pi_174351972
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 15:06 schreef Avinus het volgende:

[..]

Het is IJland. De IJ is één letter. Anders zou het iets van Ie-jsland zijn.
Bij IJland denk ik eerder aan de rivier bij Amsterdam. Wellicht bedoel je eiland? Of toch IJsland?
pi_174352326
quote:
15s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 16:28 schreef heite het volgende:

[..]

Bij IJland denk ik eerder aan de rivier bij Amsterdam. Wellicht bedoel je eiland? Of toch IJsland?
Sorry IJsland. De s op mijn toetsenbord doet soms raar.
pi_174365522
Ik zou daar direct op het vliegveld een dikke winterjas en winterkleding kopen.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_174365950
quote:
10s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 02:32 schreef Aiciu het volgende:
Ik zou daar direct op het vliegveld een dikke winterjas en winterkleding kopen.
Ik veronderstel dat de meesten die naar IJsland op vakantie gaan wel winterkleding inpakken. Maar bedankt voor de nuttige tip! 🙄
pi_174367284
Op road.is kan je alle actuele weginformatie vinden qua afsluitingen, erg handig. Myvatn is een schitterend gebied met vulkanen, geothermische gebieden, dimuborgir. Het Myvatn nature bath is ook geweldig. Rustiger en goedkoper dan Blue Lagoon en met een schitterend uitzicht. Ik zou sowieso de blue lagoon skippen dan als je toch naar Myvatn gaat, want blue lagoon is te duur en mega toeristisch. Oja...in IJsland moet je naakt douchen voordat je het bad ingaat.

Verder als tip, Google goed de omgeving waar je heengaat. Je hebt uiteraard de bekende mooie watervallen zoals detifoss, selffoss enzo maar vaak heb je ook net zo mooie veel minder bekende watervallen in de buurt waar niemand komt. Wij hebben geregeld alleen op de meest schitterende plekken gestaan.

Veel plezier, schitterend land.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')