abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_174332560
Dag allemaal,

Ik ben momenteel voor mijn eerste appartement aan het zoeken in Rotterdam. De markt is volledig overspannen zoals vele weten en verkopers hebben vaak de luxe om niet te wachten op iemand die nog de haalbaarheid van bepaalde verbouwingen wil uitzoeken, vandaar dat ik hoop dat jullie me van wat wijsheid kunnen voorzien voordat ik komende zaterdag naar een appartement ga kijken.

Het appartement komt uit de jaren 30 en heeft een vrij aparte, maar gek genoeg typische Rotterdamse indeling. Het bestaat uit 2 verdiepingen, maar de verdiepingen zich bevinden op de tweede en vierde verdieping, met een eigen interne trap.

In mijn studententijd heb ik in een vergelijkbaar pand gewoond, maar toen als huurder met inclusiefprijs en kon eea me niet zoveel schelen, maar ik vraag me nu toch het volgende af.

Deze lay-out maakt sommige verbouwingen wel wat apart, waaronder het plaatsen van dubbel glas. Jaren 30 panden zijn doorgaans al niet geweldig geïsoleerd. Het appartement is m.i. prima geprijsd om de investering in dubbel glas goed te praten, maar dan moet de investering niet via de vloer verdampen bij de buurman. Zeker omdat de vloeren doorgaans van hout zijn en het maar de vraag is in hoeverre de vloeren van de buren zijn geïsoleerd.

Als ik isolatiemateriaal op de vloeren leg en de plafonds laat isoleren, zou dat het probleem oplossen? Dan kan ik daar in ieder geval rekening mee houden met potentiele renovatiekosten.
pi_174332899
Alleen als de buren niet stoken.
.
pi_174333224
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 20:20 schreef Fer het volgende:
Alleen als de buren niet stoken.
Het isoleren van je vloeren is vnl interessant voor het geluid. verder is het stook gedrag van je onderburen bepalend voor de hoogte van de gratis vloer verwarming.
pi_174336966
Zolang de ruimte aan de andere kant van de muur, vloer of plafond net zo warm of koud is als aan jouw kant, vindt er nagenoeg geen warmtetransport plaats tussen de verschillende ruimtes. Isoleren tussen aangrenzende ruimtes doe je vooral voor de geluiddemping.

Verder werkt warmte-isolatie altijd even goed. 10m2 enkel glas vervangen voor HR++ glas levert altijd de winst op die hoort bij het vervangen van 10m2 glas. Of de rest van de woning nu slecht of supergoed geïsoleerd is, maakt geen verschil in absolute besparing. Stel dat je er 200m3 gas per jaar mee bespaart. Dan ga je in geval van een slecht geïsoleerde woning bijvoorbeeld van 2000m3 per jaar voor verwarming naar 1800m3 per jaar. Een besparing van 10%. Bij een verder goed geïsoleerde woning ga je misschien van 400m3 naar 200m3 gas per jaar. Nog steeds diezelfde besparing van 200m3, alleen in procenten is het ineens een besparing van 50%.

Doordat vaak naar de procenten aan besparing wordt gekeken, wordt nog wel eens geroepen dat het bijna geen zin heeft om slechts een klein deel van een huis beter te isoleren. Maar feitelijk is dat dus niet waar.
pi_174339541
Dus als ik het goed begrijp heeft het voor mijn stookkosten weldegelijk zin om de boel beter te isoleren, mits de buren hun woning ook lekker warm houden. Ben benieuwd of dit voor het milieulabel uitmaakt.

Dank voor de antwoorden!
pi_174342622
Wie/wat zit er op de 3e verdieping dan?
  woensdag 11 oktober 2017 @ 10:19:26 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174344642
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 06:32 schreef vannelle het volgende:
Wie/wat zit er op de 3e verdieping dan?
Dat is altijd een verrasing in rotterdamse panden.
Ik heb ze gezien waar de parterre en de 3e verdieping bij elkaar horen.

Ik heb ook gezien dat parterre en de tweede een woning zijn en dat de 1e etage is verdeeld in een voor en achterkant.
Tot nooit .......
pi_174346809
Het pand bestaat uit drie appartementen. De begane grond bestaat uit een enkel appartement en een klein tuintje.

Het appartement dat te koop staat heeft de hele tweede verdieping en de voorzijde van de vierde. De verdiepingen zijn met een eigen interne trap verbonden.

Het andere appartement zit op de derde en daarbij behoort ook de achterzijde van de vierde.

Vooroorloogse Rotterdamse appartementen hebben wel vaker een bijzondere layout. In deze markt kan het echter verkocht worden als karakter in plaats van onpraktisch.
pi_174355537
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 21:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Zolang de ruimte aan de andere kant van de muur, vloer of plafond net zo warm of koud is als aan jouw kant, vindt er nagenoeg geen warmtetransport plaats tussen de verschillende ruimtes. Isoleren tussen aangrenzende ruimtes doe je vooral voor de geluiddemping.

Verder werkt warmte-isolatie altijd even goed. 10m2 enkel glas vervangen voor HR++ glas levert altijd de winst op die hoort bij het vervangen van 10m2 glas. Of de rest van de woning nu slecht of supergoed geïsoleerd is, maakt geen verschil in absolute besparing. Stel dat je er 200m3 gas per jaar mee bespaart. Dan ga je in geval van een slecht geïsoleerde woning bijvoorbeeld van 2000m3 per jaar voor verwarming naar 1800m3 per jaar. Een besparing van 10%. Bij een verder goed geïsoleerde woning ga je misschien van 400m3 naar 200m3 gas per jaar. Nog steeds diezelfde besparing van 200m3, alleen in procenten is het ineens een besparing van 50%.

Doordat vaak naar de procenten aan besparing wordt gekeken, wordt nog wel eens geroepen dat het bijna geen zin heeft om slechts een klein deel van een huis beter te isoleren. Maar feitelijk is dat dus niet waar.
Deze post is niet geheel waar, koude bruggen zoals sterk verouderde kunststof kozijnen en dergelijke zijn niet meegenomen.

De koude overdracht neemt wel af, maar niet Rechtevenredig.
pi_174356028
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 18:56 schreef mafkeezzz1981 het volgende:

[..]

Deze post is niet geheel waar, koude bruggen zoals sterk verouderde kunststof kozijnen en dergelijke zijn niet meegenomen.

De koude overdracht neemt wel af, maar niet Rechtevenredig.
Ehm, natuurkunde wetten zijn ineens veranderd?
pi_174372014
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 12:11 schreef kaaspeer het volgende:
Het pand bestaat uit drie appartementen. De begane grond bestaat uit een enkel appartement en een klein tuintje.

Het appartement dat te koop staat heeft de hele tweede verdieping en de voorzijde van de vierde. De verdiepingen zijn met een eigen interne trap verbonden.

Het andere appartement zit op de derde en daarbij behoort ook de achterzijde van de vierde.

Vooroorloogse Rotterdamse appartementen hebben wel vaker een bijzondere layout. In deze markt kan het echter verkocht worden als karakter in plaats van onpraktisch.
Dat is wel een hele bijzondere indeling.
pi_174378771
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:10 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ehm, natuurkunde wetten zijn ineens veranderd?
Ehm niet goed gelezen :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')