abonnement Unibet Coolblue
pi_174290642
Toen ik enkele weken geleden nieuwe banden liet monteren werd me na afloop gevraagd of ik een voorkeur voor een bepaalde bandenspanning had. Nu liep ik daags voor montage al rond met deze vraag en ik heb ze in overleg met het bandenbedrijf op 2.4 bar vóór en achter laten zetten. Dit omdat de spanning die er in de standaard maat banden in moet volgens de fabrikant 2.3 bar voor en 2.3 bar achter is (175/65/R14 T) . De maat die er nu op ligt is 195/50/R15 H . Ik heb dus ietsje rekening gehouden met de grotere velgmaat en de bredere en plattere band. De vraag is echter of dit nu precies goed is of alsnog onvoldoende. Hoe kom ik achter de correcte spanning voor een bepaalde band? Op de site van Profile bijvoorbeeld worden zelfs compleet andere waarden gehanteerd, daar wordt voor de achteras zelfs 2,8 bar geadviseerd en in het geval van een RC maar liefst 3,1 bar!

https://www.profile.nl/sy(...)enspanningstabel.pdf

Nu weet ik wel dat het advies van de auto fabrikant altijd boven dat van die van de banden fabrikant gaat, maar dat is in het geval van de standaard maat die er af fabriek op gelegd wordt, zo gauw je daarvan afwijkt klopt dat advies natuurlijk niet meer. Daarnaast speelt het gewicht van de auto zélf natuurlijk ook een rol, lijkt me? Een BMW van 1700kg bijvoorbeeld kan onmogelijk fatsoenlijk functioneren op maar 2.2bar .

De auto betreft een Peugeot 206 1.4i, het gewicht van de auto is 925kg en er liggen dus 195/50/R15 H82 Hankook banden op.
pi_174290686
Staan er op de sticker niet meerdere bandenmaten? Ik pak meestal gewoon de inch die er op staat en dan de bar die erbij hoort. Als ik op vakantie ga en dus meer in de achterbak heb doe ik er een iets meer in.
pi_174290869
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 22:46 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Staan er op de sticker niet meerdere bandenmaten? Ik pak meestal gewoon de inch die er op staat en dan de bar die erbij hoort. Als ik op vakantie ga en dus meer in de achterbak heb doe ik er een iets meer in.
Dat is enkel om de druk voor belast en onbelast aan te duiden.
Wellicht worden er auto's af fabriek geleverd die een sticker hebben met meerdere maten maar dat is dus niet bij elke fabrikant de standaard. In mijn geval wijkt die inch maat dus af. Bestaat er geen website die een soort richtlijn heeft opgesteld?
pi_174290990
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 22:51 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Dat is enkel om de druk voor belast en onbelast aan te duiden.
Wellicht worden er auto's af fabriek geleverd die een sticker hebben met meerdere maten maar dat is dus niet bij elke fabrikant de standaard. In mijn geval wijkt die inch maat dus af. Bestaat er geen website die een soort richtlijn heeft opgesteld?
Ah ok, bij mijn auto staan er wel meerdere maten op. Maar of er een website voor is weet ik niet. Denk dat je met de druk die jij opgeeft wel goed zit. Ik houd ook meestal rond die 2.3 bar aan.
pi_174291015
Rondom 2.5 is altijd goed.
pi_174291355
quote:
2s.gif Op zondag 8 oktober 2017 22:57 schreef sig000 het volgende:
Rondom 2.5 is altijd goed.
Wordt de achteras daar niet aan de lichte kant van met maar 925kg?
Ik verbaas me erover dat er op dat overzicht van Profile serieus auto's bij staan met een druk van ruim 3 bar áchter terwijl al het gewicht vóórin ligt. Op die manier heb je toch totaal geen grip meer op de achteras?!
pi_174291404
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 23:13 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Wordt de achteras daar niet aan de lichte kant van met maar 925kg?
Ik verbaas me erover dat er op dat overzicht van Profile serieus auto's bij staan met een druk van ruim 3 bar áchter terwijl al het gewicht vóórin ligt. Op die manier heb je toch totaal geen grip meer op de achteras?!
In een race auto komt het wat nauwer allemaal, bij een dagelijks gebakje maakt het weinig uit.
pi_174291658
In mijn ex-206 had ik 2,9 achter (205/45/16)

Verder zou ik juist de tabellen van de bandenboeren gebruiken. De tabel van de auto fabrikant is al 10-15 jaar niet meer geüpdatet, terwijl banden wel zijn doorontwikkeld.

Overigens heeft een thuiskomertje 4 bar.
En racefiets heeft 8 bar, heeft die volgens jou ook geen grip?
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_174292486
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 23:28 schreef Glijdt_licht het volgende:
In mijn ex-206 had ik 2,9 achter (205/45/16)

Verder zou ik juist de tabellen van de bandenboeren gebruiken. De tabel van de auto fabrikant is al 10-15 jaar niet meer geüpdatet, terwijl banden wel zijn doorontwikkeld.

Overigens heeft een thuiskomertje 4 bar.
En racefiets heeft 8 bar, heeft die volgens jou ook geen grip?
Met 2,9 bar stuiter je toch alle kanten op met zo'n lichte auto?? Er ligt immers bijna geen gewicht achter :?

Mja doorontwikkeling is er zeker geweest, maar wees wel reëel; het is niet meer 1980 he ;) .
Als je een band zo extreem hard zou oppompen dan kan het rubber toch onmogelijk nog fatsoenlijk contact maken met het wegdek?
pi_174292537
Hoe minder de inhoud van de band des te hoger de luchtdruk.
Brede lage banden pomp je daarom harder op, stuiteren doe die toch wel.
  maandag 9 oktober 2017 @ 00:26:24 #11
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174292576
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 00:18 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Met 2,9 bar stuiter je toch alle kanten op met zo'n lichte auto?? Er ligt immers bijna geen gewicht achter :?

Mja doorontwikkeling is er zeker geweest, maar wees wel reëel; het is niet meer 1980 he ;) .
Als je een band zo extreem hard zou oppompen dan kan het rubber toch onmogelijk nog fatsoenlijk contact maken met het wegdek?
gewicht is een probleem voor je vering, niet van je banden.
2.9 lijkt me wat hard voor 205 breed, maar 2.5 kan hij best hebben hoor.. Bandenspanning heeft meer te maken met loopvlakbreedte en wangholgte en de manier waarop het loopvlak over de breedte contact maakt.. Te lage spanning vreet je zijkanten op, bij te hoge spanning zal het loopvlak in het midden te hard slijten.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_174292588
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 00:18 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Met 2,9 bar stuiter je toch alle kanten op met zo'n lichte auto?? Er ligt immers bijna geen gewicht achter :?

Mja doorontwikkeling is er zeker geweest, maar wees wel reëel; het is niet meer 1980 he ;) .
Als je een band zo extreem hard zou oppompen dan kan het rubber toch onmogelijk nog fatsoenlijk contact maken met het wegdek?
Ik had er geen last van bij de 206. Je pompt de banden ook harder om de wang beter te ondersteunen..

Peugeot hield volgens mij 2,4-3,1 aan achter.. 2,4 bij lege auto, 3,1 bij een volle auto.
Mijn slijtage was vrijwel recht, dus dat ging prima. :) Binnenkant slijtte iets harder
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_174292880
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2017 00:26 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

gewicht is een probleem voor je vering, niet van je banden.
2.9 lijkt me wat hard voor 205 breed, maar 2.5 kan hij best hebben hoor.. Bandenspanning heeft meer te maken met loopvlakbreedte en wangholgte en de manier waarop het loopvlak over de breedte contact maakt.. Te lage spanning vreet je zijkanten op, bij te hoge spanning zal het loopvlak in het midden te hard slijten.
Dat is ook exact de reden van mijn topic, geen zin in cuppende banden namelijk. Maar 2.5 bij 195/50/15 zou ook kunnen dus? En dan rondom aanhouden?

quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2017 00:27 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Ik had er geen last van bij de 206. Je pompt de banden ook harder om de wang beter te ondersteunen..

Peugeot hield volgens mij 2,4-3,1 aan achter.. 2,4 bij lege auto, 3,1 bij een volle auto.
Mijn slijtage was vrijwel recht, dus dat ging prima. :) Binnenkant slijtte iets harder
Zit wat in idd. Ik kan ze nu vooral bij een scherp genomen rotonde wat horen, voelen in het stuur doe ik het niet. Hoewel dat ook aan het type band kan liggen natuurlijk.
  maandag 9 oktober 2017 @ 08:10:38 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174294101
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 00:58 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Dat is ook exact de reden van mijn topic, geen zin in cuppende banden namelijk. Maar 2.5 bij 195/50/15 zou ook kunnen dus? En dan rondom aanhouden?

[..]

Zit wat in idd. Ik kan ze nu vooral bij een scherp genomen rotonde wat horen, voelen in het stuur doe ik het niet. Hoewel dat ook aan het type band kan liggen natuurlijk.
in jouw geval met dat lichte wagentje en 195/50 zou ik op 2.2 a 2.3 gaan zitten ofzo, en dan de slijtage in de peiling houden. De ene band is de andere niet, en dat geldt ook voor rijstijl.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 9 oktober 2017 @ 09:58:52 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_174295223
Geen zin om te typen. :P
DS4 in 2006:
quote:
In plaats van een bandendruk uit een tabelletje over te nemen en hopen dat dat goed is, kan je het beter zelf even uitzoeken.

Je hebt alleen een stukje krijt, een compressortje/pomp en een rustig industrie-terrein nodig.

Zet met het krijtje een paar streepjes op de band waar het loopvlak overgaat in de wang van de band.

Als de streepjes gezet zijn, gummen maar
Even flink wat bochtjes draaien, zodat je zeker weet dat de banden flink belast worden.

Stoppen en kijk hoe de streepjes zijn afgesleten... zit er nog krijt op het loopvlak van de band, dan moet de spanning omlaag.
Is het krijt van de wang van de band afgesleten, dan moet de spanning omhoog.

Net zo lang experimenteren tot het krijt precies op het einde van het loopvlak afslijt.

Bedenk wel dat de spanning die je nu gemeten hebt, hoger is dan wanneer je banden afgekoeld zijn, dus ook nog even meten als je banden koud zijn.
Die (koud gemeten) spanning kan je dan aanhouden als je de volgende keer je banden weer moet oppompen.

Voila, de krijtjesmethode...
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_174298610
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 00:58 schreef Garfield1985 het volgende:

Dat is ook exact de reden van mijn topic, geen zin in cuppende banden namelijk. Maar 2.5 bij 195/50/15 zou ook kunnen dus? En dan rondom aanhouden?

[..]

Zit wat in idd. Ik kan ze nu vooral bij een scherp genomen rotonde wat horen, voelen in het stuur doe ik het niet. Hoewel dat ook aan het type band kan liggen natuurlijk.
Je zal het ook amper merken aan je banden achter. Ook qua vorm zal het weinig uitmaken of je nou op 2,3 of op 2,5 zit (wat is de nauwkeurigheid van je drukmeter). Ik heb geruime tijd met voorbanden (Peugeot) die ruim 0,5 bar te hoog waren opgepompt. Bij "een" check in de garage konden ze iets meer slijtage in het midden meten en hebben er toen 0,3 bar vanaf gelaten.

Gezien het feit dat de druk langzaam terugloopt, zou je kunnen beginen met 2,5 b
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174311999
Als "Eigenwijze zelfbenoemde bandendruk specialist" kan ik wel een advies berekenen.
Je model gegoogled en leeggewicht 927 kg en MTM ( max toegelaten massa) 1421 kg.
MTA's ( Max toegelaten aslasten) Voor 855 kg en achter 780 kg.

Je banden mogen Loadindex 82/ 475kg dragen bij een druk van 2,5 bar ( referentiedruk) tot een maximum snelheid van 160 km/u , zonder dan te oververhitten.

Dit alles met de nodige reserve door mijn calculator gegooid en kwam uit voor 2,4 bar en achter 2,5 bar. Daarvoor heb ik voor 5% reserve bijgeteld omdat voor-as moeilijk te overbeladen is, Achter 18% bijgeteld omdat achter bij volle belading in de regel overbeladen is ( verboden maar moeder natuur straft als je dan te lage druk voert).

Nu rijdt je waarschijnlijk niet harder dan 140 km/u en vaak maar alleen in de auto , en dan zijn de asgewichten aanzienlijk lager.
Dat zou dan een lagere druk verantwoorden.
Heb ik even heel gevaarlijk voor je ingeschat voor 700 kg en achter 500 kg , dan nog steeds tot 160 km/u nodig V 2 bar A 1,4 bar.

Zo zie je dat het bepalen van de actuele asgewichten of beter nog individuele wielgewichhten , het grootste stuikelblok is in bepalen van de benodigde bandendruk.
pi_174320854
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 21:05 schreef Jadatis het volgende:
Als "Eigenwijze zelfbenoemde bandendruk specialist" kan ik wel een advies berekenen.
Je model gegoogled en leeggewicht 927 kg en MTM ( max toegelaten massa) 1421 kg.
MTA's ( Max toegelaten aslasten) Voor 855 kg en achter 780 kg.

Je banden mogen Loadindex 82/ 475kg dragen bij een druk van 2,5 bar ( referentiedruk) tot een maximum snelheid van 160 km/u , zonder dan te oververhitten.

Dit alles met de nodige reserve door mijn calculator gegooid en kwam uit voor 2,4 bar en achter 2,5 bar. Daarvoor heb ik voor 5% reserve bijgeteld omdat voor-as moeilijk te overbeladen is, Achter 18% bijgeteld omdat achter bij volle belading in de regel overbeladen is ( verboden maar moeder natuur straft als je dan te lage druk voert).

Nu rijdt je waarschijnlijk niet harder dan 140 km/u en vaak maar alleen in de auto , en dan zijn de asgewichten aanzienlijk lager.
Dat zou dan een lagere druk verantwoorden.
Heb ik even heel gevaarlijk voor je ingeschat voor 700 kg en achter 500 kg , dan nog steeds tot 160 km/u nodig V 2 bar A 1,4 bar.

Zo zie je dat het bepalen van de actuele asgewichten of beter nog individuele wielgewichhten , het grootste stuikelblok is in bepalen van de benodigde bandendruk.
Hoe zit het dan met ie actie om "maandelijks je bandenspanning te controleren" i.v.m. oplopend verbruik bij te lage spanning?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:56:49 #19
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174320944
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 00:58 schreef Garfield1985 het volgende:

Dat is ook exact de reden van mijn topic, geen zin in cuppende banden namelijk. Maar 2.5 bij 195/50/15 zou ook kunnen dus? En dan rondom aanhouden?
2.3 is prima voor een 195/50 15".
En 2.5 met 4 volwassenen plus bagage 12 uur lang op de snelweg. Of bij kruissnelheden boven de 180km/h.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_174336021
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 10:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met ie actie om "maandelijks je bandenspanning te controleren" i.v.m. oplopend verbruik bij te lage spanning?
De maximum load van een band wordt berekent zodat bij de referentiedrruk , dit een invering van de band geeft die op geen plekje van het rubber een zo hoge temperatuur geeft , dat het rubber hard wordt door vorming van te veel zwavebruggen, dit proces is onomkeerbaar, dus eenmaal een kwartier te hard rijden met te veel gewicht of te lage druk, en de stuctuur van de band is beschadigd, en iedere volgende buiging door invering van de band , scheurt dat rubber een stukje verder, tot op een gegeven moment de band zover beschadigd is dat die klapt.

Dus bandendruk advies wordt bepaald , zodat je voor het gewicht er op en snelheid waarmee je rijdt , die oververhitting niet zal ontstaan.

als je pakweg 80 k m /u rijdt , zal ongeveer 20 a 25% van de energie opgaan aan rolweerstand .
Gesteld dat dit alleen komt door de warmteontwikkeling van de banden, dan zal waarschijnlijk een 2x zo grote invering , een 2x zo grote warmteontwikkeling geven, dus rolweerstand .

Dus een hogere druk dan wat je berekent, geeft minder invering van de band, dus minder rolweerstand .
Maar ga je te ver dan gaat comfort en grip verloren .

Om nu zuinigheids normen te behalen , adviseren de autofabrikanten tegenwoordig duidelijk hogere drukken dan minimaal nodig om de band niet te oververhitten.
Mensen zijn gewend geraakt aan het verminderde comfort, en grip blijkt ook niet zo belangrijk.

Bij elektrische fietsen schijven ze ook hoge bandendrukken voor. Enkel en alleen om zo groot mogelijke accelaradius te geven.

Een band kan druk verliezen door tegen een stoeprand rijden , waardoor even ruimte ontstaat tussen velg en band, dus die geregelde controle blijft belangrijk.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:40:00 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174338698
Sjeeses, welk natuurkunde boek heb jij opgegeten? :D :o

Als ik dit zo lees zou de helft van de autobanden in NL moeten klappen voordat ze half opgereden zijn _O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_174343961
quote:
5s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 22:40 schreef Sounddragon het volgende:
Sjeeses, welk natuurkunde boek heb jij opgegeten? :D :o

Als ik dit zo lees zou de helft van de autobanden in NL moeten klappen voordat ze half opgereden zijn _O-
Of gesmolten _O- .
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 11 oktober 2017 @ 09:40:01 #23
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174344007
quote:
accelaradius
Een watte?
And so is the past
pi_174344283
39psi
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')