abonnement Unibet Coolblue
  maandag 2 oktober 2017 @ 11:53:33 #1
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_174134884
Hoi allemaal,

Ik woon in een bovenwoning in Amsterdam met in totaal 4 mannen. Ik heb een vraag over de thermostaat. We hebben een renovent combi HR ketel met een Honeywell on/off thermostaat. Werkt allemaal prima, alleen hebben mijn huisgenoten de eigenschap de verwarming op 24/25 te zetten :( zij betalen de stookkosten niet dus maakt ze niet uit, mij wel!

Ik zoek een manier om op de kachel een maximum Temp in te stellen van max 23, hier zal een nieuwe thermostaat goor nodig zijn, maar welke? Zie door de bomen het bos niet en dacht misschien heeft iemand een goed idee. Bedankt voor jullie hulp
pi_174134918
De nieuwe thermostaat heet 'gesprek met je huisgenoten.' En houd er rekening mee dat je niet je zin hoeft te krijgen. Oja, en dan niet je zin vervolgens doordrukken door het technisch onmogelijk maken de temperatuur hoger in te stellen.
  maandag 2 oktober 2017 @ 12:00:56 #3
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174135029
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 11:55 schreef Tja..1986 het volgende:
De nieuwe thermostaat heet 'gesprek met je huisgenoten.' En houd er rekening mee dat je niet je zin hoeft te krijgen. Oja, en dan niet je zin vervolgens doordrukken door het technisch onmogelijk maken de temperatuur hoger in te stellen.
25 graden in huis is gewoon achterlijk. Mensen die niet betalen blijven normaliter met hun pootjes van spullen af als ze daar niet aan horen te zitten. Sabotage is dus zeker niet onredelijk in dit geval.
And so is the past
pi_174135123
quote:
7s.gif Op maandag 2 oktober 2017 12:00 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

25 graden in huis is gewoon achterlijk. Mensen die niet betalen blijven normaliter met hun pootjes van spullen af als ze daar niet aan horen te zitten. Sabotage is dus zeker niet onredelijk in dit geval.
Dit.

Een gesprek aangaan. Daarnaast is 19 graden overdag normaal in de avond 20.

In de nacht terug naar 15.

Scheelt erg veel in kosten trouwens.
Whatever...
pi_174135251
quote:
7s.gif Op maandag 2 oktober 2017 12:00 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

25 graden in huis is gewoon achterlijk. Mensen die niet betalen blijven normaliter met hun pootjes van spullen af als ze daar niet aan horen te zitten. Sabotage is dus zeker niet onredelijk in dit geval.
Ik maak nergens uit op dat TS de stookkosten wel betaald. Wat trouwens ook een rare situatie zou zijn. Ik vind 25 graden ook bijzonder, maar iedereen zijn eigen keuze toch?
  maandag 2 oktober 2017 @ 12:31:39 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174135670
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2017 11:53 schreef reeybehn het volgende:
Werkt allemaal prima, alleen hebben mijn huisgenoten de eigenschap de verwarming op 24/25 te zetten
Misschien is het een heel tochtig huis en betekent 25 graden bij de thermostaat dat de werkkamer net 18 graden is? Vraag eens waarom ze hem op 25 graden zetten.
Tot nooit .......
pi_174135873
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2017 11:53 schreef reeybehn het volgende:
Hoi allemaal,

Ik woon in een bovenwoning in Amsterdam met in totaal 4 mannen. Ik heb een vraag over de thermostaat. We hebben een renovent combi HR ketel met een Honeywell on/off thermostaat. Werkt allemaal prima, alleen hebben mijn huisgenoten de eigenschap de verwarming op 24/25 te zetten :( zij betalen de stookkosten niet dus maakt ze niet uit, mij wel!

Ik zoek een manier om op de kachel een maximum Temp in te stellen van max 23, hier zal een nieuwe thermostaat goor nodig zijn, maar welke? Zie door de bomen het bos niet en dacht misschien heeft iemand een goed idee. Bedankt voor jullie hulp
Ding afkoppelen en op een geheime locatie een nieuwe neer hangen.

Kunnen ze instellen wat ze willen, aanpassen werkt niet _O-
  maandag 2 oktober 2017 @ 12:43:12 #9
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174135915
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 12:31 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Misschien is het een heel tochtig huis en betekent 25 graden bij de thermostaat dat de werkkamer net 18 graden is? Vraag eens waarom ze hem op 25 graden zetten.
Oh haha ja nee dan is het inderdaad vrij normaal. Sommige debielen proberen dan wat tegen de tocht te doen maar dat is natuurlijk onbegonnen werk. Gewoon lekker stoken!
And so is the past
  maandag 2 oktober 2017 @ 12:50:17 #10
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174136087
quote:
14s.gif Op maandag 2 oktober 2017 12:43 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Oh haha ja nee dan is het inderdaad vrij normaal.
't is misschien gekker dat de temperatuur in 1 ruimte wordt gemeten en dat daarmee wordt bepaald dat de andere ruimtes ook op temperatuur zijn. Zeker als je een huis anders gaat gebruiken dan waar de oorspronkelijke CV voor bedoeld was. (of enkel glas in de woonkamer vervangen dor HR++)

In mijn slaapkamer is het standaard een graad of 18. Ik moet de thermostaat in de woonkamer echt op 25 zetten om het daar op 20 graden te hebben. Als je die slaapkamer gebruikt als woon of werkkamer heb je toch een probleem.

Indiviuele verwarming of een thermostaat per ruimte zou de oplossing voor TS zijn.
Tot nooit .......
pi_174136314
quote:
14s.gif Op maandag 2 oktober 2017 12:43 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Oh haha ja nee dan is het inderdaad vrij normaal. Sommige debielen proberen dan wat tegen de tocht te doen maar dat is natuurlijk onbegonnen werk. Gewoon lekker stoken!
Als je een kamer huurt, niet voor de stookkosten hoeft te betalen maar wel zelf eventuele maatregelen tegen tocht moet bekostigen lijkt mij dat vrij logisch ja.
  maandag 2 oktober 2017 @ 13:05:06 #12
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174136401
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 13:01 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Als je een kamer huurt, niet voor de stookkosten hoeft te betalen maar wel zelf eventuele maatregelen tegen tocht moet bekostigen lijkt mij dat vrij logisch ja.
Links- of rechtsom betaal je altijd voor je stoken. Van mij part zetten ze hem op 30, komt er volgend jaar weer een paar meijer huur bovenop.
And so is the past
  maandag 2 oktober 2017 @ 13:07:07 #13
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174136453
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 12:50 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

't is misschien gekker dat de temperatuur in 1 ruimte wordt gemeten en dat daarmee wordt bepaald dat de andere ruimtes ook op temperatuur zijn. Zeker als je een huis anders gaat gebruiken dan waar de oorspronkelijke CV voor bedoeld was. (of enkel glas in de woonkamer vervangen dor HR++)

In mijn slaapkamer is het standaard een graad of 18. Ik moet de thermostaat in de woonkamer echt op 25 zetten om het daar op 20 graden te hebben. Als je die slaapkamer gebruikt als woon of werkkamer heb je toch een probleem.

Indiviuele verwarming of een thermostaat per ruimte zou de oplossing voor TS zijn.
Ja want dat kun je niet regelen met de individuele radiatoren.

Protip, ze hoeven niet allemaal open.
And so is the past
  maandag 2 oktober 2017 @ 13:09:53 #14
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174136518
quote:
14s.gif Op maandag 2 oktober 2017 13:07 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ja want dat kun je niet regelen met de individuele radiatoren.

Protip, ze hoeven niet allemaal open.
kan best, maar niet altijd. Ik heb in de woonkamer een grotere radiator geplaatst in verband met toekomstige LTV. Dat gaat ten koste van de slaapkamer waar geen grotere radiator zit (bewuste keuze). Maar als je zulke streken uithaalt in een huis waar 4 mensen wonen dan kunnen er gekke dingen gebeuren. Je gaat ook niet bij een andere bewoner de radiator dichtdraaien om het bij jou behaaglijk te krijgen.

Daarom, vraag eerst een waarom dat ding op 25graden wordt gezet en haal eventueel de problemen weg. En als het toevallig je eigen kamer is, zet dan gewoon een kaars onder de thermostaat.

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 02-10-2017 13:22:32 ]
Tot nooit .......
  maandag 2 oktober 2017 @ 13:23:28 #15
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_174136819
De slaapkamers zijn altijd prima op temperatuur. Het gaat om de woonkamer, waar ook de thermostaat hangt. Het gaat mij niet om
Het incidenteel opstoken. Maar wel als daar dus geen timer en niks opzit en vervolgens het raam de hele dag open staat "want het is zo warm" nu kan ik m zelf 2x per dag teug op 22 zetten, of ik
Verhelp het hele probleem door een thermostaat te zoeken die op slot kan op max 23, dit is echt heet zat. Overal is hr++ glas.

Bij een normaal huis wordt de cv overigens zo aangesloten dat de slaapkamers e,D een paar graden lager zijn dan de woonkamer (wat ook je nacht rust bevordert).

De sociale oplossing is in dit geval gewoon sokken of een trui aan doen en niet met ramen open naar 25 (en dus nog veeeeel warmer in de andere kamers) proberen te stoken.

Het huis is mijn eigendom, dus ja ik betaal de stookkosten, zit wel in de huur verrekend, maar dat is op basis van normaal gebruik, niet pp een 24/7 loeiende kachel.

Met deze uitleg is er wellicht iemand die aan een oplossing mee wil denken :Y
pi_174139348
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 13:23 schreef reeybehn het volgende:
De slaapkamers zijn altijd prima op temperatuur. Het gaat om de woonkamer, waar ook de thermostaat hangt. Het gaat mij niet om
Het incidenteel opstoken. Maar wel als daar dus geen timer en niks opzit en vervolgens het raam de hele dag open staat "want het is zo warm" nu kan ik m zelf 2x per dag teug op 22 zetten, of ik
Verhelp het hele probleem door een thermostaat te zoeken die op slot kan op max 23, dit is echt heet zat. Overal is hr++ glas.

Bij een normaal huis wordt de cv overigens zo aangesloten dat de slaapkamers e,D een paar graden lager zijn dan de woonkamer (wat ook je nacht rust bevordert).

De sociale oplossing is in dit geval gewoon sokken of een trui aan doen en niet met ramen open naar 25 (en dus nog veeeeel warmer in de andere kamers) proberen te stoken.

Het huis is mijn eigendom, dus ja ik betaal de stookkosten, zit wel in de huur verrekend, maar dat is op basis van normaal gebruik, niet pp een 24/7 loeiende kachel.

Met deze uitleg is er wellicht iemand die aan een oplossing mee wil denken :Y
Hang er een thermostaat naast waar ze niet aan kunnen komen (slot er overheen ofzoiets), en stel die in op 23 graden.

zo ongeveer:

---------| 23graden thermostaat | --------- | huidige thermostaat| -------

Dan kunnen ze de huidige thermostaat inregelen wat ze willen, zetten ze hem op 25 dan zal het niet warmer worden dan 23, zetten ze hem op 10 dan slaat de CV niet aan. gewoon zo'n simpel rond ding van vroeger is voldoende
  maandag 2 oktober 2017 @ 19:42:14 #17
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_174145839
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 15:19 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Hang er een thermostaat naast waar ze niet aan kunnen komen (slot er overheen ofzoiets), en stel die in op 23 graden.

zo ongeveer:

---------| 23graden thermostaat | --------- | huidige thermostaat| -------

Dan kunnen ze de huidige thermostaat inregelen wat ze willen, zetten ze hem op 25 dan zal het niet warmer worden dan 23, zetten ze hem op 10 dan slaat de CV niet aan. gewoon zo'n simpel rond ding van vroeger is voldoende
hoe zou dit werken? Moet je ze dan in serie aansluiten of iets? Heb nu ook al zo'n simpel rond ding :)
pi_174147415
Ah jouw woning dus.

Wat staat er in de huurcontracten over verrekening van energiekosten? Aan je posts te lezen waarschijnlijk niets, een domme keuze want dan kun je verwachten dat je huurders geen moeite doen om zuinig met energie om te gaan.

Sowieso begint het natuurlijk met zorgen voor een onafhankelijke regeling per ruimte, zodat het op ieders kamer behaaglijk is (ca 20-21 graden), zonder dat het op de andere kamers snikheet wordt.

Vervolgens moet je zorgen dat de huur wordt uitgesplitst in kale huur en servicekosten waar ook de energiekosten onder vallen. Als er geen verbruiksmeters per kamer zijn, wordt voor de meeste kostenposten die onder de servicekosten het bedrag verdeeld over het aantal bewoners. Verwarmingskosten (gasverbruik) worden meestal verdeeld over het aantal vierkante meters. De vierkante meters aan gemeenschappelijke ruimten worden voor de berekening gelijkmatig verdeeld over de huurders.

Stel er zijn 4 bewoners in een pand van 100m2, waarvan 40 m2 onder gemeenschappelijke ruimten valt (keuken, gangen, trappenhuis, badkamer, toilet). De gasrekening is 100 euro per maand. Dus precies 1 euro per vierkante meter.

Huurder 1 heeft een eigen kamer van 20m2 + zijn deel van 40m2 gemeenschappelijke ruimte (40m2 gedeeld door 4= 10m2). Deze huurder betaalt dan 30X 1 euro per maand aan gaskosten.
Huurder 2 em 3 hebben elk een kamer van 15m2. Ze betalen dus maandelijks 25 euro aan gaskosten. De 4e huurder heeft een kamer van 10m2, en betaalt dus 20 euro per maand.

Zijn er geen tussenmeters en valt de jaarrekening van het gas hoog uit waardoor er bijbetaald moet worden, dan kan dit bedrag ook weer met dezelfde verdeling bij de bewoners in rekening worden gebracht. Idem wanneer de rekening laag uitvalt, de bewoners krijgen dan elk wat geld terug.

[ Bericht 59% gewijzigd door Ivo1985 op 02-10-2017 20:31:49 ]
pi_174147509
Huisjesmelkers trubbels, geen medelijden mee.
pi_174152577
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2017 19:42 schreef reeybehn het volgende:

[..]

hoe zou dit werken? Moet je ze dan in serie aansluiten of iets? Heb nu ook al zo'n simpel rond ding :)
ja, maar dat werkt alleen met een on/off schakeling, niet met een modulaire oplossing.

Zie het als 2 schakelaars van lampen achter elkaar. Alleen als ze beide aan staan gaat de lamp branden.

In dit geval gaat er 1 schakelaar niet aan of uit maar die gaat op temperatuur aan of uit. Dus bij 23,24,25 etc graden lamp uit. bij 22,21,20 etc staat de lamp aan.

snap je?
pi_174154502
je verrekend toch het bij betalen met de huurders dat is heel normaal.

in normaal is de thermostaat overigens niet afgeregeld op de slaapkamers hoor? de thermostaat stookt het tot de aangegeven temperatuur in de ruimte waar die hangt. omderwijl verwarmd hij ook de andere ruimtes. door met een thermostaat knop de radiatoren te knijpen kun je bepalen of je het warmer wilt hebben.
pi_174155779
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 22:30 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

ja, maar dat werkt alleen met een on/off schakeling, niet met een modulaire oplossing.

Zie het als 2 schakelaars van lampen achter elkaar. Alleen als ze beide aan staan gaat de lamp branden.

In dit geval gaat er 1 schakelaar niet aan of uit maar die gaat op temperatuur aan of uit. Dus bij 23,24,25 etc graden lamp uit. bij 22,21,20 etc staat de lamp aan.

snap je?
Als eentje maar op 15 staat doet de ander het ook niet, die welke dus nu op 25 staan doet, kan zomaar ook op 15 gezet worden.

En wat maakt het uit door hoeveel man gedeeld gooi gewoon een venster open man, ventileer je ook voldoende.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')