abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 1 oktober 2017 @ 13:36:36 #1
222384 Bonzai.
recht in de zee in een ton
pi_174112940
Eerst even melden dat ik een 100% noob ben op vlak van fotografie.

Hopelijk kunnen jullie me hoe dan ook op weg helpen met volgende vraag. Voor events, vaak op donkere (binnen)locaties, ben ik op zoek naar een gebruiksvriendelijke camera die weinig licht nodig heeft om mooie foto's te nemen. Budget: enkele 100 euro's max.

Wat is jullie ervaring?
Ik zie rond in de wereld,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven ...
pi_174113201
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 13:36 schreef Bonzai. het volgende:
Eerst even melden dat ik een 100% noob ben op vlak van fotografie.

Hopelijk kunnen jullie me hoe dan ook op weg helpen met volgende vraag. Voor events, vaak op donkere (binnen)locaties, ben ik op zoek naar een gebruiksvriendelijke camera die weinig licht nodig heeft om mooie foto's te nemen. Budget: enkele 100 euro's max.

Wat is jullie ervaring?
Dat je budget te laag is. :) Dit vraagt een grote sensor en lichtsterke lens. En weinig ruis bij hoge iso. En dat maakt het nou net duur. Een 2e hands Sony NEX misschien, die sensor is nog steeds heel goed met weinig licht. Maar verwacht geen wonderen. Het hangt er ook sterk vanaf of het onderwerp statisch is of beweegt. Dat maakt een enorm verschil. Wat voor "events" hebben we het hier over?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 1 oktober 2017 @ 13:52:11 #3
222384 Bonzai.
recht in de zee in een ton
pi_174113334
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 13:46 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat je budget te laag is. :) Dit vraagt een grote sensor en lichtsterke lens. En weinig ruis bij hoge iso. En dat maakt het nou net duur. Een 2e hands Sony NEX misschien, die sensor is nog steeds heel goed met weinig licht. Maar verwacht geen wonderen. Het hangt er ook sterk vanaf of het onderwerp statisch is of beweegt. Dat maakt een enorm verschil. Wat voor "events" hebben we het hier over?
Vaak inderdaad bewegende mensen. Maar dat is niet het voornaamste probleem met "basic" camera's, wel foto's die donker uitvallen.
Ik zie rond in de wereld,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven ...
pi_174113513
Er zijn dan een paar dingen om op te letten:

- lens met groot diafragma (dus f/1.4 tot f/2.8)
- camera met grote sensor
- een sensor die op relatief hoge ISO's (1600 en hoger) nog werkbare foto's geeft

Eventueel jezelf dan ook aanleren om foto's in zowel JPG als RAW te schieten zodat je de mindere foto's in Lightroom nog wat kan oppeppen.

Een Nikon D3200 of D3300 met een 50mm f1.8 lens brengt je al een heel eind op de goede weg.
Tweedehands is daar best veel in te vinden, soms al als combi met nog een extra accu.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')