abonnement Unibet Coolblue
pi_174090403
Auto: BMW E46 318i, nu ongeveer 14 jaar oud.

Probleem: bij een warme motor slaat de motor makkelijk af bij het achteruit rijden, ik rijd dan volledig op de koppeling en ik weet eigenlijk niet of het een mankement is of dat ik het verkeerd aanpak. Ik laat de koppeling een beetje opkomen tot de auto rolt, houdt de koppeling tegen en laat hem dan naar achteren rijden maar ook dan slaat hij (zoals net ) dan ineens af.

Ik zie 3 mogelijke oplossingen
1) ik laat de koppeling veel verder opkomen (maar dan slaat hij ook wel eens af)
2) ik laat de koppeling opkomen en geef gas (wel eens gedaan maar das volgens mij niet goed dat ruik ik dan :') )
3) ik laat "iets? " repareren bij de garage.........

Verder informatie die wellicht helpt.
dit probleem is uitsluitend bij een warme motor, bij een koude motor heb ik dit niet, als ik de auto na een lange rit parkeer en dan binnen 30 minuten de auto pak dan is hij in de 1 ook heel gevoelig dan moet ik echt snel gas geven.

Tips etc zijn welkom :) thanks!
pi_174090763
Klinkt als een stationairregeling die niet lekker werkt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_174091071
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 13:21 schreef Sounddragon het volgende:
Klinkt als een stationairregeling die niet lekker werkt.
Ok en wat houdt dat verder in? weet je welke componenten van de auto hiermee verbonden zijn?
pi_174091168
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 13:40 schreef LethalNinja het volgende:

[..]

Ok en wat houdt dat verder in? weet je welke componenten van de auto hiermee verbonden zijn?
en wat wil je met die informatie dan?

Er zit een regelaar in je spruitstuk die de motor op stationair toerental houdt.. Als jij achteruit rijdt op alleen de koppeling, zonder gas te geven dus, zakt dat toerental onder de waarde die hij moet handhaven en gaat ie bijregelen. Als hij dat niet- of niet goed doet, slaat je motor af.

Hij zou het vooruit ook moeten doen trouwens.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_174091410
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 13:46 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

en wat wil je met die informatie dan?

Er zit een regelaar in je spruitstuk die de motor op stationair toerental houdt.. Als jij achteruit rijdt op alleen de koppeling, zonder gas te geven dus, zakt dat toerental onder de waarde die hij moet handhaven en gaat ie bijregelen. Als hij dat niet- of niet goed doet, slaat je motor af.

Hij zou het vooruit ook moeten doen trouwens.
Aan de hand van de informatie wil ik bepalen of het afslaan te maken heeft met mijn gebruik van de auto of dat ik een opdracht moet uitbesteden bij een garage.
pi_174091604
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:00 schreef LethalNinja het volgende:

[..]

Aan de hand van de informatie wil ik bepalen of het afslaan te maken heeft met mijn gebruik van de auto of dat ik een opdracht moet uitbesteden bij een garage.
je denkt dus dat je gewoon niet kunt rijden?

[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 30-09-2017 14:23:26 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_174091632
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:12 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

je denkt dus dat gewoon niet kunt rijden?
okeej
  zondag 1 oktober 2017 @ 15:54:54 #8
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_174116181
alleen op de koppeling ?? heb je een diesel ? ( retorische vraag :P )

gwn beetje gas bij man.. verhoogd stationair... 1500 rpm ofzo

( Ik heb precies dezelfde auto en ik rij NOOIT alleen op de koppeling.. ter info )

[ Bericht 25% gewijzigd door mitchelll0181 op 01-10-2017 16:05:41 ]
pi_174116901
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:00 schreef LethalNinja het volgende:

[..]

Aan de hand van de informatie wil ik bepalen of het afslaan te maken heeft met mijn gebruik van de auto of dat ik een opdracht moet uitbesteden bij een garage.
Ga gewoon naar een garage man als je je auto niet vertrouwt.
  zondag 1 oktober 2017 @ 16:27:03 #10
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_174116953
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 16:24 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Ga gewoon naar een garage man als je je auto niet vertrouwt.
Blijkbaar heeft die wel een punt want alleen op de koppeling rijden is nergens goed voor...
pi_174117003
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 15:54 schreef mitchelll0181 het volgende:
alleen op de koppeling ?? heb je een diesel ? ( retorische vraag :P )

gwn beetje gas bij man.. verhoogd stationair... 1500 rpm ofzo

( Ik heb precies dezelfde auto en ik rij NOOIT alleen op de koppeling.. ter info )
Is een benzine, hiervoor wel lang diesel gereden... Bedankt voor de info dan kijk ik nog even hoe 't gaat met beetje gas bij 't achteruit rijden. En anders maar een garage hoor... Auto is weliswaar 2 maanden terug met 0 dingen door de APK gegaan maar 't blijft een BMW (die om de zoveel tijd het nodige aan onderhoud vereist) zou me niks verbazen als er toch iets moet worden vervangen ofzo.
  zondag 1 oktober 2017 @ 16:31:40 #12
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_174117037
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 16:30 schreef LethalNinja het volgende:

[..]

Is een benzine, hiervoor wel lang diesel gereden... Bedankt voor de info dan kijk ik nog even hoe 't gaat met beetje gas bij 't achteruit rijden.
Dat kan het wel verklaren mogelijk... met een diesel kan het wel.. met mijn auto moet ik er niet aan denken om alleen op de koppeling los te komen

En zoiets komt niet naar voren met de APK.
APK is een veiligheids/milieu keuring.
pi_174118403
Meer gas bijgeven. Logisch dat hij het niet doet met koude motor, dan gaat er meer benzine in de motor omdat de ecu dit regelt
pi_174118639
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 16:30 schreef LethalNinja het volgende:

[..]

Is een benzine, hiervoor wel lang diesel gereden... Bedankt voor de info dan kijk ik nog even hoe 't gaat met beetje gas bij 't achteruit rijden. En anders maar een garage hoor... Auto is weliswaar 2 maanden terug met 0 dingen door de APK gegaan maar 't blijft een BMW (die om de zoveel tijd het nodige aan onderhoud vereist) zou me niks verbazen als er toch iets moet worden vervangen ofzo.
Je rijdt in een benzineauto en die slaat af als je uitsluitend op de koppeling rijdt?

Je verwacht het niet.
  zondag 1 oktober 2017 @ 17:47:01 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174118684
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 16:27 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Blijkbaar heeft die wel een punt want alleen op de koppeling rijden is nergens goed voor...
BS + rietje.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_174119520
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 17:33 schreef pvdplanet het volgende:
Meer gas bijgeven. Logisch dat hij het niet doet met koude motor, dan gaat er meer benzine in de motor omdat de ecu dit regelt
't gebeurt dus vaak met warme motor, ik heb dan een rit gemaakt. Ik ga stil staan om achteruit in te parkeren en wil dan zonder gas te geven in te parkeren (dus volledig op de koppeling) dan is de motor ontzettend gevoelig en slaat hij wel eens af.

Ik heb ook het nodige gegoogld en de motor slaat niet af in de eerste versnelling bij lage snelheden als de auto nog rolt, ook niet bij 't file rijden etc.. Maar als de motor warm is en dan vanuit stilstand in de achteruit, dat vind hij niet fijn mja ik kijk 't nog even aan i guess.
  zondag 1 oktober 2017 @ 18:36:58 #17
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_174119756
Geen enkele benzine auto vindt het fijn om in beweging te komen alleen op de koppeling.

Waarom rij je zo ? is toch ook niet fijn... gaat tering traag dan
  zondag 1 oktober 2017 @ 18:56:35 #18
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174120180
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 18:36 schreef mitchelll0181 het volgende:
Geen enkele benzine auto vindt het fijn om in beweging te komen alleen op de koppeling.

Waarom rij je zo ? is toch ook niet fijn... gaat tering traag dan
wacht effe.. Jij gaat fileparkeren in zijn achteruit, dan geef je gas en laat je de koppeling los? Heb je een bullbar voor en achter, of parkeer je alleen op lege weilanden?

Ik durf te wedden dat domweg stationair fileparkeren zonder koppeling al niet fatsoenlijk lukt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 1 oktober 2017 @ 20:12:25 #19
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_174122089
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 18:56 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

wacht effe.. Jij gaat fileparkeren in zijn achteruit, dan geef je gas en laat je de koppeling los? Heb je een bullbar voor en achter, of parkeer je alleen op lege weilanden?

Ik durf te wedden dat domweg stationair fileparkeren zonder koppeling al niet fatsoenlijk lukt.
Nee waar lees je dat ?

ik geef een klein beetje gas in samenspel met de koppeling.
Ja dat zeg ik toch ook al ?? :?
  zondag 1 oktober 2017 @ 20:29:23 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174122607
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 20:12 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Nee waar lees je dat ?

ik geef een klein beetje gas in samenspel met de koppeling.
Ja dat zeg ik toch ook al ?? :?
je kunt ook de koppeling meer laten opkomen dus, want dan loopt ie harder als jij durft in te (file)parkeren. Gas geven is koppeling harder laten draaien/slippen, nergens voor nodig, zelfs in een 1 liter 3 pittertje niet, écht niet.
Gas geven met een slippende koppeling is voor opaatjes en huisvrouwen. Mannen kunnen gewoon rijden.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 1 oktober 2017 @ 20:42:37 #21
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_174123008
Onzin. parkeer altijd in met een slippende koppeling maar ik kan ook parkeren... dus met een vloeiende beweging een vak in... niet op stationbair toerental dat is fucking traag

Ik heb het wel over 1500 rpm ofzo he, niet idd zoals je zegt wat vrouwen doen hahaha 3000 rpm lol
pi_174158443
Okay weer even wat feiten:

Vanochtend nadat ik de auto enkele dagen niet had gebruikt vertrokken met koude motor, toerenteller blijft strak boven de 1000 motor voelt ook heel krachtig en constant.

Met de auto ongeveer 20 minuten gereden ergens ontbeten en weer de auto gestart bij het starten en weg rijden wil de motor qua toeren zakken onder de 1000. Bij het thuiskomen en klaar maken voor parkeren gaat hij ook richting de 500 of zelfs lager.

Koud= toeren hoog, warm = toeren laag? :o

Tijdens de rit reed de auto uiteraard weer heerlijk daar niet van!
pi_174158569
Je auto is in orde. Met de meeste benzineauto's is het niet mogelijk om zonder gas de koppeling op te laten komen; bij het aangrijpmoment zul je een beetje gas bij moeten geven. Dat het met koude motor wel lukt komt omdat de elektronische choke automatisch gas geeft (zoals je aan het toerental ziet).
pi_174158880
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 09:42 schreef LethalNinja het volgende:
Okay weer even wat feiten:

Vanochtend nadat ik de auto enkele dagen niet had gebruikt vertrokken met koude motor, toerenteller blijft strak boven de 1000 motor voelt ook heel krachtig en constant.

Met de auto ongeveer 20 minuten gereden ergens ontbeten en weer de auto gestart bij het starten en weg rijden wil de motor qua toeren zakken onder de 1000. Bij het thuiskomen en klaar maken voor parkeren gaat hij ook richting de 500 of zelfs lager.

Koud= toeren hoog, warm = toeren laag? :o

Tijdens de rit reed de auto uiteraard weer heerlijk daar niet van!
Dit is heel normaal. Doet mijn auto ook.

De auto meet met een sensor dat de olietemperatuur laag is bij een koude start en gooit dan automatisch het stationaire toerenaantal omhoog om de motor warm te krijgen en minder frictie te laten ontstaan. Als de motor eenmaal warm is, is dit niet meer nodig en draait de auto stationair rond de 600 rpm. Zo zijn ze gewoon, softwarematig, afgesteld.

Daarnaast is het devies, wat iedereen hier al zegt, gewoon altijd gas geven in een benzine-auto. Alleen op de koppeling rijden is nergens goed voor en gaat tergend langzaam. Dat vindt geen enkele auto leuk, vooral niet als er nog wat extra gewicht bij komt kijken. Maak er gewoon een gewoonte van om altijd je rechtervoet en linkervoet tegelijk te gebruiken. Als is het maar een klein beetje gas, dan ga je veel makkelijker over het koppelingspunt heen.

Het enige wat je even moet kijken is, gebeurt exact hetzelfde bij het vooruit rijden op de koppeling bij het lage toerental? Ik ga er vanuit van wel, maar dat zou dan nog een aandachtspuntje kunnen zijn. Succes!
pi_174158955
Bedankt voor de reacties Bigs en Matigeuser! Tijdens het maken van het topic vroeg ik mij ook echt al af of het iets aan de auto was of aan mijzelf ik ben blij om te lezen dat ik gewoon nog net wat anders moet rijden. Komt goed! Via mijn ouders in het verleden lang diesels gereden en ook gelest in een diesel. Eigenlijk gewend geraakt aan volledig op de koppeling parkeren.

@Matigeuser: jij hebt nu toch een 6 cilinder? hoe rijdt die? nog mooie ritten mee gemaakt?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')