abonnement Unibet Coolblue
pi_173987263
Hallo allemaal,

ik wil volgend collegejaar gaan beginnen aan een hbo-opleiding.

Bij veel van de opleidingen die ik overweeg zijn bedrijfseconomie en bedrijfsadministratie van groot belang. Aangezien ik geen m&o heb gehad en niet goed ben in wiskunde maar wel goed voorbereid wil zijn wil ik mijn kennis over die vakken bijspijkeren.

Zijn er bepaalde plaatsen waar je voor dit soort specifieke doeleinden terecht kunt? Is thuisstudie prima te doen of is een vorm van klassiek onderwijs aan te bevelen? Wat is de sleutel tot succes op dit gebied?

Alle hulp is welkom.
pi_173987942
Je kan gewoon basisboek bedrijfseconomie kopen met code. Daar heb je digitaal lesmateriaal per som en leggen ze het stap voor stap uit.
pi_173989666
Ik heb M&O gedaan, en ben daarna Bedrijfseconomie gaan doen.
De voorsprong die ik dacht te hebben, was binnen een week weg/ingehaald.
Dus maak je niet druk, als het zo belangrijk is krijg je er nog genoeg vakken/uitleg over.
pi_173991651
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 16:55 schreef Piles het volgende:
Ik heb M&O gedaan, en ben daarna Bedrijfseconomie gaan doen.
De voorsprong die ik dacht te hebben, was binnen een week weg/ingehaald.
Dus maak je niet druk, als het zo belangrijk is krijg je er nog genoeg vakken/uitleg over.
Ik was op de middelbare niet goed in wiskunde en andere bètavakken, in hoeverre is dat een belemmering en gaat je punt dan nog op?

Er word namelijk gezegd dat je voor dat soort opleidingen cijfermatig inzicht moet hebben maar wat word daarmee bedoeld?
pi_173991671
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 15:20 schreef terrorsjaak het volgende:
Je kan gewoon basisboek bedrijfseconomie kopen met code. Daar heb je digitaal lesmateriaal per som en leggen ze het stap voor stap uit.
Dus zelfs als je geen basiskennis hebt is dat goed te doen? Wat voor opleiding heb je zelf gedaan als ik vragen mag?
pi_173992008
Ik was ook niet goed in wiskunde en functioneer prima als boekhouder. Sowieso is hbo niet heel moeilijk als je een beetje oplet, dus vooraf dingen leren is echt totaal onnodig. Geniet liever van je vrije tijd, of leer iets wat je niet gaat studeren ;)
pi_173992279
Het zal wel loslopen, leer je snel genoeg. Iedereen begint op 0 dus je hoeft echt niet van tevoren alle boeken te lezen. Mag wel natuurlijk.
pi_173992292
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 19:03 schreef Piles het volgende:
Ik was ook niet goed in wiskunde en functioneer prima als boekhouder. Sowieso is hbo niet heel moeilijk als je een beetje oplet, dus vooraf dingen leren is echt totaal onnodig. Geniet liever van je vrije tijd, of leer iets wat je niet gaat studeren ;)
Goed om te weten. Heb nog een vraag, weet je hoe het zit met cijfermatig inzicht? Veelvoorkomende term maar weet niet wat er precies mee bedoeld word.
pi_173992316
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 19:19 schreef DoubleDip het volgende:
Het zal wel loslopen, leer je snel genoeg. Iedereen begint op 0 dus je hoeft echt niet van tevoren alle boeken te lezen. Mag wel natuurlijk.
Hebben de meeste mensen geen m&o die aan dat soort opleidingen beginnen? Had jij m&o en hoe heb je bedrijfseconomie op de universiteit ervaren?
pi_173992333
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 19:21 schreef LA_niner het volgende:

[..]

Hebben de meeste mensen geen m&o die aan dat soort opleidingen beginnen?
Geen idee. Welke opleiding is het eigenlijk?
pi_173992352
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 19:21 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Geen idee. Welke opleiding is het eigenlijk?
Hbo fiscaal recht en economie. Had jij m&o en hoe heb je bedrijfseconomie op de universiteit ervaren?
pi_173992469
Ik doe zelf nu Economics and Business Economics aan de Erasmus Universiteit. Toevallig het eerste blok accounting, voornamelijk financial accounting (balansen, winst -en verliesrekeningen, en paar hoofdstukken management accounting (kost prijs berekeningen tot zover). Om eerlijk te zijn ik heb een belachelijk voordeel ten opzichte van mijn internationale klasgenoten die nooit iets in de trant van boekhouden hebben gedaan, maar dat voordeel wordt wel steeds minder merk ik. De harde basis lag bij mij er al in, maar daar houdt het ook op. Ik loop alleen wel wat makkelijker door de nieuwe stof heen dan de internationale studenten, want de nieuwe stof is niet compleet onbekend, dus ik heb enige houvast.
pi_173992528
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 19:22 schreef LA_niner het volgende:

[..]

Hbo fiscaal recht en economie. Had jij m&o en hoe heb je bedrijfseconomie op de universiteit ervaren?
Ja M&O en Economie. Werk wat ik doe is vrij economisch.
Beiden met een 5 afgesloten en het werk bevalt prima. Wil hier wel in door als ik afgestudeerd ben. Heb er ook wel gevoel voor.
BE op de uni was in het begin wennen, maar de stof werd veel beter uitgelegd en voor beide BE vakken (bachelor en master) heb ik 2 tentamenpogingen nodig gehad om het te halen.Valt mee toch?
pi_173992535
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 19:28 schreef JTLC het volgende:
Ik doe zelf nu Economics and Business Economics aan de Erasmus Universiteit. Toevallig het eerste blok accounting, voornamelijk financial accounting (balansen, winst -en verliesrekeningen, en paar hoofdstukken management accounting (kost prijs berekeningen tot zover). Om eerlijk te zijn ik heb een belachelijk voordeel ten opzichte van mijn internationale klasgenoten die nooit iets in de trant van boekhouden hebben gedaan, maar dat voordeel wordt wel steeds minder merk ik. De harde basis lag bij mij er al in, maar daar houdt het ook op. Ik loop alleen wel wat makkelijker door de nieuwe stof heen dan de internationale studenten, want de nieuwe stof is niet compleet onbekend, dus ik heb enige houvast.
Hoe heb je die voorsprong verworven, met m&o? Is iets aan voorbereiding doen als je geen m&o had aanbevolen?
pi_173992596
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 19:30 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Ja M&O en Economie. Werk wat ik doe is vrij economisch.
Beiden met een 5 afgesloten en het werk bevalt prima. Wil hier wel in door als ik afgestudeerd ben. Heb er ook wel gevoel voor.
BE op de uni was in het begin wennen, maar de stof werd veel beter uitgelegd en voor beide BE vakken (bachelor en master) heb ik 2 tentamenpogingen nodig gehad om het te halen.Valt mee toch?
Zou jij aanraden om zelf iets te doen qua voorbereiding of kun je beter gewoon alles bijhouden zodra je begint zodat je zeker weet dat wat je leert juist is? Wil namelijk ook een rijbewijs halen en dat gaat eenvoudiger als ik er niet nog andere cursussen naast moet doen.
pi_173992633
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 19:33 schreef LA_niner het volgende:

[..]

Zou jij aanraden om zelf iets te doen qua voorbereiding of kun je beter gewoon alles bijhouden zodra je begint zodat je zeker weet dat wat je leert juist is? Wil namelijk ook een rijbewijs halen en dat gaat eenvoudiger als ik er niet nog andere cursussen naast moet doen.
Dat laatste. Iedereen begint op 0 en rijles is maar 1,5 uur ofzo per week.
pi_173992649
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 19:31 schreef LA_niner het volgende:

[..]

Hoe heb je die voorsprong verworven, met m&o? Is iets aan voorbereiding doen als je geen m&o had aanbevolen?
Ik heb 3 jaar M&O gehad op het VWO, meestal hebben Nederlandse studenten daarmee een voordeel. Echt leren heeft niet veel nut, het is echt meer oefenen dan stampen. Je kan waarschijnlijk wel sites vinden die je de basics aanleren. Als je wat houvast wilt zou ik gewoon leren hoe debit en credit werken op een balans en journal.
pi_173994832
Het is misschien iets harder werken, maar in principe kun je het zonder voorkennis ook aan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')