Een resolutie van 1920 × 1080 (want ik neem aan dat je dat bedoelt) levert bij een schermdiagonaal van 14 of zelfs 15,6 inch een erg kleine dot pitch op, wat tot gevolg heeft dat systeemteksten wel erg klein en slecht leesbaar zullen zijn.quote:Op zondag 24 september 2017 17:59 schreef Marmal het volgende:
Hi allemaal,
Ik zou graag jullie mening willen weten over het volgende: Ik ben opzoek naar laptop die ik kan gebruiken tijdens mijn studie en twijfel tussen een 14" en 15.6" formaat. Ik vraag mij af of jullie eerder een 14" of 15.6" laptop voor school zouden gebruiken en waarom. Beide laptops beschikken in iedergeval wel over een 1080p scherm.
Alvast bedankt!
Dat is best een probleem als je windows 98 draait inderdaad. Gebruik je een moderner OS dan zet je gewoon scaling aanquote:Op zondag 24 september 2017 18:08 schreef Riparius het volgende:
[..]
Een resolutie van 1920 × 1080 (want ik neem aan dat je dat bedoelt) levert bij een schermdiagonaal van 14 of zelfs 15,6 inch een erg kleine dot pitch op, wat tot gevolg heeft dat systeemteksten wel erg klein en slecht leesbaar zullen zijn.
als je nog oude software draait, kan het ook een probleem zijnquote:Op zondag 24 september 2017 19:32 schreef CrashO het volgende:
[..]
Dat is best een probleem als je windows 98 draait inderdaad. Gebruik je een moderner OS dan zet je gewoon scaling aanof denk je dat iedereen met 4k met een microscoop achter hun laptop zit?
Tja, dat zou leuk zijn als het altijd goed werkt, maar dat doet het om uiteenlopende redenen nog steeds niet, ook niet in Windows 10 (dat ik overigens zelf niet gebruik).quote:Op zondag 24 september 2017 19:32 schreef CrashO het volgende:
[..]
Dat is best een probleem als je windows 98 draait inderdaad. Gebruik je een moderner OS dan zet je gewoon scaling aanof denk je dat iedereen met 4k met een microscoop achter hun laptop zit?
Inderdaad. Ik gebruik nog heel veel legacy spul om redenen waarvoor ik me hier niet hoef te verantwoorden.quote:Op zondag 24 september 2017 19:37 schreef Adames het volgende:
[..]
Als je nog oude software draait, kan het ook een probleem zijn
Serieus? Dit is echt onzin. Buiten het feit dat je het hele systeem gewoon kunt schalen, is 1080p echt geen hoge resolutie voor een dergelijk scherm.quote:Op zondag 24 september 2017 18:08 schreef Riparius het volgende:
[..]
Een resolutie van 1920 × 1080 (want ik neem aan dat je dat bedoelt) levert bij een schermdiagonaal van 14 of zelfs 15,6 inch een erg kleine dot pitch op, wat tot gevolg heeft dat systeemteksten wel erg klein en slecht leesbaar zullen zijn.
Leuk hè, dat verschil in perceptie? Wat voor de één onzin is, is voor de ander gewoon realiteit.quote:Op zondag 24 september 2017 19:46 schreef Splackavellie02 het volgende:
[..]
Serieus? Dit is echt onzin. Buiten het feit dat je het hele systeem gewoon kunt schalen, is 1080p echt geen hoge resolutie voor een dergelijk scherm.
Het is geen kwestie van perceptie, het is gewoon een kwestie van de schaling aanpassen in Windows als dingen te klein voor je zijn. Dat jij niet wist dat dat kon, maakt het niet oké dat je misleidende informatie biedt.quote:Op zondag 24 september 2017 19:49 schreef Riparius het volgende:
[..]
Leuk hè, dat verschil in perceptie? Wat voor de één onzin is, is voor de ander gewoon realiteit.
Surface Pro 4?quote:Op zondag 24 september 2017 19:51 schreef yosander het volgende:
Ik zit op een 12,3" met een resolutie van 2736x1824, waar hebben mensen het over
Voor jou misschien, ik moet dan bij 14" echt mijn ogen inspannen om het goed te lezen en kan daarom niet lekker werken. Heb daarom op het werk dan ook gewoon 2 24" externe schermen.quote:Op zondag 24 september 2017 19:46 schreef Splackavellie02 het volgende:
[..]
Serieus? Dit is echt onzin. Buiten het feit dat je het hele systeem gewoon kunt schalen, is 1080p echt geen hoge resolutie voor een dergelijk scherm.
Jupquote:
Ik weet al jaren dat het kan, maar zoals gezegd werkt het om uiteenlopende redenen lang niet altijd goed. En eigen ervaringen kunnen niet worden aangemerkt als misleidende informatie. Wat TS doet met deze informatie is uiteraard geheel aan hem.quote:Op zondag 24 september 2017 19:51 schreef Splackavellie02 het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van perceptie, het is gewoon een kwestie van de schaling aanpassen in Windows als dingen te klein voor je zijn. Dat jij niet wist dat dat kon, maakt het niet oké dat je misleidende informatie biedt.
Eigen ervaringen niet, foutieve conclusies op basis van die ervaringen wel. Maar ik merk dat je toch heilig overtuigd bent van je eigen gelijk dus ik laat het er maar bij.quote:Op zondag 24 september 2017 19:54 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik weet al jaren dat het kan, maar zoals gezegd werkt het om uiteenlopende redenen lang niet altijd goed. En eigen ervaringen kunnen niet worden aangemerkt als misleidende informatie. Wat TS doet met deze informatie is uiteraard geheel aan hem.
Ik heb een oogafwijking en zelfs zonder bril kan ik het haarfijn lezen hoor.quote:Op zondag 24 september 2017 18:08 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ditquote:Op zondag 24 september 2017 18:04 schreef Xetran het volgende:
14” meer dan genoeg en makkelijker mee te benen.
Beiden ontlopen elkaar qua specs nauwelijks, dus het beste wat je kunt doen is in de winkel kijken welke je qua uiterlijk, scherm en toetsenbord het beste bevalt. Beiden hebben vrij matige touchpads dus een (Bluetooth) muis erbij kopen is geen gek idee.quote:Op zondag 24 september 2017 22:28 schreef Marmal het volgende:
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga denk ik voor een 14" laptop. Wat mij vooral deed twijfelen, is het feit dat ik deze laptop ook als thuislaptop wil gaan gebruiken. En aangezien ik nog nooit een laptop kleiner dan 15" tot mijn beschikking heb gehad, dacht ik dat een laptop kleiner dan dit formaat onhandig zou zijn om thuis te gebruiken.
Ik twijfel tussen de volgende 2 laptops:
Lenovo Ideapad 320S: https://www.coolblue.nl/p(...)4ikb-80x4006wmh.html
[ afbeelding ]
HP Thinbook: https://www.coolblue.nl/p(...)book-14-bp090nd.html
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |