abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_173952073
Een simpele hersenscheet waar ik aan dacht, vroeger was het zo dat als je belasting betaald dat je mocht stemmen. Nu mag natuurlijk iedereen stemmen en betaald belasting, maar is het idee eigenlijk nog wel zo achterhaald?

Het idee dat je pas mag stemmen wanneer je voldoet aan een aantal criteria ipv dat je 17 jaar + 366 dagen oud bent? Ik ben niet perse voor een hoger drempel om te gaan stemmen, maar is het eigenlijk wel verantwoord en gerechtvaardigd dat de beroepswerkloze nietsnut die compleet geen maatschappelijke participatie heeft in feite net zoveel te zeggen heeft als de belastingbetaler/vrijwilliger/vulmaarinwatbijdraagtaaneenbeternederlandmeteenlaagdrempelerigvoorbeeld?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2017 20:04:31 ]
pi_173952155
quote:
11s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:02 schreef Triggershot het volgende:
Een simpele hersenscheet waar ik aan dacht, vroeger was het zo dat als je belasting betaald dat je mocht stemmen. Nu mag natuurlijk iedereen stemmen en betaald belasting, maar is het idee eigenlijk nog wel zo achterhaald?

Het idee dat je pas mag stemmen wanneer je voldoet aan een aantal criteria ipv dat je 17 jaar + 366 dagen oud bent? Ik ben niet perse voor een hoger drempel om te gaan stemmen, maar is het eigenlijk wel verantwoord en gerechtvaardigd dat de beroepswerkloze nietsnut die compleet geen maatschappelijke participatie heeft in feite net zoveel te zeggen heeft als de belastingbetaler/vrijwilliger/vulmaarinwatbijdraagtaaneenbeternederlandmeteenlaagdrempelerigvoorbeeld?
Wil je nog meer VVD dan?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 23 september 2017 @ 20:11:37 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173952219
Nog los van de ideologische discussie is het een probleem dat je met het afschaffen van het algemeen kiesrecht altijd een weg openlegt waarmee de zittende machthebbers hun eigen positie kunnen beschermen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_173952226
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:07 schreef halfway het volgende:

[..]

Wil je nog meer VVD dan?
Zie je dat als enige mogelijke uitkomst? Wmb mag je al stemmen als je werkloos bent en kunt aantonen dat je 2 uurtjes in de week vrijwilligerswerk doet. Ik ben geen voorstander van moneytalks, maar wel een voorstander van minimale vereisten al zijn ze laagdrempelerig waarbij je aantoonbaar nuttig bent voor de maatschappij.
pi_173952332
quote:
11s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:12 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zie je dat als enige mogelijke uitkomst? Wmb mag je al stemmen als je werkloos bent en kunt aantonen dat je 2 uurtjes in de week vrijwilligerswerk doet. Ik ben geen voorstander van moneytalks, maar wel een voorstander van minimale vereisten al zijn ze laagdrempelerig waarbij je aantoonbaar nuttig bent voor de maatschappij.
Aantoonbaar nuttig voor de maatschappij? Mag dan ook iedere inwoner van Nederland dat controleren?
pi_173952386
quote:
11s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:12 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zie je dat als enige mogelijke uitkomst? Wmb mag je al stemmen als je werkloos bent en kunt aantonen dat je 2 uurtjes in de week vrijwilligerswerk doet. Ik ben geen voorstander van moneytalks, maar wel een voorstander van minimale vereisten al zijn ze laagdrempelerig waarbij je aantoonbaar nuttig bent voor de maatschappij.
Dus zieken en aow-ers mogen niet stemmen?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_173952700
Gelukkig voor TS is het stemrecht niet afhankelijk van fatsoenlijke kennis van de Nederlandse taal.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_173952732
quote:
11s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:02 schreef Triggershot het volgende:
Een simpele hersenscheet waar ik aan dacht, vroeger was het zo dat als je belasting betaald dat je mocht stemmen. Nu mag natuurlijk iedereen stemmen en betaald belasting, maar is het idee eigenlijk nog wel zo achterhaald?

Het idee dat je pas mag stemmen wanneer je voldoet aan een aantal criteria ipv dat je 17 jaar + 366 dagen oud bent? Ik ben niet perse voor een hoger drempel om te gaan stemmen, maar is het eigenlijk wel verantwoord en gerechtvaardigd dat de beroepswerkloze nietsnut die compleet geen maatschappelijke participatie heeft in feite net zoveel te zeggen heeft als de belastingbetaler/vrijwilliger/vulmaarinwatbijdraagtaaneenbeternederlandmeteenlaagdrempelerigvoorbeeld?
Wie stelt de eisen op? Het is verdomde moeilijk om te bepalen wat een goede graadmeter is om te mogen stemmen. IQ? Harry Mulisch - toch niet de domste - was een warm voorstander van communisme. Leeftijd? Wie zegt dat een ouder persoon betere beslissing neemt dan een jong persoon? Tot 1910 mochten vrouwen niet stemmen. Laten we vooral niet tornen aan het algemeen kiesrecht.
pi_173953531
quote:
11s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:02 schreef Triggershot het volgende:
Een simpele hersenscheet waar ik aan dacht, vroeger was het zo dat als je belasting betaald dat je mocht stemmen. Nu mag natuurlijk iedereen stemmen en betaald belasting, maar is het idee eigenlijk nog wel zo achterhaald?

Het idee dat je pas mag stemmen wanneer je voldoet aan een aantal criteria ipv dat je 17 jaar + 366 dagen oud bent? Ik ben niet perse voor een hoger drempel om te gaan stemmen, maar is het eigenlijk wel verantwoord en gerechtvaardigd dat de beroepswerkloze nietsnut die compleet geen maatschappelijke participatie heeft in feite net zoveel te zeggen heeft als de belastingbetaler/vrijwilliger/vulmaarinwatbijdraagtaaneenbeternederlandmeteenlaagdrempelerigvoorbeeld?
Misschien dan ook een idee om als eis te stellen dat mensen een werkwoord als 'betalen' normaal kunnen vervoegen?

Verder een beetje flauw om LelijKnap op deze manier af te zeiken. Noem het beestje dan gewoon bij de naam.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 zaterdag 23 september 2017 @ 21:24:54 #10
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_173953915
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:34 schreef Daffodil31LE het volgende:
Gelukkig voor TS is het stemrecht niet afhankelijk van fatsoenlijke kennis van de Nederlandse taal.
Dit soort treurige opmerkingen ook echt weer.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_173954146
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:18 schreef torentje het volgende:

[..]

Aantoonbaar nuttig voor de maatschappij? Mag dan ook iedere inwoner van Nederland dat controleren?
Moet dat dan? Er zijn toch genoeg overheidsinstanties die bepaalde dingen van je registreren en bijhouden, voor een uitkering moet je relatief veel melden. De belastingdienst houdt je inkomsten bij, als je op basis van burgerschap en leeftijd kunt bepalen en bijhouden wie er wel stemgerechtigd is, zijn er denk ik ook wel intersubjectieve criteria te bedenken die niet door de normale burger worden bijgehouden.
pi_173954203
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:20 schreef halfway het volgende:

[..]

Dus zieken en aow-ers mogen niet stemmen?
Uitzondering als je er niets aan kunt doen. Zieken en aow-ers hebben al vrijstelling van een tal van plichten
pi_173954222
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:34 schreef Daffodil31LE het volgende:
Gelukkig voor TS is het stemrecht niet afhankelijk van fatsoenlijke kennis van de Nederlandse taal.
Had je serieus niets anders toe te voegen poepie? Jij als autist mag van mij wel blijven stemmen heurr. :*
pi_173954434
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:35 schreef noescom het volgende:

[..]

Wie stelt de eisen op? Het is verdomde moeilijk om te bepalen wat een goede graadmeter is om te mogen stemmen. IQ? Harry Mulisch - toch niet de domste - was een warm voorstander van communisme. Leeftijd? Wie zegt dat een ouder persoon betere beslissing neemt dan een jong persoon? Tot 1910 mochten vrouwen niet stemmen. Laten we vooral niet tornen aan het algemeen kiesrecht.
Ben het daar helemaal mee eens dat het vrij ingewikkeld en complex wordt om een goede graadmeter te vinden om te mogen stemmen, maar ik ontkom niet aan de gedachte of het wel 'terecht' is dat je iedereen een gelijkwaardige stem geeft. Niet op basis van status en inkomen, maar meer de onwil om bij te dragen aan de maatschappij is voor mij een bezwaar. Iemand die meer werkt krijgt meer geld dan iemand die - binnen dezelfde kaders - minder werkt. Iemand die meer stemmen krijgt heeft meer te zeggen, een groot deel van ons systeem is gebaseerd op basis van inzet. Ik begrijp heel goed dat iemand een stemrecht ontnemen behoorlijk onethisch klinkt als voorstel, maar andersom denk ik ook weer aan het eerstgenoemde. Mag je meepraten als je er zelf niet bij wilt horen?
pi_173954610
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 21:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ben het daar helemaal mee eens dat het vrij ingewikkeld en complex wordt om een goede graadmeter te vinden om te mogen stemmen, maar ik ontkom niet aan de gedachte of het wel 'terecht' is dat je iedereen een gelijkwaardige stem geeft. Niet op basis van status en inkomen, maar meer de onwil om bij te dragen aan de maatschappij is voor mij een bezwaar. Iemand die meer werkt krijgt meer geld dan iemand die - binnen dezelfde kaders - minder werkt. Iemand die meer stemmen krijgt heeft meer te zeggen, een groot deel van ons systeem is gebaseerd op basis van inzet. Ik begrijp heel goed dat iemand een stemrecht ontnemen behoorlijk onethisch klinkt als voorstel, maar andersom denk ik ook weer aan het eerstgenoemde. Mag je meepraten als je er zelf niet bij wilt horen?
De maatschappij bestaat niet. Mensen werken om zichzelf en hun naasten te helpen.

Iemand die meer werkt krijgt meer geld dan iemand die minder werkt? Was het maar waar. Helaas is het meestal andersom: de mensen die niet werken krijgen allerlei subsidies en andere voordeeltjes waardoor ze vaak beter af zijn dan mensen die werken en een progressief belasting betalen. Daar mag wat mij betreft best iets aan gedaan worden. Ondertussen vind ik dat mensen die om wat voor reden dan ook niet kunnen werken net zoveel kiesrecht zouden moeten hebben als mensen die wel werken, want wie zegt dat het hebben van werk een positieve invloed heeft op stemgedrag?

[ Bericht 1% gewijzigd door noescom op 23-09-2017 22:03:04 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')