abonnement Unibet Coolblue
pi_173942422
Aangezien ik enkel wat verspreide topics over deze regio heb gevonden leek het me een goed idee om een topic te openen waar zowel Georgië, Armenië en Azerbeidzjan aan bod komen.

Na wederom te zijn afgestudeerd vorige week heb ik nu, tussen sollicitaties door, toevallig drie weken tijd om mijn studententijd nog met een mooie vakantie af te kunnen sluiten. Daar ben ik overigens pas heel recent achter gekomen, dus afgelopen woensdag heb ik pas de vlucht geboekt om komende dinsdag naar Tbilisi te vliegen.

Ik ben al eerder in Azerbeidzjan geweest (Bakoe is wel OK, Qabala en het dorpje Lahic in de bergen bevielen me beter) maar Georgië en Armenië waren, hoewel een reeds lang gekoesterde wens, tot op heden nog niet aan bod gekomen. Aangezien ik zo kort op voorhand heb geboekt is van voorbereiding echter nog niet zoveel terecht gekomen. Wat ik wel weet is dat ik naar Abchazië, Nagorno-Karabach, Tbilisi, Yerevan, Gori, Mestia, de bergen en bij voorkeur ook naar Ushguli wil, maar ik weet niet of dat laatste nog mogelijk is gezien het relatief late tijdstip.

Hoewel ik inmiddels een Lonely Planet heb gekocht zou ik graag nog wat tips verkrijgen over met name Georgië en Armenië. Ik ga overigens gedurende die drie weken met mijn rugzak op pad en ik heb een voorkeur voor het openbaar vervoer. Ik heb inmiddels al begrepen dat treinen redelijk in orde zijn in Georgië, en zeker voor oost-west reizen te adviseren zijn :)
  Moderator zaterdag 23 september 2017 @ 11:04:00 #2
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_173943181
Geen ervaring mee maar ik ben benieuwd wat jij ervan gaat vinden! Veel plezier *O*
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_174159446
Kleine update na 6 dagen Georgië: Ik ben twee dagen in Tbilisi (+Mtscheta) geweest en heb vervolgens de nachttrein naar Zugdidi genomen vanwaar ik direct in een marshrutka naar Mestia gegaan ben.

Mestia en omgeving zijn echt fenomenaal, echt een uitzonderlijk mooi gebied. Je kunt er probleemloos naar een Gletsjer lopen (dag 1), ik ben één dag naar Ushguli geweest, één dag omhoog gewandeld naar de Kochali lakes (water stelt niks voor, uitzicht is schitterend) en de laatste dag ben ik de berg aan de andere kant omhoog gewandeld en heb ik vervolgens de kabelbaan omlaag genomen.

Vervolgens 's avonds in de stromende regen met een marshrutka van Mestia naar Zugdidi gereden, door de regen lag de weg vol rotsblokken dus tijdens slecht weer is dat een behoorlijke afrader. 's ochtends heb ik een beetje door Zoegdidi gelopen (niks bijzonders, afgezien van het kleine paleis) en nu ben ik op weg naar Batoemi met een marshrutka.

Ik heb uiteindelijk besloten om Abchazië over te slaan. Niet alleen heb ik nog altijd m'n toestemming niet binnen, maar ik ben twee mensen tegengekomen die zijn beroofd/bestolen op het busstation van Guli. Je moet daar sowieso langs als je vanuit Georgië naar Abchazië reist ('grensovergang' Urgeni) en het schijnt nogal een criminele bende te zijn doordat het het centraal gezag in Soechoemi weinig kan schelen. Wellicht komt het doordat de meerderheid van de bevolking in die regio etnisch Georgisch is, maar het schijnt in ieder geval veiliger te zijn om via Rusland naar Abchazië te reizen.

Na Batoemi staat nog op de planning: Gori & Uplistsikhe, Stepandsminda, David Garedzja-klooster, Jerevan, Etsjmiadzin, Nagorno-Karabach en dan vlieg ik terug vanuit Tbilisi.

[ Bericht 3% gewijzigd door J.B. op 03-10-2017 10:37:49 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:38:33 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_174160988
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 10:32 schreef J.B. het volgende:
maar ik ben twee mensen tegengekomen die zijn beroofd/bestolen op het busstation van Guli.
Beroofd of bestolen? Er zit imo nogal een verschil tussen een tas die wordt gestolen of dat je een mes op je keel krijgt en alles moet afgeven... Het eerste is een kwestie van op je spullen letten, in het tweede geval ben je fysiek in gevaar.

Verder kijk ik uit naar je reisverslag als je terug bent :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_174175650
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 10:32 schreef J.B. het volgende:
Na Batoemi staat nog op de planning: Gori & Uplistsikhe, Stepandsminda, David Garedzja-klooster, Jerevan, Etsjmiadzin, Nagorno-Karabach en dan vlieg ik terug vanuit Tbilisi.
Gori vond ik zelf weinig bijzonder, wel grappig om eventjes in het Stalinmuseum te kijken.
Uplistsikhe (vlakbij) vond ik mooi, maar genoeg om ongeveer anderhalf uur te bekijken.
De omgeving van Alaverdi is erg mooi! Heb daar een geweldige rondleiding van een aardige taxichauffeur gehad naar wat mooie kloosters (Haghpat, Odzun en Sanahin). Na de rondrit werden we bij hem thuis uitgenodigd voor een uitgebreid diner :7
Toffe gasten die Armenen! _O_

Vraagje trouwens, hoe gemakkelijk is het om Nagorno-Karabach te bezoeken nadat je al eens in Azerbeidzjan en Armenië bent geweest?
  Meest relativerende user 2022 dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:16:52 #6
357044 Budapestenaar
pi_174178175
Even volgen. Wil ook heel graag naar Georgië! :Y
pi_174197030
quote:
5s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:38 schreef SeLang het volgende:

[..]

Beroofd of bestolen? Er zit imo nogal een verschil tussen een tas die wordt gestolen of dat je een mes op je keel krijgt en alles moet afgeven... Het eerste is een kwestie van op je spullen letten, in het tweede geval ben je fysiek in gevaar.

Verder kijk ik uit naar je reisverslag als je terug bent :)
Van beide gevallen 1. Via Rusland kan je gewoon met de trein zonder gezeik naar Soechoemi (vanaf Moskou) of naar Gagra (stoptrein vanaf Sochi) kunt, maar nadeel daarvan is dat je een Russisch double-entry visum nodig hebt.
pi_174197106
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 21:09 schreef kaiserhenk het volgende:

[..]

Gori vond ik zelf weinig bijzonder, wel grappig om eventjes in het Stalinmuseum te kijken. Uplistsikhe (vlakbij) vond ik mooi, maar genoeg om ongeveer anderhalf uur te bekijken.
De omgeving van Alaverdi is erg mooi! Heb daar een geweldige rondleiding van een aardige taxichauffeur gehad naar wat mooie kloosters (Haghpat, Odzun en Sanahin). Na de rondrit werden we bij hem thuis uitgenodigd voor een uitgebreid diner :7
Toffe gasten die Armenen! _O_

Vraagje trouwens, hoe gemakkelijk is het om Nagorno-Karabach te bezoeken nadat je al eens in Azerbeidzjan en Armenië bent geweest?
Ik ben vandaag in Gori en Uplistsikhe geweest, ik vond het allebei wel de moeite waard. Naast het Stalin-museum is het kleine oude centrum wel ok, en het fort is ook leuk om naartoe te lopen. Uplistsikhe is wel bijzonder, zeker een aanrader mijns inziens.

Ik ben vanochtend vanaf Batumi naar Gori gegaan, Batumi is een bizarre stad (met als toppunt een onafgemaakte wolkenkrabber met gouden reuzenrad eraan vast), maar ik heb me wel prima geamuseerd met rondlopen door het centrum en over de boulevard. Ik ben nu weer op weg naar Tbilisi en vanwege de goede weersvooruitzichten staat morgen en overmorgen Kazbegi op het programma.

Ik heb een Azerbeidzjaans visum en normaliter een Armeense stempel in m'n paspoort als ik naar N-K ga, dus over een weekje zal ik het kunnen vertellen. Zover ik weet moet het geen enkel probleem opleveren.

[ Bericht 9% gewijzigd door J.B. op 04-10-2017 21:04:03 ]
  woensdag 4 oktober 2017 @ 20:59:23 #9
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_174197312
Goed topic.
pi_174293848
Kleine update:

Ik ben gisterochtend in Jerevan aangekomen met de nachttrein vanuit Tbilisi. Na gisteren een volledige dag door de stad gestruind te hebben, overigens bij schitterend weer, zijn mijns inziens het genocidemonument + museum, republican square, de cascade en het Moeder Armenië monument (+museum) het meest de moeite waard.

De metro hier is overigens behoorlijk eigenaardig, het is een typische Sovjetmetro maar de treinen die rijden bestaan uit slechts twee wagons, en dan zit er alsnog nauwelijks volk in _O- En foto's maken is overigens verboden :P

In Georgië ben ik nog in Kazbegi geweest, wat achteraf perfecte timing bleek. Het weer was schitterend maar twee dagen eerder had het gesneeuwd, daardoor was bovenin alles wit. Ik ben er 's ochtends om half 8 wandelend naar de gletsjer vertrokken en ondanks dat het behoorlijk zwaar was (± 1600 hoogtemeters enkel) heb ik de gletsjer uiteindelijk gehaald. Uiteindelijk was ik terug om half 6, een hele dag en goed schoeisel + genoeg water + eten is dus noodzakelijk.

De dag na Kazbegi ben ik naar het David Gareji klooster gegaan, het klooster zelf is niet héél speciaal (ook half gesloten wegens renovatie) maar de kloostergrotten bovenop de berg zijn wel de moeite waard. Wanneer je naar die grotten gaat wordt je bovenop opgewacht door Azerbeidzjaanse en Georgische grenswachten omdat je door een stukje Azerbeidzjan moet lopen om bij de grotten te komen. Ik moest enkel zeggen waar ik vandaan kwam en mij werd verteld dat het een stukje neutrale zone was en als ik gewoon op de paden bleef zou me niks overkomen; dat bleek uiteindelijk ook zo te zijn :P

Plan voor vandaag was om naar N-K te gaan, maar dat plan heb ik laten vallen omdat ik er naar mijn mening te weinig tijd kan doorbrengen, inclusief reistijd (5-6 uur enkel) heb ik maar 2 dagen tijd en bovendien ben ik ondertussen wat vermoeid. Ik ga wel het visum kopen in Jerevan als souvenir, en ik ga vandaag naar het Sevanmeer en morgen nog een andere dagtrip ter vervanging van het oorspronkelijke plan.
pi_174406369
Ik zit inmiddels op het vliegveld in Tbilisi dus ik zal nog maar eens updaten:

Jerevan en Armenië zijn me uiteindelijk erg goed bevallen. Bij het Sevanmeer ben ik naar het Sevanavank schiereiland met dito klooster geweest, uiteindelijk vond ik dat het minste van mijn tijd in Armenië. De dag nadien ben ik naar de Garni tempel, het Geghard klooster en de Azat-vallei gegaan. Met name het klooster en de vallei vond ik erg mooi, hoewel die tempel een must-see is vond ik het zelf niet heel indrukwekkend.

Vervolgens begon mijn tijd alweer langzaam op de raken en besloot ik de volgende dag 's ochtends naar Etsjmiadzin te gaan. Armenen vertelden me dat dat het Armeense Vaticaan was en het was op zich wel de moeite waard, maar na een uur of 3-4 had ik alles inclusief de ruïne bij Zvartnots wel gezien. Omdat ik dus al vroeg klaar was heb ik toen besloten om al richting Georgische grens te gaan, de keuze viel uiteindelijk op Alaverdi waar de Haghpat en Sanahin kloosters liggen. In Alaverdi, wat een lelijk industriestadje is in een vallei die permanent blauw staat van de rook, ben ik blijven slapen en 's ochtends ben ik per taxi naar de twee kloosters gegaan. Die waren beide prachtig, al heeft Haghpat mijn persoonlijke voorkeur. Kloosters zijn eigenlijk wel de voornaamste toeristische attracties in Armenië, hoewel het ook gezegend is met heel wat natuurschoon, zij het niet zoveel als in Georgië.

Na wat onderhandelen met de taxichauffeur in Alaverdi heeft hij me vervolgens ook nog naar de grens gereden (bij Sadakhlo) die ik lopend ben overgestoken, daarna zette ik mijn weg lopend voort richting Sadakhlo wegens gebrek aan OV en een overschot aan te dure taxi's. Onderweg werd ik echter door een roedel honden aangevallen waarna een chauffeur spontaan stopte en me naar het busstation in het eerstvolgende dorp (Sadakhlo) bracht. Nadat ik daar een half uur had gestaan gebeurde er niks en ben ik verder gelopen om te gaan liften. Na een minuut of 10 gelopen te hebben werd ik door een groep Azerbeidzjanen langs de weg geroepen, een lift konden ze me niet geven maar ze boden wel om samen met ze te lunchen. Uiteindelijk heb ik daar een goed uur gezeten waarbij ik een berg lamsvlees, brood en salade heb gegeten en die heb weggespoeld met drie shots wodka :9~ :P Uiteindelijk vertrokken zij huiswaarts (na me nog een fles water en een fles groene limonade mee te hebben gegeven) en ben ik verder gaan liften waarna een Armeense gastarbeider (werkend in Rusland) me volledig tot in Tbilisi heeft gereden.

De laatste dag in Tbilisi was uiteindelijk rustig, ik heb nog wat souvenirs gekocht, funicular, kabelbaan in Vake Park genomen en tevens een flinke wandeling gemaakt van Vake Park tot bij het Vrijheidsplein. Het monument van WOII in Vake Park ligt wat ver weg van de rest van de toeristische attracties maar is met de metro (station Delisi) en aansluitend de bus (lijn 140, 87 & 88) heel makkelijk te bereiken. Ik vond het in ieder geval een bijzonder ding, hoewel wel wat verwaarloosd, en je kunt vanaf daar een mooie groene wandeling naar het pretpark op Mtatsminda lopen. Uiteindelijk de dag afgesloten met een fijn diner bij een zeer betaalbaar restaurant waar ik eigenlijk wel het beste heb gegeten in de afgelopen 2,5 week: Racha Dukhan in Tbilisi. Wellicht dat ik ergens in de komende weken nog wat foto's upload.
pi_174406434
Wat Nagorno-Karabach betreft: ik ben nog naar de ambassade geweest omdat ik voor de lol een visum wilde kopen. Een visum van Azerbeidzjan in je paspoort is geen enkel probleem, en hetzelfde geldt voor een Armeens stempel. Desalniettemin is het visumproces in Stepanakert veel eenvoudiger en sneller, daar geven ze je binnen 20 minuten een visum terwijl je in Jerevan tussen 10 en 1 uur 's morgens moet aanvragen en vervolgens tussen 2 en 5 uur 's middags moet ophalen. De ligging van de ambassade is niet optimaal, dus mijn advies is om je dat gedonder te besparen en simpelweg direct in Stepanakert een visum te gaan halen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')