Ik zit inmiddels op het vliegveld in Tbilisi dus ik zal nog maar eens updaten:
Jerevan en Armenië zijn me uiteindelijk erg goed bevallen. Bij het Sevanmeer ben ik naar het Sevanavank schiereiland met dito klooster geweest, uiteindelijk vond ik dat het minste van mijn tijd in Armenië. De dag nadien ben ik naar de Garni tempel, het Geghard klooster en de Azat-vallei gegaan. Met name het klooster en de vallei vond ik erg mooi, hoewel die tempel een must-see is vond ik het zelf niet heel indrukwekkend.
Vervolgens begon mijn tijd alweer langzaam op de raken en besloot ik de volgende dag 's ochtends naar Etsjmiadzin te gaan. Armenen vertelden me dat dat het Armeense Vaticaan was en het was op zich wel de moeite waard, maar na een uur of 3-4 had ik alles inclusief de ruïne bij Zvartnots wel gezien. Omdat ik dus al vroeg klaar was heb ik toen besloten om al richting Georgische grens te gaan, de keuze viel uiteindelijk op Alaverdi waar de Haghpat en Sanahin kloosters liggen. In Alaverdi, wat een lelijk industriestadje is in een vallei die permanent blauw staat van de rook, ben ik blijven slapen en 's ochtends ben ik per taxi naar de twee kloosters gegaan. Die waren beide prachtig, al heeft Haghpat mijn persoonlijke voorkeur. Kloosters zijn eigenlijk wel de voornaamste toeristische attracties in Armenië, hoewel het ook gezegend is met heel wat natuurschoon, zij het niet zoveel als in Georgië.
Na wat onderhandelen met de taxichauffeur in Alaverdi heeft hij me vervolgens ook nog naar de grens gereden (bij Sadakhlo) die ik lopend ben overgestoken, daarna zette ik mijn weg lopend voort richting Sadakhlo wegens gebrek aan OV en een overschot aan te dure taxi's. Onderweg werd ik echter door een roedel honden aangevallen waarna een chauffeur spontaan stopte en me naar het busstation in het eerstvolgende dorp (Sadakhlo) bracht. Nadat ik daar een half uur had gestaan gebeurde er niks en ben ik verder gelopen om te gaan liften. Na een minuut of 10 gelopen te hebben werd ik door een groep Azerbeidzjanen langs de weg geroepen, een lift konden ze me niet geven maar ze boden wel om samen met ze te lunchen. Uiteindelijk heb ik daar een goed uur gezeten waarbij ik een berg lamsvlees, brood en salade heb gegeten en die heb weggespoeld met drie shots wodka
Uiteindelijk vertrokken zij huiswaarts (na me nog een fles water en een fles groene limonade mee te hebben gegeven) en ben ik verder gaan liften waarna een Armeense gastarbeider (werkend in Rusland) me volledig tot in Tbilisi heeft gereden.
De laatste dag in Tbilisi was uiteindelijk rustig, ik heb nog wat souvenirs gekocht, funicular, kabelbaan in Vake Park genomen en tevens een flinke wandeling gemaakt van Vake Park tot bij het Vrijheidsplein. Het monument van WOII in Vake Park ligt wat ver weg van de rest van de toeristische attracties maar is met de metro (station Delisi) en aansluitend de bus (lijn 140, 87 & 88) heel makkelijk te bereiken. Ik vond het in ieder geval een bijzonder ding, hoewel wel wat verwaarloosd, en je kunt vanaf daar een mooie groene wandeling naar het pretpark op Mtatsminda lopen. Uiteindelijk de dag afgesloten met een fijn diner bij een zeer betaalbaar restaurant waar ik eigenlijk wel het beste heb gegeten in de afgelopen 2,5 week: Racha Dukhan in Tbilisi. Wellicht dat ik ergens in de komende weken nog wat foto's upload.