Dat wat je zegt klopt niet, zeker met wat oudere (10jaar) auto's is het verschil zeker wel merkbaar.quote:Op zaterdag 23 september 2017 00:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe hoger het octaan getal hoe hoger de compressie die de benzine aankan zonder spontaan te ontbranden.
Als de fabrikant van de motor aangeeft, 95 is goed, heeft het geen meerwaarde benzine erin te gooien met een hoger octaan getal, de compressie die het aankan wordt niet bereikt in de motor.
High performance motoren zoals vliegtuigmotoren uit jagers in de propellortijd hadden een heel hoge compressie in de turbo, dus ook benzine nodig met een hoog octaan getal. Je gaat echter geen voordeel halen benzine met een hoog octaan getal in een auto te gooien die ook op een lager octaangetal goed werkt.
De verschillen die hier gemeten worden zijn kleiner dan 4%, waarbij het warm zijn van de motor, de luchtdruk, lucht temperatuur en factoren als de Kcal waarde van de brandstof een veel grotere invloed hebben dan het octaangetal. Haar rondje op de baan zegt al helemaal niets want niet dubbelblind.quote:
Net als homeopatie zit dat tussen je orenquote:Op zaterdag 23 september 2017 00:21 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Dat wat je zegt klopt niet, zeker met wat oudere (10jaar) auto's is het verschil zeker wel merkbaar.
Sure, je hebt best verstand van koken, maar van dit onderwerp heb je duidelijk geen pap gegeten.quote:Op zaterdag 23 september 2017 00:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Net als homeopatie zit dat tussen je oren
Mja, ik zie jou echter geen inhoudelijk argumenten geven maar over je gevoel lullen.quote:Op zaterdag 23 september 2017 00:25 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Sure, je hebt best verstand van koken, maar van dit onderwerp heb je duidelijk geen pap gegeten.
En ervaring, hierboven staat een goed argument van Sounddragon. Ik denk alleen dat het met nieuwe auto's inderdaad niet opgaat.quote:Op zaterdag 23 september 2017 00:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mja, ik zie jou echter geen inhoudelijk argumenten geven maar over je gevoel lullen.
Ja, ligt aan de compressie die je motor heeft.quote:Op zaterdag 23 september 2017 00:26 schreef Sounddragon het volgende:
Hoger octaangetal, hogere klopvastheid, je motor gaat minder snel pingelen, en dus kan hij technisch gezien de ontsteking verder vervroegen als op 95 of 98.
Geen idee of je motor dat uit zichzelf doet als het niet nodig is, maar er zit dus wel degelijk verschil in.
Juist wel, want hij legt gewoon duidelijk uit waarom 98 geen betere prestaties kán leveren bij lagere Compressies. Hoe hoger de compressie, hoe groter de klopvastheid moet zijn om niet te vroeg te ontbranden. Bij motoren tot een compressie van 1:10,5 heb je qua performance niks aan 98, behalve sommige turbomotoren. Simpelweg omdat 95 dan niet te vroeg ontbrandt. Bij hogere compressies moet de pingelsensor het ontstekingstijdstip vervroegen, wat niet goed is voor de prestaties.quote:Op zaterdag 23 september 2017 00:25 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Sure, je hebt best verstand van koken, maar van dit onderwerp heb je duidelijk geen pap gegeten.
Lees anders de OP nog eens.quote:Op zaterdag 23 september 2017 00:31 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Juist wel, want hij legt gewoon duidelijk uit waarom 98 geen betere prestaties kán leveren bij lagere Compressiestraat. Hoe hoger de compressie, hoe groter de klopvastheid moet zijn. Bij motoren tot een compressie van 1:10,5 heb je qua performance niks aan 98, behalve sommige turbomotoren. Simpelweg omdat 95 dan niet te vroeg ontbrandt. Bij hogere compressies moet de pingelsensor het ontstekingstijdstip vervroegen, wat niet goed is voor de prestaties.
Kortom Pietverdriet heeft prima uitgelegd waarom een hoger octaangetal niet helpt als de motor voor 95 is ontworpen.
Ja, en dat hok is schijnbaar voor 95 ontworpen... Of staat er ergens in de handleiding dat 98 recommended is? Zoals bij VAG 1.4tfsi het geval is..quote:
Heeft alles te maken met hoe hoog de compressie is in de motor, niet hoe oud of nieuw die is.quote:Op zaterdag 23 september 2017 00:30 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
En ervaring, hierboven staat een goed argument van Sounddragon. Ik denk alleen dat het met nieuwe auto's inderdaad niet opgaat.
Dank jequote:Op zaterdag 23 september 2017 00:31 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Kortom Pietverdriet heeft prima uitgelegd waarom een hoger octaangetal niet helpt als de motor voor 95 is ontworpen.
De klopsensor vervroegd niks die registreert enkel of er sprake is van detonatie. De ecu zal vervolgens het ontstekingstijdstip verlaten niet vervroegen.quote:Op zaterdag 23 september 2017 00:31 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Juist wel, want hij legt gewoon duidelijk uit waarom 98 geen betere prestaties kán leveren bij lagere Compressies. Hoe hoger de compressie, hoe groter de klopvastheid moet zijn om niet te vroeg te ontbranden. Bij motoren tot een compressie van 1:10,5 heb je qua performance niks aan 98, behalve sommige turbomotoren. Simpelweg omdat 95 dan niet te vroeg ontbrandt. Bij hogere compressies moet de pingelsensor het ontstekingstijdstip vervroegen, wat niet goed is voor de prestaties.
Kortom Pietverdriet heeft prima uitgelegd waarom een hoger octaangetal niet helpt als de motor voor 95 is ontworpen.
Doen synthetische brandstoffen vaker. Synthetische diesel stinkt geheel niet zoals diesel, en roet ook veel minder bij het verbranden. Wordt afaik van het gas gemaakt wat bij aardolie winning vrijkomt. In landen met een verouderde olieindustrie wordt het nog afgefakkeld. Iran bijvoorbeeld fakkelen veel gas af, als ze daar stroom mee zouden maken is dat een veelvoud dan wat hun kerncentrales leveren. Laat je ook gelijk zien wat de motivatie is achter hun kerncentralesquote:Op maandag 25 september 2017 19:05 schreef lezut het volgende:
Aral Ultimate 102 ruikt lekker (zowel voor als na de verbranding)
De laatste zal wel een Mazda skyactiv zijn.quote:Op maandag 25 september 2017 19:45 schreef Hyperdude het volgende:
In de schuur:
1986; compressieverhouding 10,3 : 1; 98 of hoger verplicht.
2011; compressieverhouding 12,0 : 1; advies 95, maar 91 mag ook.
Beide no turbo.
BMW N53B30quote:Op maandag 25 september 2017 21:22 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
De laatste zal wel een Mazda skyactiv zijn.
Als het maar goedkoper isquote:Op maandag 25 september 2017 22:17 schreef PluggieOD het volgende:
Succes met die zooi. Tast al je slangen aan die bijtende ecobrandstof.
Bovendien extreem milieuvervuilend. Slopen ze hele bossen in Maleisie en Indonesie voor.
... Werkelijk geen flauw idee hoe we onder de naam "eco" allerlei dingen verzinnen om zo snel mogelijk de wereld te vervuilen...
Is nogal overdreven. Als je auto er prima voor gemaakt is, is er geen enkel probleem. Dan kunnen de rubbers dat gewoon aan.. bovendien is het model waar het mis ging bij de ADAC zorgvuldig uitgekozen als incompatibel model, zoals Opel zelf ook zei. In Zweden rijden modellen gewoon e85 en die zijn ook correct aangepast.quote:Op maandag 25 september 2017 22:17 schreef PluggieOD het volgende:
Succes met die zooi. Tast al je slangen aan die bijtende ecobrandstof.
Bovendien extreem milieuvervuilend. Slopen ze hele bossen in Maleisie en Indonesie voor.
... Werkelijk geen flauw idee hoe we onder de naam "eco" allerlei dingen verzinnen om zo snel mogelijk de wereld te vervuilen...
Waarom zou je met een leaseauto E10 rijden? Je hebt dan gewoon een tankpas, in Nederland is nauwelijks E10 te krijgen en bovendien boeit de prijs dan toch nietquote:Op maandag 25 september 2017 22:31 schreef PluggieOD het volgende:
Daar mikken ze ook op. Zo snel mogelijk die auto stuk. Heb je een leaseauto?
E10 is 2ct per liter goedkoper in Duitsland. Dat is minder dan het meerverbruik kost, en daarmee is gewone 95 dus interessanter.quote:Op maandag 25 september 2017 23:44 schreef PluggieOD het volgende:
Vanaf 2018 krijgen wij ook die milieuslopende E10. Mijn pa met een spiksplinternieuwe S-Max die mijn GSi eruit trekt zal never nooit die zooi tanken in het buitenland. Dus we zullen aan de 98(97) moeten.
Frankrijk doet er overigens ook niet aan mee, hele oostblok doet ook niet mee aan die milieu en autoslopende brandstof.
E10 is veel goedkoper in bv Duitsland. We slopen hele regenwouden onder het motto "eco".
Zo ken ik er nog een paar.quote:Op maandag 25 september 2017 23:54 schreef Glijdt_licht het volgende:
ADAC heeft overigens ook gewoon aangegeven dat van de auto's die op E10 mogen lopen er geen enkel probleem is.
Ok.quote:Op maandag 25 september 2017 23:54 schreef Glijdt_licht het volgende:
Nadat de ADAC een ongeschikte Opel kapot heeft gereden was de angst er helemaal.
quote:Op maandag 25 september 2017 23:58 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Zo ken ik er nog een paar.
Zal van Frankrijk morgen wel eens uitzoeken.
De grote snelwegtoko's weigeren dat te distribueren.
Wegwezen van die milieu slopende zooi iig.
In Brazilië rijden ze al jaren op pure ethanol e85 in Zweden niet te vergetenquote:Besteht die Gefahr von Motorschäden auch bei freigegebenen Fahrzeugen?
Bei von den Fahrzeugherstellern freigegebenen Fahrzeugen sind keine Schäden durch Verwendung von E10 zu erwarten. Sollten trotz Freigabe dennoch Schäden auftreten, so ist nach Ansicht des ADAC der Fahrzeughersteller für diese haftbar, wenn der Schaden auf die Betankung mit E10 zurückzuführen ist. Bis dato sind dem ADAC jedoch keine Schadensfällen bekannt, die auf eine Betankung mit E10 zurückzuführen sind.
Tja een ongeschikte auto met opzet kapot rijden.. dat is hetzelfde als diesel in je benzineauto doen.quote:
Dat jij met 0,0 bewijs komt, behalve angst.quote:Op dinsdag 26 september 2017 00:13 schreef PluggieOD het volgende:
Succes met je milieu en auto vernietigende brandstof. Wat is je punt?
quote:Op dinsdag 26 september 2017 00:12 schreef Glijdt_licht het volgende:
Tja een ongeschikte auto met opzet kapot rijden.. dat is hetzelfde als diesel in je benzineauto doen.
Maar de ADAC wilde gewoon kijken wat er mis kon gaan.
Het zijn veelal de oude directe inspuiting benzinemotoren die niet goed gaan. Nu waren die motoren sowieso al niet de beste (Mitsubishi gdi, VW fsi, Opel dti, Ford SCi etc)
De ADAC heeft zo'n 2.2dti kapot gereden op E10. Brandstofpomp ging lek na 27.000km, waarna er brandgevaar ontstond.quote:
Is dat geen diesel dan ?quote:Op dinsdag 26 september 2017 00:28 schreef Glijdt_licht het volgende:
De ADAC heeft zo'n 2.2dti kapot gereden op E10.
Dgi danquote:
Het zal mij aan mijn aars roesten of iemand het wil kopen. Ik koop het zelf niet in Duitsland, omdat die 2ct besparing per liter niet overeenkomt met het meerverbruik.quote:Op dinsdag 26 september 2017 00:30 schreef PluggieOD het volgende:
Dus je vind dat we milieu slopende E10 moeten kopen?
Dat is je punt?
Feiten posten in plaats van fabeltjes is nog niet hetzelfde als promoten.quote:Op dinsdag 26 september 2017 00:36 schreef PluggieOD het volgende:
Kun je nog eens vertellen waarom je milieu vernietigende E10 brandstof promoot?
Dat is overal, is Europees vastgelegd. 98 is meestal ook E5.quote:Op dinsdag 26 september 2017 00:41 schreef loveli het volgende:
Bij de weg, "gewone" 95 in Duitsland is E5.
In mijn Saab had ik ineens bijna 30pk extra op E85, tof spul.quote:Op dinsdag 26 september 2017 00:43 schreef PluggieOD het volgende:
Wat snap je nou niet, dat we hele gebieden helemaal platleggen voor onze "bio" brandstof?
Je Brazilie punt: hele gebieden worden helemaal platgelegt voor suikerrriet, voor bio-ethanol.
Gigantische milieuschade is er nu aan het ontstaan, het wordt verkocht als "eco" hier.
Ethanol wil je niet in je auto, het is extreem schadelijk, en voor het milieu daar.
Schade in Maleisie en Indonesie is waanzin.
Niet-duurzame biobrandstof wordt langzaam uitgefasseerd en vervangen met duurzaam verbouwde grondstoffen of bioafval.quote:Op dinsdag 26 september 2017 00:43 schreef PluggieOD het volgende:
Wat snap je nou niet, dat we hele gebieden helemaal platleggen voor onze "bio" brandstof?
Je Brazilie punt: hele gebieden worden helemaal platgelegt voor suikerrriet, voor bio-ethanol.
Gigantische milieuschade is er nu aan het ontstaan, het wordt verkocht als "eco" hier.
Ethanol wil je niet in je auto, het is extreem schadelijk, en voor het milieu daar.
Schade in Maleisie en Indonesie is waanzin.
Regenwoud in landen als Maleisie kappen om oliepalmen voor biodiesel aan te planten is héél duurzaam.quote:Op woensdag 27 september 2017 00:30 schreef Fer het volgende:
[..]
Niet-duurzame biobrandstof wordt langzaam uitgefasseerd en vervangen met duurzaam verbouwde grondstoffen of bioafval.
In Dld ook.quote:Op maandag 25 september 2017 23:49 schreef PluggieOD het volgende:
In Frankrijk heeft E10 geen enkele voet aan de grond gekregen. Smeerlapperij.
Daar kun je nog wel 95 tanken zonder dat je het milieu en je auto sloopt.
Dat dus.... Dankje Piet.quote:Op woensdag 27 september 2017 08:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Regenwoud in landen als Maleisie kappen om oliepalmen voor biodiesel aan te planten is héél duurzaam.
Je bio-afval = slachtafval. Mafkees. Sloop meer koeien voor je bio brandstof.quote:Op woensdag 27 september 2017 00:30 schreef Fer het volgende:
[..]
Niet-duurzame biobrandstof wordt langzaam uitgefasseerd en vervangen met duurzaam verbouwde grondstoffen of bioafval.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |