abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7387098
Hoi, ben ik weer met een vraag over de Lancia Dedra 1.6, die in mijn bezit is.

Dit keer, over het bijvullen van de koelvloeistof, dat meerdere keren per maand moet gebeuren. Waarschijnlijk dus een lek?
Mogelijk oplossing: Koelvloeistof kopen met een bepaalde substantie dat lekken automatisch dicht. En dan afwachten of dat de oorzaak van het probleem was.

Nu kan het dus ook zijn dat er een lekke koppakking is. Vraag vooral niet wat het is!! Because I DONT'T KNOW!!!! Maar goed,

Heeft iemand ideeen over dit probleem of oplossingen of nog leuker ERVARINGEN???????? Alvast bedankt!

Dat je het maar ff weet
  dinsdag 17 december 2002 @ 14:21:10 #2
36912 jp_f1
Fokker on the wing
pi_7387188
Wat voor type motor heb je??

Bij mij was van de zomer nl de waterpomp kapot

(Heb een diesel).

Maar dan gutst de vloeistof er gelijk uit.

"Als je altijd maar vooruit wilt, dan verlies je vanzelf de weg terug" - Stef Bos
pi_7387211
Ligt er nooit koelvloeistof onder de auto? Je kunt kijken op het koelvloeistof is door het te proeven -> koelvloeistof is mierzoet!

Check verder je olie, als het er niet gezond uitziet kwa kleur, of een beetje schuimt, dan komt de koelvloeistof in je olie via de koppakking, ik hoop voor je dat dit niet het geval is!

Een lekke koppakking kun je ook een beetje checken door aan de slangen van het koelcircuit te voelen; als je de motor start en de slangen worden opeens keihard dan is de kans groot dat je koppakking lek is..

pi_7387249
Niet te moeilijke vragen, please! maar goed, uhm wat ik er van weet

1600 motor, 1.6 I.E. Rijdt op euro 95(benzine dus) bouwjaar 1990.

Zoiets?

Dat je het maar ff weet
pi_7387327
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 14:22 schreef Whatashockr het volgende:
Ligt er nooit koelvloeistof onder de auto? Je kunt kijken op het koelvloeistof is door het te proeven -> koelvloeistof is mierzoet!

Check verder je olie, als het er niet gezond uitziet kwa kleur, of een beetje schuimt, dan komt de koelvloeistof in je olie via de koppakking, ik hoop voor je dat dit niet het geval is!

Een lekke koppakking kun je ook een beetje checken door aan de slangen van het koelcircuit te voelen; als je de motor start en de slangen worden opeens keihard dan is de kans groot dat je koppakking lek is..


Thanx, ja er is al naar de olie gekeken, want daar kun je het meestal aan zien. Maar dat zag er perfect uit, dus zonder bubbeltjes. Kleur was ook goed. Verder hebben we geen idee waar het vloeistof blijft?
Dat je het maar ff weet
pi_7387456
Heb je last van veel witte wolken uit je uitlaat tijdens het rijden?
Zo ja dan is je koppakking gaar en word de vloeistof door je autoverbrand...
Cuore Sportivo
pi_7387576
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 14:32 schreef alki het volgende:
Heb je last van veel witte wolken uit je uitlaat tijdens het rijden?
Zo ja dan is je koppakking gaar en word de vloeistof door je autoverbrand...
Heb ik iid ook al gehoord. Maar ik vind het moeilijk te zeggen met dit weer. Eerste 5 minuten sowieso wel dampontwikkeling. Na wat gereden te hebben is het niet echt te zien, naar mijn idee. Oke vraag naar jullie: Moet dit Constant te zien zijn. Dus half uur gereden, stil staan bij stoplicht, optrekken en moet je dan dampontwikkeling zien als je een lekke koppakking hebt?
Dat je het maar ff weet
pi_7387708
lekke koppakking herken je aan gasontwikkeling in je radiator.
Dus, dop er af, motor warm draaien en dan kijken of er geen bubbels omhoog komen.
pi_7387845
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 14:42 schreef Layla666 het volgende:
lekke koppakking herken je aan gasontwikkeling in je radiator.
Dus, dop er af, motor warm draaien en dan kijken of er geen bubbels omhoog komen.
We hebben tot nu toe 2 keer het koelvloeistof tankje bijgevuld. 1e bijvullen + gas geven, kwamen idd veel bubbeltjes vrij, maar dat was schijnbaar logisch omdat er teveel lucht in de leiding zat i.p.v. water. 2e keer bijvullen + gas geven, gaf geen bubbeltjes. De radiator, waar zit dat dan?, of hoe ziet dat eruit. Ik ken verder weinig dopjes in mijn auto. We hebben opzich alles wel gecheckt naar mijn idee, maar goed, als je iets meer weet, vertel alsjeblief
Dat je het maar ff weet
pi_7387875
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 14:49 schreef Dussss het volgende:

[..]

We hebben tot nu toe 2 keer het koelvloeistof tankje bijgevuld. 1e bijvullen + gas geven, kwamen idd veel bubbeltjes vrij, maar dat was schijnbaar logisch omdat er teveel lucht in de leiding zat i.p.v. water. 2e keer bijvullen + gas geven, gaf geen bubbeltjes. De radiator, waar zit dat dan?, of hoe ziet dat eruit. Ik ken verder weinig dopjes in mijn auto. We hebben opzich alles wel gecheckt naar mijn idee, maar goed, als je iets meer weet, vertel alsjeblief


Kap eens met dat irritante gezwaai joh
  dinsdag 17 december 2002 @ 14:51:02 #11
23377 Bier-Broeder-R
Ik zeg maar wat...............
pi_7387884
Ik heb op het moment last van hetzelfde
Waterpomp is lek...
Een ondertitel is niet belangrijk... | http://www.neger.tk Nu met nieuwe neger!
pi_7387919
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 14:50 schreef gelly het volgende:
Kap eens met dat irritante gezwaai joh
Sorry oeps
Dat je het maar ff weet
pi_7387930
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 14:51 schreef Bier-Broeder-R het volgende:
Ik heb op het moment last van hetzelfde
Waterpomp is lek...
VERTEL>>>>VERTELLL.....wat moet ik doen, of waar kan je het zien?
Dat je het maar ff weet
  dinsdag 17 december 2002 @ 15:13:26 #14
23377 Bier-Broeder-R
Ik zeg maar wat...............
pi_7388410
Ik heb niet dezelfde auto...
Bij mij zit de waterpomp bovenop de motor (peugeot 205)

Het was makkelijk te ontdekken doordat de onderkant van de motorkap vol zit met koelvloeistof.

Een ondertitel is niet belangrijk... | http://www.neger.tk Nu met nieuwe neger!
pi_7401938
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 14:49 schreef Dussss het volgende:

[..]

We hebben tot nu toe 2 keer het koelvloeistof tankje bijgevuld. 1e bijvullen + gas geven, kwamen idd veel bubbeltjes vrij, maar dat was schijnbaar logisch omdat er teveel lucht in de leiding zat i.p.v. water. 2e keer bijvullen + gas geven, gaf geen bubbeltjes. De radiator, waar zit dat dan?, of hoe ziet dat eruit. Ik ken verder weinig dopjes in mijn auto. We hebben opzich alles wel gecheckt naar mijn idee, maar goed, als je iets meer weet, vertel alsjeblief


Het gaat niet om de overdruk/bijvultank van je radiator maar om de radiator zelf, deze zit meestal geplaatst helemaal voorin de motorruimte zodat ie veel luchtkoeling kan krijgen, ook zit er een fan achter en lijkt op een cv kachel met bovenop een vuldop.
Deze vuldop heeft altijd een sticker erop dat je hem niet moet openen met een warme motor ivm de overduk.
Dus draai de dop eraf als hij nog koud is.
als je op het vloeistof niveu olie ziet drijven en er komen bubbels naar boven is je koppakking op zeker gaar.
In sommige gevallen lekt de hele kop. Revisie van de hele kop is dan noodzakelijk.
pi_7402904
Mischien gewoon even naar een garage gaan en ze laten kijken? Kijken kost meestal niets en is een stuk sneller dan hier op het forum.
Als je koppakking inderdaad lek is en je blijft er mee door rijden draait straks je motor in de soep en dat is niet echt handig
pi_7402958
Kan zijn dat je radiator lekt of kapot is, dat heb ik afgelopen weekend gehad. De koelvloeistof stroomde toen weg.
Op ieder potje past een dekseltje, en dat ben ik!
  woensdag 18 december 2002 @ 13:29:30 #18
7817 Gstar
JUST THE PRODUCT
pi_7406495
Je moet je koelvloeistof reservoir ff bijvullen tot max.. dan met een pompje druk op het gehele systeem zetten.. misschien is er wel een slangetje lek.. dan zie je dat meteen..
  woensdag 18 december 2002 @ 14:35:42 #19
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_7407815
Kijk eens onder je vuldop voor de olie. Als aan de onderkant een soort "mayonaise" zit heb je water (lees koelvloeistof) in je olie. Da's dan meestal de koppakking. Voor de rest, controleer je koelsysteem bij draaiende motor. Sommige lekkages merk je alleen op als er druk op het koelsysteem staat. Geen last van veel vocht in je auto?
Kachel-radiateur wil ook wel eens gaan lekken.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_7407925
Ben ik weer, goeie reacties allemaal,

nu het volgende.
Sinds het probleem zich voordoet, heb ik ook moeite met de verwarming binnen de auto. (de blaazer, blaast dus niet altijd en zeker niet op alle standen. (Mocht de blaazer het doen, dan komt er ook genoeg warmte uit.) Maar, misschien heeft het iets te maken met elkaar?
Kan ook iemand het bubbelend geluid verklaren, bij het berijden van de auto. Dit geluid is weliswaar niet constant. Het bruisend geluid is er helemaal niet, als het koelvloeistofpeil nokkie vol is.

Dat je het maar ff weet
pi_7414196
Hier een Lambo die koelvloeistof lekt... de foto heeft een maat van mij gemaakt op essen. de eigenaar stond water bij te vullen uit een bakje Pringles op de sticker op het linker remlicht staat trouwens "my other car is a Mini" hij had geel leer, en er lag gewoon een slang in de auto te leven
2825cc Single Turbo Beast
  woensdag 18 december 2002 @ 19:58:46 #22
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_7414277
quote:
Op woensdag 18 december 2002 14:40 schreef Dussss het volgende:
Ben ik weer, goeie reacties allemaal,

nu het volgende.
Sinds het probleem zich voordoet, heb ik ook moeite met de verwarming binnen de auto. (de blaazer, blaast dus niet altijd en zeker niet op alle standen. (Mocht de blaazer het doen, dan komt er ook genoeg warmte uit.) Maar, misschien heeft het iets te maken met elkaar?
Kan ook iemand het bubbelend geluid verklaren, bij het berijden van de auto. Dit geluid is weliswaar niet constant. Het bruisend geluid is er helemaal niet, als het koelvloeistofpeil nokkie vol is.


Breng dat ding nou gewoon naar een dealer. Zeker bij Lancia's moet je niet zelf gaan prutsen. Zij zetten er even druk op, er spuit ergens vloeistof uit (als je mazzel hebt en het niet je koppakking is) en je weet gelijk waar je aan toe bent..

En bij een goeie dealer doen ze dat controleren gratis..

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  woensdag 18 december 2002 @ 19:59:31 #23
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_7414293
quote:
Op woensdag 18 december 2002 19:55 schreef Ultimora het volgende:
Hier een Lambo die koelvloeistof lekt... de foto heeft een maat van mij gemaakt op essen. de eigenaar stond water bij te vullen uit een bakje Pringles op de sticker op het linker remlicht staat trouwens "my other car is a Mini" hij had geel leer, en er lag gewoon een slang in de auto te leven
[afbeelding]
Ja, dat was wel even shit. Had ik alleen maar zo'n Pringle-ding bij me. Balen hoor...
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_7414370
quote:
Op woensdag 18 december 2002 19:55 schreef Ultimora het volgende:
Hier een Lambo die koelvloeistof lekt... de foto heeft een maat van mij gemaakt op essen. de eigenaar stond water bij te vullen uit een bakje Pringles op de sticker op het linker remlicht staat trouwens "my other car is a Mini" hij had geel leer, en er lag gewoon een slang in de auto te leven
[afbeelding]
[offtopic]Was die niet goed geslacht of zo??? (slangenleer??)[/offtopic]
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_7414886
er lag gewoon een levende slang in de auto (niet zo'n grote hoor) dat beest was net zo geel als de auto.. die kerel die erbij hoorde had ook van die slangenleren schoenen en hoed enzo... was echt zo'n cowboy figuur... verder zat er echt een super klein stuur in gewoon 28cm ofzo... das ook geen pretje zonder stuurbekrachteging!
2825cc Single Turbo Beast
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')