abonnement Unibet Coolblue
pi_173924481
Alweer een klacht van mij. De Catalanen proberen namelijk mijn mooie land te destabiliseren. Het staat duidelijk in de grondwet van Spanje dat Spanje ondeelbaar is. Dit is niet zo gek, want er zijn minimaal 6 grote culturen observeerbaar in Spanje (Castiliaans, Catalaans, Andalusisch, Galicisch, Baskisch en Valenciaans) en deze worden op deze manier bij elkaar gebracht en gehouden.

Helaas willen de Catalanen toch het land opdelen in 2 stukken: Een stuk voor de Catalanen en een stuk voor 'de rest', want zij voelen zich verheven boven de rest van de natie, dus verdienen een eigen staat. Ofzo. :? In ieder geval, ik ken wel wat Spanjaarden die in dat gebied wonen en dat dus effe niet vinden. Sterker nog, het lijkt mij ongeveer 50/50 te zijn.

De Catalanen (of nouja, sommige ervan) willen een referendum. Gewoon Y/N , stemmen of je het er mee eens bent of niet. Dat referendum wordt, logischerwijs niet erkend, want een grondwetswijziging moet wel iets meer draagvlak hebben dan net een meerderheid in het deelgebied (of dan toch tenminste iets wat tegen de grondwet in gaat) En dus gaan er alleen maar minder tegenstanders stemmen, want ja, het referendum wordt niet erkend.

Dus, dat referendum is nu gewoon een manier om propaganda en stemmingmakerij voor onafhankelijkheid te vergroten. Het zal straks, ondergronds, toch enigszins gehouden worden en dan zul je zien dat het straks 70/30 wordt en iedereen denkt van "zie je wel!1!!1". Terwijl het dus helemaal niet meer representatief is. Misschien niet slim vanuit Madrid om het referendum te verbieden, maar een referendum over iets wat tegen de grondwet ingaat onder de gestelde voorwaarden is natuurlijk ook weer debiel.

In ieder geval, die Catalanen (die het referendum willen en voor zijn) doen altijd alsof ze achtergesteld zijn, maar zelf zijn het de grootste patriottisten die zich verheven voelen boven de rest. En dat is klachtwaardig.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 22 september 2017 @ 08:23:13 #2
186611 Haags
pi_173924501
Het zal mij worst wezen, vriend.
Zonder wrijving geen glans
pi_173924504
Catalunya is het kloppend hart van Spanje. Logisch dat zij zich willen afscheiden.
pi_173924543
Puta barca
  Moderator vrijdag 22 september 2017 @ 08:29:41 #5
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_173924555
Ver van mijn bed show
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_173924602
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 september 2017 08:23 schreef Pizzakoppo het volgende:
Catalunya is het kloppend hart van Spanje. Logisch dat zij zich willen afscheiden.
Ja, want als zij zich afscheiden zal dat echt allemaal hetzelfde blijven.

Catalonië presteert economisch ook maar marginaal beter uiteindelijk, heeft nog steeds een hoop achterland wat ze moeten voeden. Relatief minder dan Spanje natuurlijk. En alle negatieve externe effecten erbij laten mij afvragen of het economisch wel slim is.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173924686
Dat ze maar lekker veel wapens droppen in Catalonië... Want dit stevent af op een burgeroorlog zo.
  Moderator vrijdag 22 september 2017 @ 08:50:45 #8
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_173924757
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 08:42 schreef Anthonie1 het volgende:
Dat ze maar lekker veel wapens droppen in Catalonië... Want dit stevent af op een burgeroorlog zo.
HAAAAAAA! _O-
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  vrijdag 22 september 2017 @ 09:02:13 #9
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_173924854
Ik zeg doen. Uit pure nieuwsgierigheid.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_173924959
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 08:33 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ja, want als zij zich afscheiden zal dat echt allemaal hetzelfde blijven.

Catalonië presteert economisch ook maar marginaal beter uiteindelijk, heeft nog steeds een hoop achterland wat ze moeten voeden. Relatief minder dan Spanje natuurlijk. En alle negatieve externe effecten erbij laten mij afvragen of het economisch wel slim is.
wat madrid nu doet is het vuur alleen maar voeden, meer en meer catalanen gaan de straat op en zijn nu voor een afsplitsing. totaal verkeerd aangepakt vanuit de regering.
pi_173924985
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 09:12 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

wat madrid nu doet is het vuur alleen maar voeden, meer en meer catalanen gaan de straat op en zijn nu voor een afsplitsing. totaal verkeerd aangepakt vanuit de regering.
Hadden ze niks moeten doen dan? Referendum is illegaal, dus wat moet je dan? Gewoon lekker door laten gaan?

Verantwoordelijken moeten op de blaren zitten.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173925027
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 09:14 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Hadden ze niks moeten doen dan? Referendum is illegaal, dus wat moet je dan? Gewoon lekker door laten gaan?

Verantwoordelijken moeten op de blaren zitten.
doen zoals ze gedaan hebben en zegen dat het referendum niet rechtsgeldig is. maar niet ingrijpen zoals ze nu doen, dat is namelijk olie op het vuur gooien.

Het dus gewoon door laten gaan, daarna zijn er 2 keuzes
- meerderheid stemt ja: met catalonie om tafel gaan zitten en kijken hoe ze de catalanen tevreden kunnen stellen (referendum is immers niets rechtsgeldig, ze hoeven dus niets behalve de schijn ophouden.... zoals rutte en het oekraine referendum hier)
- meerderheid stemt nee: ze hoeven niets te doen.

alles beter dan wat madrid nu aan het doen is, nu zal de opkomst groter zijn en meer mensen voor het referendum zijn.
pi_173925039
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 09:17 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

doen zoals ze gedaan hebben en zegen dat het referendum niet rechtsgeldig is. maar niet ingrijpen zoals ze nu doen, dat is namelijk olie op het vuur gooien.

Het dus gewoon door laten gaan, daarna zijn er 2 keuzes
- meerderheid stemt ja: met catalonie om tafel gaan zitten en kijken hoe ze de catalanen tevreden kunnen stellen (referendum is immers niets rechtsgeldig, ze hoeven dus niets behalve de schijn ophouden.... zoals rutte en het oekraine referendum hier)
- meerderheid stemt nee: ze hoeven niets te doen.

alles beter dan wat madrid nu aan het doen is, nu zal de opkomst groter zijn en meer mensen voor het referendum zijn.
Referendum is sowieso debiel omdat veel potentiele nee-stemmers het niet erkennen.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173925071
IPV dat we dit continent willen veranderen ben ik ook voor kleinere landen.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_173925099
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 september 2017 09:21 schreef dimmak het volgende:
IPV dat we dit continent willen veranderen ben ik ook voor kleinere landen.
Slecht idee natuurlijk in de strijd tegen Rusland, China en Amerika.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173925110
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 09:24 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Slecht idee natuurlijk in de strijd tegen Rusland, China en Amerika.
Die moeten ook opsplitsen. Genoeg gebieden in die landen die zich ook willen afscheiden.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_173925121
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 september 2017 09:25 schreef dimmak het volgende:

[..]

Die moeten ook opsplitsen. Genoeg gebieden in die landen die zich ook willen afscheiden.
Dat zou wel gunstig zijn.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173925187
Ik ben wel eens in Barcelona geweest. Komt wel dichtbij zo.
pi_173925452
Maar wat vind je opzich van de wens op zelfbestuur TS?

Ik ken overigens iemand, (vaag van internet hoor) die, kennelijk, wel eens in Barcelona is geweest. Volgens hem komt het allemaal wel heel dichtbij. Hij is voor mij wel de grootste expert op dat gebied.
pi_173925468
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 09:48 schreef zovty het volgende:
Maar wat vind je opzich van de wens op zelfbestuur TS?
Er is nu toch al een hoge mate van autonomie?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173925478
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 09:49 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Er is nu toch al een hoge mate van autonomie?
Ze vinden het niet genoeg.
Ik weet het ook niet vriend, maar die mensen zelf willen meer. Mag toch?

Ik bedoel: ik snap de Britten wel dat ze uit de EU willen. Ik vind het een dom idee, maar ik begrijp hun motivatie wel.
pi_173925495
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 09:50 schreef zovty het volgende:

[..]

Ze vinden het niet genoeg.
Ik weet het ook niet vriend, maar die mensen zelf willen meer. Mag toch?
Ik vraag me af wat ze nog meer willen. Ja, een eigen staat. Waarom? Economisch is het een erg onzekere keus. Ik snap dat er sentimenten van 30 jaar geleden meespelen, maar Spanje is een vrij land geworden.

Bovendien wonen er natuurlijk niet alleen maar Catalanen die zich willen afsplitsen in Catalonië.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173925752
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 09:51 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ik vraag me af wat ze nog meer willen. Ja, een eigen staat. Waarom? Economisch is het een erg onzekere keus. Ik snap dat er sentimenten van 30 jaar geleden meespelen, maar Spanje is een vrij land geworden.

Bovendien wonen er natuurlijk niet alleen maar Catalanen die zich willen afsplitsen in Catalonië.
Ja, het brengt een hoop onzekerheid met zich mee, voor alle betrokken partijen.
Maar ik denk niet dat dat het doel is. Ik denk dat ze een wat vaag ideaal van zelfbeschikking hebben, en dat nastreven. Dat lijkt me menselijk en iets wat je in principe altijd zou moeten steunen.
pi_173925784
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 10:03 schreef zovty het volgende:

[..]

Ja, het brengt een hoop onzekerheid met zich mee, voor alle betrokken partijen.
Maar ik denk niet dat dat het doel is. Ik denk dat ze een wat vaag ideaal van zelfbeschikking hebben, en dat nastreven. Dat lijkt me menselijk en iets wat je in principe altijd zou moeten steunen.
Ja, maar je kunt ook te ver gaan. Je kunt moeilijk elke 15 mensen hun eigen land geven.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173925848
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 10:04 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ja, maar je kunt ook te ver gaan. Je kunt moeilijk elke 15 mensen hun eigen land geven.
Mwoah.

Om hoeveel mensen gaat het nu?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')