Beste Fokkers,
Ik heb de afgelopen jaren elke keer een sportschol abonnement afgesloten van een jaar. Wat ik dan deed was dat ik elke keer op het eind van het jaar weer een nieuwe abonnement afsloot van een jaar. Hiervoor moest ik mij wel elke keer in en uitschrijven. Nu kon ik door omstandigheden (naast lui zijn
) de laatste tijd niet heel veel sporten en daarom heb ik dit dit jaar niet gedaan. Ik kwam namelijk de laatste maanden helemaal niet meer. Ik heb me dus zowel niet ingeschreven als uitgeschreven.
Nu krijg ik echter te horen dat ik nog voor 4 maanden moet betalen, bestaande uit:
- juli 2017 (wat ik zelf betwist, want ik dacht dat mijn contract liep van 1 aug 2016 tot 1 aug 2017. Dit komt omdat ik kan zien dat ik destijds eind juli heb betaald en over het algemeen moet je vooruitbetalen bij een jaarcontract.)
- Aug 2017. Dit klopt, want contract is automatisch omgezet naar maandcontract. Dit staat in de voorwaarden van het contract.
- Sept 2017. Klopt ook, want maandcontract gaat vrolijk verder.
- Okt 2017. Dit is het opzegtermijn van een maand. Heel coulant
Verder hebben ze een automatisch incasso proberen te doen, maar die is geblokkeerd omdat ze in het verleden al een foutieve incasso bij mij hadden gedaan en hierdoor een blokkade van mij kregen. Deze automatische incasso is van eind augustus (weet niet in hoeverre dat helpt ivm betwisten juli 2017).
Nu ben ik benieuwd wat mijn rechten en plichten zijn (waarschijnlijk betalen
). Ik snap dat ik vrij dom ben geweest, maar ik vind 4 maanden wel een beetje veel van het goede. Helemaal omdat ze beweerden dat ik bij aangaan van het jaarcontract niet meteen kon opzeggen per aflopen van dat contract/jaar. Dit doe ik namelijk vrijwel overal om dit soort situaties te voorkomen
. Is dit juist? Bij vrijwel alle andere zaken is dit namelijk geen probleem.
Ik ben dus eigenlijk benieuwd in hoeverre zij de moeite hadden moeten nemen om contact op te nemen na het mislukken van de incasso. Nu hebben ze namelijk ruim een maand gewacht om mij op de hoogte te brengen via een vriend (oftewel puur toeval) en hierdoor zou ik dus een maand langer moeten betalen. Op deze manier hadden ze nog 2 jaar kunnen wachten om vervolgens met een rekening te komen van hier tot Tokio. Ik ga er verder vanuit dat een weigering van een incasso niet meteen gezien wordt als poging tot opzeggen, hoe graag ik dat ook zou willen.
Ik had verder ook geen gebruik kunnen maken van de faciliteiten, want dan gaan de deuren niet open. Dit is waarschijnlijk niet relevant, maar ik heb dan feitelijk betaald enkel voor mijn pasje die het niet meer doet
.
Verder gaat het hier niet om een grote keten, maar gewoon een eenmanszaak.
Ben benieuwd!