abonnement Unibet Coolblue
pi_173919293
Ik weet niet of dit in de juiste rubriek thuis hoort, anders moet een moderator hem maar op slot zetten of verplaatsen.

Op Google kan ik er niks over vinden.

Mijn vader is eigenaar van een auto. Ik ben de regelmatige bestuurder (hoofdbestuurder).

Mijn vraag is: Wie is eigenlijk aansprakelijk voor de onderhoud van deze auto? Is deze wettelijk ergens geregeld?
pi_173919389
quote:
5s.gif Op donderdag 21 september 2017 21:49 schreef SeNTiNeL0 het volgende:
Is deze wettelijk ergens geregeld?
Nee.

Eigenaar is ervoor verantwoordelijk dat de auto tijdig APK wordt gekeurd.
pi_173919448
quote:
5s.gif Op donderdag 21 september 2017 21:49 schreef SeNTiNeL0 het volgende:
Ik weet niet of dit in de juiste rubriek thuis hoort, anders moet een moderator hem maar op slot zetten of verplaatsen.

Op Google kan ik er niks over vinden.

Mijn vader is eigenaar van een auto. Ik ben de regelmatige bestuurder (hoofdbestuurder).

Mijn vraag is: Wie is eigenlijk aansprakelijk voor de onderhoud van deze auto? Is deze wettelijk ergens geregeld?
Geloof dat eigenaar is, die is verantwoordelijk voor de betalen van belasting, verzekering en APK. Verder niks.. Maar als je regelmatig erin rijdt, lijkt mij ook logisch als je daarvan deel meebetalen.

Maar andere kant, als de bestuurder, moet je zelf nagaan of auto met geldig APK en verzekering heeft.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_173919499
Wel kan de verzekering bepalen om niet uit te keren bij schade. Tenzij je op de polis staat als bestuurder maar dat lijkt me sterk.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  donderdag 21 september 2017 @ 22:00:00 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173919574
Ach gut, wil papa dat je gaat meebetalen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_173921026
De eigenaar is alleen verantwoordelijk voor een geldige APK en verzekering.

Maar: op het moment dat een ander de auto gaat gebruiken, dan is ook deze persoon volledig verantwoordelijk voor de staat waarin de auto verkeert en de zaken met betrekking tot apk en verzekering. Hoe je als gebruiker één en ander dan met de eigenaar regelt, bemoeit de wetgever zich niet mee.

Samengevat:
-eigenaar kan administratieve boetes krijgen als apk en verzekering niet in orde zijn.
-bestuurder kan boetes krijgen als hij zich op de openbare weg bevindt met een auto waarvan verzekering, apk én staat van onderhoud niet in orde zijn. Als sprake is van (ernstig) achterstallig onderhoud en de auto raakt betrokken bij een ongeval, dan zal de verzekering waarschijnlijk alles verhalen op de bestuurder
pi_173921088
quote:
5s.gif Op donderdag 21 september 2017 21:49 schreef SeNTiNeL0 het volgende:
Ik weet niet of dit in de juiste rubriek thuis hoort, anders moet een moderator hem maar op slot zetten of verplaatsen.

Op Google kan ik er niks over vinden.

Mijn vader is eigenaar van een auto. Ik ben de regelmatige bestuurder (hoofdbestuurder).

Mijn vraag is: Wie is eigenlijk aansprakelijk voor de onderhoud van deze auto? Is deze wettelijk ergens geregeld?
Zaken als wie het reguliere onderhoud betaald (Beurten, reguliere reparaties vanwege slijtage maar ook onverwachte reparaties) regel je lekker onderling.

Degene op wiens naam de auto staat is er wel voor verantwoordelijk dat deze verzekerd is en dat de APK op orde is.
pi_173921419
Niemand, maar als je degene die erin rijdt en op dat moment aangehouden wordt is wel de sjaak als er essentiele zaken niet in orde zijn. Denk aan remmen, banden, lekkages enz.
.
pi_173938630
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 22:57 schreef Dennism het volgende:

[..]

Zaken als wie het reguliere onderhoud betaald (Beurten, reguliere reparaties vanwege slijtage maar ook onverwachte reparaties) regel je lekker onderling.

Degene op wiens naam de auto staat is er wel voor verantwoordelijk dat deze verzekerd is en dat de APK op orde is.
Ik vergat erbij te vermelden, dat ik de benzine en verzekering zelf betaal. Het gaat mij erom wie de onderhoud gaat betalen. Het is dus niet wettelijk geregeld, maar komt erop neer dat de eigenaar dus verantwoordelijk is voor de staat van de auto....... Dus ook onderling overleggen wie wat betaalt.
Uiteraard hou ik bij wanneer de APK afloopt en dat dit tijdig geregeld wordt.
pi_173939029
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 23:16 schreef SeNTiNeL0 het volgende:

[..]

Ik vergat erbij te vermelden, dat ik de benzine en verzekering zelf betaal. Het gaat mij erom wie de onderhoud gaat betalen. Het is dus niet wettelijk geregeld, maar komt erop neer dat de eigenaar dus verantwoordelijk is voor de staat van de auto....... Dus ook onderling overleggen wie wat betaalt.
Uiteraard hou ik bij wanneer de APK afloopt en dat dit tijdig geregeld wordt.
Jij als bestuurder net zo goed.. want jij mag de weg niet op met een auto die niet in orde is.. doe je dat wel dan ben jij daarvoor aansprakelijk..
pi_173941973
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 23:16 schreef SeNTiNeL0 het volgende:

[..]

Ik vergat erbij te vermelden, dat ik de benzine en verzekering zelf betaal. Het gaat mij erom wie de onderhoud gaat betalen. Het is dus niet wettelijk geregeld, maar komt erop neer dat de eigenaar dus verantwoordelijk is voor de staat van de auto....... Dus ook onderling overleggen wie wat betaalt.
Uiteraard hou ik bij wanneer de APK afloopt en dat dit tijdig geregeld wordt.
Jammer dat je mijn post niet goed gelezen hebt.

Kleine aanvulling: als de eigenaar geen zin heeft om te betalen voor onderhoud en jij als gebruiker ook niet, dan kan de eigenaar de auto schorsen.

Met schorsen vervalt de verplichting voor apk, verzekering en motorrijtuigenbelasting. Maar vervalt ook het recht om de auto op openbaar terrein te gebruiken of te parkeren.

Als laatste: ben jij degene die de auto het meest gebruikt? Wees dan simpelweg volwassen en betaal gewoon de kosten die horen bij het autogebruik. Dus ook de kosten voor onderhoud, verzekeringen en motorrijtuigenbelasting als dat door de eigenaar gevraagd wordt. Als er ook nog anderen zijn die de auto regelmatig gebruiken, is het natuurlijk redelijk als jij alleen voor 'jouw' deel van de kilometers betaalt.
pi_173942956
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 23:16 schreef SeNTiNeL0 het volgende:

[..]

Ik vergat erbij te vermelden, dat ik de benzine en verzekering zelf betaal. Het gaat mij erom wie de onderhoud gaat betalen. Het is dus niet wettelijk geregeld, maar komt erop neer dat de eigenaar dus verantwoordelijk is voor de staat van de auto....... Dus ook onderling overleggen wie wat betaalt.
Uiteraard hou ik bij wanneer de APK afloopt en dat dit tijdig geregeld wordt.
Kun je niet lezen, als de berijder staande wordt gehouden en bijvoorbeeld de uitlaat is stuk of de banden glad, dan krijgt de berijder gewoon een boete.
.
  zaterdag 23 september 2017 @ 15:59:13 #13
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_173948053
Als TS mijn zoon was ging ie maar een eigen auto kopen :')
Dum de dum
pi_173948074
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 22:00 schreef Janneke141 het volgende:
Ach gut, wil papa dat je gaat meebetalen?
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 15:59 schreef Fe2O3 het volgende:
Als TS mijn zoon was ging ie maar een eigen auto kopen :')
.
  zaterdag 23 september 2017 @ 16:03:51 #15
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_173948114
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 september 2017 16:00 schreef Juup© het volgende:

[..]

[..]

.
En al helemaal na dit topic

WGR / Wat kan ik doen, als mijn vader overlijdt? (Huis)
Dum de dum
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')