Waarom doet elke motorrijder dit niet?quote:Op donderdag 21 september 2017 20:12 schreef mstx het volgende:
Koud in de toeren jagen versnelt slijtage, dus ja. Supersports zijn daar nog extra gevoelig voor omdat ze extreem veel toeren maken en niet gebouwd zijn op duurzaamheid.
Omdat ze er 3000km per jaar op rijden en na 4 jaar weer verkopen en er zelf dus geen hoge onderhoudskosten aan overhouden.quote:Op donderdag 21 september 2017 20:16 schreef TurboDieseI het volgende:
[..]
Waarom doet elke motorrijder dit niet?
Collega's niet, mijn klote buurman niet, hangjongeren niet
geloel, is gewoon altijd schadelijk. Koude olie is koude olie.quote:Op maandag 25 september 2017 12:57 schreef Pajanus het volgende:
als je een keertje snel de straat uit rijd is het niet zo erg, maar als je tot de top doortrekt kan t wel heel schadelijk zijn.
Nee dat is de automatische choke volgens mij, bij een handmatige choke loopt die dan tussen ja?? 2.5/3K toeren en na 10/15 sec ofzo zet je hem weer uit.quote:Op maandag 25 september 2017 17:16 schreef Legwieh het volgende:
Ik weet niet of dat standaard is, maar heel veel motoren lopen standaard toch ook hoger stationair als je ze koud start om te zorgen dat de motor opwarmt?
Om te zorgen dat hij niet afslaatquote:Op maandag 25 september 2017 17:16 schreef Legwieh het volgende:
Ik weet niet of dat standaard is, maar heel veel motoren lopen standaard toch ook hoger stationair als je ze koud start om te zorgen dat de motor opwarmt?
Hoe kom je hierbij?quote:Op donderdag 21 september 2017 20:12 schreef mstx het volgende:
en niet gebouwd zijn op duurzaamheid.
kan best, maar waarom rijden al die motoren nog? als je koud de straat uit rijd is t niet echt goed, maar t is niet zo dat je blok de soep in loopt. (behalve als je een 2 takt hebt)quote:Op maandag 25 september 2017 13:21 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
geloel, is gewoon altijd schadelijk. Koude olie is koude olie.
Vaak zie je dat supersports en tourmotoren van het zelfde merk de basis van het zelfde blok delen. De tour-versie wordt afgesteld voor lange afstanden en uit de supersport-versie worden de maximale hoeveelheid pk's geperst wat er uiteindelijk voor zorgt dat de supersport meer onderhoud nodig heeft en eerder "op" is, minder duurzaam dus.quote:
Het blok zal niet ontploffen maar het olieverbruik kan wel sneller toenemen bijv.quote:Op woensdag 27 september 2017 11:16 schreef Pajanus het volgende:
[..]
kan best, maar waarom rijden al die motoren nog? als je koud de straat uit rijd is t niet echt goed, maar t is niet zo dat je blok de soep in loopt. (behalve als je een 2 takt hebt)
Wat mstx zegt: olieverbruik. Als de olie je cilinderwanden niet goed smeert krijgen de zuigerveren op hun falie, gaat heel lang goed, maar levert verhoogde slijtage aan de veren op met als gevolg compressieverlies (slechter starten, minder power, hoger verbruik, hoger olieverbruik, minder rendement) op.. Ding kan prima rijden, en heel oud worden, als je er maar olie in blijft gooien.quote:Op woensdag 27 september 2017 11:16 schreef Pajanus het volgende:
[..]
kan best, maar waarom rijden al die motoren nog? als je koud de straat uit rijd is t niet echt goed, maar t is niet zo dat je blok de soep in loopt. (behalve als je een 2 takt hebt)
Met 15km is je olie warm maar je blok nog niet.quote:Op maandag 25 september 2017 13:49 schreef Geerd het volgende:
Gewoon ff 15km rustig aan klaar. In de winter misschien iets langer maarja dan doe je toch al iets rustiger.
Nou hoop ik toch dat je andersom bedoeltquote:Op woensdag 27 september 2017 18:28 schreef Bucketwood het volgende:
[..]
Met 15km is je olie warm maar je blok nog niet.
Hoelang rijd jij hem warm dan ?quote:Op woensdag 27 september 2017 18:28 schreef Bucketwood het volgende:
[..]
Met 15km is je olie warm maar je blok nog niet.
Wordt afgesteld op lange afstanden? Nee hoor. Wordt over het algemeen afgesteld op meer koppel in het middengebied (omdat dit wenselijker is bij een tourmotor) met als resultaat dat er minder top vermogen uit komt.quote:Op woensdag 27 september 2017 11:55 schreef mstx het volgende:
[..]
Vaak zie je dat supersports en tourmotoren van het zelfde merk de basis van het zelfde blok delen. De tour-versie wordt afgesteld voor lange afstanden en uit de supersport-versie worden de maximale hoeveelheid pk's geperst wat er uiteindelijk voor zorgt dat de supersport meer onderhoud nodig heeft en eerder "op" is, minder duurzaam dus.
Warm? loeiheet zeg maar gerust. Stop je vinger eens in je carterpan na 15 km gedraaid te hebben. na 15 km nog niet heet zegt ie. Verschilt overigens ook per auto hea? 10 liter olie word minder snel heet dan 3 liter.quote:Op woensdag 27 september 2017 18:28 schreef Bucketwood het volgende:
[..]
Met 15km is je olie warm maar je blok nog niet.
Na 15 km., met dit weer, begint mijn olietemperatuurmeternaald net wakker te worden.quote:Op donderdag 5 oktober 2017 21:24 schreef scoober het volgende:
[..]
Warm? loeiheet zeg maar gerust. Stop je vinger eens in je carterpan na 15 km gedraaid te hebben. na 15 km nog niet heet zegt ie. Verschilt overigens ook per auto hea? 10 liter olie word minder snel heet dan 3 liter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |