abonnement Unibet Coolblue
pi_173897791
Goedenavond,

Stel een werknemer heeft een arbeidsovereenkomst voor de duur van het project met een einddatum. Het gaat om een detachering. In het contract en de CAO is geen uitzendbeding opgenomen, zoals in sommige Flex-CAO's. Er is in het contract wel een tussentijds opzegbeding opgenomen, met inachtneming van een maand.

De inlener beëindigt het contract na een woordenwisseling. Het project op zich loopt nog door maar niet ten aanzien van de werknemer die is weggestuurd.

Is de uitlener(detacheerder) dan gebonden aan de opzegtermijn van een maand? Of kan men zeggen dat de arbeidsovereenkomst van rechtswege is ontbonden omdat het project is 'beëindigd?'?

Ik dacht namelijk dat het einde van het project objectief bepaalbaar moet zijn en dat 'ontslag' door de inlener een subjectieve factor is.
pi_173899272
Het lijkt mij dat je een overeenkomst hebt met je detacheerder, dus wat daar in staat is geldig. Wat de detacheerder met de opdrachtegever heeft afgesproken staat los van de arbeidsovereenkomst.
pi_173904506
Jij moet naar jouw overeenkomst met de detacheerder kijken. Wat de detacheerder met jouw opdrachtgever is overeen gekomen sta jij buiten.
Staat daarin dat het een projectcontract is zonder verdere beschrijving van opzegtermijnen zou ik gewoon even naar de administratie bellen hoe dat zit.
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
pi_173909734
Heeft de arbeidsovereenkomst een einddatum? Hoe is de status van het projectcontract gekoppeld hieraan, staat er iets als 'contract is geldig voor de duur van de opdracht met als einddatum xxx'?
Sowieso geldt dat de wettelijke opzegtermijn voor een werkgever afhankelijk van de lengte van het contract is en dat een werkgever ook een geldige reden moet hebben voor het opzeggen. Als in het contract is opgenomen dat de werknemer tussentijds mag opzeggen (wat hier het geval lijkt), dan mag de werknemer het wel opzeggen zonder reden maar een werkgever heeft niet zomaar diezelfde vrijheid.
Je zegt dat de inleenopdracht is beëindigd door een woordenwisseling. Tussen wie was de woordenwisseling, is de werknemer hierin verwijtbaar?
pi_173914159
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 13:57 schreef M.I.B. het volgende:
Heeft de arbeidsovereenkomst een einddatum? Hoe is de status van het projectcontract gekoppeld hieraan, staat er iets als 'contract is geldig voor de duur van de opdracht met als einddatum xxx'?
Sowieso geldt dat de wettelijke opzegtermijn voor een werkgever afhankelijk van de lengte van het contract is en dat een werkgever ook een geldige reden moet hebben voor het opzeggen. Als in het contract is opgenomen dat de werknemer tussentijds mag opzeggen (wat hier het geval lijkt), dan mag de werknemer het wel opzeggen zonder reden maar een werkgever heeft niet zomaar diezelfde vrijheid.
Je zegt dat de inleenopdracht is beëindigd door een woordenwisseling. Tussen wie was de woordenwisseling, is de werknemer hierin verwijtbaar?
Er is een einddatum. Voor de duur van het project, maar in ieder geval 30 november 2017 . Of wanneer de opdracht om 'andere reden' wordt 'ingetrokken' . Zou dit een uitzendbeding kunnen zijn? Lijkt me sterk omdat er verder in de stukken nergens dat woord wordt genoemd, noch hoelang dat uitzendbeding geldig is(mag ook maar max 78 weken en dan alleen bij CAO, hier niet het geval).

Ik dacht dus dat je 'voor de duur van het project' als ontbindende voorwaarde moet zien. Maar de vraag is dus of de subjectieve wil van de inlener(los van ontslag op staande voet, hier nvt) voldoende is om de ontbindende voorwaarde in vervulling te laten gaan. Want het project zelf loopt in principe gewoon door.

Er is inderdaad een tussentijds opzegbeding. Detacheerder heeft echter geen ontslagvergunning aangevraagd maar de overeenkomst beëindigd op dezelfde dag dat de inlener zei 'doei'. Ik vraag me dus af of dat wel zomaar kan, zonder opzegtermijn en zonder toestemming van het UWV.

Wbt de woordenwisseling is er geen sprake van verwijtbaarheid of ander kwalijk gedrag aan de kant van de werknemer. Hooguit verschil van inzicht.
pi_173977576
Het klinkt als een detacheringscontract maar wel op projectbasis. Dan kan het inderdaad best zijn dat de werkgever het recht heeft om het contract op te zeggen als de opdracht beëindigd wordt. Ik weet zelf echter niet veel van projectcontracten dus ik zou daar wat meer onderzoek naar doen als ik jou was. De vermelding van een einddatum blijf ik apart vinden, maar het schijnt inderdaad te mogen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')