abonnement Unibet Coolblue
pi_173889914
Hi,

Ik hoop dat ik wat advies kan krijgen over het volgende: ik ben nu ongeveer 4 jaartjes aan het werk en inmiddels een eind twintiger. Ik heb de Havo gedaan richting economie & maatschappij en vandaaruit ben ik het HBO ingerold en een economische studie afgerond. Alles verliep eigenlijk vlekkeloos en eigenlijk nog voordat ik mijn scriptie had afgerond had ik al een baan gevonden.

Zoals veel mensen met deze economische opleiding kom je dan in een junior finance / accounting / controlling rol terecht, in mijn geval richting accounting en controlling. Mijn 1e werkgever was een grote professionele onderneming met veel jonge mensen zoals ik in dienst en ik heb er veel geleerd. Leuke borrels ook en het was voor mij echt een overgangsperiode van het studentenleven naar het werkende bestaan. Ik vond het leuk en leerzaam, maar echt mijn passie, nou nee. Maarja het was mijn 1e baan, ik verdiende eindelijk centjes, dus ok.

Na 2 jaar ervaring opgedaan te hebben begon de economie erg aan te trekken en kreeg ik veel aanbiedingen voor andere functies. Ik wilde wel eens verder kijken en ben toen begonnen bij een ander groot bedrijf in een controlling rol. Salaris en functie inhoud gingen fors vooruit. Dit doe ik nu ongeveer 1.5 jaar, ik verdien goed en ben opzich happy.

Alleen nu ik wat meer ervaring heb en ietjes ouder ben, slaat de twijfel steeds meer toe. Ik ben vind ik zelf niet echt een “kantoortype”. Het is gewoon niet mijn passie en dit gevoel wordt steeds sterker. Ik beschouw het puur als werk, als verplichting en tijdsverdrijf om geld te verdienen om mee te "leven". Maarja Ik breng nu 5 dagen per week 8 uur door op kantoor, en ben met name bezig met analyse werk, rapportages etc. Opzich wel uitdagende dingen, alleen is het niet echt mijn passie.

Ik heb goede vooruitzichten, kan mij doorontwikkelen tot senior professional en kan als ik het een beetje slim speel wel een functie bemachtigen die mij 2 tot 3 keer modaal gaat opleveren. Dan zou je zeggen ,wat zeur je? Maar ik krijg steeds meer het gevoel dat ik mijn tijd verdoe. Ik wil ondernemen, met mensen bezig zijn, meer vrijheid in mijn werk en keuzes.

Maarja, wat moet ik doen? Als ik nu iets anders ga doen vergooi ik mijn opgebouwde kansen. Moet ik weer helemaal opnieuw beginnen. Ik weet ook niet precies wat nu echt mijn passie is.

Maar ik weet wel 100% zeker, als ik hetzelfde zou kunnen verdienen met een eigen grand cafe o.i.d, dat ik eigen baas ben, doe ik het meteen.

Ik ben dus niet echt gelukkig in mijn loopbaan, maar heb niet echt een alternatief. De tijd tikt maar door, maar ik ben er nog niet echt over uit. Ik ben niet doodsongelukkig in mijn werk, maar superleuk is het ook weer niet. Moet ik een ander pad inslaan, of proberen het beter te maken op kantoor?

Kortom, veel twijfel, maar weinig antwoorden. Adviezen?

[ Bericht 2% gewijzigd door NotsureWhy op 20-09-2017 14:58:46 ]
pi_173889958


[ Bericht 100% gewijzigd door NotsureWhy op 20-09-2017 14:51:11 ]
pi_173889969
Het idee dat werk je passie moet zijn, daar moet je vanaf volgens mij.
pi_173889991
Zoek uit wat je dan wel wil, wat voor werk je wel leuk lijkt. Doe vervolgens een (avond)opleiding die je daar gaat brengen. Waarom ben je ook alweer economie gaan doen?
Jesus saves but death prevails.
pi_173889997
Je brengt teveel tijd door op kantoor om NIET je droombaan te hebben.
Resistance is futile.
pi_173890042
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 14:51 schreef LurkJeRot het volgende:
Het idee dat werk je passie moet zijn, daar moet je vanaf volgens mij.
Juist niet! Je moet met niets minder genoegen nemen. Je werk moet je fluitend naartoe gaan, maar welke invulling daarvoor nodig is, verschilt per persoon.
Resistance is futile.
pi_173890067
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 14:52 schreef Shivo het volgende:
Zoek uit wat je dan wel wil, wat voor werk je wel leuk lijkt. Doe vervolgens een (avond)opleiding die je daar gaat brengen. Waarom ben je ook alweer economie gaan doen?
Economie vind ik super interessant. Daar ben ik oprecht erg in geïnteresseerd. Maar de banen waar je in de beginfase van je loopbaan in rolt hebben meer te maken met excel sheets, kosten, rapportages etc.( kortom intern geneuzel), dan echt met economie. Als je begrijpt wat ik bedoel.
pi_173890072
quote:
14s.gif Op woensdag 20 september 2017 14:52 schreef Seven. het volgende:
Je brengt teveel tijd door op kantoor om NIET je droombaan te hebben.
En je leeft te kort om vijf keer wat anders te proberen tot je erachter komt dat "je droombaan" niet bestaat.
Als je een geod stel hersens hebt en je gaat met tegenzin naar je werk loont het zeker om uit te gaan zoeken of dat niet anders/beter kan. Maar wees ook blij met wat je hebt en realiseer je dat heel veel mensen dit sort keuzes niet eens kunnen maken. Sorry, dit advies heb je verder niets aan.
pi_173890077
TS, eigen baas zijn is niet voor iedereen weggelegd, besef je dat wel. Dat is in de praktijk 60-80 uur per week werken en dan nog niet zeker weten of je jezelf uit kunt betalen de eerste paar jaar. En dat kan je natuurlijk wel gruwelijk ongelukkig maken.
Resistance is futile.
pi_173890102
quote:
10s.gif Op woensdag 20 september 2017 14:54 schreef Seven. het volgende:

[..]

Juist niet! Je moet met niets minder genoegen nemen. Je werk moet je fluitend naartoe gaan, maar welke invulling daarvoor nodig is, verschilt per persoon.
Dat kan toch ook als het niet je passie is?
Bij mij in elk geval wel.
pi_173890113
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 14:55 schreef NotsureWhy het volgende:

[..]

Economie vind ik super interessant. Daar ben ik oprecht erg in geïnteresseerd. Maar de banen waar je in de beginfase van je loopbaan in rolt hebben meer te maken met excel sheets, kosten, rapportages etc.( kortom intern geneuzel), dan echt met economie. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Dus je zit al in de goede richting. Waarom vind je jezelf geen 'kantoortype'. Is dat omdat je omringd bent door enorm saaie figuren?
Resistance is futile.
pi_173890132
Is er geen optie tot flexwerken waardoor je eens buiten je kantoor kan zijn? Ik heb dat zelf al eens gedaan en dat is echt heerlijk wanneer dat af en toe kan.
  woensdag 20 september 2017 @ 15:00:57 #13
3542 Gia
User under construction
pi_173890178
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 14:49 schreef NotsureWhy het volgende:

Maar ik weet wel 100% zeker, als ik hetzelfde zou kunnen verdienen met een eigen grand cafe o.i.d, dat ik eigen baas ben, doe ik het meteen.

Kortom, veel twijfel, maar weinig antwoorden. Adviezen?
Middenstandspapieren halen, moet niet zo moeilijk zijn.
Op zoek naar een bank voor een lening, een geschikt pand, of een café overnemen en ervaren personeel zoeken.

Moet te doen zijn.
pi_173890199
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 14:56 schreef Alfje het volgende:

[..]

En je leeft te kort om vijf keer wat anders te proberen tot je erachter komt dat "je droombaan" niet bestaat.
Als je een geod stel hersens hebt en je gaat met tegenzin naar je werk loont het zeker om uit te gaan zoeken of dat niet anders/beter kan. Maar wees ook blij met wat je hebt en realiseer je dat heel veel mensen dit sort keuzes niet eens kunnen maken. Sorry, dit advies heb je verder niets aan.
Waanzin. Je kunt zovaak als je wil wat anders proberen. Alleen telkens opnieuw beginnen is in de praktijk niet makkelijk én je ondermijnt er je doorgroeikansen mee.

Maar het is maar net hoe je succes meet. Is jouw succes afhankelijk van de hoogte van je salaris, blijf dan lekker op safe spelen en verander nooit. Maar in de praktijk krijgen mensen met zo'n instelling die leuke promoties ook niet echt zonder moeite voor elkaar omdat er nu eenmaal een flink stuk enthousiasme en passie ontbreekt.
Resistance is futile.
pi_173890264
quote:
14s.gif Op woensdag 20 september 2017 14:57 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Dat kan toch ook als het niet je passie is?
Bij mij in elk geval wel.
True. Logistiek op zich interesseert mij ook geen bal. Maar projectwerk, supply chain, oplossingsfocus, snel schakelen enzo.. dat wel. En dat maakt het voor mij in ieder geval wel dat ik hart voor de zaak heb en enorm gepassioneerd ben.

TS zou zich ook af moeten vragen hoe hij dan inhoudelijk zijn functie bij kan sturen zodat het meer met economie te maken heeft en minder met wat hij 'intern geneuzel' noemt.
Resistance is futile.
pi_173890595
Dit is de reden dat ik voor een international sales engineer functie ben gegaan. Als je een beetje een product kan aanprijzen/verkopen is dit een ontzettend leuke baan.

- Engineering (toekomst bestendig en blijft vraag naar in deze sector)
- Bij klanten over de hele wereld op de koffie komen, veel diverse bedrijven en marktsegmenten zien
- Helpen een product te ontwerpen dat op maat voor de klant is

Nee ik verdien geen loon zoals je dat bij the big 4 kan doen, maar het is ok en je ziet veel van de wereld plus heb een leuke auto van de zaak. Ik trok puur en alleen kantoor werk ook niet, dit was voor mij de oplossing.
pi_173891114
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 14:55 schreef NotsureWhy het volgende:

[..]

Economie vind ik super interessant. Daar ben ik oprecht erg in geïnteresseerd. Maar de banen waar je in de beginfase van je loopbaan in rolt hebben meer te maken met excel sheets, kosten, rapportages etc.( kortom intern geneuzel), dan echt met economie. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Als je in de accounting & control kant blijft, zul je blijven zitten met excel sheets, kosten, rapportages e.d. Daar kom je echt niet volledig vanaf. Is het de sleur van toch maandelijks min of meer zelfde activiteiten uitvoeren waar je tegen aan loopt?
Wat versta je onder echt "economie"?

Loopbaancoach misschien een idee?

Droombaan geloof ik ook niet in, maar je moet wel lol hebben in je werk en wat aan hebben (buiten een salaris) anders verword je tot de zoveelste ongelukkige sjagerijn.
pi_173892108
Ik ook E&M gedaan, daarna HBO accountancy, daarna stage/werken bij een accountantskantoor. Volgens mij twee jaar volgehouden toen contract niet verlengd. Een klant wilde wel dat ik de administratie bij ze bleef doen dus ondernemer geworden en beetje boekhouden voor kleine klantjes. Daarnaast ook altijd websites en IT als hobby dus daarin nu ook bedrijfjes. Ik zou voor geen goud terug willen... maar een vast contract in loondienst heeft ook wel z'n voordelen. En je werk is misschien wel saai, maar er zijn veel ergere baantjes te verzinnen.

Als je al een gezin hebt zou ik het risico niet willen lopen, maar als je nog alleen bent of alleen een vriendin die vervangbaar is, kan je je leven omgooien naar een ander vakgebied of ondernemerschap.
Facts don't care about your feelings
pi_173892187
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 14:55 schreef NotsureWhy het volgende:

[..]

Economie vind ik super interessant. Daar ben ik oprecht erg in geïnteresseerd. Maar de banen waar je in de beginfase van je loopbaan in rolt hebben meer te maken met excel sheets, kosten, rapportages etc.( kortom intern geneuzel), dan echt met economie. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Ja, dat heb ik gezien als een investering in de toekomst. Ik zit in een andere branche, maar naar mijn idee moet je naast wat je leuk vindt in je werk ook leren om kutklussen te doen. Daar kweek je werkethos mee en daardoor begrijp je ook beter hoe de processen binnen een branche gaan. Ik heb er nu veel baat bij (Ik heb een baan die voor mij een droombaan is) dat ik toen die investering heb gedaan.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  woensdag 20 september 2017 @ 22:21:25 #20
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_173900214
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 14:49 schreef NotsureWhy het volgende:
Maarja, wat moet ik doen? Als ik nu iets anders ga doen vergooi ik mijn opgebouwde kansen. Moet ik weer helemaal opnieuw beginnen. Ik weet ook niet precies wat nu echt mijn passie is.
Heb je interesse in beleggen?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_173902974
Jouw instelling is kenmerkend van deze generatie. Werk moet iets toevoegen aan je leven en niet alleen werk zijn. Dat was vroeger wel anders. Iets doen wat je heel leuk vind en geld verdienen is lastig. Maar iets wat aardig leuk is en nog aardig verdient kan je vast wel vinden
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_173925557
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 15:40 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Als je in de accounting & control kant blijft, zul je blijven zitten met excel sheets, kosten, rapportages e.d. Daar kom je echt niet volledig vanaf. Is het de sleur van toch maandelijks min of meer zelfde activiteiten uitvoeren waar je tegen aan loopt?
Wat versta je onder echt "economie"?

Loopbaancoach misschien een idee?

Droombaan geloof ik ook niet in, maar je moet wel lol hebben in je werk en wat aan hebben (buiten een salaris) anders verword je tot de zoveelste ongelukkige sjagerijn.
Misschien moet ik een ander onderdeel van finance op inderdaad. Ik werk nu als business controller, wat heel veel analyse en rapportage werk is.

Ik wil eigenlijk minder tijd achter mijn pc doorbrengen en meer mensen aansturen, meeting, misschien zelfs wat sales.
pi_173925569
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 22:21 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Heb je interesse in beleggen?
Zeker en ik doe het al op kleine schaal. Maar financieel onafhankelijk ga ik er niet meer worden waarschijnlijk. Of bedoel je dat niet?
pi_173925596
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 00:30 schreef Roces18 het volgende:
Jouw instelling is kenmerkend van deze generatie. Werk moet iets toevoegen aan je leven en niet alleen werk zijn. Dat was vroeger wel anders. Iets doen wat je heel leuk vind en geld verdienen is lastig. Maar iets wat aardig leuk is en nog aardig verdient kan je vast wel vinden
Ja klopt. Werken is een groot deel van je leven. Alleen geld ermee verdienen en een beetje sociale contacten opdoen is niet genoeg.

Ik wil me helemaal thuisvoelen, ontwikkelen en waarde geven aan mijn leven.
pi_173925628
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 15:40 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Als je in de accounting & control kant blijft, zul je blijven zitten met excel sheets, kosten, rapportages e.d. Daar kom je echt niet volledig vanaf. Is het de sleur van toch maandelijks min of meer zelfde activiteiten uitvoeren waar je tegen aan loopt?
Wat versta je onder echt "economie"?

Loopbaancoach misschien een idee?

Droombaan geloof ik ook niet in, maar je moet wel lol hebben in je werk en wat aan hebben (buiten een salaris) anders verword je tot de zoveelste ongelukkige sjagerijn.
Misschien moet ik een ander onderdeel van finance op inderdaad. Ik werk nu als business controller, wat heel veel analyse en rapportage werk is.

Ik wil eigenlijk minder tijd achter mijn pc doorbrengen en meer mensen aansturen, meeting, misschien zelfs wat sales.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 16:26 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik ook E&M gedaan, daarna HBO accountancy, daarna stage/werken bij een accountantskantoor. Volgens mij twee jaar volgehouden toen contract niet verlengd. Een klant wilde wel dat ik de administratie bij ze bleef doen dus ondernemer geworden en beetje boekhouden voor kleine klantjes. Daarnaast ook altijd websites en IT als hobby dus daarin nu ook bedrijfjes. Ik zou voor geen goud terug willen... maar een vast contract in loondienst heeft ook wel z'n voordelen. En je werk is misschien wel saai, maar er zijn veel ergere baantjes te verzinnen.

Als je al een gezin hebt zou ik het risico niet willen lopen, maar als je nog alleen bent of alleen een vriendin die vervangbaar is, kan je je leven omgooien naar een ander vakgebied of ondernemerschap.
Maar je kan wel goed leven van deze activiteiten? Of is het elke maand weer afwachten hoeveel je verdiend hebt?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')