abonnement Unibet Coolblue
pi_173887597
quote:
Sri Lanka erkent dat er in de jaren 80 'babyfarms' waren in het land, oftewel plekken waar vrouwen zwanger werden gemaakt om aan de vraag naar adoptiekinderen te voldoen. Dat zegt de Sri Lankaanse minister van Volksgezondheid in het tv-programma Zembla.

Het is voor het eerst dat de Sri Lankaanse overheid toegeeft dat de babyfarms bestaan hebben. De verhalen over babyfarms werden voorheen altijd afgedaan als geruchten. Minister Senaratne zegt nu dat het bestaan ervan de reden was om in 1987 te stoppen met interlandelijke adoptie.

Senaratne neemt de zaak hoog op en start een onderzoek naar de fraude bij de adoptie. Ook zegt hij het initiatief te nemen voor een apart bureau waar ouders en kinderen hun dna kunnen laten testen.

Baby's maken

Hoe die babyfarms er precies uitzagen is niet duidelijk, zegt Zembla-verslaggever Erwin Otten in het NOS Radio 1 Journaal. "Ze zijn er nu niet meer, dus dat weten we niet. Wel weten we dat het plaatsen waren waar mannen en vrouwen werden verzameld die samen baby's maakten. En die werden vervolgens verhandeld op de adoptiemarkt."

Er zat een klein clubje mensen achter de fraude, zegt Otten. "Dat waren bijvoorbeeld advocaten en mensen van de kinderbescherming. Die wisten feilloos kwetsbare mensen te vinden. Die boden ze dan geld, al was het niet veel."
Zwangere vrouwen kregen in het ziekenhuis geld geboden om hun kind af te staan.
Zembla-verslaggever Erwin Otten
Ook in ziekenhuizen in Sri Lanka vonden frauduleuze praktijken plaats, zegt Otten. "Zwangere vrouwen die in het ziekenhuis bevielen, kregen daar geld geboden om hun kind af te staan. Op die manier werken de ziekenhuizen mee met de 'adoptiemaffia', zoals wij dat noemen."

Otten sprak met een vrouw die haar pasgeboren kind in het ziekenhuis verloor. "Ze kreeg haar kind via een keizersnee. Haar man zag de arts met het kind het ziekenhuis uit lopen. Toen de arts terugkwam, zei hij dat het kind was overleden en begraven, maar hij zei niet waar. Later bleek dat dat ziekenhuis een doorgeefluik was voor adoptiekinderen."
De uitzending Adoptiebedrog Deel 2 is vanavond te zien, om 21.15 uur op NPO 2.
In de jaren 80 zijn ongeveer 11.000 kinderen uit Sri Lanka geadopteerd. Zo'n 4000 daarvan gingen naar Nederland, zegt Otten. Nederland was daarmee de grootste afnemer.

Afgelopen mei meldde Zembla al dat de adoptiedossiers van kinderen die in de jaren 80 vanuit Sri Lanka naar Nederland zijn gekomen, op grote schaal zijn vervalst. De vrouwen die afstand deden van de kinderen bleken vaak niet de biologische moeder te zijn. Ook werden broers en zussen van de adoptiekinderen verzwegen en werden reisdocumenten handmatig voorzien van nieuwe geboortedata.
Dijkhoff

Demissionair staatssecretaris Dijkhoff laat weten dat hij gaat kijken of er een rol voor de Nederlandse overheid is weggelegd bij het onderzoek in Sri Lanka. Zo inventariseert hij welke organisaties en personen in Nederland bij de adopties betrokken waren.
https://nos.nl/artikel/21(...)start-onderzoek.html

Interessant , voor mij dan, gezien ik in de jaren 80 geadopteerd ben uit Sri Lanka, en ook geboren in een ziekenhuis, echter vanuit het ziekenhuis ben ik "doorgestuurd" naar een klooster (wat normaal daar was) en daar gewacht totdat mijn ouders (adoptie ouders) me op gingen halen.

Ik kom uit 1985.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2017 12:54:00 ]
pi_173887667
Wow -O- Nederland ook hoogste "afnemer"
pi_173887716
Ik ken er eentje persoonlijk. Schat van een meid. Supermooi koppie met van die grote zwartglazen kijkers.

Zonder benen en met slechts 1 arm.
pi_173887745
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 12:56 schreef MidnightB00m het volgende:
Wow -O- Nederland ook hoogste "afnemer"
Ja redelijk wat, echter zijn we allen denk ik wel beter af geweest, de manier waarop het gebeurd is wens je niemand natuurlijk. Kan me nog goed herinneren dat ik als jonge Sydney vaak met mn ouders naar bijeenkomsten ging waar meer geadopteerde kinderen waren uit Sri Lanka.
pi_173887969
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 13:00 schreef Syd het volgende:

[..]

Ja redelijk wat, echter zijn we allen denk ik wel beter af geweest, de manier waarop het gebeurd is wens je niemand natuurlijk. Kan me nog goed herinneren dat ik als jonge Sydney vaak met mn ouders naar bijeenkomsten ging waar meer geadopteerde kinderen waren uit Sri Lanka.
Wat heftig. Knap dat je durft aan te geven. Maar vreemde "constructie" allemaal.
  Spellchecker woensdag 20 september 2017 @ 13:16:39 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_173888077
Heb nooit begrepen waarom mensen een kindje willen adopteren uit het buitenland ...
Geldt ook voor zielige puppies uit Spanje, Griekenland enz ....
pi_173888094
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 13:16 schreef maily het volgende:
Heb nooit begrepen waarom mensen een kindje willen adopteren uit het buitenland ...
Geldt ook voor zielige puppies uit Spanje, Griekenland enz ....
Bruine kindjes zijn cool :P
  Spellchecker woensdag 20 september 2017 @ 13:18:59 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_173888172
Heftig...ga vanavond kijken met een vriend van mij die geadopteerd is. Zelfde periode en bovengenoemd adoptiebureau.
Spannend..
pi_173888236
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 13:17 schreef Syd het volgende:

[..]

Bruine kindjes zijn cool :P
Hier zijn zat bruine mensen te vinden waar je ook mooie bruine kindjes mee kunt maken.
pi_173888278
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 13:23 schreef 8777 het volgende:

[..]

Hier zijn zat bruine mensen te vinden waar je ook mooie bruine kindjes mee kunt maken.
Wat let je....
pi_173888299
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 13:20 schreef Brybry het volgende:
Heftig...ga vanavond kijken met een vriend van mij die geadopteerd is. Zelfde periode en bovengenoemd adoptiebureau.
Spannend..
Lees er denk ik overheen, waar zie je de naam van de adoptiebureau? Er waren in Nederland minimaal 4 waarvan kennis van ons via een andere adoptiebureau deden dan mijn ouders.
pi_173888347
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 13:25 schreef Syd het volgende:

[..]

Lees er denk ik overheen, waar zie je de naam van de adoptiebureau? Er waren in Nederland minimaal 4 waarvan kennis van ons via een andere adoptiebureau deden dan mijn ouders.
Excuus, ik had het artikel van de Gelderlander gelezen en daarin wordt Flash genoemd...
pi_173888405
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 13:28 schreef Brybry het volgende:

[..]

Excuus, ik had het artikel van de Gelderlander gelezen en daarin wordt Flash genoemd...
Okay, Flash is ook waar de kennis van onze ouders de adoptie gedaan hebben, zal ze eens informeren.
pi_173888619
Ik hoorde dit vanmorgen vroeg op Radio 1 bij Jurgen van der Berg.
Ik ga het niet als fake-nieuws wegzetten. Maar de aantallen die genoemd worden, lijken mij absoluut niet geverifieerd. Het leek meer op reklame voor de uitzending voor Zembla.
De reporter van Zembla is inderdaad wel in Sri Lanka geweest, maar heeft volgens mij nog weinig echte feiten boven water gekregen. Verhalen kun je gemakkelijk opschrijven, maar dat kun je ook van een Indiase (Bollywood)-drama afkijken.

De door Zembla genoemde aantallen komen mij onwerkelijk over. Oh ja, en staatssecretaris Dijkhoff krijgt ´opdracht´ om dit uit te zoeken van/voor Zembla.

[ Bericht 1% gewijzigd door Idisrom op 20-09-2017 13:55:38 ]
pi_173888678
Erratum. Dijksma moet zijn staatssecretaris Dijkhoff.
pi_173888734
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 13:42 schreef Idisrom het volgende:
Ik hoorde dit vanmorgen vroeg op Radio 1 bij Jurgen van der Berg.
Ik ga het niet als fake-nieuws wegzetten. Maar de aantallen die genoemd worden, lijken mij absoluut niet geverifieerd. Het leek meer op reklame voor de uitzending voor Zembla.
De reporter van Zembla is inderdaad wel in Sri Lanka geweest, maar heeft volgens mij nog weinig echte feiten boven water gekregen. Verhalen kun je gemakkelijk opschrijven, maar dat kun je ook van een Indiase (Bollywood)-drama afkijken.

De door Zembla genoemde aantallen komen mij onwerkelijk over. Oh ja, en Dijksma krijgt ´opdracht´ om dit uit te zoeken van/voor Zembla.
Hmm daar heb je wel een punt, maar de Sri Lankanen geven het zelf toe. Of bedoel je hierin dst de reporter van 1 iemand gehoord heeft en dit meteen ziet als de overheid van Sri Lanka die het toegeeft?

Ik vind het interessant maar indirect boeit het me niet veel, ik ben heel blij met de ouders die ik heb gekregen en dit zijn ook mijn echte ouders.

Maar goed meer reden om wellicht toch te kijken :)
  woensdag 20 september 2017 @ 13:53:36 #18
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_173888830
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 13:42 schreef Idisrom het volgende:
Ik hoorde dit vanmorgen vroeg op Radio 1 bij Jurgen van der Berg.
Ik ga het niet als fake-nieuws wegzetten. Maar de aantallen die genoemd worden, lijken mij absoluut niet geverifieerd. Het leek meer op reklame voor de uitzending voor Zembla.
De reporter van Zembla is inderdaad wel in Sri Lanka geweest, maar heeft volgens mij nog weinig echte feiten boven water gekregen. Verhalen kun je gemakkelijk opschrijven, maar dat kun je ook van een Indiase (Bollywood)-drama afkijken.

De door Zembla genoemde aantallen komen mij onwerkelijk over. Oh ja, en Dijksma krijgt ´opdracht´ om dit uit te zoeken van/voor Zembla.
Mwah als je in een lullig topic op FOK! binnen een uur al drie potentiële kandidaten hebt kan het aardig hard gaan.
And so is the past
pi_173888881
quote:
14s.gif Op woensdag 20 september 2017 13:53 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Mwah als je in een lullig topic op FOK! binnen een uur al drie potentiële kandidaten hebt kan het aardig hard gaan.
watskeburt?

/edit

Ik snap het las het verkeerd :)

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2017 14:07:35 ]
pi_173891807
Heb je nooit contact gehad met jouw biologische ouders Syd?
pi_173891830
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 13:00 schreef Syd het volgende:

[..]

Ja redelijk wat, echter zijn we allen denk ik wel beter af geweest, de manier waarop het gebeurd is wens je niemand natuurlijk. Kan me nog goed herinneren dat ik als jonge Sydney vaak met mn ouders naar bijeenkomsten ging waar meer geadopteerde kinderen waren uit Sri Lanka.
Wat merkte je bij die bijeenkomsten dan? Vee gelijkenissen qua verhaal ofzo?
pi_173891944
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 16:12 schreef Pizzakoppo het volgende:
Heb je nooit contact gehad met jouw biologische ouders Syd?
Hej kerel!

nee, sowieso van mijn biologische vader is niks bekend, mijn biologische moeder wel ook een foto maar verder weinig gegevens omdat in het klooster destijds de zuster ruzie had met bepaalde mensen daar en alle documenten verbrand had. Dus ik weet alleen dat ik in het ziekenhuis van Ragama (dorp waar ik vandaan zou komen) ben geboren. Dit maakt het nog interessanter voor mij icm met dit nieuwsbericht.

Tijdens die bijeenkomsten, ik was nog heel jong kan me herinneren dat ook meer soort "familiedag" was. Spelletjes spelen etc, wellicht dat de ouders onderling dingen deelden, als kind was het dus meer een dagje uit (dierentuin geweest, pretpark keer etc)

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2017 16:20:24 ]
  User die overal opduikt 2022 woensdag 20 september 2017 @ 16:34:47 #23
186611 Haags
pi_173892249
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 13:16 schreef maily het volgende:
Heb nooit begrepen waarom mensen een kindje willen adopteren uit het buitenland ...
Geldt ook voor zielige puppies uit Spanje, Griekenland enz ....
Zonder wrijving geen glans
  woensdag 20 september 2017 @ 16:36:18 #24
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_173892277
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 13:16 schreef maily het volgende:
Heb nooit begrepen waarom mensen een kindje willen adopteren uit het buitenland ...
Vaak mensen die zelf geen kinderen kunnen krijgen..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Spellchecker woensdag 20 september 2017 @ 16:39:17 #25
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_173892323
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 16:36 schreef Perrin het volgende:

[..]

Vaak mensen die zelf geen kinderen kunnen krijgen..
Ja zover was ik al ... maar waarom geen kindje uit je eigen land?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')