abonnement Unibet Coolblue
pi_173886943
Bol.com verwijdert bruin geschminkt model van website


De Surinaamse jurk wordt voor 52,95 euro aangeboden © Bol.com

Bol.com heeft een variant op een traditioneel Surinaamse koto-jurk verwijderd. Onder de naam 'Big Mama' werd deze door een bruin geschminkt model aangeprezen.
Door: David van Unen 20 september 2017, 11:47

Met leverancier van de jurk Feestbeest.nl wordt gezocht naar een alternatieve afbeelding en productomschrijving voor de jurk, zegt een woordvoerder van Bol.com. Zolang die er niet is wordt de jurk niet meer verkocht. Feestbeest.nl doet dat overigens nog wel, blijkt woensdagochtend.

Directe aanleiding voor het uit de handel halen was een veelvuldig gelezen en gedeelde post van Ralitsa Vliese uit Zuidoost op de Facebookpagina van Bol.com. Daarin maakte de columniste van Afro Magazine zich boos om de blackface-schmink van het model in kwestie. "Neem dan een donker model. Ik smeer ook geen poedersuiker op m'n lichaam to act white. Ik hoop dat we hierover in gesprek kunnen gaan. Dit kan echt niet meer."

Ongemakkelijk
Een gesprek is er nog niet geweest, maar online contact al wel, zegt Bol.com. "Het is niet aan ons om te bepalen wat goed en wat slecht is, maar als mensen zich ongemakkelijk voelen bij een product op onze site, vinden we dat uiteraard heel vervelend. We proberen daarvan te leren."

De 'Big Mama' blijkt in werkelijkheid afkomstig van feestartikelengroothandel Feestbeest uit het Zeeuwse Terneuzen, dat allerhande verkleedkleding via Bol.com verkoopt. Bol.com maakt veel gebruik van kleinere leveranciers die hun waar via de site verkopen. Zij melden zichzelf en hun producten online aan. Dat gebeurt op zo'n grote schaal dat niet ieder product dat leveranciers op Bol.com zetten gecontroleerd wordt, legt de zegsvrouw uit. Zo kon het dat de jurk in kwestie sinds juli op Bol.com te koop was.

Bol.com gaat alle afbeeldingen en omschrijvingen van producten van Feestbeest.nl nu controleren, maar ziet geen reden om de samenwerking met het bedrijf te stoppen.


https://www.parool.nl/kun(...)op-bol-com~a4517446/

Triest, je mag niks meer tegenwoordig van de SJW's. Als ik een Surinaams pak wil en me bruin wil schminken dan moet dat kunnen. Van mij mag die dame best poedersuiker op haar lichaam smeren hoor, graag zelfs.

Op feestbeest.nl kun je 't nog steeds kopen: https://www.feestbeest.nl/big-mama-37221.html voor slechts 47,95 eurootjes.



Ik zeg: doen!
standaarddrinker
pi_173886977
Terechte ophef. Er is helemaal niks groots aan.
pi_173886990
Aldus Ralita die bij AFRO magazine werkt en bij nog meer van die op huidskleur gefocuste groepjes zit. Altijd maar dat "gekwetst" zijn maar ondertussen zelf de enigen zijn die zo bezig zijn met huidskleur. :')
pi_173886998
Ach ja, het was niet zo heel tactisch van bol.

Aan de andere kant, als ze een zwarte / Surinaamse vrouw in die outfit op de foto hadden gezet was het zeker ook te politiek incorrect en doet het de zwarte gemeenschap denken aan de slavernij en andere stereotypen van dat kaliber. :')

Damned if you do and damned if you dont, verkoop dan dat hele outfit maar niet.
pi_173887028
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 12:21 schreef ChrisCarter het volgende:
Aldus Ralita die bij AFRO magazine werkt en bij nog meer van die op huidskleur gefocuste groepjes zit. Altijd maar dat "gekwetst" zijn maar ondertussen zelf de enigen zijn die zo bezig zijn met huidskleur. :')
Hoe komen ze uberhaupt bij dat pak, struinen ze het hele internet af op zoek naar dingetjes waar ze hun lange gekwetste teen onder kunnen schuiven?
standaarddrinker
pi_173887041
WAAR IS FATOEMAN!
pi_173887044
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 12:23 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Hoe komen ze uberhaupt bij dat pak, struinen ze het hele internet af op zoek naar dingetjes waar ze hun lange gekwetste teen onder kunnen schuiven?
Dat pak is ook gewoon alleen maar te vinden bij het onderdeel Speelgoed/Verkleedkleding.
pi_173887072
En waarom moet dat weer half in het Engels? To act white. Pleur op met je hippe praatjes :')
pi_173887079
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 12:18 schreef DrDentz het volgende:

Directe aanleiding voor het uit de handel halen was een veelvuldig gelezen en gedeelde post van Ralitsa Vliese uit Zuidoost op de Facebookpagina van Bol.com. Daarin maakte de columniste van Afro Magazine zich boos om de blackface-schmink van het model in kwestie. "Neem dan een donker model. Ik smeer ook geen poedersuiker op m'n lichaam to act white. Ik hoop dat we hierover in gesprek kunnen gaan. Dit kan echt niet meer."

[ afbeelding ]
Daar dacht Sylvana echt anders over.

https://images.gscdn.nl/i(...)7356fa2a56897569aca3

[ Bericht 13% gewijzigd door sp3c op 20-09-2017 16:43:17 ]
pi_173887085
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 12:25 schreef ChrisCarter het volgende:
En waarom moet dat weer half in het Engels? To act white. Pleur op met je hippe praatjes :')
Misschien geïnspireerd door Regilio Tuur: Dutch is the language of slave owners, I don't like to speak Dutch anymore.
standaarddrinker
pi_173887101
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 12:26 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Daar dacht Sylvana echt anders over.

[ afbeelding ]
Gatver man doe dit eens in een spoiler tag. :r
NEE!
pi_173887138
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 12:27 schreef HexHunter het volgende:

[..]

Gatver man doe dit eens in een spoiler tag. :r
Dit!@!!@@##@!!@
pi_173887152
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 12:26 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Daar dacht Sylvana echt anders over.

[ afbeelding ]
Bruhhh
standaarddrinker
pi_173887162
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 12:26 schreef DrDentz het volgende:
Misschien geïnspireerd door Regilio Tuur: Dutch is the language of slave owners, I don't like to speak Dutch anymore.
Da's best wel een domme uitspraak van hem. Hij wil nog wel Engels spreken? Als in: de taal van Amerika, waar het halve land slaven had?
Daar is weer eens niet over nagedacht door Tuur.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 20 september 2017 @ 12:36:29 #15
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_173887254
quote:
Triest, je mag niks meer tegenwoordig van de SJW's. Als ik een Surinaams pak wil en me bruin wil schminken dan moet dat kunnen. Van mij mag die dame best poedersuiker op haar lichaam smeren hoor, graag zelfs.
Dat mag je ook, huilie. Net zoals zij daar kwaad om mag zijn. En net zoals Bol.com mag erkennen dat het plaatje sommige mensen kwetst, en daar zijn eigen consequenties aan mag hangen.

Dat iemand een keuze maakt die jij niet zou maken, betekent niet dat ze daar op enige manier toe gedwongen zijn. Jezelf als slachtoffer afschilderen omdat iemand zo'n keuze maakt, is dan ook te triest voor woorden.
pi_173887300
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 12:30 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Da's best wel een domme uitspraak van hem. Hij wil nog wel Engels spreken? Als in: de taal van Amerika, waar het halve land slaven had?
Daar is weer eens niet over nagedacht door Tuur.
Dat zou het zijn inderdaad, ware het niet dat dit geen uitspraak van Regilio Tuur is. Het is echter wel een mooie illustratie van hoe dit soort verhalen beginnen.

In werkelijkheid beweerde hij dat hij Nederlands spreken nooit fijn heeft gevonden, omdat hij in het Engels is opgevoed. Hij zou uit gewoonte Engels spreken, maar Nederlands prima verstaan.
pi_173887318
https://www.feestbeest.nl(...)inese-dame-lang.html

Waarom is hier geen ophef over, een vrouw een beetje geel schminken en voordoen als Chinees?
standaarddrinker
  woensdag 20 september 2017 @ 12:46:41 #18
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_173887453
Deze is nog veel erger, slut-shaming :r :r :r
pi_173887544
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 12:26 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Daar dacht Sylvana echt anders over.
-edt-
Een halve tepel van Katja Schuurman heeft mij een week een ban opgeleverd op het forum, ik zou die foto maar snel weghalen.
pi_173887545
Wederom, de enige racisten in dit verhaal zijn de mensen die er racisme in zien als iemand zich in een andere kleur verft dan zijn/haar originele huidskleur.
Conscience do cost.
pi_173888190
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 12:30 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Da's best wel een domme uitspraak van hem. Hij wil nog wel Engels spreken? Als in: de taal van Amerika, waar het halve land slaven had?
Daar is weer eens niet over nagedacht door Tuur.
Slim en Tuur gaat dan ook niet zo goed samen.
pi_173888270
'' je mag ook niks meer '' - mensen :')
  woensdag 20 september 2017 @ 13:24:52 #23
423584 begaaierd
Ik Begaai, Hij Begaait, Wij...
pi_173888280
Snap ook niet zo goed waarom niet ff een donker model voor deze foto gebruikt is.

Daarentegen....... dus blanke mensen mogen zich niet zwart schminken van deze mevrouw?
pi_173888322
:')

Ze hadden het nooit moeten verwijderen van de site.

Als je ze hun zin geeft blijft het gezeur doorgaan. Op een gegeven moment is zelfs bruine suiker racistisch.

Sowieso wordt de betekenis van het woord 'racisme' totaal uit haar verband getrokken...

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2017 13:28:15 ]
pi_173888367
quote:
99s.gif Op woensdag 20 september 2017 13:27 schreef DevFreak het volgende:
:')

Op een gegeven moment is zelfs bruine suiker racistisch.

En terecht. waarom is bruine suiker niet gewoon suiker en witte suiker, niet witte suiker?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')