abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_173876063
quote:
Duitse rechtbank beboet mensen die over onwel geworden man heenstappen

Drie mensen die een gevallen bejaarde man negeerden in een Duitse bank, zijn door de rechter veroordeeld tot een boete. De man overleed later in het ziekenhuis.
De boetes variëren van 2.400 tot 3.600 euro. Er was nog een vierde persoon die de man negeerde, maar die was volgens de rechter niet in staat om in de rechtbank te verschijnen.

De 83-jarige man was onwel geworden en was daardoor gevallen. Een week later is de man in een ziekenhuis overleden, zo melden lokale media.

De veiligheidscamera in het filiaal van de Deutsche Bank liet precies zien dat de man viel en hoe vervolgens vier mensen over hem heen stapten. Pas klant nummer vijf ontfermde zich over de bejaarde. Die belde een ambulance.

Twee van de veroordeelden namen aan dat de gevallen man een zwerver was. De rechter verwierp dat argument.

Bron: Nu.nl https://www.nu.nl/buitenl(...)man-heenstappen.html
Behoorlijk asociaal, maar je ziet dit soort gedrag wel vaker. 1-1-2 intoetsen moet toch niet zo moeilijk zijn. Vraag me af of dit, net als bijvoorbeeld doorrijden na een ongeluk, wel strafbaar is? In Duitsland blijkbaar wel. En die boetes zijn niet weinig ook.
pi_173876119
Ik weet te weinig van de situatie af om hierover te kunnen oordelen. Daarom dat ik het ook niet goed zou vinden als hier generaliserend naar wordt gekeken.

Zo kan ik mij best voorstellen dat je niet weet wat je moet doen, als je totaal geen ervaring hebt met mensen die onwel worden of iets anders krijgen.
pi_173876155
Maar stel nu je hebt haast want je gaat uit eten, ben je dan toch verplicht om te stoppen of kun je ook er omheen lopen?
<hr>
  dinsdag 19 september 2017 @ 19:39:18 #4
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_173876167
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:38 schreef Dawnbreaker het volgende:
Maar stel nu je hebt haast want je gaat uit eten, ben je dan toch verplicht om te stoppen of kun je ook er omheen lopen?
gewoon stoppen he :T
pi_173876173
Mijn mening: Het is inderdaad aso.

Maar dat gezegd te hebbende, ik kan me voorstellen dat sommige mensen die persoonlijk naar de bank gaan wellicht wel andere zaken aan hun hoofd hebben. Wellicht een groot geldbedrag op zak etc...
pi_173876216
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:38 schreef Dawnbreaker het volgende:
Maar stel nu je hebt haast want je gaat uit eten, ben je dan toch verplicht om te stoppen of kun je ook er omheen lopen?
:')
Beetje Purol er op.
  dinsdag 19 september 2017 @ 19:43:11 #7
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_173876232
quote:
Twee van de veroordeelden namen aan dat de gevallen man een zwerver was. De rechter verwierp dat argument.
Dat je het al als argument opwerpt.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_173876237
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:39 schreef MadJackthePirate het volgende:
Mijn mening: Het is inderdaad aso.

Maar dat gezegd te hebbende, ik kan me voorstellen dat sommige mensen die persoonlijk naar de bank gaan wellicht wel andere zaken aan hun hoofd hebben. Wellicht een groot geldbedrag op zak etc...
:')
Beetje Purol er op.
pi_173876255
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:36 schreef Rangono het volgende:
Zo kan ik mij best voorstellen dat je niet weet wat je moet doen, als je totaal geen ervaring hebt met mensen die onwel worden of iets anders krijgen.
Hulpdiensten bellen misschien?
pi_173876264
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:33 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Behoorlijk asociaal, maar je ziet dit soort gedrag wel vaker. 1-1-2 intoetsen moet toch niet zo moeilijk zijn. Vraag me af of dit, net als bijvoorbeeld doorrijden na een ongeluk, wel strafbaar is? In Duitsland blijkbaar wel. En die boetes zijn niet weinig ook.
Geen idee. Toen laatst ergens (Amerika?) een aantal tieners een verdrinkende man had uitgelachen en gefilmd, gaf te politie aan dat ze er niets mee konden, omdat het niet strafbaar zou zijn om iemand in nood niet te helpen.
pi_173876274
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:43 schreef SchraleUser het volgende:

[..]

:')
Ik negeer zwervers die op sterven na dood lijken bijna dagelijks. Meestal zie je nog wel die Roma koppen dus dan weet je genoeg. Ik zeg alleen dat wanneer je met een groot geldbedrag in een bank loopt en een op een zwerver lijkend persoon valt opeens neer dat het niet gek is om te denken dat het wellicht een truc is om je zakken te rollen of wat dan ook.
pi_173876286
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:46 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ik negeer zwervers die op sterven na dood lijken bijna dagelijks. Meestal zie je nog wel die Roma koppen dus dan weet je genoeg. Ik zeg alleen dat wanneer je met een groot geldbedrag in een bank loopt en een op een zwerver lijkend persoon valt opeens neer dat het niet gek is om te denken dat het wellicht een truc is om je zakken te rollen of wat dan ook.
Ja.
Beetje Purol er op.
pi_173876314
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:39 schreef MadJackthePirate het volgende:
Mijn mening: Het is inderdaad aso.

Maar dat gezegd te hebbende, ik kan me voorstellen dat sommige mensen die persoonlijk naar de bank gaan wellicht wel andere zaken aan hun hoofd hebben. Wellicht een groot geldbedrag op zak etc...
Zou inderdaad kunnen. Aan de andere kant: In Duitsland is internetbankieren nog niet zo populair als hier, en veel eenvoudige transacties (bijv. huur overboeken) gebeuren nog in een bankfiliaal.
pi_173876331
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:49 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Zou inderdaad kunnen. Aan de andere kant: In Duitsland is internetbankieren nog niet zo populair als hier, en veel eenvoudige transacties (bijv. huur overboeken) gebeuren nog in een bankfiliaal.
Komt omdat ze in Duitsland een brakke internet structuur hebben,
Beetje Purol er op.
pi_173876350
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:49 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Zou inderdaad kunnen. Aan de andere kant: In Duitsland is internetbankieren nog niet zo populair als hier, en veel eenvoudige transacties (bijv. huur overboeken) gebeuren nog in een bankfiliaal.
Daar had ik geen rekening mee gehouden, ben niet zo bekend met de Duitse transactie gewoontes e.d. Maar dus over het algemeen ga je zo'n man gewoon helpen. Alleen als het helaas per toeval veel lijkt op een truc van een zwerver/bedelaar, tja...

Staan helaas ook geen beelden in de bron, dat had het wellicht wat duidelijk gemaakt (viel die opeens midden op de vloer neer of zakte die ergens in een hoekje ineen, wat had die aan etc...)
pi_173876402
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:52 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]
ben niet zo bekend met de Duitse transactie gewoontes e.d.

Niet zozeer met gewoontes. Op heel veel plaatsen in Duitsland is internet gewoon nog geen gemeengoed. Het is geen Nederland. De aansluitingen zijn er simpelweg nog niet.
Beetje Purol er op.
pi_173876403
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:44 schreef Idenue het volgende:

[..]

Hulpdiensten bellen misschien?
De mens is niet rationeel. Van de schrik kun je dingen doen die je misschien niet had moeten doen. Of in dit geval: ze hadden juist wel IETS moeten doen.
pi_173876460
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:55 schreef Rangono het volgende:

[..]

De mens is niet rationeel. Van de schrik kun je dingen doen die je misschien niet had moeten doen. Of in dit geval: ze hadden juist wel IETS moeten doen.
Ik heb ooit 112 gebeld voor een jongen die aan de drugs zat die ik tegen kwam toen ik naar mijn trein liep. Hij tegen mij roepen dat ie een hartaanval kreeg enzo. Dus ik maar 112 gebeld, kwam toen best serieus over, dus wij wachten op de ambu. Zegt die gast opeens na 3 minuten: "ja het gaat wel weer, tot ziens".

Ben ik vervolgens nog een paar keer teruggebeld door de politie die met een belerende toon zei dat ik diegene daar had moeten houden :') Ja kom op :')
pi_173876489
Ik zou me misschien kunnen laten misleiden door het gedrag van anderen in zo'n situatie.. 😕 Als de bank op dat moment vol staat met klanten, maar niemand reageert op de inelkaar zakkende man, er stappen er zelfs een aantal overheen, dan zou ik dat zo'n bizarre situatie vinden dat ik misschien niet weet wat ik moet doen..
pi_173876519
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:55 schreef SchraleUser het volgende:

[..]

Niet zozeer met gewoontes. Op heel veel plaatsen in Duitsland is internet gewoon nog geen gemeengoed. Het is geen Nederland. De aansluitingen zijn er simpelweg nog niet.
Ik heb wel eens gehoord dat pinnen in horecagelegenheden daar ook nog helemaal niet standaard is. Er zou nog veel contant worden betaald. Geen idee of dat klopt.
pi_173876528
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:46 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ik negeer zwervers die op sterven na dood lijken bijna dagelijks. Meestal zie je nog wel die Roma koppen dus dan weet je genoeg. Ik zeg alleen dat wanneer je met een groot geldbedrag in een bank loopt en een op een zwerver lijkend persoon valt opeens neer dat het niet gek is om te denken dat het wellicht een truc is om je zakken te rollen of wat dan ook.
tja, Roma's.... daar noem je ook wel even iets.
pi_173876552
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:33 schreef tomatenrood het volgende:
Vraag me af of dit, net als bijvoorbeeld doorrijden na een ongeluk, wel strafbaar is?
http://www.wetboek-online(...)Strafrecht.html#2732

http://www.wetboek-online(...)Strafrecht.html#1877
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_173876558
quote:
8s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:58 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ik heb ooit 112 gebeld voor een jongen die aan de drugs zat die ik tegen kwam toen ik naar mijn trein liep. Hij tegen mij roepen dat ie een hartaanval kreeg enzo. Dus ik maar 112 gebeld, kwam toen best serieus over, dus wij wachten op de ambu. Zegt die gast opeens na 3 minuten: "ja het gaat wel weer, tot ziens".

Ben ik vervolgens nog een paar keer teruggebeld door de politie die met een belerende toon zei dat ik diegene daar had moeten houden :') Ja kom op :')
Toch moet je door zo'n ervaring niet cynisch worden. Wanneer je denkt dat iemand echt hulp nodig heeft, help hem of haar dan.

Wanneer cynisme immers maatschappelijk gedragen gaat worden krijg je van die Chinese praktijken. Dat wil je niet.
pi_173876584
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:04 schreef Rangono het volgende:

[..]

Toch moet je door zo'n ervaring niet cynisch worden. Wanneer je denkt dat iemand echt hulp nodig heeft, help hem of haar dan.

Wanneer cynisme immers maatschappelijk gedragen gaat worden krijg je van die Chinese praktijken. Dat wil je niet.
Ja wees niet bang, dat ben ik ook niet geworden. Ik bedoelde meer dat de reactie van de politie onprofessioneel was. "Ja besef jij wel dat dit een prio 1 is? Door jou komen we nu dus voor niks" Ja euh sorry? Had ik hem anders moeten tackelen? Maar goed, politie is ook niet altijd even... nja
pi_173876625
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:02 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ik heb wel eens gehoord dat pinnen in horecagelegenheden daar ook nog helemaal niet standaard is. Er zou nog veel contant worden betaald. Geen idee of dat klopt.
Klopt inderdaad, ook in veel winkels kun je alleen maar contant betalen, en soms kan pinnen wel maar alleen vanaf een bepaald bedrag.

Ik was eens rond lunchtijd in een winkelcentrum in Duitsland, een rij dat er dan voor de bankautomaten staat (iedereen wil contant geld pinnen)...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')