abonnement Unibet Coolblue
pi_173867306
Hallo,

Sinds 25 juni van dit jaar heb ik een gelukkige relatie met mijn vriendin.
Alles gaat goed en we proberen zo vaak mogelijk bij elkaar te zijn ondanks de afstand.
Zij woont in Antwerpen en ik woon in het achterlijke Limburg.

Maar toch is er een probleem waar zij mee leeft. Ze heeft namelijk een depressie en heeft enorm veel angststoornissen (dit voornamelijk door de voorbije aanslagen die er zijn geweest). De depressie is er gekomen omdat ze een zeer slechte band heeft met haar vader. Haar vader kleineert mijn vriendin constant. Mijn vriendin heeft in maart van dit jaar een gastric bypass laten uitvoeren waardoor ze nu moeilijk kan eten, maar ze heeft ook veel gewicht verloren. Wat een zeer goed teken is.

Ze heeft het soms heel moeilijk om buiten te gaan en ze is ook vaak moe. Ik vind het zeer jammer, aangezien ik iemand ben die graag naar buiten ga en de wereld wil verkennen. Ik ben 29 jaar, mijn vriendin is 22. Ik wil zo veel mogelijk van het leven genieten en dit liefst zo veel mogelijk met mijn vriendin aan mijn zijde. Maar haar depressie en angststoornissen houden dit wat tegen.

Nu, ze heeft er geen probleem mee om met mij of anderen mensen buiten te gaan. Maar ze durft het niet om alleen naar buiten te gaan. Zelfs niet om de voordeur open te doen en een kleine stap naar buiten te zetten. Ik probeer haar te begrijpen en te helpen, maar op een gegeven moment weet ik zelf niet meer wat te doen, omdat het lijkt alsof ze niet vooruit wil en kan. Ze gaat ook naar een psychiater, die praat met haar en haar probeert te helpen.

Ik zelf ben een mentaal sterk iemand en zeg waar het opstaat. Ik ben iemand die nauwelijks zijn gevoelens laat zien en heb een "Stop fucking around"-mentaliteit. Ik kan snel dingen relativeren. Dus dat is wel een probleem als ik haar wil troosten als zij het moeilijk heeft. Ik heb dan gauw de neiging om te zeggen: "Zet je er over en vat de koe met de horens!". Die mentaliteit heb ik van kleins af aan meegekregen van mijn adoptieouders en tijdens mijn jeugd (tienerjaren) heeft mijn adoptievader me opgevoed met de bedoeling om nooit je zwakte's te laten zien. Wat ik nooit heb gedaan en nooit wil doen.

Zijn er enkele tips van mensen hier op dit forum om mijn vriendin te helpen uit haar depressie te halen en van haar angststoornissen af te helpen.

Dank u.

[ Bericht 0% gewijzigd door bourne1988 op 19-09-2017 11:37:17 ]
pi_173867365
Je eigen zwaktes nooit willen en nooit laten zien is ook niet 'mentaal erg sterk'. Misschien dat dat de discussie ook lastiger maakt.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_173867376
Nooit je zwaktes (willen) laten zien is ook niet gezond.

Je vriendin heeft hulp, wat jij?
1 + 1 = blauw
pi_173867405
Dat kun je doorgaans niet zelf en omdat je geen hulpverlener bent moet je dat ook niet willen.
Je kunt haar helpen door d'r naar een psycholoog te sturen en te hopen dat het beter wordt.

Eventueel kun je meegaan om te leren hoe je haar kunt steunen; als iemand ergens mee zit is "zet je er overheen" vaak wel het laatste waar die persoon op zit te wachten.
pi_173867481
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 10:55 schreef bourne1988 het volgende:

Zijn er enkele tips van mensen hier op dit forum om mijn vriendin te helpen uit haar depressie te halen en van haar angststoornissen af te helpen.
Niemand anders, ook jij niet kan je vriendin van haar angststoornissen af-helpen.

Enkel zijzelf kan op een gegeven moment bepaalde strategieen ontwikkelen om om te gaan hiermee en hopelijk ook bepaalde 'blokkades' ervan te overwinnen.
Soms lukt dat iemand alleen, soms met hulp/ondersteuning van anderen en/of hulpverleners.

Vergeet nooit dat jij daarin niet de bepalende rol moet gaan spelen en kunt of moet willen bepalen wat zij doet, zij moet uiteindelijk zelf haar weg vinden en daarin hooguit op een positieve wijze ondersteund worden...

Ik vermoed dat het haa ook veel zou kunnen helpen, als jijzelf aanleert je zwaktes ook openlijk en haar te tonen en je je ook juist niet als een soort van 'keihard' persoon probeert op te stellen, wat haar mogelijk juist in de rol van zwak en afhankelijk verder zou drukken
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_173867490
Ze gaat al sinds enkele maanden naar een psychiater, ik ben 1 keer binnen gegaan, maar moest de sessie verlaten omdat de psychiater zich er niet goed bij voelde. En mijn "probleem" dat ik geen zwakte's laat zien staat hier los van. Ik heb geen hulp nodig, is niet nodig. Ik kan er perfect mee leven.
pi_173867598
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:05 schreef bourne1988 het volgende:

En mijn "probleem" dat ik geen zwakte's laat zien staat hier los van. Ik heb geen hulp nodig, is niet nodig. Ik kan er perfect mee leven.
Is dat zo?

ik geloof dat iemand in dit topic geschreven heeft dat daar wel een 'probleem' mee was, en als ik het goed heb was dat in de eerste post die door jou geschreven is.

Misschien kan het voor je vriendin juist erg behulpzaam zijn als jij laat zien dat je misschien evengoed kwetsbaar bent en ook niet alles alleen afkan, dat geeft juist haar angstproblemen ook een vorm van erkenning in de zin dat iedereen zo zijn of haar angsten heeft en daarmee moet omgaan en dat zij niet de enige is die bepaalde angsten heeft.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_173867600
Therapie, medicatie, tijd.
pi_173867642
Ik heb mijn zwaktes al aan haar laten zien toen ik over mijn overleden moeders vertelde. Hoe ik mijn biologische moeder heb verloren tijdens mijn geboorte, hoe mijn adoptiemoeder tegen kanker vocht en verloren heeft. Hoe ik een moeizame jeugd heb gehad. Ik heb haar het graf van mijn adoptiemoeder laten zien. Zij kent mijn zwaktes en dat is meer dan genoeg! Ik ben altijd lief voor haar en zal haar altijd graag zien.
pi_173867657
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:11 schreef bourne1988 het volgende:
Ik heb mijn zwaktes al aan haar laten zien toen ik over mijn overleden moeders vertelde. Hoe ik mijn biologische moeder heb verloren tijdens mijn geboorte, hoe mijn adoptiemoeder tegen kanker vocht en verloren heeft. Hoe ik een moeizame jeugd heb gehad. Ik heb haar het graf van mijn adoptiemoeder laten zien. Zij kent mijn zwaktes en dat is meer dan genoeg! Ik ben altijd lief voor haar en zal haar altijd graag zien.
Je bedoelt dat je over je zwaktes hebt gesproken.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_173867681
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:11 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Je bedoelt dat je over je zwaktes hebt gesproken.
Nee, ik heb ze laten zien in de lucht! Ja natuurlijk over gepraat!
pi_173867723
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:13 schreef bourne1988 het volgende:
Nee, ik heb ze laten zien in de lucht! Ja natuurlijk over gepraat!
De vraag is hoe. Je kunt op een stoïcijnse manier erover praten of met emoties. Iets in dit topic zegt me dat er niet veel emoties aan te pas kwamen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_173867784
Ik heb met haar gepraat met emotie's. Zij zag de pijn in mij toen ik het haar vertelde. En waarom gaat dit nu ineens over mij. Ik ben niet diegene die geholpen moet worden, maar mijn vriendin.
pi_173867815
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:19 schreef bourne1988 het volgende:
En waarom gaat dit nu ineens over mij. Ik ben niet diegene die geholpen moet worden, maar mijn vriendin.
Oei, voel je je aangevallen? Waarom is dat? Wat voel je nu?
Over je vriendin is al alles gezegd.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_173867905
Serieus? Ik vraag tips aan anderen om haar beter te doen voelen en haar te helpen en ineens word ik hier geanalyseerd. WTF?! Zeg gewoon wat ik kan doen om haar te helpen. Is dat nu zo moeilijk?
Nee toch.
pi_173867931
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:09 schreef mootie het volgende:
Therapie, medicatie, tijd.
Waarom moeten mensen direct worden volgepropt met medicijnen als het even moeilijk gaat?
pi_173867945
Het feit dat je angst, depressie en verdriet als zwakte ziet, betuigt niet van een sterke mentaliteit noch een veilige voor haar.
pi_173867949
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:25 schreef bourne1988 het volgende:
Serieus? Ik vraag tips aan anderen om haar beter te doen voelen en haar te helpen en ineens word ik hier geanalyseerd. WTF?! Zeg gewoon wat ik kan doen om haar te helpen. Is dat nu zo moeilijk?
Nee toch.
Zo gaan die dingen.
pi_173867968
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:25 schreef bourne1988 het volgende:
Serieus? Ik vraag tips aan anderen om haar beter te doen voelen en haar te helpen en ineens word ik hier geanalyseerd. WTF?! Zeg gewoon wat ik kan doen om haar te helpen. Is dat nu zo moeilijk?
Nee toch.
Je kan haar het beste helpen door een goed vriendje te zijn voor haar. Dat betekent begrip tonen en niet doen als zwaktes niet getoond moeten worden. Daarmee onderken je haar problemen en de jouwe.
1 + 1 = blauw
pi_173867985
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:25 schreef bourne1988 het volgende:
Serieus? Ik vraag tips aan anderen om haar beter te doen voelen en haar te helpen en ineens word ik hier geanalyseerd. WTF?! Zeg gewoon wat ik kan doen om haar te helpen. Is dat nu zo moeilijk?
Nee toch.
Welkom bij de gratis analyse van onze huis-psychiaters welke met totaal geen opleiding jou eventjes zullen beordelen en je nog erger laten voelen dan je al was.Advies over je werkelijk probleem kunne ze helaas niet geven.

Succes!
pi_173868029
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:25 schreef bourne1988 het volgende:
Serieus? Ik vraag tips aan anderen om haar beter te doen voelen en haar te helpen en ineens word ik hier geanalyseerd. WTF?! Zeg gewoon wat ik kan doen om haar te helpen. Is dat nu zo moeilijk?
Nee toch.
Dat IS al gezegd in de eerste paar posts.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_173868032
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:26 schreef Cockwhale het volgende:
Het feit dat je angst, depressie en verdriet als zwakte ziet, betuigt niet van een sterke mentaliteit noch een veilige voor haar.
Gij gaat niet oordelen over hoe ik mijn vriendin ga bekijken. Ik zie haar graag, met of zonder haar zwakte's. Dat is wat ze noemen echte liefde.
pi_173868060
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:28 schreef Kampratje het volgende:

[..]

Welkom bij de gratis analyse van onze huis-psychiaters welke met totaal geen opleiding jou eventjes zullen beordelen en je nog erger laten voelen dan je al was.Advies over je werkelijk probleem kunne ze helaas niet geven.

Succes!
:D
pi_173868075
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:28 schreef Kampratje het volgende:

[..]

Welkom bij de gratis analyse van onze huis-psychiaters welke met totaal geen opleiding jou eventjes zullen beordelen en je nog erger laten voelen dan je al was.Advies over je werkelijk probleem kunne ze helaas niet geven.

Succes!
Echt hé! Dank u!
pi_173868089
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:30 schreef bourne1988 het volgende:

[..]

Gij gaat niet oordelen over hoe ik mijn vriendin ga bekijken. Ik zie haar graag, met of zonder haar zwakte's. Dat is wat ze noemen echte liefde.
Gij :')
Dacht eerst dat je de bijbel aan het quoten was.

Ten goede van je vriendin, ophouden met het zwaktes te noemen. Denk je nou echt dat ze niet aanvoelt hoe jij denkt over bepaalde emoties?
pi_173868118
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:28 schreef Kampratje het volgende:
Welkom bij de gratis analyse van onze huis-psychiaters welke met totaal geen opleiding jou eventjes zullen beordelen en je nog erger laten voelen dan je al was.Advies over je werkelijk probleem kunne ze helaas niet geven.
Het probleem is natuurlijk dat TS het willens en wetens aan amateurs vraagt.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_173868121
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:32 schreef bourne1988 het volgende:

[..]

Echt hé! Dank u!
En aan u dan ook het advies uw plaatsnamen er van af te halen. Ge moet uitkijken met zulk lui hier, zitten altijd wel van die stiekempjes tussen, als ge mij begrijpt?
pi_173868131
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:34 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Het probleem is natuurlijk dat TS het willens en wetens aan amateurs vraagt.
Dat is het andere probleem.
pi_173868146
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:33 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Gij :')
Dacht eerst dat je de bijbel aan het quoten was.

Ten goede van je vriendin, ophouden met het zwaktes te noemen. Denk je nou echt dat ze niet aanvoelt hoe jij denkt over bepaalde emoties?
Zij kent mij beter dan jij. Ik noem het hoe ik het wil. So stop fucking around!
pi_173868178
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:34 schreef Kampratje het volgende:

[..]

En aan u dan ook het advies uw plaatsnamen er van af te halen. Ge moet uitkijken met zulk lui hier, zitten altijd wel van die stiekempjes tussen, als ge mij begrijpt?
Yeah, sorry about that.
pi_173868179
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:35 schreef bourne1988 het volgende:

[..]

Zij kent mij beter dan jij. Ik noem het hoe ik het wil. So stop fucking around!
En niet gaan vechten das net zo niet als het moet.
pi_173868297
Het enige wat je kan doen is ruimte maken voor haar gevoel, begrip tonen, "accepteren" in dusverre dat je het niet raar vindt en het er mag zijn. Relativeren niet forceren. Vaak komt het toch niet (langdurig) binnen. Daarnaast eventueel meegaan naar de psychiater, zo nu en dan. Haar helpen in het maken van kleine stappen. Soms een beetje uitdagen naar volgende stappen, maar niet dwingen. Geduld hebben en ruimte geven.

En emoties nooit zwaktes noemen in haar bijzijn.
  dinsdag 19 september 2017 @ 12:54:09 #33
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_173869477
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:05 schreef bourne1988 het volgende:
Ze gaat al sinds enkele maanden naar een psychiater, ik ben 1 keer binnen gegaan, maar moest de sessie verlaten omdat de psychiater zich er niet goed bij voelde . En mijn "probleem" dat ik geen zwakte's laat zien staat hier los van. Ik heb geen hulp nodig, is niet nodig. Ik kan er perfect mee leven.
Dat doet bij mij de vraag rijzen waarom hij zich er niet goed bij voelde. Was je er alleen bij of nam je ook deel aan het gesprek?

[ Bericht 0% gewijzigd door Elpis op 19-09-2017 13:19:57 ]
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_173869660
Waarschijnlijk omdat hij impliciet laat merken dat hij het een zwakte vindt, emoties. Dat ziet een psycholoog/psychiater met een beetje inzicht, vrijwel direct. Dat is negatief voor de behandeling. Het kan ook een overheersende dwang zijn tot relativering opgelegd door TS. (Onbegrip)
  dinsdag 19 september 2017 @ 13:17:47 #35
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_173869915
Dat vermoed ik ook maar dat wilde ik niet zelf invullen.

Ik heb een moeder met fobieën en een vader met eenzelfde mentaliteit als ts. That didn't end very pretty.

[ Bericht 3% gewijzigd door Elpis op 19-09-2017 13:29:02 ]
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  dinsdag 19 september 2017 @ 13:59:26 #36
469793 Puk1234
Know your worth!
pi_173870614
Je hebt een speciale specifiek gerichte angst behandeling bij de meeste zorginstelling, hiervoor heb je wel een verwijzing van je HA of psychiater voor nodig.

Ik heb een kennis die ook een angststoornis had, deze heeft hier door bepaalde medicatie helemaal geen last meer van. Hij heeft dit trouwens met de HA opgelost. Dit is voor iedereen individueel wie hier je het beste mee kan helpen.

Succes
pi_173870692
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 13:17 schreef Elpis het volgende:
Dat vermoed ik ook maar dat wilde ik niet zelf invullen.

Ik heb een moeder met fobieën en een vader met eenzelfde mentaliteit als ts. That didn't end very pretty.
Hij zegt het niet voor niets in de OP. Daarmee geeft TS al weer dat hij het ergens wel zwak vindt. Ook zijn toon geeft dat weer. Gezien haar geschiedenis met een vernederende vader en een laag zelfbeeld zal ze daar heel gevoelig voor zijn en ook merken dat TS zo denkt. Het is een beetje het 'ik ben geen homofoob, maar ze moeten uit mijn buurt blijven' idee.
pi_173870756
ik heb ook ooit een extreme angstoornis gehad, wat mij een geholpen had was met een training zwemmen(gewoon constant banen zwemmen met een vriend erbij) dat hij opeens er niet meer was en ik er dus alleen nog in zat en zag op me telefoon dat hij em dus gepeerd was vanwege iets. Ik dacht egt gvd nu zit ik hier dus alleen met een angstoornis. Ben toch het water weer ingegaan en gaan trainen. Hierdoor daarna vervolgens zelf kunnen trainen zonder iemand erbij.. Geen idee hoe je vriendin op zoiets gaat reageren. Ik ben namelijk zelf ook van het ''niet zeiken'' mentaliteit. Maar een angststoornis krijg je niet heel simpel uit je systeem.
pi_173870793
Overigens kan ik TS garanderen dat zijn vriendin hier nog jaren voor behandeld moet worden. Angststoornissen zijn niet snel te overwinnen aangezien het een cognitieve "switch" vereist, terwijl de oude aan één van de meest heftige, (in dit geval) onderdrukkende emoties gekoppeld is. Medicijnen in de vorm van antidepressiva (kalmerende middelen/medicijnen zou ik vermijden, werkt verslaving in de hand) is meestal wel een pré in de opbouwfase naar een normaal leven. Dat verminderd de heftigheid van de angst en de gevoeligheid voor prikkels. Drempels worden zo iets lager. Een gezond dieet, beweging en positief sociale contacten zijn natuurlijk ook van belang. Die vader kun je beter verbannen gedurende deze fase. De meeste angststoornissen laten wel littekens achter.
  dinsdag 19 september 2017 @ 17:00:09 #40
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_173873554
Tering. Kort lontje die TS. :') _O-
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_173874136
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:35 schreef bourne1988 het volgende:

[..]

Zij kent mij beter dan jij. Ik noem het hoe ik het wil. So stop fucking around!
Dan niet joh. Je weet het allemaal prima zo te horen, dus blijf gewoon doen wat je al deed.

Jouw geduld gaat op raken, zij gaat daar last van ondervinden, einde relatie. Fijne dag verder.
"Pools are perfect for holding water"
pi_173874509
TS komt zo 2-dimensionaal over dat hij net zo goed een tekenfilmfiguur zou kunnen zijn met zijn catchphrase: "Stop fucking around" :')

Serieus TS, je komt over als een ongevoelige kerel die zich weinig begripvol opstelt tegenover de problemen van je vriendin, die voor haar dus WEL serieus zijn. Alle andere opties voor behandeling van je vriendin zijn hier al besproken volgens mij en nogmaals, wij zijn geen doktoren hier.
pi_173876746
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:35 schreef bourne1988 het volgende:

[..]

Zij kent mij beter dan jij. Ik noem het hoe ik het wil. So stop fucking around!
Vooral koppig aan je stront blijven kleven. Klinkt alsof je zelf ook issues hebt. Inderdaad, stop fucking around. Stop, look and listen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')