abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 19 september 2017 @ 22:09:25 #76
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173879931
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 22:05 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nee hoor.

Je hebt uiteraard de diverse arbeidsongeschiktheidsuitkeringen, die spreken voor zich.

Verder is uit onderzoek gebleken dat 75 tot 80% van de Bijstandsgerechtigden ook kampt met diverse arbeidsbeperkingen.

Ik zal het linkje naar het Volkskrant artikel zo plaatsen (maar zit mobiel).

Anyway, die aantallen bij elkaar opgeteld maakt denk ik rustig 80%.
Doe je het ook voor het CBS? Het is ongeveer een derde van de bijstandsgerechtigden.

grofweg 450.000 ww-uitkeringen en even zoveel bijstandsuitkeringen. Laten we voor het gemak even aannemen dat er geen arbeidsongeschikten in de ww zitten, een derde van de bijstanders maakt 150.000. Er zijn net geen miljoen arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. 1.150.000 van de 1.900.000 is ongeveer zestig procent. Nog veel, maar echt geen tachtig.

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)keringen-daalt-licht
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)74-duizend-werklozen

De miljoenen wao-ers heb ik dan maar even buiten beschouwing gelaten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 19 september 2017 @ 22:10:26 #77
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_173879964
Na het zuur komt het zoet aldus een groots oud-staatsman.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  dinsdag 19 september 2017 @ 22:10:27 #78
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173879965
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 22:06 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Er zijn een heleboel mensen herkeurd en de bijstand ingeschopt terwijl er geen passend werk voor ze is.

Niet iedereen is vanaf zijn 18e zonder arbeidsverleden een bijstandsklant. Gelukkig.
Of je wel of niet arbeidsongeschikt bent hangt niet af van de beschikbaarheid van werk natuurlijk.

Maar goed, ik heb al vaker betoogd dat arbeidsongeschikten niet in de bijstand thuishoren en daar blijf ik bij.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_173880071
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 22:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Doe je het ook voor het CBS? Het is ongeveer een derde van de bijstandsgerechtigden.

grofweg 450.000 ww-uitkeringen en even zoveel bijstandsuitkeringen. Laten we voor het gemak even aannemen dat er geen arbeidsongeschikten in de ww zitten, een derde van de bijstanders maakt 150.000. Er zijn net geen miljoen arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. 1.150.000 van de 1.900.000 is ongeveer zestig procent. Nog veel, maar echt geen tachtig.

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)keringen-daalt-licht
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)74-duizend-werklozen
60% is ook al enorm veel, maar zie het linkje dat ik aan m'n post heb toegevoegd. :)

Maar het gros lijkt dus wel te vinden dat (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten niet in de Bijstand thuishoren.

Wat doen we dan met de huidige situatie? De oude regelingen weer herstellen of hoe zie je dat voor je?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 19 september 2017 @ 22:25:29 #80
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173880359
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 22:14 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

60% is ook al enorm veel, maar zie het linkje dat ik aan m'n post heb toegevoegd. :)

Maar het gros lijkt dus wel te vinden dat (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten niet in de Bijstand thuishoren.

Wat doen we dan met de huidige situatie? De oude regelingen weer herstellen of hoe zie je dat voor je?
Er zijn nogal wat opties, maar wat mij betreft komt er één arbeidsongeschiktheidsuitkering die wao/wia, wajong en arbeidsongeschikt-in-de-bijstand vervangt, iets hoger dan het huidige bijstandsniveau en met vrijstelling van sollicitatieplicht. Via de werknemersverzekeringen kun je hierop een aanvulling krijgen op basis van arbeidsverleden, zodat een vergelijkbaar inkomen als de wia ontstaat. De mensen met deze ao-uitkering verdeel je in drie groepen: eens per jaar herkeuren, eens per vijf jaar herkeuren, nooit herkeuren. Voor geen van die groepen geldt een sollicitatieplicht, maar het moet wel zo zijn dat werken altijd loont.

Wat je overhoudt in de bijstand zijn alleen maar mensen die wel kunnen werken, maar het gewoon niet doen. En daar kun je gewoon beleid op maken zonder dat je de hele tijd struikelt over problemen met arbeidsongeschikten. Dan kun je de langdurigheidstoeslag gaan vervangen door een langdurigheidskorting, enzo.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 19 september 2017 @ 22:58:39 #81
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_173881086
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 22:25 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er zijn nogal wat opties, maar wat mij betreft komt er één arbeidsongeschiktheidsuitkering die wao/wia, wajong en arbeidsongeschikt-in-de-bijstand vervangt, iets hoger dan het huidige bijstandsniveau en met vrijstelling van sollicitatieplicht. Via de werknemersverzekeringen kun je hierop een aanvulling krijgen op basis van arbeidsverleden, zodat een vergelijkbaar inkomen als de wia ontstaat. De mensen met deze ao-uitkering verdeel je in drie groepen: eens per jaar herkeuren, eens per vijf jaar herkeuren, nooit herkeuren. Voor geen van die groepen geldt een sollicitatieplicht, maar het moet wel zo zijn dat werken altijd loont.

Wat je overhoudt in de bijstand zijn alleen maar mensen die wel kunnen werken, maar het gewoon niet doen. En daar kun je gewoon beleid op maken zonder dat je de hele tijd struikelt over problemen met arbeidsongeschikten. Dan kun je de langdurigheidstoeslag gaan vervangen door een langdurigheidskorting, enzo.
Erg goed idee.
Zo komen de mensen die terecht een bijstandsuitkering ontvangen, niet in de problemen als het hele systeem op de schop gaat vanwege mensen die niets mankeren of frauderen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_173881810
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:53 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Hoe dan ook, als je denkt dat een uitkering hetzelfde is als levenslang vakantie dan heb je het mis.
Waar zeg ik dat?
Feit blijft dat je niet 07:00 je nest uit moet, je niet pas 18:00 thuis bent en dan nog eens moet gaan koken. Dan heb ik het nog niet eens over de vermoeiende files/vertragingen in het OV, de verantwoordelijkheid/stress waar je als werkende ook buiten werktijd mee te maken hebt en zaken als werkvoorbereiding.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_173882729
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee, bedoel dat een uitkering trekken ook niet relaxed hoort te zijn.
O...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')