abonnement Unibet Coolblue
pi_173775857
Beste FOK!ers,

Ik heb een redelijkse studieschuld (waarvan ik grotendeels wel direct zou kunnen terug betalen indien nodig).

Nou ga ik aankomend oktober emigreren naar Tsjechië waar ik een baan heb gevonden.

Mijn studiefinanciering is vorige maand (augustus) beïndigd en mijn afbetaling begint januari 2020.

Heeft deze studieschuld bepaalde gevolgen voor mijn emigratie naar Tsjechië?
pi_173775896
Zolang je goed in de gaten houdt vanaf wanneer je moet gaan betalen en uitzoekt hoe het zit met betalen naar draagkracht. Je zou door te emigreren hoogstens je studieschuld kunnen ontlopen ( :') ) maar dan moet je wel wat verder dan Tsjechie gaan.
pi_173776208
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 17:56 schreef electronique het volgende:
Je zou door te emigreren hoogstens je studieschuld kunnen ontlopen ( :') )
Schijnt dat tienduizenden ex-studenten dit echt zo doen :'). edit: 23.000 mensen dus :') :') :') https://www.rtlnieuws.nl/(...)ar-in-het-buitenland

@TS: hier kan je alle benodigde info over vinden op de site van DUO.
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_173776262
quote:
11s.gif Op donderdag 14 september 2017 18:20 schreef 2thmx het volgende:

[..]

Schijnt dat tienduizenden ex-studenten dit echt zo doen :'). edit: 23.000 mensen dus :') :') :') https://www.rtlnieuws.nl/(...)ar-in-het-buitenland

@TS: hier kan je alle benodigde info over vinden op de site van DUO.
Hoe lafjes is DUO daarin dan? Als deze mensen nu ergens in een hutje op de hei zitten, maar ze kunnen deze mensen toch ook aanhouden als ze bijvoorbeeld proberen Nederland in te reizen? Of dit soort praktijken strafbaar stellen en extra boetes opleggen als mensen 'verdwijnen'
pi_173776298
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 18:25 schreef electronique het volgende:

[..]

Hoe lafjes is DUO daarin dan? Als deze mensen nu ergens in een hutje op de hei zitten, maar ze kunnen deze mensen toch ook aanhouden als ze bijvoorbeeld proberen Nederland in te reizen? Of dit soort praktijken strafbaar stellen en extra boetes opleggen als mensen 'verdwijnen'
Zie de laatste alinea :)
quote:
DUO zet oud-studenten die onvindbaar zijn op een signaleringslijst waarbij het verlengen van het paspoort geweigerd wordt. Je paspoort verlengen kan dan wanneer de studieschuld wordt afgelost. "Ik heb recent nog mijn paspoort verlengd. Voorlopig is er nog niks aan de hand dus."
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_173776320
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 18:25 schreef electronique het volgende:

[..]

Hoe lafjes is DUO daarin dan?
Daar waren ze vrij laks in, maar worden met de dag actiever.
  donderdag 14 september 2017 @ 18:45:35 #7
471156 droo
Vanuit cental florida
pi_173776541
Ze sturen de maandelijkse rekening gewoon naar je adres in Tsjechië. Alleen als je wilt dat ze bij de berekening van het maandbedrag rekening houden moet je je inkomsten in Tsjechië opgeven, anders is het gewoon restschuld / aantal maanden.

Als je in het buitenland woont mag je ook jaarlijks betalen in plaats van maandelijks.
pi_173778099
Ben zelf geemigreerd (buiten EU) en studieschuld is nooit een punt geweest tijdens dit proces. Heb m'n NL rekening nog aangehouden en stort daar jaarlijks een groot bedrag op voor DUO om af te schrijven.

Zoals boven gezegd wordt kun je ook jaarlijks betalen als wonende in buitenland.
pi_173803047
Alles draait gewoon door, en je betaald ook gewoon nog steeds. Doen ze verder niet moeilijk over.
Wellicht heb je geluk met bepaalde dingen die niet onder belastbaar inkomen vallen? Heb hier in de UK namelijk zelf alleen maar inkomen, dat als niet belastbaar inkomen is aangemerkt, en hoef daardoor dus ook niks terug te betalen. In NL zou het wel belastbaar zijn geweest. Eventjes kijken dus of jij ook zulke vrijstellingen weet te vinden ;)
  zondag 17 september 2017 @ 16:10:15 #10
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_173832660
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 01:06 schreef Carlos93 het volgende:
Alles draait gewoon door, en je betaald ook gewoon nog steeds. Doen ze verder niet moeilijk over.
Wellicht heb je geluk met bepaalde dingen die niet onder belastbaar inkomen vallen? Heb hier in de UK namelijk zelf alleen maar inkomen, dat als niet belastbaar inkomen is aangemerkt, en hoef daardoor dus ook niks terug te betalen. In NL zou het wel belastbaar zijn geweest. Eventjes kijken dus of jij ook zulke vrijstellingen weet te vinden ;)
Als een terzijde: Mag ik vragen wat voor soort inkomen in de UK wordt als niet belastbaar inkomen aangemerkt?
pi_173835056
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2017 16:10 schreef tfors het volgende:

[..]

Als een terzijde: Mag ik vragen wat voor soort inkomen in de UK wordt als niet belastbaar inkomen aangemerkt?
Eerste £10600 (inmiddels geloof ik 11k) is uberhaupt belastingvrij, ongeacht het soort inkomen.
Daarnaast kan je met een handigheid je belastbaar inkomen verlagen, door vrijwillig in je pensioenpot te storten.
Dit kan je vervolgens weer belastingvrij uit je pensioenpot halen op een later moment. Verder zijn er hier geen belastingen op Forex inkomsten, gokinkomsten, zelfs als het niet echt gokken is, maar gewoon een 100% win.

Verder kan je zaken als auto onderhoud gewoon als vrijstelling opgeven, waardoor het onbelastbaar inkomen wordt.
pi_173907379
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 18:45 schreef droo het volgende:
Ze sturen de maandelijkse rekening gewoon naar je adres in Tsjechië. Alleen als je wilt dat ze bij de berekening van het maandbedrag rekening houden moet je je inkomsten in Tsjechië opgeven, anders is het gewoon restschuld / aantal maanden.

Als je in het buitenland woont mag je ook jaarlijks betalen in plaats van maandelijks.
De aflossing geschiedt op basis van draagkracht. Zit je in de bijstand bijvoorbeeld, hoef je niets af te lossen, omdat je draagkracht hiervoor te gering is.
Een gemiddeld salaris in Tsjechie is de helft van een bijstandsuitkering. Als je omgerekend 500 euro per maand verdient, hoef je dus niets af te lossen. Ik weet niet wat je daar precies gaat doen, maar een cassiere bijvoorbeeld in een dorp ergens verdient nog niet de helft van wat hier een uitkeringsgerechtigde ontvangt.
DUO snapt zelf ook wel dat je dus nooit iets kan aflossen, zolang je in een land woont dat een stuk armer is.

Dus ik zou gewoon alles netjes doorgeven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')