abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_173744214
Hallo allemaal,

Ik doe nu small bussiness and retail management. Ik ben 17 jaar en kom net van de havo af. We zitten nu in onze 3de week maar ik begin steeds meer te merken dat het totaal niet is wat ik had verwacht en niet bij mij past terwijl ik wel dacht een goed beeld te hebben van de studie! Aan de klas ligt het in ieder geval niet want die is erg leuk en heb veel vrienden gemaakt. Maar ik ga alsnog met tegenzin naar school en volg de lessen met een afwezige gedachte.

Nu zit ik al er al een aantal dagen aan te denken hoe en wat nu verder? Ik wil sowiso afwachten tot na de eerste tentamenweek. Maar het lijkt of ik elke dag minder gemotiveerd naar school ga en steeds minder aanwezig in de les zit. Ik zit eerder tijdens de lessen te denken aan hoe ik het ga uitleggen aan iedereen, hoe het werkt met geld terug krijgen en wat ik dan dit jaar ga doen met werk, 2 banen?(lijkt me niet verstandig gelijk een andere studie te gaan doen maar hier goed over na te denken aankomend jaar) Maar ook gewoon tijd voor mijzelf om uit te zoeken wie ik nou eigenlijk ben, wat ik wil en tijd nemen om mijn leven te verbeteren (Fitnessen, beter eten, ect)

Iemand advies?
Direct stoppen en een tussenjaarnemen?
Doorzetten maar wel met tegenzin naar school?
  Forum Admin dinsdag 12 september 2017 @ 23:39:29 #2
58651 crew  murp
murp
pi_173744269
Ik zou doorzetten.. Je bent nog jong en flexibel
pi_173744284
Heb je geld?
pi_173744286
Wat had je verwacht van de opleiding? En wat is er anders aan dan je had verwacht?
pi_173744341
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 23:41 schreef hpeopjes het volgende:
Heb je geld?
Op dit moment niet veel. Door school kan ik niet veel werken en als ik 18 word moet ik ook nogeens zorgverzekering betalen en wil ik ook een auto aanschaffen. Rijbewijs heb ik al. Maar had iets gehoord over 1 februari regeling dat je voor 1 feb je geld terug krijgt die je hebt betaald als gift ofzo. Maar ik leen niet. Probeer zoveel mogelijk zelf te betalen en niet te lenen.
pi_173744385
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 23:41 schreef madam-april het volgende:
Wat had je verwacht van de opleiding? En wat is er anders aan dan je had verwacht?
Het ligt in toch een ander kader van hoe je het bedrijfsleven bekijkt. Echt een ondernemer zelf worden in commerciele bedrijven. Ik dacht dat ze toch meer op bijvoorbeeld winkels in het straatbeeld inspeelde of internetwinkels. Hoe ze te werk gaan hoe ze klanten aantrekken met reclames maar gaat nu gauw de kant op van in grote of middelbedrijven helpen om hun omzet te vergroten door middel van aantal factoren enzo. Je komt minder in sociaal contact dan ik had verwacht dus.
  dinsdag 12 september 2017 @ 23:56:31 #7
469793 Puk1234
Know your worth!
pi_173744469
Wat denk je achteraf gezien wel wat bij je past aan opleiding dan?
pi_173744474
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 23:49 schreef Nicotine010 het volgende:

[..]

Het ligt in toch een ander kader van hoe je het bedrijfsleven bekijkt. Echt een ondernemer zelf worden in commerciele bedrijven. Ik dacht dat ze toch meer op bijvoorbeeld winkels in het straatbeeld inspeelde of internetwinkels. Hoe ze te werk gaan hoe ze klanten aantrekken met reclames maar gaat nu gauw de kant op van in grote of middelbedrijven helpen om hun omzet te vergroten door middel van aantal factoren enzo. Je komt minder in sociaal contact dan ik had verwacht dus.
Heb je een SLB'er?
pi_173744505
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 23:56 schreef madam-april het volgende:

[..]

Heb je een SLB'er?
Al een afspraak mee!
pi_173744526
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 23:56 schreef Puk1234 het volgende:
Wat denk je achteraf gezien wel wat bij je past aan opleiding dan?
Dat wil ik dus gaan uitzoeken. Ik ben tot nu toe eigenlijk totaal niet bezig geweest met het leven wat ik wil later. Heb mn in mijn tijd op de havo ook meer bier gedronken dan huiswerk gedaan. Ik krijg binnenkort ook een coaching gesprek dus misschien kan ik daar wat uithalen!
pi_173744527
quote:
1s.gif Op woensdag 13 september 2017 00:00 schreef Nicotine010 het volgende:

[..]

Al een afspraak mee!
:) Mooi
pi_173744604
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 23:49 schreef Nicotine010 het volgende:

[..]

Het ligt in toch een ander kader van hoe je het bedrijfsleven bekijkt. Echt een ondernemer zelf worden in commerciele bedrijven. Ik dacht dat ze toch meer op bijvoorbeeld winkels in het straatbeeld inspeelde of internetwinkels. Hoe ze te werk gaan hoe ze klanten aantrekken met reclames maar gaat nu gauw de kant op van in grote of middelbedrijven helpen om hun omzet te vergroten door middel van aantal factoren enzo. Je komt minder in sociaal contact dan ik had verwacht dus.
Om eerlijk te zijn klinkt dit alsof het MBO meer is wat je zoekt. :)
pi_173744644
quote:
1s.gif Op woensdag 13 september 2017 00:15 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Om eerlijk te zijn klinkt dit alsof het MBO meer is wat je zoekt. :)
Misschien heb je wel gelijk :) MBO 4 niveau is prima!
pi_173745405
Klinkt alsof marketing je meer ligt?

Je kan het nog even aankijken op zich, tot je zeker weet wat je wel wil. Als je echt wil stoppen kan je dat het best wel voor februari doen dan telt die eerste periode niet mee als studietijd dus gaat dat niet van je leenstelsel tijd af, dat was vroeger tenminste zo.
There are only 151 Pokémon.
  woensdag 13 september 2017 @ 13:05:46 #15
469793 Puk1234
Know your worth!
pi_173750153
https://www.nti.nl/test-jezelf/studiekeuzetest/

Doe deze test eens is maar heel kort, en kijk eens wat daar uitkomt.
pi_173754968
Wacht het gesprek met je slb'er af, en kijk vast eens of je hogeschool een heroriëntatietraject aanbiedt. Dat kan heel nuttig zijn om erachter te komen wat dan wel bij je past.
pi_173755039
In mijn ervaring wordt er op het hbo ieder blok een ander onderwerp belicht. Misschien heb je tot aan je eerste tentamenweek dit als hoofdonderwerp, en verschuift het nog? Kan me niet voorstellen dat echt 4 jaar van je opleiding deze inhoud heeft hoor. Sowieso is trouwens niet een hele opleiding interessant of precies wat je zoekt. Niet alles kan leuk en boeiend zijn. Minimaal 70% van mijn opleiding boeit me ook niet en is niet mijn richting. Het gaat om waar je later werkzaam in wilt zijn en wat je daarvoor nodig hebt. Als dat deze opleiding is: niet zo snel opgeven. Hoeveel weet je nu eigenlijk echt na 3 lullige weekjes?
pi_173755074
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 17:31 schreef koffiehagedis het volgende:
In mijn ervaring wordt er op het hbo ieder blok een ander onderwerp belicht. Misschien heb je tot aan je eerste tentamenweek dit als hoofdonderwerp, en verschuift het nog? Kan me niet voorstellen dat echt 4 jaar van je opleiding deze inhoud heeft hoor. Sowieso is trouwens niet een hele opleiding interessant of precies wat je zoekt. Niet alles kan leuk en boeiend zijn. Minimaal 70% van mijn opleiding boeit me ook niet en is niet mijn richting. Het gaat om waar je later werkzaam in wilt zijn en wat je daarvoor nodig hebt. Als dat deze opleiding is: niet zo snel opgeven. Hoeveel weet je nu eigenlijk echt na 3 lullige weekjes?
^^ dit!
pi_173755976
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 23:35 schreef Nicotine010 het volgende:

tijd nemen om mijn leven te verbeteren (Fitnessen, beter eten, ect)
Dit lijkt me sowieso een mooi advies, los van studie.

Overigens is er niemand die er hier wat zinnigs over kan zeggen als we jouw studie niet kennen en belangrijker, jou niet.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  woensdag 13 september 2017 @ 19:54:28 #20
160961 Evi_90
Met de groeten van Johannes V.
pi_173757558
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 23:49 schreef Nicotine010 het volgende:

[..]

Het ligt in toch een ander kader van hoe je het bedrijfsleven bekijkt. Echt een ondernemer zelf worden in commerciele bedrijven. Ik dacht dat ze toch meer op bijvoorbeeld winkels in het straatbeeld inspeelde of internetwinkels. Hoe ze te werk gaan hoe ze klanten aantrekken met reclames maar gaat nu gauw de kant op van in grote of middelbedrijven helpen om hun omzet te vergroten door middel van aantal factoren enzo. Je komt minder in sociaal contact dan ik had verwacht dus.
Dit lijkt mij meer richting communicatie?

Maar goed, het is sowieso een grote stap om van de havo naar het hbo te gaan. En zoals andere mensen al aangeven, zal een groot deel van je studie niet altijd over onderwerpen gaan die jij even interessant vindt.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik na mijn eerste studie (ik was 20) na 6 weken ook de handdoek in de ring heb gegooid. Ik kwam van het mbo af en ik kon het niet aan. Ik heb ook van de februari-regeling gebruik gemaakt en nu heb ik 2 maanden geen recht op stufi en OV.
Overleg met je SLB'er, familie en of vrienden wat zij er van vinden; want als je geen motivatie hebt wordt het heel moeilijk volhouden, dat is tenminste mijn ervaring. Als je besluit te stoppen, maak er dan het beste van, ga werken, geld verdienen (komt die auto er ook nog) kijk wat je leuk vindt zodat je straks hopelijk alsnog een goede keuze kunt maken. :)
Het is patat.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')