abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 16 september 2017 @ 10:07:04 #201
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173805519
Wat doet dat juk? Je klapt er op, cilinders drukken in en dan, waar gaat de olie die daar in zit naartoe?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_173805545
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 10:07 schreef derLudolf het volgende:
Wat doet dat juk? Je klapt er op, cilinders drukken in en dan, waar gaat de olie die daar in zit naartoe?
Waar gaat de olie die in andere hydraulische cylinders zit naartoe? Kom nou :D

Wat dat juk doet is simpelweg zoveel mogelijk kinetische energie opvangen zodat wat er tegenaan komt zijn overtollige newtons zo snel mogelijk kwijt is maar dan zonder de machinist gelijk te vermoorden.
Bier.
pi_173805546
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 10:07 schreef derLudolf het volgende:
Wat doet dat juk? Je klapt er op, cilinders drukken in en dan, waar gaat de olie die daar in zit naartoe?
Ik ben geen kenner van hydraulische systemen maar waar normaal de olie naar toe gaat als de hydrauliek wordt ingedrukt? Het reservoir?

pi_173805566
*dingdingdingdingding*
Bier.
pi_173805656
Maar dat is alleen als het hydraulisch is. Het kan ook prima een gigantische veer zijn.
Bier.
pi_173805686
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 10:21 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Maar dat is alleen als het hydraulisch is. Het kan ook prima een gigantische veer zijn.
"In Antwerpen-Centraal staan, op de bovenste sporen (1-6), gecompliceerdere stootbuffers: deze bestaan uit een metalen baar die met zuigers in een pneumatisch vat zit. Bij een botsing worden de zuigers ingeduwd en absorbeert de gecomprimeerde lucht in het vat de energie. " Aldus Wikipedia

Ongeveer hetzelfde maar dan met een gas ipv olie
  Moderator zaterdag 16 september 2017 @ 10:25:33 #207
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173805712
Ik dacht meer aan actie/reactie, dat het in een andere cilinder ging ofzo :')

Goeiemogguh
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 16 september 2017 @ 10:28:07 #208
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173805754
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 10:23 schreef b2py het volgende:


Ongeveer hetzelfde maar dan met een gas ipv olie
Met het verschil dat lucht te comprimeren is en olie niet. Olie zou nog harder afremmen, misschien nog te hard?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_173805932
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 10:28 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Met het verschil dat lucht te comprimeren is en olie niet. Olie zou nog harder afremmen, misschien nog te hard?
Ik zeg bewust 'een gas' en niet lucht, ik ken al die eigenschappen niet alhoewel ik hier wel een Binas heb liggen dus het misschien kan opzoeken maar het niet ga doen
  zaterdag 16 september 2017 @ 13:50:22 #210
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_173808914
Er zit nu toch geen diesel voor de stoomtrein, blijkbaar is het ook goed als we het hele stuk van Groningen tot Veendam niet harder dan 40 rijden (dan doet ATB-NG toch ook niks).
pi_173809314
Das 30 bij NG.
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 16 september 2017 @ 14:48:59 #212
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173809737
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 13:50 schreef ReisT het volgende:
Er zit nu toch geen diesel voor de stoomtrein, blijkbaar is het ook goed als we het hele stuk van Groningen tot Veendam niet harder dan 40 rijden (dan doet ATB-NG toch ook niks).
Er zit ATB-E op die loc. Dat werkt niet samen met ATB-NG en dus is de max snelheid volgens de regels 40 km/h als je op een dergelijk baanvak komt, omdat je geen werkende beveiliging aan boord hebt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 16 september 2017 @ 17:32:56 #213
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_173812198
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 10:39 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik zeg bewust 'een gas' en niet lucht, ik ken al die eigenschappen niet alhoewel ik hier wel een Binas heb liggen dus het misschien kan opzoeken maar het niet ga doen
Zulke dingen staan niet in Binas. In Binas staan alleen maar tabellen. Oh ja en de citroenzuurcyclus.

Bij een gas is de intermoleculaire ruimte zo groot dat het voor de samendrukbaarheid niet uitmaakt welk gas je gebruikt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_173812311
Ook niet in tabel 12?
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 16 september 2017 @ 17:43:09 #215
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173812383
de Binas _O_

Die moet ik ook nog wel ergens hebben liggen denk ik
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173815077
Dresden-Ústí-Praha: last but not least - de laatste dag (deel 7)

Van zondag 30 juli tot woensdag 9 augustus heb ik de tweede hobbyvakantie van 2017 gevierd. Ditmaal ging het eerst naar het Oosten van Duitsland, waarna al snel de grens overgestoken werd naar Tsjechië waar rond de hoofdstad Praag diverse spoorlijnen werden bezocht. Het werd een reis langs de riveren de Elbe en Moldau.

Deel 1: PTA / Het grote treinentopic #1076 - Beste reizigers
Deel 2: PTA / Het grote treinentopic #1077 - U roept, IenM draait of niet
Deel 3: PTA / Het grote treinentopic #1078 - Grundlichtkeit
Deel 4: PTA / Het grote treinentopic #1078 - Grundlichtkeit
Deel 5: PTA / Het grote treinentopic #1078 - Grundlichtkeit
Deel 6: PTA / Het grote treinentopic #1079 - Woensdagtestdag

In het laatste deel, deel 7, bezoeken we nog een keer de hoofdlijn tussen Praag en Kralupy. Omdat het maandagochtend niet zo wilde lukken met goederentreinen wilde ik op dinsdagochtend nogmaals een poging doen bij het ten noorden van Praag gelegen fotopunt bij Praha-Sedlec. Ditmaal zou het meer succes opleveren...

Terwijl de zon nog over de heuveltop aan de overkant van de Moldau moest komen passeerde de eerste goederentrein al richting Duitsland. Het bleek de drie uur te vroeg rijdende Porsche-onderdelentrein te zijn van AWT, maar gelukkig reed deze met zwarte 189 ipv een AWT taurus...

In de eerste bruikbare zonnestralen kon even later wel de eerste Eurocity van de dag naar Berlijn op de foto gezet worden. Eenling 371 002 heeft de Najbrt1-jas nog altijd aan en wijkt daarmee af van zijn soortgenoten.


Met EC 178 "Alois Negrelli" passeert de 371 002 bij Praha-Sedlec.

De Tsjechische spoorwegen stonden midden jaren 90 voor de opgave het materieelpark te moderniseren, want de oude treinstellen van de serie 451 waren inmiddels al ruim 35 jaar oud.

Moravskoslezská vagonka, ČKD Vagonka en ¦koda Transportation ontwikkelden in 1999 twee prototypes van een driedelig dubbeldekstreinstel in de serie 471. Vanaf 2001 werden ze in serie gebouwd en in dienst gesteld bij de ČD. Vanwege financiële problemen worden slechts 6 treinstellen per jaar afgeleverd, wat vermoedelijk deels de oorzaak is dat de ČD nog niet zonder de oude treinstellen van de serie 451 kan.

De treinstellen, met CityElefant als marketing-/productnaam, worden bij de ČD met name ingezet op de vele stoptreintrajecten (Esko) rond Praag. Zes stellen doen dienst rond Ostrava.


De 971/471 048 is op dinsdag 8 augustus 2017 onderweg als Os 10410 uit Praha Masarykovo Nádra¸í naar Kralupy nad Vltavou en is zojuist uit Praha-Sedlec vertrokken.

De koersrijtuigen behoren in West-Europa inmiddels al weer enige jaren tot de verleden tijd. De doorgaande rijtuigen naar Moskou en Minsk in de Jan Kiepura-nachttrein waren in Nederland de laatste koersrijtuigen. In de landen van het voormalige Oostblok daarentegen worden nog steeds reisverbindingen aangeboden middels koersrijtuigen.

Op deze wijze kan de reiziger een rechtstreekse treinverbinding worden geboden op een langer traject waar een complete trein financieel niet uitkan. De doorgaande rijtuigen worden op een of meerdere stations tijdens de reis meegegeven aan andere, reguliere treinen.

In de dagelijkse Euronight 444 uit het Slowaakse Ko¨ice naar Praag rijden koersrijtuigen naar Wenen en Cheb. Tevens worden koersrijtuigen uit Warschau en Banská Bystrica meegenomen naar Praag. Tot slot worden n Poprad-Tatry nog twee rijtuigen en drie autotransportwagens aangehangen.

Een van de slaaprijtuigen uit het Slowaakse Ko¨ice wordt in Praag na aankomst van de trein afgerangeerd en aan Rychlík-trein 614 naar Cheb via Ústí nad Labem gekoppeld.


De ČD 150 213 had deze ochtend de taak de trein tot Ústí te rijden en passeert hier bij Praha-Sedlec.

Veel goederentreinen tussen Slowakije/Hongarije/Oost-Tsjechië en Ústí/Děčín/Duitsland rijden vanaf Kolín via de rechteroever van de Elbe om zo de omweg via Praag te besparen. Heel veel cargo ben ik hier in de 3 dagen dat ik hier tot een uur of 13 stond niet tegengekomen.

Het leek alsof deze dinsdag kwa goederenvervoer net zo rustig zou worden als een dag eerder, maar gelukkig kwam iets voor half 9 dan eindelijk de eerste goederentrein goed voor de zon door Praha-Sedlec.


ČD Cargo-loc 130 033 heeft een korte maar zeer fraai samengestelde bonte trein aan de haak, bestaande uit drie beladen Sdggmrs ingeklemd tussen twee gewone ketelwagens en vier gasketelwagens.

Spoorgoederenvervoerder AWT (Advanced World Transport a.s) rijdt niet alleen bij Bad Schandau goederentreinen de Duits/Tsjechische grens over maar is ook actief in het binnenland van Tsjechië. Bekende trein is natuurlijk de Porsche-onderdelentrein die vaak met de witte 183'er gereden wordt. Maar AWT rijdt ook regelmatig ketelwagentreinen kriskras door het land.


Op dinsdag 8 augustus 2017 zijn de 753 730 en 753 737, beide in de geel/blauwe kleurstelling, onderweg met een flink vertraagde OnRail-ketelwagentrein vanuit Břeclav přednádra¸í naar Děčín nákladní nádra¸í en passeren hier in heerlijk ochtendlicht door de boog bij Praha-Sedlec.

Na de Eurocity die direct achter deze goederentrein reed kwamen de wolken snel opzetten, wat goed te zien is op de volgende foto.

IDS Cargo kennen we met name van de gave diesels die ze inzetten tussen Bad Schandau en Děčín om treinen de grens over te zetten. Maar IDS Cargo heeft onder ander ook deze fraaie oude 182 041 in dienst.

¦koda bouwde tussen 1963 en 1965 in totaal 168 locs in de serie E 669.2 die voornamelijk ingezet werden in het zware goederenvervoer. Sinds 1988 zijn de overgebleven locomotieven omgenummerd in de serie 182. Vanaf 2005 is dit loctype buiten dienst gesteld bij zowel ČD Cargo als ZSSK Cargo. Sindsdien worden enkele exemplaren wel bij private goederenvervoerders ingezet, waaronder dus de 182 041 bij IDS Cargo.


Op dinsdag 8 augustus 2017 mocht de loc een graantrein langs de linker Elbeoever rijden richting Praag en passeert hier in de boog bij Praha Sedlec.
Doordat er vanuit het westen sluierbewolking binnendreef verdwenen de vervelende stapelwolken als sneeuw voor de zon. Zo kon de derde Eurocity van de dag richting Praag vanaf de rots bij Praha-Sedlec op de foto worden gezet.


ČD-loc 371 002 had eerder vandaag EC 178 naar Dresden gereden en is twee uur later met EC 173 weer vertrokken. EC 173 "Hungaria" is momenteel de Eurocity met de langste route en start al vroeg in Hamburg-Altona. Het eindpunt Budapest-Keleti pályaudvar wordt op één minuut na 14 uur later bereikt. Voor de 371 002, die onlangs helaas het nummerschild moeten afstaan, is Praha hlavní nádra¸í al het eindstation. Tussen Praag en Budapest wordt de trein getrokken door een ČD-loc van de serie 380.


Ook op dinsdag 8 augustus 2017 kwam rond half twee een bonte trein door richting Praag. Ditmaal getrokken door de 130 031 en flink wat ketelwagens aan de haak.

Vanaf Praha-Sedlec is het nog slechts één station verder voor de voorstadstreinen van de serie 451 totdat het eindpunt Roztoky u Prahy bereikt is. Hier keren deze treinstellen elk half uur gedurende een kwartier en is het mogelijk in de middag passerende treinen richting Praag met een deel van het stationsgebouw te fotograferen.

Opvallend aan dit station zijn de nog smalle perrons voor treinen richting Praag. Dit is zeer typerend voor de nog in de oude staat zijnde stations in Tsjechië. Reizigers worden geacht het perron rechts van mij pas te betreden zodra de trein stil staan. Treinen richting Kralupy nad Vltavou halteren wel aan het verhoogde, brede perron.


De AWT duikbrillen 753 737 en 753 730 hebben in de ochtend een ketelwagentrein naar Ústí of Decin gebracht en keerden in de middag terug met een lege Gefco autotransporttrein.

In de andere omloop van de S41 tussen Praha-Libeň en Roztoky u Prahy reed op dinsdag 8 augustus 2017 de 451 001/002. Deze Knallfrosch heeft ook in 2017 nog steeds de oerkleurstelling.


Doordat de Eurocity naar Praag een kleine 10 minuten vertraging had kon dit fraaie oude treinstel mee op de foto, toen de 371 005 met EC 379 uit Kiel het station van Roztoky u Prahy passeerde.

Op werkdagen rijdt ČD een spitstrein tussen Louny en Praha-Hole¨ovice met een 714 en drie Rychlík-rijtuigen. In de middagspits rijdt de trein terug naar Louny.


Op dinsdag 8 augustus 2017 is de 714 231 zojuist vertrokken met Sp 10480 uit Praha-Hole¨ovice en passeert hier nonstop door Praha Sedlec.

In de brede middagspits rijden de Tsjechische spoorwegen een hoogfrequente dienstregeling op de linker Moldauoever tussen Praag-Roztoky-Kralupy. Ruggegraat is een kwartierdienst tussen Praag en Roztoky, waarvan twee keer per uur de S41 vanuit Praha-Libeň en twee keer per uur de Os uit Praha-Masarykovo.


De oude treinstellen in de serie 451 zijn nog altijd onmisbaar in het voorstadsverkeer van Praag. Stel 451 060/059 maakt hier een stop op het station van Praha-Sedlec als Os 12138 naar Roztoky u Prahy.


De 371 005 is de enige overgebleven 371'er in de rood/geel/creme-kleurstelling bij de Tsjechische spoorwegen. Op dinsdag 8 augustus 2017 komt de fraaie loc met Eurocity 170 hier door Praha Sedlec op weg naar Berlin Hbf.

De Tsjechische spoorwegen České dráhy hebben in 2005 bij ¦koda 20 locomotieven van het type 109E besteld. Het is voor ¦koda dé entree in de wereld van de moderne elektrische locomotieven. De locomotieven zijn gebouwd tussen 2008 en 2011, waarvan de eerste in 2010 in de serie 380 is afgeleverd.

Door diverse problemen is dit loktype pas in 2014 gecertificeerd en volledig inzetbaar. Mede vanwege deze problemen is er (vooralsnog) geen vervolgserie besteld. De Tsjechische spoorwegen lijken inmiddels volledig voor de Siemens Vectron te gaan als aflosser van de oude elektrische meersysteemlocomotieven.

De 380 013 heeft in de zomer van 2016 speciale stickers gekregen ten herrinering aan 80 jaar Slovenská strela (Slowaakse pijl). Deze rode trein was het vlaggenschip van de Tsjechoslowaakse spoorwegen en maakte in 1936 de eerste rit van Bratislava naar Praag.


ČD 380 013 vertrekt met het leegmat van Ex 124 uit het Slowaakse ´ilina hier uit Praha hlavní nádra¸í naar het opstelterrein bij Praha-Vr¨ovice.

De Poolse Staatsspoorwegen PKP hebben tussen 1986 en 1997 bij Pafawag in Wroclaw (Breslau) in totaal 47 locomotieven in de serie EP09 laten bouwen. Ze zijn geschikt voor 3 kV gelijksstroom waardoor ze inzetbaar zijn op alle geëlektrificeerde Poolse spoorlijnen. Omdat er in een deel van Tsjechië eveneens 3 kV gelijkstroom op de bovenleiding staat, zijn deze locomotieven ook in dit deel van Tsjechië inzetbaar. Deze locomotieven worden daarom ook doorgaand voor de Eurocity-treinen tussen Warschau en Praag ingezet.


Op woensdag 9 augustus 2017 komt de EP09-043 van de PKP met het leegmat van EC 113 binnen op Praha hlavní nádra¸í en zal ruim een kwartier later vertrekken naar Warszawa Wschodnia.

Een kleine 20 minuten later reed de eerste Eurocity van de dag naar Berlijn het station van Praag binnen. Met een overstap op de ICE naar Hamburg, de IC naar Bremen en de RE naar Norddeich Mole stond ik om 16:13 pünktlich in Leer(Ostfriesland), en dat voor nog geen 50 euro. Lang leve de webshop van de ČD.

Tot zo ver deze zevendelige reis langs de Elbe, de Sázava en de Moldau.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 16 september 2017 @ 20:24:51 #217
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173815465
Opnieuw zeer fraai _O_
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 16 september 2017 @ 20:24:58 #218
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173815472
Een Infrabeller heeft op Tweakers wat informatie en foto's geplaatst over de opruim- en herstelwerkzaamheden na de treinramp van het incident in Antwerpen, gisteravond.

Enjoy: https://gathering.tweaker(...)ge/52603971#52603971
  zaterdag 16 september 2017 @ 20:29:56 #219
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173815613
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 september 2017 20:24 schreef Peterselieman het volgende:
Opnieuw zeer fraai _O_
Eens! Schitterende fotoserie _O_
pi_173816051
Fijn genieten weer Zug-Chef! Mooie plaatjes :)
Bier.
  Redactie Sport zaterdag 16 september 2017 @ 20:45:59 #221
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_173816080
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 20:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

Eens! Schitterende fotoserie _O_
Dat dus ja :Y
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport zaterdag 16 september 2017 @ 20:47:01 #222
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_173816113
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 20:24 schreef James1988 het volgende:
Een Infrabeller heeft op Tweakers wat informatie en foto's geplaatst over de opruim- en herstelwerkzaamheden na de treinramp van het incident in Antwerpen, gisteravond.

Enjoy: https://gathering.tweaker(...)ge/52603971#52603971
Als ik deze laatste zo bekijk heeft de trein het juk zijwaarts uit elkaar gedrukt en niet frontaal in elkaar zoals me de bedoeling lijkt.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_173817114
Zeer fraai Zug!
  Redactie Sport zaterdag 16 september 2017 @ 22:46:59 #224
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_173819080
Vandaag vertrok de SSN uit Rotterdam voor een tweedaagse trip naar Stadskanaal. Even na 8 uur werd uit de Maasstad vertrokken om na een rit van ruim zes uur aan te komen in Knoal.

Voor het eerst in de historie reed er een stoomtrein door de Drontermeertunnel. Wonder boven wonder ging dit allemaal zonder enige brandmelding. Voor het zover was werd eerst het zwaarbewolkte station Dronten gepasseerd

Om de loc goed om voor een dubbeltractie-rit bij de STAR te hebben staan werd er via station Groningen gereden en werd er geen gebruik gemaakt van de boog Haren-Waterhuizen. Om 12.41u kwam de trein Groningen binnen waar even later omgelopen werd. Iets was overigens twee pogingen kostte: de eerste keer werd de loc naar spoor 8 geleid terwijl de rijtuigen op spoor 7 stonden.

Vanaf Groningen ging het ondanks het ontbreken van ATB-NG op de 01 1075 zonder voorspan naar Veendam. Dit ging echter wel gepaard met een snelheidbeperking: doordat er niet sneller dan 40km/h gereden werd liep de stoptrein erachter +10 op. Met de tender voorop komt de trein hier door het station van Kropswolde.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_173819204
Ik word echt een beetje opgewonden van stoom zonder draad op dubbelspoor geloof ik <3
Bier.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')