abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 9 september 2017 @ 21:56:40 #1
308538 Piebe
Van alle markten thuis.
pi_173684188
Beste Fok!kers

Het lijkt nog vrij ver weg, maar over enige tijd is het al weer zover de stemweek voor de Top2000.

Deze lijst die tijdens de feestdagen (heel slim) wordt uitgezonden, zorgt al sinds 1999 voor het extra stukje gezelligheid in menig huiskamer tijdens de afsluiting van het oude jaar.

Ook in mijn omgeving wordt de lijst zo goed mogelijk gevolgd.
Als tijdens één van de kerstdagen en oudejaarsnacht (een deel) van de familie bijeenkomt doen we introraden, wisselen weetjes uit en meer van dat soort dingen. Jullie kennen het wel.

Maar laten we eerlijk zijn.

De Top2000 zal nooit een perfecte lijst worden, vanwege het simpele gegeven dat onze smaken verschillend zijn.
Maar momenteel verdiend de lijst hooguit een hele magere voldoende.
Met de hakken over de sloot zouden ze in je overgangsrapport neerzetten.

Om te voorkomen dat de lijst niet afzakt naar een zware onvoldoende, moeten we er eens over nadenken hoe de lijst weer mooier kan worden.

Om te beginnen zet ik hier een paar punten die de Top2000 niet ten goede zijn gekomen de laatste jaren.


Punt 1. Van oude lullenlijst naar veredelde hitlijst.

In de beginjaren van de Top2000 was er vaak, de niet geheel onterechte kritiek dat er amper nummers van na 1989 in stonden.
Op een gegeven moment kwamen er toch steeds meer jaren 90 nummers in, Enjoy the Silence, Black, Creep om maar wat te noemen.
Voeg daar wat leuke zeronummers aan toe en ik denk dat de lijst in die periode ook het sterkst was.

Echter de laatste jaren komen nummers die nog niet eens hun weg omlaag in de hitlijsten hebben ingezet, belachelijk hoog binnen.

Beste voorbeeld Adele in 2015 met Hello.

Het opportunistische stemgedrag van de meeste stemmers die niet verder kijken of luisteren in dit geval, dan wat ze wordt voorgeschoteld, zorgt ervoor dat de lijst anno nu volstaat met
matige popliedjes die vaak eventjes leuk zijn, maar die uiteindelijk de tand des tijds niet kunnen verslaan.
Zij verdringen ten onrechte liedjes uit andere decennia die na al die jaren nog steeds een genot zijn om te beluisteren.

Voor de duidelijkheid ik ben uit 1983 en niet uit 1953, dus het tegenargument dat ik een ouwe lul bent gaar niet op.
Maar luister nou zelf eens kritisch naar "Sorry van Kensington"
en dan naar "Itchycoo Park van Small Faces" en wees nou eens eerlijk.
Als kwaliteit wordt vervangen door kwaliteit is het nog tot daar aan toe. Maar daar is eigenlijk nooit sprake van.

Punt 2. De vervuiling met Nederlandse troep.

Natuurlijk heeft ook ons kleine landje een aantal mooie muzikale wapenfeiten op haar naam staan.
Nummers die zelfs aan de andere kant van de oceaan doordrongen.
En ook zijn er heus Nederlandstalige bands die een plekje in de Top2000 mogen hebben.

Echter in het heden, wordt elk Nederlandstalige songwritertje of rapper gehyped alsof het de verbeterde versie van Bob Dylan is.
Rijmelaarijtjes die je nog niet eens in het poeziealbum van je buurmeisje zou durven zetten, worden aangeprezen door de grote gesponsorde radiozenders of is het, het beste wat er ooit gemaakt is.

Ook hier zorgt kuddegedrag en opportunisme onder een groot deel het stemvolk voor een slecht weerspiegelende lijst.

Punt 3 Fanclubstemmen en lobby's

De Borsato Fanclub, De Muse Fanclub, De Bløf Fanclub.
Zo maar wat Fanclubs die erg fanatiek op hun favoriete artiesten stemmen. Zodoende komen er ook nummers in de lijst die niemand buiten de fans om kent.
Nou is het best nobel om je medemens kennis te laten maken met een wat onbekendere juweeltje.
Maar om bij je vrije keuzes nou 15 keer Bløf neer te zetten is toch lichtelijk overdreven.
Ondergetekende zou zijn stemlijstje ook voor 100 procent kunnen vullen met Queen of Golden Earring, maar doet dit niet omdat het niet alleen zijn Top2000 is en bovendien graag zijn redelijk brede muzieksmaak etaleert.

Een andere doorn in het oog, is het lobbyen voor bepaalde nummers.
Via sociale media worden nummers opgedrongen aan mensen, die als je maar overtuigend genoeg bent vanzelf gaan geloven dat ze het liedje fantastisch vinden.

Maar ook de radio2 deejays zelf zijn niet vies van een pushje hier en daar.
Tijdens de Bataclanaanslagen, werd regelmatig "Mag ik dan bij jou" gedraaid. Door aan en afkondigingen als; Dit liedje geeft ons het gevoel van saamhorigheid waar we in deze tijd zo naar verlangen, werd dit liedje naar een loodzwaar overgewaardeerde 4e plaats gestemd.


Punt 4. De verdwijning van jaren 50 en 60 klassiekers.
(Over <50's hoeven het niet we het niet eens te hebben)

Al een beetje aangekaart in punt 1.
De jaren 50 en 60 kwa ontwikkeling van de muziek misschien wel de belangrijkste decennia, worden steeds meer verdrongen uit de lijst. Nummers balanceren op het randje of zijn er al overheen geduwd.
Zelfs de absolute klassiekers lijken steeds minder zeker te worden van een topnotering.
Het absolute juweeltje "Nights In White Satin" viel vorig jaar buiten de Top100 en als huidige trends doorgaan, vrees ik dat het over een aantal jaren ook buiten de Top500 zal vallen.
Verdrongen door nummers die uit opportunisme de lijst in zijn gestemd.
Door mensen die op liedjes stemmen omdat ze die twee minuten geleden nog op de radio hoorden. En de deejay zei dat het zo'n lekker nummer is.

Dit zijn dus de punten.

Hoe kunnen we zorgen dat de lijst verbeterd?

[ Bericht 0% gewijzigd door Piebe op 10-09-2017 09:52:12 ]
Ja ja
  zaterdag 9 september 2017 @ 22:03:28 #2
240618 Micson
The lonely stoner
pi_173684321
Muziek is de subjectieve behaging in het brein, een stimulering in het genotscentrum, die bij iedereen anders werkt.

Het heeft niet zoveel zin om te discussieren over de vraag wat goede muziek is. Wel hoe gecompliceerd het in elkaar zit, of welke songtekst literair goed in elkaar zit, maar dat maakt het nummer niet goed.
pi_173684669
Eensch.

Wat mij betreft kunnen we beginnen om een grens te stellen. Nummers die bv minder dan 1, 2,3 ,4 of 5? (take a stand) jaar oud zijn mogen niet gekozen worden. Dan zit je veel minder met de hype of the moment. En als een nummer echt goed is dan komt het tzt heus wel in de lijst.

Anderzijds.

Je kunt het mensen van 20 tot 40 niet kwalijk nemen dat ze nooit van bv The Sutherland Brothers & Quiver met "Lying in the arms of Mary" of Andrew Gold met 'Never let her slip away' gehoord hebben. Beide juweeltjes in hun tijd.

Dus ja, 'Times they are changing".....

Misschien dat tzt meerdere top2000's gaan ontstaan....voor de oldbies en voor de newbies.

Ik zie in ieder geval geen doeltreffende oplossing dan het eerder genoemde voorbeeld van 1,2,3,4, of 5 jaar dingetje.

Klaagbaak: Kunnen die fangroepjes en dat gesupport voor 1 bepaald nummer (ja, ook fok) niet op de 1 of andere manier gefilterd en geweerd worden!
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_173685173
Alles van Kensington, Ilse de Lange, Adele, Marco Borsato, etc. eruit en wellicht ga ik eens luisteren.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 9 september 2017 @ 23:05:33 #5
862 Arcee
Look closer
pi_173685645
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2017 21:56 schreef Piebe het volgende:
Op een gegeven moment kwamen er toch steeds meer jaren 90 nummers in, Enjoy the Silence
En terecht. _O_ _O_ _O_
  zaterdag 9 september 2017 @ 23:14:04 #6
308538 Piebe
Van alle markten thuis.
pi_173685799
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 22:17 schreef Montagui het volgende:
Eensch.

Wat mij betreft kunnen we beginnen om een grens te stellen. Nummers die bv minder dan 1, 2,3 ,4 of 5? (take a stand) jaar oud zijn mogen niet gekozen worden. Dan zit je veel minder met de hype of the moment. En als een nummer echt goed is dan komt het tzt heus wel in de lijst.

Dit is toch wel de meest welkome regel. Van mijn part mag 10 jaar ook.
Maken ze van mijn part, daar een apart lijstje voor.
Een nummer zou dan in bijvoorbeeld een Top250 punten kunnen verzamelen die het als het oud genoeg is kan meenemen de Top2000 in.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 22:17 schreef Montagui het volgende:

Anderzijds.

Je kunt het mensen van 20 tot 40 niet kwalijk nemen dat ze nooit van bv The Sutherland Brothers & Quiver met "Lying in the arms of Mary" of Andrew Gold met 'Never let her slip away' gehoord hebben. Beide juweeltjes in hun tijd.

Dus ja, 'Times they are changing".....


Als de grote zenders deze nummers nou eens wat vaker draaiden dan elk sinterklaasgedichtje van één of andere neder rapper of de nieuwe van Kensington die hetzelfde klinkt als de eerste, dan leren ze misschien betere muziek kennen.
Ja ja
  zaterdag 9 september 2017 @ 23:16:38 #7
308538 Piebe
Van alle markten thuis.
pi_173685856
Wat mij bv zelf nog wel wat leek.

De mogelijkheid om ook 10 a 15 negatieve stemmen uit te kunnen brengen.

Welk nummer hoort volgens jou beslist NIET! thuis in de Top2000
Ja ja
pi_173685869
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 23:05 schreef Arcee het volgende:

[..]

En terecht. _O_ _O_ _O_
Voor mij is het 'Somebody'.....altijd op gestemd en eindelijk in 2015 binnen op 1990. *O*
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_173685914
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2017 23:16 schreef Piebe het volgende:
Wat mij bv zelf nog wel wat leek.

De mogelijkheid om ook 10 a 15 negatieve stemmen uit te kunnen brengen.

Welk nummer hoort volgens jou beslist NIET! thuis in de Top2000
Zou ik dan bij vermelden dan het dan 15 (of minder) nummers moeten zijn die in de voorgaande editie er in stonden.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_173687426
Een hedendaags nummer wat absoluut in de top 2000 thuishoort is "Guns for Hands" van de 21 pilots.

“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_173688042
Nummer moet minimaal 2 jaar oud zijn en maximaal 3 nummers van 1 artiest in je lijst.
  zondag 10 september 2017 @ 07:04:07 #12
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_173688232
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2017 21:56 schreef Piebe het volgende:

Punt 4. De verdwijning van jaren 50 en 60 klassiekers.
(Over <50's hoeven het niet we het niet eens te hebben)

Al een beetje aangekaart in punt 1.
De jaren 50 en 60 kwa ontwikkeling van de muziek misschien wel de belangrijkste decennia, worden steeds meer verdrongen uit de lijst. Nummers balanceren op het randje of zijn er al overheen geduwd.
Zelfs de absolute klassiekers lijken steeds minder zeker te worden van een topnotering.
Het absolute juweeltje "Nights In White Satin" viel vorig jaar buiten de Top100 en als huidige trends doorgaan, vrees ik dat het over een aantal jaren ook buiten de Top500 zal vallen.
Verdrongen door nummers die uit opportunisme de lijst in zijn gestemd.
De liefhebbers daarvan worden naar de Evergreen Top 1000 van Radio 5 gedirigeerd.

Maar die zender klinkt op veel momenten alsof 'ie gericht is op de doelgroep 'schijndood' ipv 50+ (niet zozeer door de muziek, maar door wat er tussenin zit). Daar moet je van houden.

Verder vind ik de toename van de hoeveelheid jaren 90 (& omstreken)-licht-alternatief een plus. Maar aangezien Radio 2 sinds kort een zenderbaas heeft met een Sky Radio-verleden, houd ik een slag om de arm wat betreft de 2017-editie.
pi_173726168
Tussen 2009 en 2012 ergens was de lijst kwalitatief gezien op zijn hoogtepunt, durf ik te stellen.

Zeg nou zelf, in 2002 bijvoorbeeld stond er geen Nirvana in de lijst, geen Radiohead, geen Red Hot Chili Peppers, geen The Cult, geen The The. Dit soort klassiekers uit de new wave, new romantic, punk en grunge-periode (aangevuld met wat britpop) zijn er in die 10 jaar steeds meer ingegroeid, en horen natuurlijk gewoon in een 'top 2000 van het millennium'.

Dit ging ook niet ten koste van de sfeer. Ja, een paar klassieke artiesten moesten het behoorlijk ontgelden - ik noem een Cliff Richard - maar ik had nog altijd het idee dat de lijst een vergelijkbare sfeer had met 2002 - terwijl de kwaliteit omhoog gaat. (Dat Cliff Richard en Jim Reeves ingewisseld werden voor bovengenoemden was ook alleen maar positief als je t mij vraagt)

Daarna echter, is er een enorme koersverandering ingezet. Ja, ook in 2006 kwam Rood op 17 binnen en in 2011 gaf Adele de lijst behoorlijk gewicht. Maar dat had nooit écht impact op de sfeer van de lijst, die paar nieuwe nummertjes, nouja. Maar vanaf 2013 is het succes onder jongeren voor mijn gevoel veel groter geworden en ook Radio 2 zelf is zichtbaar 'verjongd'. Dit is wel ten koste gegaan van de klassieke sfeer van de top 2000. Vooral de jaren 60 moeten het ontgelden, zoals TS al zegt (wat daarvoor is ook, maar dat vind ik meer begrijpelijk en uit die tijd zijn er maar een paar échte classics). Het is natuurlijk zeer pijnlijk dat Question van The Moody Blues, een ontzettende topklassieker uit die tijd, blij mag zijn dat ie nog net in de top 1000 staat. En de kneuterige sfeer van de lijst is weg als je het elk uur moet doen met meuk uit de laatste 3 jaar.
En natuurlijk, die meuk krijg je over 10 jaar ook wel een gevoel bij. Zo vind ik het prima om weer een keer een lekker nummertje van Eminem te horen. Maar niet binnen 1 jaar. Het kost ze luisteraars als je platen van een x aantal jaar oud of jonger niet toestaat, dus marketingtechnisch zal dat nooit gebeuren, maar ik denk echt dat het de kwaliteit en sfeer van de lijst versterkt.
Ik denk dat de ziel al verkocht is. Ik hoop alleen dat de verjonging niet meer verder toeslaat. Zodra de Moody BLues en Procol Harum buiten de top 500 zouden vallen weet ik dat het voor mij gewoon een spanningsloze lijst is geworden. Dan is elk authentiek randje eraf. En belangrijk - producties van voor, laten we zeggen, 1970, klinken kwalitatief echt veel minder qua productie. Dus daar stemmen jongeren niet snel op.
Overigens vind ik de klacht over het pushen terecht, maar dat Claudia zo hoog staat vind ik eigenlijk niet eens zó erg. Is tenminste wel een plaat in de sfeer van de lijst.

Dan nog de Evergreen top 1000. Geinig lijstje, heeft wél de sfeer, maar komt nog niet in de buurt van wat de Top 2000 in 1999 was. Zolang je daar geen Deep Purple of David Bowie in de lijst ziet staan kan ik die lijst gewoonweg niet serieus nemen. Die lijst is gemaakt voor de babyboomers en niet voor de hippiegeneratie, die de melancholische liedjes van de Beatles nog een beetje zijn gaan waarderen omdat de palingpop van de Cats er toevallig ook schatplichtig aan is. Alleen maar nummers zonder randje. Dan nog liever de top 2000.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173727602
Ik zou het toejuichen dat een artiest niet meer dan 3x in een lijst mag voorkomen. 100x queen, 80x u2, en 50x coldplay ben je zo beu natuurlijk.
pi_173727640
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 10:27 schreef indiaantje89 het volgende:
Ik zou het toejuichen dat een artiest niet meer dan 3x in een lijst mag voorkomen. 100x queen, 80x u2, en 50x coldplay ben je zo beu natuurlijk.
Ik snap het wel, maar bij 3x de Beatles, Bowie of Fleetwood Mac doe je hun oeuvre echt tekort.

Bij U2, Coldplay, Queen in mindere mate en al helemaal Blof of Prostato is het natuurlijk wel te doen.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173727706
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 10:30 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ik snap het wel, maar bij 3x de Beatles, Bowie of Fleetwood Mac doe je hun oeuvre echt tekort.

Bij U2, Coldplay, Queen in mindere mate en al helemaal Blof of Prostato is het natuurlijk wel te doen.
Maar het gaat imo niet om het oeuvre van die artiesten. Je krijgt meer variatie in de setlist, en voor veel mensen misschien ook meer ruimte om nieuwe dingen te ontdekken.

Persoonlijk vind ik de nummers 1000 - 2000 interessanter dan de nummers 1-999, vooral de top van de lijst is mij iets voorspelbaar, en muziek wat je al een heel jaar kan aanhoren op de Veronica's van deze wereld.
pi_173727823
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 10:34 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Maar het gaat imo niet om het oeuvre van die artiesten. Je krijgt meer variatie in de setlist, en voor veel mensen misschien ook meer ruimte om nieuwe dingen te ontdekken.

Persoonlijk vind ik de nummers 1000 - 2000 interessanter dan de nummers 1-999, vooral de top van de lijst is mij iets voorspelbaar, en muziek wat je al een heel jaar kan aanhoren op de Veronica's van deze wereld.
Mee eens hoor, dat was altijd al wel een beetje zo. Al staan er ook in de top liedjes die je nooit hoort. (Zeg nou zelf, hoe vaak hoor je Take It Easy van de Eagles nog), maar dat is inderdaad wel minder.

Maar als je van de Simple Minds alleen Don't You en Belfast Child in de lijst zou hebben zou je juist missen dat ze ook nog wel eens iets écht goeds hebben gedaan. Of van de Mac alleen Everywhere, Little Lies en Big Love. Dat laatste is niet realistisch natuurlijk (Go Your Own Way, Sara en Dreams), maar Peter Green's Fleetwood Mac totaal negeren blijft vreemd. (Al zijn dat nu net voorbeelden van wegzakkers, helaas :{ )
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173728406
Ik vind de Top 2000 eigenlijk wel prima. Natuurlijk de lijst kan beter, maar daar hebben wij natuurlijk invloed op (nu ga ik er maar even vanuit dat er met de lijst niet (meer) al te veel gesjoemeld wordt :+). Het ontbreken van goede nummers / artiesten is in mijn ogen meer de taak van de radiostations en dj's zelf het gehele jaar door. Ik ben wel van mening dat een nummer een minimaal een jaar oud moet zijn voordat het erin mag.
pi_173728413
Eigenlijk zou er een regel moeten komen dat er alleen écht goede muziek in de top 2000 zou mogen.
pi_173728451
quote:
4s.gif Op dinsdag 12 september 2017 11:22 schreef cafca het volgende:
Eigenlijk zou er een regel moeten komen dat er alleen écht goede muziek in de top 2000 zou mogen.
Tsja, die regel hadden ze al in 1999 afgeschaft.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173728474
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 11:21 schreef HPLC het volgende:
Ik vind de Top 2000 eigenlijk wel prima. Natuurlijk de lijst kan beter, maar daar hebben wij natuurlijk invloed op (nu ga ik er maar even vanuit dat er met de lijst niet (meer) al te veel gesjoemeld wordt :+). Het ontbreken van goede nummers / artiesten is in mijn ogen meer de taak van de radiostations en dj's zelf het gehele jaar door. Ik ben wel van mening dat een nummer een minimaal een jaar oud moet zijn voordat het erin mag.
Er wordt door radio2 juist heel veel 'gestuurd' op nieuwere muziek ,om een jonger publiek te trekken en Nederlandse muziek (lees:zoveel mogelijk Blof, Anouk en Marco Borsato, waarschijnlijk omdat NPO de Nederlandse "cultuur" wil promoten.
Kensington en Raccoon vallen helaas onder beide categorieën. -O-
pi_173728569
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 11:26 schreef cafca het volgende:

[..]

Er wordt door radio2 juist heel veel 'gestuurd' op nieuwere muziek ,om een jonger publiek te trekken en Nederlandse muziek (lees:zoveel mogelijk Blof, Anouk en Marco Borsato, waarschijnlijk omdat NPO de Nederlandse "cultuur" wil promoten.
Kensington en Raccoon vallen helaas onder beide categorieën. -O-
Ja die zooi, behalve misschien Prostato, komt ook veel te vaak voorbij in de reguliere programmering.

Om Kensington kun je verder overigens echt niet heen en Anouk, Prostato en Blof zijn wat mij betreft ook groot genoeg om een paar noteringen in de top 2000 te hebben. Maar er staan soms liedjes in van die acts waar ik nog nooit van heb gehoord, of die ik buiten de top 2000 werkelijk nooit heb gehoord. Bijvoorbeeld dat liedje van Blof met Starke. Moet wel bij gezegd worden dat dat ook weer iets beter wordt, de ergste jaren wat dat betreft waren eigenlijk verder zo'n beetje de beste jaren van de lijst.

De bagger gaat nu steeds meer andere bagger vervangen, maar de 60's moeten het wel aardig ontgelden en ook mager klinkende 70's liedjes missen steeds vaker de boot.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173728619
Prima dat ze erin staan, maar zo vaak en zo hoog?

En vooral dat dit soort nummers het daarvoor moeten ontgelden:

https://open.spotify.com/(...)kKLtXTurkmj5ibHP1I9H
pi_173729197
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 11:26 schreef cafca het volgende:

[..]

Er wordt door radio2 juist heel veel 'gestuurd' op nieuwere muziek ,om een jonger publiek te trekken en Nederlandse muziek (lees:zoveel mogelijk Blof, Anouk en Marco Borsato, waarschijnlijk omdat NPO de Nederlandse "cultuur" wil promoten.
Kensington en Raccoon vallen helaas onder beide categorieën. -O-
Ach, als mensen dat mooi vinden en blijven luisteren dan is dat zo. Het is aan Jan met de pet om dan naar andere radiostations over te schakelen als ze het niet leuk vinden.

Ik kan me niet echt meer druk maken om de top 2000. Ik denk dat ik meer hier op FOK! bijvoorbeeld heb ontdekt.
pi_173729220
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 12:23 schreef HPLC het volgende:

[..]

Ach, als mensen dat mooi vinden en blijven luisteren dan is dat zo. Het is aan Jan met de pet om dan naar andere radiostations over te schakelen als ze het niet leuk vinden.

Ik kan me niet echt meer druk maken om de top 2000. Ik denk dat ik meer hier op FOK! bijvoorbeeld heb ontdekt.
Ik vind het wel jammer dat de sfeer een beetje uit de Top 2000 verdwijnt. Voor nu is het muzikaal nog wel leuk (en met het topic zeer gezellig) maar de sfeer die ik er vijf jaar geleden bij voelde voel ik nu niet meer.

Zonder topic zou ik denk ik ook niet meer echt heel veel luisteren, denk ik.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173822287
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 12:25 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ik vind het wel jammer dat de sfeer een beetje uit de Top 2000 verdwijnt. Voor nu is het muzikaal nog wel leuk (en met het topic zeer gezellig) maar de sfeer die ik er vijf jaar geleden bij voelde voel ik nu niet meer.

Zonder topic zou ik denk ik ook niet meer echt heel veel luisteren, denk ik.
Het is natuurlijk ook een aardigheidje, een samengestelde lijst van het volk en geen lijst die door een kenner of een "Rolling Stone magazine" wordt samengesteld. Van mij mag er ook wel wat meer pre-60ies muziek in maar dat zou mijn keus zijn, niet die van het gros. Die tijden worden er, hoe populairder de lijst wordt langzaam maar zeker buitenspel gezet. Dus ja, wat kun je er van zeggen.

Wat die sfeer betreft.. het is ooit een vrij gekleurde lijst geweest en dingen blijven leuk als het niet in serie verschijnt. Het was in 1999 het allerleukst, misschien in 2000 ook nog wel, maar het is net als met de top 40, na een tijdje was 't een ouwe bak geworden en heb je 'm wel gehoord eigenlijk.
pi_173827228
Ik heb ook nog een verbetervoorstel: stoppen met verschillende uitvoeringen van hetzelfde nummer. Goed voorbeeld is Laat Me van Ramses Shaffy, dat ook in de lijst staat in de uitvoering van Alderliefste met Ramses Shaffy; wat een onzin. Tel de punten maar bij elkaar op, draai gewoon het origineel.

Dit idee zou je trouwens nog verder kunnen doortrekken naar alle uitvoeringen van liedjes. Sommige nummers staan drie uitvoeringen in de lijst. Pak gewoon alleen de hoogste, of wellicht de hoogste twee, maar zeker niet meer dan dat.

Wat je ook kunt doen: als het origineel de hoogst genoteerde versie is, vervallen de covers ervan. Staat een cover hoger genoteerd, dan kan het origineel ook de lijst halen.

Verder eens met de opmerkingen van TS. Met name schandalig hoe jaren 50- en 60-muziek doelbewust uit de keuzelijst wordt weggelaten.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 17 september 2017 @ 13:44:51 #28
78918 SeLang
Black swans matter
pi_173827992
De bedoeling is dat het een lijst met klassiekers is. Van hele nieuwe muziek, hoe goed die op dit moment ook lijkt, kun je gewoon nog niet zeggen of het de tand des tijds zal doorstaan. Daarom zou ik geen muziek toestaan die jonger is dan ~5 jaar. Zo vermijdt je de korte termijn hypes.

Maar verder is het geen probleem dat veel hele oude muziek wat naar beneden zakt. De babyboomers zijn nu eenmaal aan het uitsterven en jongere generaties hebben gewoon wat minder met die muziek, dus de lijst zal verder evolueren.

Ik stoor mij eigenlijk vooral aan die eeuwige Bohemian Rhapsody en Stairway To Heaven meuk die altijd helemaal bovenaan staat. Wie luistert tegenwoordig nog naar dat pretentieuze gedoe? Tijden veranderen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_173832316
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2017 13:44 schreef SeLang het volgende:
De bedoeling is dat het een lijst met klassiekers is. Van hele nieuwe muziek, hoe goed die op dit moment ook lijkt, kun je gewoon nog niet zeggen of het de tand des tijds zal doorstaan. Daarom zou ik geen muziek toestaan die jonger is dan ~5 jaar. Zo vermijdt je de korte termijn hypes.
Met een keuzelijst kun je zulke regels wel in de hand houden. Maar met 1 of meerdere vrije keuzes moet je dat allemaal met de hand gaan lopen checken. En daar is geen beginnen aan. Hier in MUZ hebben we zo'n soort regel bij lijsten en daar komt dat al veelvuldig voor. Met zo'n honderd-duizenden lijsten (of meer) hou je die controle ecnt niet strak.

quote:
Maar verder is het geen probleem dat veel hele oude muziek wat naar beneden zakt. De babyboomers zijn nu eenmaal aan het uitsterven en jongere generaties hebben gewoon wat minder met die muziek, dus de lijst zal verder evolueren.

Ik stoor mij eigenlijk vooral aan die eeuwige Bohemian Rhapsody en Stairway To Heaven meuk die altijd helemaal bovenaan staat. Wie luistert tegenwoordig nog naar dat pretentieuze gedoe? Tijden veranderen.
Dat is wat men wil.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 17 september 2017 @ 16:06:08 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_173832509
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2017 15:59 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Met een keuzelijst kun je zulke regels wel in de hand houden. Maar met 1 of meerdere vrije keuzes moet je dat allemaal met de hand gaan lopen checken. En daar is geen beginnen aan. Hier in MUZ hebben we zo'n soort regel bij lijsten en daar komt dat al veelvuldig voor. Met zo'n honderd-duizenden lijsten (of meer) hou je die controle ecnt niet strak.

Ik denk dat dat wel meevalt. Je hoeft een nummer namelijk alleen maar te checken als het genoeg stemmen heeft om daadwerkelijk in de Top-2000 te komen. Dus uiteindelijk gaat het dan maar om een beperkt aantal nummers. En eenmaal gecheckt heb je dat nummer voor altijd in je database (inclusief jaartal) dus vanaf daar gaat het automatisch.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_173833636
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2017 16:06 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik denk dat dat wel meevalt. Je hoeft een nummer namelijk alleen maar te checken als het genoeg stemmen heeft om daadwerkelijk in de Top-2000 te komen. Dus uiteindelijk gaat het dan maar om een beperkt aantal nummers. En eenmaal gecheckt heb je dat nummer voor altijd in je database (inclusief jaartal) dus vanaf daar gaat het automatisch.
Alleen zijn er bij lastigere titels tientallen verschillende schrijfwijzes die worden ingestuurd.

Verder trouwens volledig eens met TS.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_173834399
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2017 16:41 schreef Fred_B het volgende:

[..]

Alleen zijn er bij lastigere titels tientallen verschillende schrijfwijzes die worden ingestuurd.

Verder trouwens volledig eens met TS.
Ik mis Prisencolinsinainciusol wel een beetje
pi_173836116
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2017 16:41 schreef Fred_B het volgende:

[..]

Alleen zijn er bij lastigere titels tientallen verschillende schrijfwijzes die worden ingestuurd.

Verder trouwens volledig eens met TS.
Klopt, je voorkomt het extra uitzoekwerk gewoon niet. Zelfs als delen digitaal opgevangen kunnen worden.
  maandag 18 september 2017 @ 10:23:46 #34
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_173848167
Ik wind me elk jaar weer op over muziek die in mijn ogen ten onrechte enorm hoog staat, maar als puntje bij paaltje komt kun je er als organisatie van de lijst ook weer niet zóveel aan doen, mits je het manipuleren tot een minimum beperkt. Het volk stemt en het volk heeft soms een nogal matige smaak. Maar goed, ik vind Coldplay en Kensington dan weer prima muziek terwijl de meesten hier dat kut vinden, dus waarschijnlijk val ik in jullie ogen ook onder 'het volk'. :P

Ik vond het vorig jaar ook wel lichtelijk schokkend dat Nights In White Satin en A Whiter Shade Of Pale niet meer in de top 100 stonden, maar inderdaad heeft dat alles te maken met verjonging. Weliswaar ben ik zelf ook nog wel redelijk jong, maar ik luister wel al sinds de eerste editie naar de Top 2000 en ken veel van dit soort klassiekers dóór de Top 2000. De eerste keer dat ik deze nummers (en ook Child in Time en Stairway to Heaven) hoorde was op oudjaarsdag 1999, toen was ik bijna 8. Daardoor wordt deze muziek ook voor mij jeugdsentiment, ondanks dat het eigenlijk ver voor mijn tijd is. Maar de meeste mensen van mijn generatie hebben die ervaring niet. Dus is het niet gek dat ze liever stemmen op modernere muziek.

Ze mogen alleen inderdaad wat strenger zijn op dat rallyen. Een paar jaar terug werd Ede Staal enorm gepusht door een of andere lobbygroep, die werd toen (terecht) eruit gefilterd. Ik snap niet dat ze niet hetzelfde hebben gedaan met de Pokemon theme song. Claudia de Breij is dan nog een ander verhaal, dat vinden mensen blijkbaar oprecht mooi - hoe irritant dat ook is, we zullen ermee moeten leren leven.

Maar goed, in de breedte vind ik de lijst doorgaans alleen maar vooruit gaan. Artiesten als Arcade Fire, System of a Down, Twenty One Pilots, The War on Drugs en Tame Impala staan tegenwoordig gewoon in de lijst, dat was een paar jaar terug nog ondenkbaar. En Muse, misschien wel de beste band van deze eeuw (vergelijkbaar met de Beatles en de Stones in de oertijd), staat 13x genoteerd, helemaal prima. Dat daardoor wat jaren '60- en '70-klassiekers het moeten ontgelden vind ik wel een acceptabele ruil eigenlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door DecoAoreste op 18-09-2017 10:38:05 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 18 september 2017 @ 11:01:53 #35
78918 SeLang
Black swans matter
pi_173848668
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2017 16:41 schreef Fred_B het volgende:

[..]

Alleen zijn er bij lastigere titels tientallen verschillende schrijfwijzes die worden ingestuurd.
Maar dat probleem heb je nu ook al, ongeacht of je een minimale ouderdom van ~5 jaar invoert.

Ik denk nog steeds dat het enorm meevalt met het extra werk. Je hoeft bij lange na niet alles te checken, alleen de 2000 platen die daadwerkelijk de Top-2000 halen. En daarvan zal van de overgrote meerderheid onmiddellijk duidelijk zijn of ze aan de eis voldoen, want bijna de hele lijst bestaat uit bekende klassiekers.

Uiteindelijk heb je dan hooguit enkele tientallen nummers waar twijfel over is of ze ouder zijn dan 5 jaar. Dat is binnen een uurtje gecheckt.

Bijkomend voordeel van een 5 jaar regel is dat het ook in zekere mate manipulatie en pushing tegengaat, domweg omdat een hype rondom nieuwkomers dan meestal wel is weggeebt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_173848772
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 10:23 schreef DecoAoreste het volgende:

Maar goed, in de breedte vind ik de lijst doorgaans alleen maar vooruit gaan. Artiesten als Arcade Fire, System of a Down, Twenty One Pilots, The War on Drugs en Tame Impala staan tegenwoordig gewoon in de lijst, dat was een paar jaar terug nog ondenkbaar. En Muse, misschien wel de beste band van deze eeuw (vergelijkbaar met de Beatles en de Stones in de oertijd), staat 13x genoteerd, helemaal prima. Dat daardoor wat jaren '60- en '70-klassiekers het moeten ontgelden vind ik wel een acceptabele ruil eigenlijk.
Ik keek laatst naar wat uurlijsten uit 2011 en dat was toch wel een stuk beter dan de niveauloze uurlijsten uit 2016...

Ik heb het idee dat er veel meer 'meuk' uit de laatste 3 jaar bij staat.
De noteringen die jij noemt (behalve misschien Arcade Fire, die snap ik niet zo) vind ik overigens wel terecht, maar het is ergens wel doorgeslagen. Bovendien zijn veel van die noteringen wel 'te recent' vind ik, ze zouden de laatste 5 jaar eigenlijk niet toe moeten staan. Maar dat maakt de lijst statisch en commercieel minder interessant, dus gaat nooit gebeuren.

Ik denk wel dat de lijst intussen eerlijk is (behalve dan dat ie wat opgepoetst zodat je niet Baba o Riley, Echoes, Like a Hurricane en Halo of Flies in 1 uur hebt en verder niets), ik keek laatst ook naar de lijsten van 2007 en 2008 en het viel mij ontzettend op dat The Great Gig in the Sky in 2007 lager debuteerde dan een lied van Paul McCartney (50 plaatsen lager) en dat de eerstgenoemde in 2008 op plaats 1925 terug te vinden was, de laatstgenoemde stond er niet meer in (zoals bekend ging het in 2008 om alle stemmen op liedjes van het jaar ervoor)

En het aantal vrije keuzes was voor 2007 niet echt ruim. Misschien was ie in 2000 vaak genoeg genoemd, maar het verschil vond ik toch érg opvallend.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173848787
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 11:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar dat probleem heb je nu ook al, ongeacht of je een minimale ouderdom van ~5 jaar invoert.

Ik denk nog steeds dat het enorm meevalt met het extra werk. Je hoeft bij lange na niet alles te checken, alleen de 2000 platen die daadwerkelijk de Top-2000 halen. En daarvan zal van de overgrote meerderheid onmiddellijk duidelijk zijn of ze aan de eis voldoen, want bijna de hele lijst bestaat uit bekende klassiekers.

Uiteindelijk heb je dan hooguit enkele tientallen nummers waar twijfel over is of ze ouder zijn dan 5 jaar. Dat is binnen een uurtje gecheckt.

Bijkomend voordeel van een 5 jaar regel is dat het ook in zekere mate manipulatie en pushing tegengaat, domweg omdat een hype rondom nieuwkomers dan meestal wel is weggeebt.
De stemhypes (Imagine, Pokemon, Slayer) zijn vaak juist bij oudere liedjes t geval.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173849051
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2017 13:44 schreef SeLang het volgende:
De bedoeling is dat het een lijst met klassiekers is. Van hele nieuwe muziek, hoe goed die op dit moment ook lijkt, kun je gewoon nog niet zeggen of het de tand des tijds zal doorstaan. Daarom zou ik geen muziek toestaan die jonger is dan ~5 jaar. Zo vermijdt je de korte termijn hypes.

Maar verder is het geen probleem dat veel hele oude muziek wat naar beneden zakt. De babyboomers zijn nu eenmaal aan het uitsterven en jongere generaties hebben gewoon wat minder met die muziek, dus de lijst zal verder evolueren.

Ik stoor mij eigenlijk vooral aan die eeuwige Bohemian Rhapsody en Stairway To Heaven meuk die altijd helemaal bovenaan staat. Wie luistert tegenwoordig nog naar dat pretentieuze gedoe? Tijden veranderen.
Ik vind Child in Time gewoon één van de leukste nummers ooit gemaakt, dus vandaar dat ik er eigenlijk elk jaar wel braaf op stem. Geen idee hoe anderen dat hebben bij Hotel California, Bohemian Rhapsody enzo, dus zo gek vind ik dat niet.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 18 september 2017 @ 11:44:27 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_173849412
Ik had toevallig nog een excel sheet liggen van 2010. Die heb ik net even aangepast naar 2016. Kun je mooi de evolutie zien naar veel nieuwere platen.



"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_173849504
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 11:44 schreef SeLang het volgende:
Ik had toevallig nog een excel sheet liggen van 2010. Die heb ik net even aangepast naar 2016. Kun je mooi de evolutie zien naar veel nieuwere platen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat de 90's relevanter zijn is terecht, die werden jaren teveel ondergeschoven, de zeroes kan ik billijken hoewel ik het niet altijd positief voor de lijst vind.

Maar die platen uit de laatste jaren... nouja. :{
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 18 september 2017 @ 12:28:43 #41
78918 SeLang
Black swans matter
pi_173849966
Alle artiesten met 7+ noteringen, 2016 vs 2010

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 18 september 2017 @ 12:40:34 #42
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_173850145
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2017 13:13 schreef Elfletterig het volgende:
Ik heb ook nog een verbetervoorstel: stoppen met verschillende uitvoeringen van hetzelfde nummer. Goed voorbeeld is Laat Me van Ramses Shaffy, dat ook in de lijst staat in de uitvoering van Alderliefste met Ramses Shaffy; wat een onzin. Tel de punten maar bij elkaar op, draai gewoon het origineel.

Dit idee zou je trouwens nog verder kunnen doortrekken naar alle uitvoeringen van liedjes. Sommige nummers staan drie uitvoeringen in de lijst. Pak gewoon alleen de hoogste, of wellicht de hoogste twee, maar zeker niet meer dan dat.

Wat je ook kunt doen: als het origineel de hoogst genoteerde versie is, vervallen de covers ervan. Staat een cover hoger genoteerd, dan kan het origineel ook de lijst halen.

Verder eens met de opmerkingen van TS. Met name schandalig hoe jaren 50- en 60-muziek doelbewust uit de keuzelijst wordt weggelaten.
Dit vind ik wel een goede ja!

Verder wat mij betreft ook maximaal 1 plaat per artiest in je lijstje en dat platen minimaal 5 jaar oud moeten zijn.

Ik herinner me die eerste lijst als een heerlijke week van nostalgie en het ontdekken van platen. Nu is het of je skyradio aanzet. Dat is erg jammer.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_173850407
Ik heb zelf liever de lijst van de laatste tijd dan die van de 1e jaren (luisterde de 1e 5 edities ofzo ook niet), mij te wollig.
Maar nog afgezien van de lijst zelf, het is het radioevenement dat het aantrekkelijk maakt.
Het gedoe met de stemweek, die misvatting over het aantal stemmers/stemmen, je eigen lijstje maken, het uitzoeken wat erin komt voordat de lijst bekend is, het gezeur over hoge nieuwe binnenkomers en weer diezelfde nummer 1. Het top 2000-cafe en sowieso die overdenkende week tussen kerst en oudjaar die er perfect voor is. En natuurlijk de topicreeks hier.

Het enige wat wel minder geworden is, is de afwezigheid van dj's als Spits en Haandrikman, die je echt konden aanpraten dat dit de lijst van het volk is, het wordt allemaal wat gematigder gebracht.

Al deden Stefan, Jan-Willem en Marisa dat vorig jaar nog wel aardig.

[ Bericht 3% gewijzigd door n00biedoobiedoo op 18-09-2017 13:03:05 ]
pi_173850888
Mijn muzieksmaak zit grotendeels buiten de mainstream, maar ik hou ook erg van een goed radioliedje. Dus op zich vind ik zo'n top 2000 een goed idee en ik heb zelf als kind ook best wat muziek ontdekt door de top 100 aller tijden. Maar als mensen niet meteen jeuk krijgen van een band als Kensington dan scheiden onze wegen daar, dat staat te ver van mij af, dan hebben we niets in dezelfde verkiezing te zoeken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_173851010
quote:
6s.gif Op maandag 18 september 2017 12:53 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ik heb zelf liever de lijst van de laatste tijd dan die van de 1e jaren (luisterde de 1e 5 edities ofzo ook niet), mij te wollig.[...]
Dit vind ik een interessante opmerking, want ik denk er juist precies tegenovergesteld over. Ten minste, als ik je goed begrijp.

Ik neem aan dat je bedoelt met "de lijst van de laatste tijd", de lijst van de laatste jaren, oftewel met meer en meer recent materiaal?

Ik denk dat het van hits uit (pak 'm beet) de laatste 2-3 jaar lastig is om hun "eeuwigheidswaarde" te beoordelen. Er zijn zat nummers te bedenken die bovenaan in de charts hebben gestaan, maar die je daarna nooit meer hoort. Andersom zijn er ook nummers die niet of nauwelijks in de charts hebben gestaan, maar je nog steeds op de radio hoort.
Door dit gegeven zou je de nummers van de afgelopen 3 jaar moeten weren uit de Top2000. Dan hou je alleen (gemiddeld genomen) de grootste hits/mooiste nummers over.
Ik wil graag verrast worden bij een dergelijke lijst en dat word ik niet bij nummers van < 3 jaar oud.

En idd, wat hier ook al vaker is genoemd zou ik ook voorstander zijn van een maximum aantal tracks per artiest in de lijst.

Persoonlijk vind ik de Top 2000 eigenlijk alleen leuk tussen de nummers 2000 - 500. De nummers 500 - 1 hoor je (over het algemeen) normaal gesproken nog op de radio en vind ik dus niet interessant.
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_173851112
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 13:25 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Dit vind ik een interessante opmerking, want ik denk er juist precies tegenovergesteld over. Ten minste, als ik je goed begrijp.

Ik neem aan dat je bedoelt met "de lijst van de laatste tijd", de lijst van de laatste jaren, oftewel met meer en meer recent materiaal?

Ik denk dat het van hits uit (pak 'm beet) de laatste 2-3 jaar lastig is om hun "eeuwigheidswaarde" te beoordelen. Er zijn zat nummers te bedenken die bovenaan in de charts hebben gestaan, maar die je daarna nooit meer hoort. Andersom zijn er ook nummers die niet of nauwelijks in de charts hebben gestaan, maar je nog steeds op de radio hoort.
Door dit gegeven zou je de nummers van de afgelopen 3 jaar moeten weren uit de Top2000. Dan hou je alleen (gemiddeld genomen) de grootste hits/mooiste nummers over.
Ik wil graag verrast worden bij een dergelijke lijst en dat word ik niet bij nummers van < 3 jaar oud.

En idd, wat hier ook al vaker is genoemd zou ik ook voorstander zijn van een maximum aantal tracks per artiest in de lijst.

Persoonlijk vind ik de Top 2000 eigenlijk alleen leuk tussen de nummers 2000 - 500. De nummers 500 - 1 hoor je (over het algemeen) normaal gesproken nog op de radio en vind ik dus niet interessant.
Het gaat mij erom dat er in de beginjaren teveel Guys n Dollsachtigen, Songfestivalmeuk en 60/70s one hit wonders van matig niveau instonden.
Nu de Volendam en NL kleinkunst/musical periode ook zo'n beetje afgesloten lijkt, vind ik het zo slecht nog niet.
  maandag 18 september 2017 @ 13:47:57 #47
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_173851371
quote:
6s.gif Op maandag 18 september 2017 13:31 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Het gaat mij erom dat er in de beginjaren teveel Guys n Dollsachtigen, Songfestivalmeuk en 60/70s one hit wonders van matig niveau instonden.
Dat vond ik nou juist de charme van de lijst.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_173851402
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 13:47 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Dat vond ik nou juist de charme van de lijst.
Dat kan, maar daar heb je nu Radio 5 voor.
pi_173851495
quote:
6s.gif Op maandag 18 september 2017 12:53 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ik heb zelf liever de lijst van de laatste tijd dan die van de 1e jaren (luisterde de 1e 5 edities ofzo ook niet), mij te wollig.
Maar nog afgezien van de lijst zelf, het is het radioevenement dat het aantrekkelijk maakt.
Het gedoe met de stemweek, die misvatting over het aantal stemmers/stemmen, je eigen lijstje maken, het uitzoeken wat erin komt voordat de lijst bekend is, het gezeur over hoge nieuwe binnenkomers en weer diezelfde nummer 1. Het top 2000-cafe en sowieso die overdenkende week tussen kerst en oudjaar die er perfect voor is. En natuurlijk de topicreeks hier.

Het enige wat wel minder geworden is, is de afwezigheid van dj's als Spits en Haandrikman, die je echt konden aanpraten dat dit de lijst van het volk is, het wordt allemaal wat gematigder gebracht.

Al deden Stefan, Jan-Willem en Marisa dat vorig jaar nog wel aardig.
Ja de lijst is in de eerste 10 jaar wel naar een hoger plan getild hoor, stelselmatig ging er middelmaat en zooi (en ook wel wat pareltjes) uit waarvoor goede platen uit oa de 90's terug zijn gekomen.

Alleen sinds ze de lijst elk jaar met 200 plaatjes verversen heb ik niet echt dat idee. Bovendien vind ik de kneuterige sfeer nu wel een beetje weg. Ook omdat ze bijvoorbeeld die tunes eruit getyfd hebben (vind ik nog steeds een ontzettende fout)

quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 13:47 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Dat vond ik nou juist de charme van de lijst.
Veel plezier bij de Evergreen top 1000.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173851578
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 13:54 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ja de lijst is in de eerste 10 jaar wel naar een hoger plan getild hoor, stelselmatig ging er middelmaat en zooi (en ook wel wat pareltjes) uit waarvoor goede platen uit oa de 90's terug zijn gekomen.

Alleen sinds ze de lijst elk jaar met 200 plaatjes verversen heb ik niet echt dat idee.
Maar zeker 2 edities geleden kreeg je daardoor juist veel goeie 90s in de lijst.
Die nieuwe liedjes verdwijnen wel weer, maar die 90s nummers blijven wel.
pi_173851605
quote:
6s.gif Op maandag 18 september 2017 13:57 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Maar zeker 2 edities geleden kreeg je daardoor juist veel goeie 90s in de lijst.
Die nieuwe liedjes verdwijnen wel weer, maar die 90s nummers blijven wel.
da's waar

(ook wel wat goede 00's - White Stripes, Editors etc horen gewoon in de lijst)
maar ik ben wel bang dat Coldplay binnenkort de Stones voorbij gaan in aantal noteringen en Kensington met elke scheet in de Lijst komt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173853869
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 13:58 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

da's waar

(ook wel wat goede 00's - White Stripes, Editors etc horen gewoon in de lijst)
maar ik ben wel bang dat Coldplay binnenkort de Stones voorbij gaan in aantal noteringen en Kensington met elke scheet in de Lijst komt.
Coldplay is goede mainstream formule-popmuziek die eigenlijk niet goed gevonden mag worden. Hoog lalala en oewehoe gehalte om zoveel mogelijk mensen in een stadion te kunnen laten meezingen. Ontworpen voor de massas.

Queen had er ook een handje van. Er is momenteel een 'mandela effect' (onzin) mbt Queen waarin iedereen zich meent te herinneren dat t einde van "we are the champions" nog een "of the world" heeft, maar men is in de war met de break die als het einde klinkt. Het einde is met opzet kaal gelaten omdat het stadionvee dan 't einde zelf aanvult met 'of the world'.
  maandag 18 september 2017 @ 18:05:03 #53
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_173855861
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 13:54 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ja de lijst is in de eerste 10 jaar wel naar een hoger plan getild hoor, stelselmatig ging er middelmaat en zooi (en ook wel wat pareltjes) uit waarvoor goede platen uit oa de 90's terug zijn gekomen.

Alleen sinds ze de lijst elk jaar met 200 plaatjes verversen heb ik niet echt dat idee. Bovendien vind ik de kneuterige sfeer nu wel een beetje weg. Ook omdat ze bijvoorbeeld die tunes eruit getyfd hebben (vind ik nog steeds een ontzettende fout)

[..]

Veel plezier bij de Evergreen top 1000.
Nou juist de afwisselende mix was leuk.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_173856546
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 18:05 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Nou juist de afwisselende mix was leuk.
Zo heel afwisselend was het in de eerste paar jaar ook weer niet, met een oververtegenwoordiging van middelmaat uit de jaren '60-'70. Alleen vind ik het wel jammer, zoals hier ook al gesteld, dat de meest recente edities wel heel enthousiast zijn 'verbeterd' en het ironische resultaat is dat de afwisseling er ondertussen weer redelijk uitgaat. De lijst wordt immers steeds meer gedomineerd door vrij recente Engelstalige gitaarmuziek. Dat wordt aangevuld met wat gouwe ouwen en wat Nederlandstalige meuk en alles wat niet aan die standaard voldoet (oud, andere taal, afwijkend genre) heeft het moeilijk. Dat vind ik jammer, want het geeft veel kleurloze uren en je leert weinig nieuws meer kennen, zodra het een verdubbelde Veronica Top 1000 wordt met de muziek die je toch al overal hoort.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_173856659
Mensen, de top 2000 is de lijst van het volk. En "het volk" hoort nu eenmaal graag dat wat ze het afgelopen jaar vaak gehoord hebben.
Dus Kensington en Coldplay.
Dat is het nadeel van democratie.

Volgend jaar staat de lijst vol met Boef, Broederliefde en meer van die ellende. En Queen eindelijk van 1 af en Claudia d'r op.
pi_173856737
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 18:55 schreef cafca het volgende:
Mensen, de top 2000 is de lijst van het volk. En "het volk" hoort nu eenmaal graag dat wat ze het afgelopen jaar vaak gehoord hebben.
Dus Kensington en Coldplay.
Dat is het nadeel van democratie.

Volgend jaar staat de lijst vol met Boef, Broederliefde en meer van die ellende. En Queen eindelijk van 1 af en Claudia d'r op.
Mocht het ooit echt slecht worden, dan komt er heus wel een leuker alternatief. En anders helaas, aan alles komt een einde, ook aan de Top 2000
pi_173858197
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 18:55 schreef cafca het volgende:
Mensen, de top 2000 is de lijst van het volk. En "het volk" hoort nu eenmaal graag dat wat ze het afgelopen jaar vaak gehoord hebben.
Dus Kensington en Coldplay.
Dat is het nadeel van democratie.

Volgend jaar staat de lijst vol met Boef, Broederliefde en meer van die ellende. En Queen eindelijk van 1 af en Claudia d'r op.
Je overdrijft nu een beetje.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173858640
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 19:55 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Je overdrijft nu een beetje.
Tuurlijk overdrijf ik een beetje. Maar dat doet bijna iedereen in dit topic ;)
pi_173859883
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 18:55 schreef cafca het volgende:
Mensen, de top 2000 is de lijst van het volk. En "het volk" hoort nu eenmaal graag dat wat ze het afgelopen jaar vaak gehoord hebben.
Dus Kensington en Coldplay.
Dat is het nadeel van democratie.

Volgend jaar staat de lijst vol met Boef, Broederliefde en meer van die ellende. En Queen eindelijk van 1 af en Claudia d'r op.
De eerste lijsten waren meer voorkeuzelijsten van de Radio 2 DJ's en andere snobs die vervolgens door t volk gekozen mochten worden.
pi_173859926
quote:
10s.gif Op maandag 18 september 2017 18:59 schreef HPLC het volgende:

[..]

Mocht het ooit echt slecht worden, dan komt er heus wel een leuker alternatief. En anders helaas, aan alles komt een einde, ook aan de Top 2000
Als dat alternatief populair wordt gaat het ook over de pijnbank van de democratie ;)
pi_173860057
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 20:56 schreef Beathoven het volgende:

[..]

De eerste lijsten waren meer voorkeuzelijsten van de Radio 2 DJ's en andere snobs die vervolgens door t volk gekozen mochten worden.
Klopt. Die eerste jaren was het ook meer een Radio2 lijst ipv een lijst van het volk.
Och, elke lijst had wel zijn plussen en minnen, maar de nostalgie is er wel een beetje van af. Ik bedoel: wanneer hoor je de Guys and Dolls nog eens?
pi_173860135
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 21:02 schreef cafca het volgende:

[..]

Klopt. Die eerste jaren was het ook meer een Radio2 lijst ipv een lijst van het volk.
Och, elke lijst had wel zijn plussen en minnen, maar de nostalgie is er wel een beetje van af. Ik bedoel: wanneer hoor je de Guys and Dolls nog eens?
Volgens mij staan Gershwin en Brubeck er ook niet meer in.

Ze hadden het voor de nostalgische waarde beter bij één of twee edities kunnen houden.
  maandag 18 september 2017 @ 21:14:58 #63
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_173860351
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 21:05 schreef Beathoven het volgende:

Ze hadden het voor de nostalgische waarde beter bij één of twee edities kunnen houden.
Misschien wel ja.
Ik denk dat het ook een groter succes werd dan verwacht.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_173860359
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 21:05 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Volgens mij staan Gershwin en Brubeck er ook niet meer in.

Ze hadden het voor de nostalgische waarde beter bij één of twee edities kunnen houden.
Take Five staat er nog wel in.
pi_173860537
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 21:14 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Misschien wel ja.
Ik denk dat het ook een groter succes werd dan verwacht.
Klopt
En ze wilden 'm waarschijnlijk niet kwijt aan de commerciëlen.
pi_173860547
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 21:15 schreef cafca het volgende:

[..]

Take Five staat er nog wel in.
Verassend :)
pi_173862150
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 21:05 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Volgens mij staan Gershwin en Brubeck er ook niet meer in.

Ze hadden het voor de nostalgische waarde beter bij één of twee edities kunnen houden.
Brubeck nog wel
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173862601
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 21:22 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Verassend :)
Nummer 11honderdzoveel. Was ooit top 300
  dinsdag 19 september 2017 @ 17:40:32 #69
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_173874181
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2017 16:12 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Coldplay is goede mainstream formule-popmuziek die eigenlijk niet goed gevonden mag worden. Hoog lalala en oewehoe gehalte om zoveel mogelijk mensen in een stadion te kunnen laten meezingen. Ontworpen voor de massas.
Niet mee eens. Coldplay heeft zeker wel complexere nummers/albums, met name Ghost Stories is niet erg laagdrempelig (afgezien van A Sky Full Of Stars misschien). Een nummer als Midnight is altijd mijn go-to tegenvoorbeeld dat laat zien dat Coldplay echt niet alleen maar goedkope pop produceert.

Zelfs de nummers die wél wat meer poppy zijn, zoals Viva la Vida en Clocks, hebben best prima teksten die echt wel wat dieper gaan dan de meeste muziek. Ze ontstijgen ruimschoots het niveau 'baby I love you' dat vaak de norm is in de popmuziek. Dan kun je wat mij betreft de 'owowo's' best voor lief nemen.

De enige weerstand die je m.i. terecht zou kunnen hebben tegen Coldplay, en in Nederland geldt trouwens iets vergelijkbaars voor Kensington, is dat je er compleet mee wordt doodgegooid. Alle mediamachines werken op volle toeren om de muziek bij zoveel mogelijk mensen door de strot te duwen. Dat hadden ze van mij niet hoeven doen, want ik vind de muziek zo wel leuk. Sterker, dit maakt dat ik me steeds genoodzaakt voel me te verdedigen voor het feit dat ik Coldplay en Kensington leuk vind. _O-
pi_173874620
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:40 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Niet mee eens. Coldplay heeft zeker wel complexere nummers/albums, met name Ghost Stories is niet erg laagdrempelig (afgezien van A Sky Full Of Stars misschien). Een nummer als Midnight is altijd mijn go-to tegenvoorbeeld dat laat zien dat Coldplay echt niet alleen maar goedkope pop produceert.
Ik heb het nergens goedkoop genoemd, het is alles behalve goedkoop en erg goed geproduceerde pop. Maar dat is het dan ook wel. De producers van Coldplay hebben goed naar U2 gekeken en besloten dat ze ook bombastische stadion-muziek wilden maken, en toen gooiden ze hun alternatieve kant overboord. Dat is een beetje je ziel verkopen. De oehoe dichtheid werd erg groot en een gemiddelde hardcore fan houdt oa van Minions en Coldplay.

Woooohooooo... yeah..





quote:
Zelfs de nummers die wél wat meer poppy zijn, zoals Viva la Vida en Clocks, hebben best prima teksten die echt wel wat dieper gaan dan de meeste muziek. Ze ontstijgen ruimschoots het niveau 'baby I love you' dat vaak de norm is in de popmuziek. Dan kun je wat mij betreft de 'owowo's' best voor lief nemen.
Niks mis mee, klinkt lekker. Maar ik vind het persoonlijk behoorlijk zielloos. Dit zijn geen nummers die ik twintig jaar later nog zou draaien.

quote:
De enige weerstand die je m.i. terecht zou kunnen hebben tegen Coldplay, en in Nederland geldt trouwens iets vergelijkbaars voor Kensington, is dat je er compleet mee wordt doodgegooid. Alle mediamachines werken op volle toeren om de muziek bij zoveel mogelijk mensen door de strot te duwen. Dat hadden ze van mij niet hoeven doen, want ik vind de muziek zo wel leuk. Sterker, dit maakt dat ik me steeds genoodzaakt voel me te verdedigen voor het feit dat ik Coldplay en Kensington leuk vind. _O-
Ik heb nog nooit van Kensington gehoord. Verder hoef je het imho niet te verdedigen. De reden dat mensen Coldplay geweldig vinden is zo'n beetje gelijk aan waarom mensen Nickelback tof vinden. Dat mag iedereen vinden, en ik neem het Coldplay ook niet kwalijk dat ze er een commercieel slaatje uitslaan. Maar er zit echt geen 'edge' aan de muziek. Alles is plat geproduceerd en tot in de puntjes voor de massa ontworpen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 19-09-2017 18:29:57 ]
pi_173875059
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2017 10:23 schreef DecoAoreste het volgende:
En Muse, misschien wel de beste band van deze eeuw (vergelijkbaar met de Beatles en de Stones in de oertijd)
!
pi_173875636
Muse vergelijken met de Beatles is wel een beetje beklagenswaardig bedenk ik me nu ik vandaag rubber soul en sgt peppers luisterde

En ik vind muse, nog altijd, enorm tof en zeker de beste grote band van deze eeuw.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173875799
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:11 schreef Mexicanobakker het volgende:
Muse vergelijken met de Beatles is wel een beetje beklagenswaardig bedenk ik me nu ik vandaag rubber soul en sgt peppers luisterde

En ik vind muse, nog altijd, enorm tof en zeker de beste grote band van deze eeuw.
Van 'deze' eeuw.. daar kan ik nog best inkomen. Muse behoort zeker tot de top. Van the Stones en the Beatles nog maar weinig nieuwe werken gehoord :+

The Beatles waren destijds vrij all-round in wat ze uitbrachten. Hebben zo'n beetje het hele spectrum qua fanbase wel beslagen en zijn met de generaties meegegroeid. Als ze met Clapton in zee waren gegaan waren ze vermoedelijk echt onsterfelijk geworden.

Coldplay is de andere kant opgegroeid. Het begon met volwassen teksten en nu analyseren ze de hoofden van de gemiddelde puber. :)

[ Bericht 8% gewijzigd door Beathoven op 19-09-2017 19:54:41 ]
pi_173876365
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:11 schreef Mexicanobakker het volgende:
Muse vergelijken met de Beatles is wel een beetje beklagenswaardig bedenk ik me nu ik vandaag rubber soul en sgt peppers luisterde

En ik vind muse, nog altijd, enorm tof en zeker de beste grote band van deze eeuw.
Ik vind Muse eigenlijk meer een Queen 2.0

En Coldplay de nieuwe Dire Straits. Het ligt best lekker in het gehoor, irriteert niet, maar echt spannend wordt het ook nooit
(Anders gezegd: best een leuk liedje, maar ik snap niet waarom het zo váák in de top 2000 staat)
  FOK!fotograaf dinsdag 19 september 2017 @ 20:34:24 #75
842 Zorro
Z
pi_173877190
HELP!
Ik vind de Dire Straits geweldig, Queen geweldig, maar Muse en Coldplay kan ik niet uitstaan. Vreselijk. Allebei. Dus zeg dat nooit meer :(

Zo. Dat kon ik even niet laten gaan.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_173877319
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:34 schreef Zorro het volgende:
HELP!
Ik vind de Dire Straits geweldig, Queen geweldig, maar Muse en Coldplay kan ik niet uitstaan. Vreselijk. Allebei. Dus zeg dat nooit meer :(

Zo. Dat kon ik even niet laten gaan.
Zal ik zeker nog wel eens doen ;)

Maar wat heb je tegen Muse en Coldplay?
  FOK!fotograaf dinsdag 19 september 2017 @ 20:46:59 #77
842 Zorro
Z
pi_173877592
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:38 schreef cafca het volgende:

[..]

Zal ik zeker nog wel eens doen ;)

Maar wat heb je tegen Muse en Coldplay?
Coldplay vind ik veel te saai gepolijst, jankmuziek. Niet om te schelden, maar zo klinkt het voor mij. Edit: Zeurmuziek is misschien een beter woord.
Muse is gewoon totaal niet mijn ding, ik kan er gewoon niks leuks in ontdekken, ik vind het gewoon niks. Dat heb je wel eens.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  dinsdag 19 september 2017 @ 20:52:52 #78
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_173877790
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:11 schreef Mexicanobakker het volgende:
Muse vergelijken met de Beatles is wel een beetje beklagenswaardig bedenk ik me nu ik vandaag rubber soul en sgt peppers luisterde

En ik vind muse, nog altijd, enorm tof en zeker de beste grote band van deze eeuw.
Ik bedoelde ook niet qua genre natuurlijk. Meer qua grootsheid. En dat zeg ik als niet-Beatlesfan trouwens.

Maar eigenlijk lijken ze meer op Queen ja.
pi_173882725
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:52 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik bedoelde ook niet qua genre natuurlijk. Meer qua grootsheid. En dat zeg ik als niet-Beatlesfan trouwens.

Maar eigenlijk lijken ze meer op Queen ja.
Het gaat me meer om de impact en veelzijdigheid van de Beatles, die eerste is ongeëvenaard en die laatste alleen benaderd door Bowie

De Stones zijn meer de populairste stadionrockband ooit, maar vind ik al meer te vergelijken. Niet qua genre, natuurlijk
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173882756
Meten op populariteit...

Ja als je het zo bekijkt dan delen de smurfen en Bono ook hetzelfde podium. Het is zo zinloos. Daar maak je Muse ook niet blij mee. Laten we daar toch gewoon eens over ophouden met zn allen.
pi_173883306
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 07:27 schreef Beathoven het volgende:
Meten op populariteit...

Ja als je het zo bekijkt dan delen de smurfen en Bono ook hetzelfde podium. Het is zo zinloos. Daar maak je Muse ook niet blij mee. Laten we daar toch gewoon eens over ophouden met zn allen.
Meten op kwaliteit is uiteindelijk toch niet mogelijk? Meet je dan de band die het beste live speelt, het meest zuiver zingt, de technisch meest interessante muziek maakt (en hoe meet je dat?) of het meeste invloed heeft?

En uiteindelijk gaat de Top 2000 om de stemmen van het volk. Dat ís een populariteitsstrijd. Dan gáát het toch om de populariteit.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173883758
Als er in 1977 een top 2000 was geweest, had het smurfenlied er zeker ingestaan!


Feitelijk is het ook één van de beste Nederlandstalige singles aller tijden.
Misschien maar eens een lobby starten....
pi_173883805
Nog even een leuke uiteenzetting van mij:

Ik baseer deze uiteenzetting op de lijsten van 2002 (de eerste échte lijst, die gedaan werd met een keuzelijst op basis van de vrije keuzes in 2000), 2011 (de lijst die qua inhoud wat mij betreft het meest eer doet aan de muziekgeschiedenis) en 2016 (de meest recente lijst)

Ik baseer me voornamelijk op de 'meest voorkomende nieuwkomers' en de 'artiesten die verdwijnen'.

In 2002 hadden bijvoorbeeld de vorige artiesten noteringen:
Cliff Richard 10 (4,1)
Madonna 9 (7,5)
Spencer Davis Group 4 (0,0)
Gino Vannelli 3 (1,0)
Kool and the Gang 3 (0,0)

maar bijvoorbeeld ook Engelbert Humperdinck, De Vogeltjesdans en Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich stonden toen in de lijst.

Natuurlijk zijn Cliff en Madonna (en ik vind zelf ook Kool and the Gang) artiesten met zo'n impact dat ze met meerdere liedjes in de lijst horen. Dat Cliff er alleen met die schijtlollige Gekdom shit instaat vind ik echt ontzettend treurig. Maar puur op kwaliteit gekeken zijn dit ook geen groten. En De Vogeltjesdans :') Tsja.

Wel was er veel minder Nederlandstalig - Marco Borsato en Blof bijvoorbeeld. Blof had 3 noteringen in 2002, 18 in 2011 (logisch, in 2002 hadden ze een veel minder groot oeuvre), naar overigens maar 17 in 2016. De onderkant van dit soort muziek ligt er namelijk wel een stuk sneller uit. Marco Borsato (met het meest relevante deel van zijn oeuvre, slechts 3 van zijn hogere noteringen zijn van na 2002) stond op 7 in 2002, ging naar 16 in 2011 en terug naar 14 in 2016.

Wat mij ook heel erg opvalt is dat, buiten het hoge aantal noteringen van de Beatles en de Stones, er maar weinig groepen zijn met een écht hoog aantal noteringen. Wat veel meer ruimte gaf voor eenlingen. Ik denk dat het ook het aantal middelmatige liedjes van dezelfde bands (vaak van 3 of minder jaar geleden) de lijst minder spannend maakt.

Dit was slecht nieuws deel 1. Nu goed nieuws deel 1: relevante 'oudere' artiesten die in 2011 danwel 2016 erbij zijn gekomen:
Metallica (oke, had 1 notering in 2002, maar 4 in 2011, en is toch wel een relevant onderdeel van de muziekgeschiedenis)
Nirvana (had in 2011 voor het eerst een 2e liedje zelfs)
RHCP (van 0 naar 4)
Radiohead (ook van 0 naar 4)

In 2016 hadden deze bands zelfs allemaal minimaal 5 noteringen.

In 2016 kwamen daar bijvoorbeeld nog bij:
The Smashing Pumpkins
Iron Maiden
Underworld
Rammstein
Blur
Pixies

Laten we wel zijn, stelselmatig genegeerd in de vroege jaren, maar wel eenzijdig, minder 'spannend'. Geijkte liedjes, zeggen we dan, die 'we' vaak zat horen. En zeg zelf, hoe vaak hoor je de Spencer Davis Group nu. Maar, laten we eerlijk zijn, deze bands horen wel in een top 2000 van de popmuziek, meer dan de fucking Vogeltjesdans.

Maar nu de keerzijde. Ik zei al dat er heel veel Nederlandstalig in is gekomen. Maar ook Coldplay, Adele, Anouk, Racoon, Kensington, Ed Sheeran, The Script en Bruno Mars hebben meer dan 5 noteringen. En laten we wel zijn, met vaak een oeuvre van minder dan 10 jaar oud. Dat al deze artiesten (behalve Kensington, vind ik, dat is nu voor mijn gevoel nog altijd iedereen wel een beetje vergeten over 10 jaar en heeft dan nog 3 liedjes in de lijst, net zoals een Kane) een degelijke impact op de muziek hebben op dit moment geloof ik best. Maar ze staan er vaak in met recente liedjes die niet echt gerijpt zijn. (Bovendien staan ze te hoog, maar over de volgorde kan ik me zoals gezegd niet meer druk maken) En die er over 3, 4 jaar weer uit zijn. Soms gebeurt dat zelfs met liedjes met klassiekerpotentieel (Moves Like Jagger van Maroon 5, Grace Kelly van Mika), dus uiteindelijk wordt de waan van de dag daar ernstig duidelijk.

En dat zijn artiesten die je 'altijd al' hoort. Het spannende en leuke aan de top 2000 is dat je muziek hoort die je niet altijd op de radio hoort. Zeg nou zelf, hoe vaak hoor je I Hope I Never of Itsy Bitsy Teenie Weenie Yellow Polka Dot Bikini nu nog op de radio. Dat is deel van de charme geweest, en die glans gaat er stukje bij beetje wel vanaf. Natuurlijk, die laatste hoort absoluut niet in een lijstje van de beste 2000 liedjes ooit, maar ik hoor 'm in de Top 2000 toch net effe iets beter aan. Terwijl het met de artiesten van deze eeuw omgekeerd is. Rumour Has It van Adele is een prima liedje, maar tijdens de top 2000 heb ik zo'n gevoel van 'ja leuk liedje, maar ik had liever I Hope I Never, die hoor je nooit'.

En nou, dat somt voor mij het top 2000 gevoel een beetje op. In eerste instantie is wat er gebeurde terecht. Er stond teveel meuk in uit de oudere jaren die eigenlijk echt niet kon, maar waar mensen een type sentiment mee hadden, en dit is vervangen door voornamelijk echte klassiekers, zij het Uncertain Smile of Forbidden Colours, zij het Clocks of The Scientist. Maar ergens is dit doorgeslagen, misschien ook omdat de verandering te lang heeft geduurd en iets te traag is geweest in de vroege jaren. Maar daardoor is de échte spanning in de lijst, de liedjes waarvan je denkt 'huh die was er ook nog', wel een stukje kleiner. En juist dat is een van de leukste dingen. Als ik de beste liedjes aller tijden wil horen kan ik ook spotify opzetten en daar The Pains of Being Pure at Heart aanzetten.

Ik geloof ook niet dat het een lijst van de 2000 beste liedjes is, maar een lijst van de 2000 meest invloedrijke en populaire liedjes is. En daar horen Coldplay, Adele, Ed Sheeran, etc. wel bij, uiteraard. (Maar ook met samen ruim 30 liedjes? Dat vind ik niet en is ook wel de schuld van dat platen er zo snel in mogen)
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173908070
misschien ook wat afwisselen qua aanbod in de lijst , bepaalde nummers van een band eruit en daar dandere nummers van een band erin , laat ik even een voor beeld geven,

Queen

uit : Bohemian Rhapsody , a kind of magic
in : March of the black queen, the miracle (waarom die er niet instaan is me een raadsel.. )

om maar wat te zeggen ..
pi_173911277
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 12:07 schreef King_Merc het volgende:
misschien ook wat afwisselen qua aanbod in de lijst , bepaalde nummers van een band eruit en daar dandere nummers van een band erin , laat ik even een voor beeld geven,

Queen

uit : Bohemian Rhapsody , a kind of magic
in : March of the black queen, the miracle (waarom die er niet instaan is me een raadsel.. )

om maar wat te zeggen ..
De nummer 1 eruit, dat zal wel goed vallen.
  donderdag 21 september 2017 @ 17:55:36 #86
10863 AgeEll
Caaartman, what a lovely voice
pi_173914366
Een max van 10 liedjes per band klinkt wel goed. En dat het liedje noet uit dit jaar mag komen. Plus dat je maar 1 liedje per band mag kiezen bij het stemmen.

Wel krijg je dan de geëikte nummers van alle bands. Daar wordt dan het meest op gestemd. Er is wel meer ruimte voor andere muziek. Dat vind ik een groot voordeel.
  donderdag 21 september 2017 @ 17:58:03 #87
10863 AgeEll
Caaartman, what a lovely voice
pi_173914400
Ik ben de laatste jaren pas gaan luisteren. Juist omdat het allemaal oude meuk was en omdat ze deden/doen of er alleen maar radio2 muziek gemaakt is. Er mogen wel wat meer genres in de lijst zoals rap/hip-hop en house (en de subgenres die daar onder vallen) De laatste paar jaar gaat dat wel vooruit met Eminem of hardere rock van Metallica en System of a Down
pi_173914499
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 17:55 schreef AgeEll het volgende:
Wel krijg je dan de geëikte nummers van alle bands. Daar wordt dan het meest op gestemd. Er is wel meer ruimte voor andere muziek. Dat vind ik een groot voordeel.
ik zou dan nou net een ander nummer kiezen omdat dat ene bekende er toch wel in komt. Misschien denken meer mensen zo.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_173914847
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 09:14 schreef Mexicanobakker het volgende:
En dat zijn artiesten die je 'altijd al' hoort. Het spannende en leuke aan de top 2000 is dat je muziek hoort die je niet altijd op de radio hoort. Zeg nou zelf, hoe vaak hoor je I Hope I Never of Itsy Bitsy Teenie Weenie Yellow Polka Dot Bikini nu nog op de radio. Dat is deel van de charme geweest, en die glans gaat er stukje bij beetje wel vanaf. Natuurlijk, die laatste hoort absoluut niet in een lijstje van de beste 2000 liedjes ooit, maar ik hoor 'm in de Top 2000 toch net effe iets beter aan. Terwijl het met de artiesten van deze eeuw omgekeerd is. Rumour Has It van Adele is een prima liedje, maar tijdens de top 2000 heb ik zo'n gevoel van 'ja leuk liedje, maar ik had liever I Hope I Never, die hoor je nooit'.
Dat was de eerste paar jaar idd de charme, en de lijsten van toen waren ook een goede afspiegeling van wat er toen op Radio2 gedraaid werd.

Echter, de jaarlijkse lijst/uitzending an sich werd steeds populairder en kreeg daarmee ook meer mainstream stemmen.

En daarnaast is de laatste jaren het zenderprofiel van Radio2 ook wat veranderd, een stuk minder van die oude dingen (maar niet helemaal niet meer) en meer nieuwere platen, inclusief nummers van nu, en ze hebben daar ook luisteraandeel mee gewonnen. En dat zie je dus ook terug in de lijsten van nu.
  FOK!fotograaf donderdag 21 september 2017 @ 20:18:32 #90
842 Zorro
Z
pi_173917214
Van mij mag iedere band er met zoveel liedjes in als ze stemmen krijgen. Maar wel per lijst een band een max aantal keer opnemen. Een keer is wat weinig, maar kan. Dan krijg je vanzelf minder nummers van een band en alleen dat wat men echt het beste vindt. En daarnaast een minimum leeftijd. Platen uit hetzelfde jaar niet is al een hele verbetering denk ik.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_173922277
quote:
6s.gif Op donderdag 21 september 2017 20:18 schreef Vos in het Spaans het volgende:
Van mij mag iedere band er met zoveel liedjes in als ze stemmen krijgen. Maar wel per lijst een band een max aantal keer opnemen. Een keer is wat weinig, maar kan. Dan krijg je vanzelf minder nummers van een band en alleen dat wat men echt het beste vindt. En daarnaast een minimum leeftijd. Platen uit hetzelfde jaar niet is al een hele verbetering denk ik.
Mja, ik vind meerdere nummers van een artiest goed... maar ik weet niet of het beperken uiteindelijk tot minder nummers van een artiest leidt. Bedenkt dat het niet over 10 personen maar over een paar honderduizend tot miljoenen gaat wellicht (ik heb geen idee hoeveel er de laatste keer stemden) en als iedereen een nummertje van dezelfde band noemt heb je nog steeds vele nummers erin. Dus 't effect dat je wil bereiken wordt door de hoge aantallen stemmers weer zo goed als ongedaan gemaakt.

Daarnaast...

het meeste dat hier genoemd wordt zijn beperkingsregels waar men van hoopt dat de lijst uiteindelijk iets meer alternatieve muziek toont of iets meer eigen persoonlijke smaak gaat herbergen o.i.d. Allemaal kunstgrepen die er vroeger al uitgeslagen zijn.

Ik zou graag willen zien dat iedereen minstens 1 nummer van Charlie Parker toevoegt :')

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 21-09-2017 23:53:13 ]
pi_173924845
Voor mij mag er ook een maximum aantal nummers per band worden ingevoerd. Daar zou ik ook graag aan toevoegen dat liedjes minimaal 10 jaar oud moeten zijn. De hype piek van een band word dan meteen opgelost.
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
pi_173924966
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 23:47 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Mja, ik vind meerdere nummers van een artiest goed... maar ik weet niet of het beperken uiteindelijk tot minder nummers van een artiest leidt. Bedenkt dat het niet over 10 personen maar over een paar honderduizend tot miljoenen gaat wellicht (ik heb geen idee hoeveel er de laatste keer stemden) en als iedereen een nummertje van dezelfde band noemt heb je nog steeds vele nummers erin. Dus 't effect dat je wil bereiken wordt door de hoge aantallen stemmers weer zo goed als ongedaan gemaakt.

Daarnaast...

het meeste dat hier genoemd wordt zijn beperkingsregels waar men van hoopt dat de lijst uiteindelijk iets meer alternatieve muziek toont of iets meer eigen persoonlijke smaak gaat herbergen o.i.d. Allemaal kunstgrepen die er vroeger al uitgeslagen zijn.

Ik zou graag willen zien dat iedereen minstens 1 nummer van Charlie Parker toevoegt :')
Denk dat t wel scheelt hoor. Zeker bij hypes. Volgens mij zijn er in 2009 best wel wat noteringen bijgekomen van artiesten die er al vaker in stonden en ook veel hoger. (Toen is die regel afgeschaft, meen ik)

De resultaten waren niet legendarisch, maar het was wel een verschuiving in het voordeel van de grote artiesten.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_173925245
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 september 2017 09:01 schreef chansadres het volgende:
Voor mij mag er ook een maximum aantal nummers per band worden ingevoerd. Daar zou ik ook graag aan toevoegen dat liedjes minimaal 10 jaar oud moeten zijn. De hype piek van een band word dan meteen opgelost.
Dan wordt een ouwelullelijst met veel minder verloop en dan mist radio2 een groot deel van de beoogde doelgroep
pi_173925347
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 september 2017 09:35 schreef cafca het volgende:

[..]

Dan wordt een ouwelullelijst met veel minder verloop en dan mist radio2 een groot deel van de beoogde doelgroep
10 jaar is korter dan je denkt. De Red Hot Chili Peppers - Snow kan bijvoorbeeld er gewoon in. Liedjes uit 2017 horen er gewoon nog niet in. Dat zie je ook aan nummers als Gangnam Style. Komen hoog binnen dat jaar. Na 2 jaar weer weg. Om plaats te maken voor de nieuwe hype. De doelgroep van Radio 2 is de leeftijdsgroep 30/40. Die hebben toch niets met die nieuwewetse muziek ;)
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')