abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_173652232
Ik heb een Aloe Vera, gekregen van ouders die ze gekocht hadden in de winkel.

Ik geef m'n plant 1x per week wat water (niet veel) en ze staat op een kastje in de slaapkamer.
Deze week stelde ik vast dat de plant al 2 'bladeren' heeft die precies afsterven... Vlekken + opgekrulde rand.

Wat kan ik het best doen?
Cindy De Vuyst
pi_173652323
Huilen :'(
pi_173653366
Meer water geven.
pi_173653378
Groetjes
Iemand die zijn cactussen amper in leven kan houden.
pi_173653580
Minder vaak water geven. Het is een vetplant


Water geven
De Aloë Vera verlangt maar weinig water. In de periode tussen april en oktober dient de watergift net voldoende te zijn om te voorkomen dat de wortelkluit geheel uitdroogt. In het najaar mag deze watergift nog meer worden teruggebracht. Een handig hulpmiddel bij het water geven van de Aloë Vera is een vochtmeter (zie afbeelding). Geef de Aloë Vera pas water wanneer deze meerdere dagen rood staat.
pi_173653602
Je geeft hem teveel water. Probeer eens per maand ipv eens per week. Het kan zijn dat de plant te nat staat en dat wortels begonnen zijn te rotten. Mocht je nou geen verbetering zien, ontpot de plant dan en snijd de wortels die in snot zijn veranderd dan weg. Herpot hem daarna in nieuwe grond en geef hem de eerste dagen geen water (dus niet gelijk na het herpotten bewateren)

[ Bericht 15% gewijzigd door Jordy-B op 08-09-2017 09:54:13 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_173664692
De plant is net nieuw, heb hem 3 weken. De eerste week niets gegeven, vorige week heb ik hem 10 min. in een pot water gezet en daarna terug op zijn plaats (water weggegoten). Deze week nog niets gegeven, maar wel van plan.

Weet dus niet hoeveel water ik moet geven.
Cindy De Vuyst
pi_173665390
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 20:00 schreef einzeinz het volgende:
De plant is net nieuw, heb hem 3 weken. De eerste week niets gegeven, vorige week heb ik hem 10 min. in een pot water gezet en daarna terug op zijn plaats (water weggegoten). Deze week nog niets gegeven, maar wel van plan.

Weet dus niet hoeveel water ik moet geven.
Je geeft veel te veel water man. Maar blijkbaar lees je geen reacties dus veel plezier met je doodgaande plant
pi_173667530
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 20:00 schreef einzeinz het volgende:
De plant is net nieuw, heb hem 3 weken. De eerste week niets gegeven, vorige week heb ik hem 10 min. in een pot water gezet en daarna terug op zijn plaats (water weggegoten). Deze week nog niets gegeven, maar wel van plan.

Weet dus niet hoeveel water ik moet geven.
Hij heeft een scheutje per twee weken ofzo nodig. Niet totale vochtverzadiging van de potgrond.

Pas als de grond enkele dagen gortdroog is (en dan heb ik het niet over het oppervlak, maar een centimeter of vijf diep) geef je hem een beetje water.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 16 september 2017 @ 19:46:35 #10
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173814463
Bijna geen water geven dus. En zoveel mogelijk zon.

Ik heb een vetplant die ik alleen water geef als hij begint te verschrompelen. Dat is een keer in de paar maanden in de praktijk. Plantje doet het al jaren.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_173816109
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 19:46 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Bijna geen water geven dus. En zoveel mogelijk zon.

Ik heb een vetplant die ik alleen water geef als hij begint te verschrompelen. Dat is een keer in de paar maanden in de praktijk. Plantje doet het al jaren.
Het is wel verstandig om hem een weekje te laten acclimatiseren. Je moet hem niet ineens van een donkere hoek in de volle zon zetten, want dat komt niet goed. Dat geldt eigenlijk voor alle planten. Net zo goed dat je een plant die onder glas is opgekweekt, niet ineens buiten neer moet zetten, of planten die niet winterhard zijn ineens naar binnen moet halen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 16 september 2017 @ 22:01:30 #12
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173818090
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 20:46 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Het is wel verstandig om hem een weekje te laten acclimatiseren. Je moet hem niet ineens van een donkere hoek in de volle zon zetten, want dat komt niet goed. Dat geldt eigenlijk voor alle planten. Net zo goed dat je een plant die onder glas is opgekweekt, niet ineens buiten neer moet zetten, of planten die niet winterhard zijn ineens naar binnen moet halen.
Klopt, de meest geharde woestijnplanten kunnen brandplekken krijgen van plotseling veel zon. Maar uiteindelijk is meer zon beter. Minder water geven behoeft volgens mij geen gewenningsperiode.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_173903068
Heb hem nu al 2 weken geen water gegeven, buiten 2 lichtjes verschrompelde stengels heeft ie niets. Wil hem in het voorjaar gaan verpotten, waarop moet ik letten? Geven jullie meststof aan Aloë Vera?
Cindy De Vuyst
  donderdag 21 september 2017 @ 18:52:17 #14
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173915314
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 00:38 schreef einzeinz het volgende:
Heb hem nu al 2 weken geen water gegeven, buiten 2 lichtjes verschrompelde stengels heeft ie niets. Wil hem in het voorjaar gaan verpotten, waarop moet ik letten? Geven jullie meststof aan Aloë Vera?
Als hij dan nog leeft zou ik hem geen meststoffen geven. Hoop dat 'ie het redt.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_174147805
Heb hem dit weekend weer wat water gegeven, geef tegenwoordig 1x om de 3 weken water.

Iemand die weet wat die 'verdorde' plek op het blad is? +Ik vraag me af waarom die ene stengel zo gaat opkrullen.


Cindy De Vuyst
pi_174148318
Als de bladeren gaan krullen, dan duidt dat meestal op een tekort aan water.

Een tekort kan op twee manieren ontstaan: Doordat je te weinig water hebt gegeven, of juist doordat je teveel water hebt gegeven. "Huh?" Ja, echt.

Dat laatste kan namelijk als gevolg gehad hebben dat de wortels zijn gaan rotten. Die kunnen dan geen vocht meer opnemen, waardoor de plant (of delen ervan) verdort. Maar meestal trekt de rot dan ook het blad in.

Als slechts één blad wat krult, zou ik me absoluut geen zorgen maken. Hou het huidige waterregime gewoon nog een poosje aan.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174150666
Geef ik nu teveel of te weinig water?
Cindy De Vuyst
pi_174153701
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 21:42 schreef einzeinz het volgende:
Geef ik nu teveel of te weinig water?
"Als slechts één blad wat krult, zou ik me absoluut geen zorgen maken. Hou het huidige waterregime gewoon nog een poosje aan."

Eén krullend blad zegt namelijk niet zoveel. Als meerdere bladeren gaan krullen, moet je actie ondernemen.

Je gaf veel teveel water. Misschien geef je nu iets te weinig, maar dat is beter voor dit type plant. Kijk dus gewoon hoe de plant reageert op dit waterregime. Krullen er meer bladeren op, en is de grond gortdroog (ruim onder het oppervlakte!), dan geef je gewoon wat vaker water.

En als je het lastig schatten vindt, kan je een vochtmeter (pokon) overwegen. Die is blauw als er vocht in de grond zit en kleurt rood als de grond droog is.
Je geeft dan water als de vochtmeter een paar dagen rood is.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_180179987
Alle bladeren kleuren donkerbruin en krullen naar binnen. Ik geef mijn plant 1x om de 2 weken water. Wat moet ik doen? Geef ik nu teveel of te weinig water?

Soms lees ik dat je wekelijks water moet geven, anderen spreken dan weer over 1x om de 2 maanden.
Cindy De Vuyst
pi_180209964
Bij mij gaan ook alle planten dood of ze groeien niet goed. Heb ook dille staan. Normaal is dille groen maar die van mij bruin en rood. Blijft lastig om in te schatten hoeveel water goed is.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')