Maar dan moet je dus samen overeenkomen hoe je een definitie gebruikt en welke betekenis je eraan hangt. Er zomaar vanuit gaan dat dit soort woorden eenduidig zijn of dat 'iemands' definitie de enige juiste is onterecht. Het is wat je met elkaar afspreekt.quote:Op woensdag 13 september 2017 19:10 schreef Molurus het volgende:
Ik heb an sich ook niet per se iets met discussies over definities. Maar als het gaat over dit type begrip (we zien dat ook bij onderwerpen als 'bewustzijn', 'vrije wil', 'het bovennatuurlijke', etc, etc) dan is dat vrees ik toch een noodzakelijk kwaad: zonder iets van een consensus over de definities van die begrippen is langs elkaar heen praten niet zomaar een risico maar een absolute zekerheid.
Wat dat betreft is wiskunde veel makkelijker inderdaad.
Ik laat dan toch ook de definitie die ik volg zien zodat duidelijk is waar ik op doel? Wat zelfs een hele gangbare definitie is. Vandaar dat die ook op wiki staat.quote:Op donderdag 14 september 2017 11:13 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar dan moet je dus samen overeenkomen hoe je een definitie gebruikt en welke betekenis je eraan hangt. Er zomaar vanuit gaan dat dit soort woorden eenduidig zijn of dat 'iemands' definitie de enige juiste is onterecht. Het is wat je met elkaar afspreekt.
Exact!quote:Op donderdag 14 september 2017 11:13 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar dan moet je dus samen overeenkomen hoe je een definitie gebruikt en welke betekenis je eraan hangt. Er zomaar vanuit gaan dat dit soort woorden eenduidig zijn of dat 'iemands' definitie de enige juiste is onterecht. Het is wat je met elkaar afspreekt.
En waar op Wikipedia zou ik dat kunnen vinden? Je snapt zelfs niet wat ik geschreven heb en jij gaat me vertellen dat mijn kennis onvoldoende is ? Zou je niet beter gaan spelen met je leeftijdgenoten ?quote:Op donderdag 14 september 2017 10:55 schreef watisernouweer het volgende:
Nee, dat is me niet echt duidelijk, het enige wat ik eruit kan opmaken is dat dat ik in mijn stellingname wat punten heb genoemd, waarover u niet meer dan wat vage wikipediakennis heeft, daarom tot misverstand leidt, zodat u niet inhoudelijk kunt reageren.
Prima, maar nog steeds staat dat godsdienst vrij wetenschappelijk onderzoek in de weg staat en heeft gestaan. Dan je met zaken als taoïsme aankomen als een soort voorloper van evolutie maar dan ben je wel heel erg losstaande zaken aan het verbinden.quote:Op donderdag 14 september 2017 11:31 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Ik laat dan toch ook de definitie die ik volg zien zodat duidelijk is waar ik op doel? Wat zelfs een hele gangbare definitie is. Vandaar dat die ook op wiki staat.
Maar alle religies waar ik het tot nu toe over heb vallen ook prima onder jouw meer nauwe definitie van godsdienst, waar dus goden/machten bij betrokken zijn.
Alleen bij het animisme zou het kunnen dat jouw nauwere definitie niet geheel sluitend toe te passen is erop. Toch wordt echt overal het animisme een religie genoemd (kenmerk van veel religie's). En gaat het vaak gepaard met ook een godsbeeld.
Voor het deïsme geld hetzelfde trouwens, wordt ook een religieus filosofische opvatting genoemd.
Nee, dat is gewoonweg niet waar. Het kan, het christendom heeft dat hier voor de verlichting zonder twijfel idd gedaan. Maar het is geen wet van meden en Perzen, er is veel variatie op dat gebied. Van juist onderzoek e.d. stimuleren tot het de nek omdraaien.quote:Op donderdag 14 september 2017 11:47 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Prima, maar nog steeds staat dat godsdienst vrij wetenschappelijk onderzoek in de weg staat en heeft gestaan. Dan je met zaken als taoïsme aankomen als een soort voorloper van evolutie maar dan ben je wel heel erg losstaande zaken aan het verbinden.
Ik moet me blijven herhalen maar het idee van wetenschap is dat je in vrijheid en zonder belemmeringen kan denken. Door het binnen een concept of waarheid te plaatsen die niet empirisch is verkregen belemmer je dat. Dat er vervolgens wel ontdekkingen worden gedaan binnen die kaders zal ik niet ontkennen, maar het feit dat die kaders er zijn is per definitie een belemmering voor wetenschap.quote:Op donderdag 14 september 2017 12:01 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Nee, dat is gewoonweg niet waar. Het kan, het christendom heeft dat hier voor de verlichting zonder twijfel idd gedaan. Maar het is geen wet van meden en Perzen, er is veel variatie op dat gebied. Van juist onderzoek e.d. stimuleren tot het de nek omdraaien.
Voor mij is dat losstaande zaken met elkaar verbinden.quote:En nee, ik ben geen losstaande zaken aan het verbinden. Ik noem bv een Zhuang Zi.
Zeer belangrijk figuur in het taoisme en het zen boeddhisme. Die heel wat heeft geschreven over het veranderlijke karakter van de natuur. In de 4de eeuw vc.
Je blijft je idd herhalen, maar dan wel met een zeer gekleurde blik op religie die maakt dat het in jouw straatje past.quote:Op donderdag 14 september 2017 12:20 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik moet me blijven herhalen maar het idee van wetenschap is dat je in vrijheid en zonder belemmeringen kan denken. Door het binnen een concept of waarheid te plaatsen die niet empirisch is verkregen belemmer je dat. Dat er vervolgens wel ontdekkingen worden gedaan binnen die kaders zal ik niet ontkennen, maar het feit dat die kaders er zijn is per definitie een belemmering voor wetenschap.
[..]
Voor mij is dat losstaande zaken met elkaar verbinden.
En dat is een probleem, een schrijnend gebrek aan kennis. Hoe kan je zo stellig zijn met zeggen dat iets niet zo is als je niets weet ervan?quote:Op donderdag 14 september 2017 12:27 schreef ems. het volgende:
Niemand cared om Zhuang Zi. Probeer het nog eens.
Natuurlijk mag je een mening hebben, maar voordat je stellig kan zijn en bv Zhuang Zi afwijst als een religieus filosoof die een voorloper van de evolutie theorie beschreef is het handig wat inhoudelijke kennis te hebben.quote:Op donderdag 14 september 2017 12:31 schreef ems. het volgende:
Ja echt een groot probleem als je niet weet wie Zhuang Zi is. Zonder dat te weten mag je duidelijk geen mening hebben.
Oh, oh, .... maar toch .....quote:Op donderdag 14 september 2017 11:34 schreef ATON het volgende:
[..]
En waar op Wikipedia zou ik dat kunnen vinden? Je snapt zelfs niet wat ik geschreven heb en jij gaat me vertellen dat mijn kennis onvoldoende is ? Zou je niet beter gaan spelen met je leeftijdgenoten ?
Dat is leuk, maar ik vind dat soort marginale verschijnselen gewoon niet zo interessant. Overigens heb jij net zo gekleurde blik op religie, dus pot/ketel.quote:Op donderdag 14 september 2017 12:26 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Je blijft je idd herhalen, maar dan wel met een zeer gekleurde blik op religie die maakt dat het in jouw straatje past.
Die vrijheid zonder belemmeringen voor het denken was er gewoon in vele religie's (en tijden). Jouw idee dat religie een vast concept of vaste 'waarheid' heeft klopt gewoonweg niet. Zeker in de oude religie's was dat eerder uitzondering dan regel. Je zit teveel met het abrahamisme in je hoofd, neemt dat als maatstaf voor religie in zijn algemeen. Dat is een denkfout, een hiaat in je kennis over religie. Er zijn compleet andere geloofssystemen die juist weinig kadering kennen, voor wie dogma iets is wat vermeden dient te worden. Die helemaal niet uitgaan van een 'de waarheid/de werkelijkheid'.
Ik ken inderdaad geen Zhuang Zi, wat ik wel weet is het kennisniveau en begrip van de natuur uit die tijd en wat Darwin heeft uitgeplozen. En daar zit een gigantisch groot gat tussen, om daar een verband tussen te zien is heel veel stappen te ver. Geef eens aan wat voor verband daar tussen is, een verwijzing naar een concrete tekst van Zhuang Zi bijvoorbeeld.quote:Wbt dat je dat ziet als losstaande zaken aan elkaar verbinden. Vertel me eens inhoudelijk waarom dat is, aan de hand van de werken van Zhuang Zi? Of moet je nu toch toegeven dat je geen letter ervan kent?
Ik heb helemaal geen gekleurde blik op religie, anders zou ik die verschillen niet juist steeds noemen (positief, negatief en gewoonweg verschillend). En marginale verschijnselen zijn het ook al niet.quote:Op donderdag 14 september 2017 13:40 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dat is leuk, maar ik vind dat soort marginale verschijnselen gewoon niet zo interessant. Overigens heb jij net zo gekleurde blik op religie, dus pot/ketel.
[..]
Ik ken inderdaad geen Zhuang Zi, wat ik wel weet is het kennisniveau en begrip van de natuur uit die tijd en wat Darwin heeft uitgeplozen. En daar zit een gigantisch groot gat tussen, om daar een verband tussen te zien is heel veel stappen te ver.
Nou kom op, met de billen bloot. Laat eens een stuk tekst zien waarin hij concreet aanleiding geeft tot onze kennis over evolutie.quote:
En inderdaad, Zhou wordt genoemd:quote:Proposals that one type of animal, even humans, could descend from other types of animals, are known to go back to the first pre-Socratic Greek philosophers. Anaximander of Miletus (c. 610 – 546 BC) proposed that the first animals lived in water, during a wet phase of the Earth's past, and that the first land-dwelling ancestors of mankind must have been born in water, and only spent part of their life on land. He also argued that the first human of the form known today must have been the child of a different type of animal, because man needs prolonged nursing to live.
Natuurlijk allemaal reuze interessant, maar de vraag die mij bezighoudt is eenvoudig:quote:Ancient Chinese thinkers such as Zhuang Zhou (c. 369 – 286 BC), a Taoist philosopher, expressed ideas on changing biologic species. According to Joseph Needham, Taoism explicitly denies the fixity of biological species and Taoist philosophers speculated that species had developed differing attributes in response to differing environments. Taoism regards humans, nature and the heavens as existing in a state of "constant transformation" known as the Tao, in contrast with the more static view of nature typical of Western thought.
Dit is dus voor mij een filosofische/religieus idee en je moet het zo ook interpreteren. Op het eerste gezicht zou je denken het heeft iets weg van evolutie, maar als je even goed leest dan zie je dat er een heel andere denkwijze achter zit. En het eindigt dan ook met de mens die terugkeert. Het heeft allemaal weinig met evolutie te maken. Maar dt soort vage teksten doortrekken naar echte wetenschap zie je wel vaker binnen religie, zo zijn er die beweren dat de koran het al heeft over quantum theorieën.quote:Evolution
All species have originative or moving power (chi). When they obtain water, they become small organisms like silk. In a place bordering water and land, they become lichens. Thriving on the bank, they become moss. On the fertile soil they become weeds. The roots of these weeds become worms, and their leaves become butterflies. Suddenly the butterfly is transformed into an insect, which is born under the stove (for its heat), and which has the appearance of having its skin shed. Its name is called chü-t'o. After a thousand days, chü-t'o becomes a bird called kan-yü-ku. The spittle of the kan-yü-ku becomes an insect called ssu-mi. The ssu-mi becomes a wine fly, which produces the insect called i-lu. The insect huang-k'uang produces the insect called chiu-yu. Mosquitos come from the rotten insects called huan. The plant yanghsi paired with the bamboo which for a long time has had no shoot, produces the insect called ch'ing-ning. The ch'ing-ning produces the insect called ch'eng, ch'eng produces the horse, and the horse produces men. Man again goes back into the originative process of Nature. All things come from the originative process of Nature and return to the originative process of Nature. (ch. 18, NHCC, 6:36a-b)
Het grappige is dat dit soort interpretaties van religie over het algemeen pas ontstaan nadat de wetenschap het inzicht heeft ontwikkeld. Nooit voordat.quote:Op donderdag 14 september 2017 20:32 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dit is dus voor mij een filosofische/religieus idee en je moet het zo ook interpreteren. Op het eerste gezicht zou je denken het heeft iets weg van evolutie, maar als je even goed leest dan zie je dat er een heel andere denkwijze achter zit. En het eindigt dan ook met de mens die terugkeert. Het heeft allemaal weinig met evolutie te maken. Maar dt soort vage teksten doortrekken naar echte wetenschap zie je wel vaker binnen religie, zo zijn er die beweren dat de koran het al heeft over quantum theorieën.
Precies.quote:Op donderdag 14 september 2017 20:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het grappige is dat dit soort interpretaties van religie over het algemeen pas ontstaan nadat de wetenschap het inzicht heeft ontwikkeld. Nooit voordat.
volgens mij spreekt Jezus in marcus ook geregeld juist over het Koninkrijk van God.quote:Op woensdag 13 september 2017 17:36 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Er is uiteraard een verschil tussen de gehele wereld en alles wat daar op is en de leefwereld van Jezus.
Dat Jezus voor de gehele mensheid gestorven is is pure christologie. In werkelijkheid is Jezus gestorven omdat hij zich als koning der Joden gedroeg en voornemens was de troon op te eisen. En nu niet roepen dat ik hier weer mee aan kom zetten, ik laat je slechts weten wat er in Marcus geschreven staat.
quote:De rijke jongeman
17 En toen Hij naar buiten ging om op weg te gaan, snelde er iemand naar Hem toe, viel voor Hem op de knieën en vroeg Hem: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
18 En Jezus zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God.
19 U kent de geboden: U zult geen overspel plegen; u zult niet doden; u zult niet stelen; u zult geen vals getuigenis afleggen; u zult niemand benadelen; eer uw vader en uw moeder.
20 Maar hij antwoordde Hem: Meester, al deze dingen heb ik in acht genomen van mijn jeugd af.
21 En Jezus keek hem aan en had hem lief, en Hij zei tegen hem: Eén ding ontbreekt u: ga heen, verkoop alles wat u hebt en geef het aan de armen en u zult een schat hebben in de hemel; en kom dan, neem het kruis op en volg Mij.
22 Maar hij werd treurig over dat woord en ging bedroefd weg, want hij had veel bezittingen.
23 En terwijl Hij rondkeek, zei Jezus tegen Zijn discipelen: Hoe moeilijk kunnen zij die rijkdommen bezitten, het Koninkrijk van God binnengaan!
24 En de discipelen verbaasden zich over Zijn woorden. Maar Jezus antwoordde opnieuw en zei tegen hen: Kinderen, hoe moeilijk is het dat zij die op rijkdommen vertrouwen, het Koninkrijk van God binnengaan!
25 Het is gemakkelijker dat een kameel door het oog van een naald gaat, dan dat een rijke het Koninkrijk van God binnengaat.
26 En zij stonden nog meer versteld en zeiden tegen elkaar: Wie kan dan zalig worden?
27 Maar Jezus keek hen aan en zei: Bij de mensen is het onmogelijk, maar niet bij God, want bij God zijn alle dingen mogelijk.
28 En Petrus begon tegen Hem te zeggen: Zie, wij hebben alles verlaten en zijn U gevolgd.
29 En Jezus antwoordde: Voorwaar, Ik zeg u: er is niemand die huis of broers of zusters of vader of moeder of vrouw of kinderen of akkers verlaten heeft omwille van Mij en om het Evangelie,
30 of hij ontvangt honderdvoudig, nu in deze tijd, huizen en broeders en zusters en moeders en kinderen en akkers, met vervolgingen, en in de wereld die komt, het eeuwige leven.
31 Maar veel eersten zullen de laatsten zijn, en veel laatsten de eersten.
Ik kom er na het weekend even op terug als je het niet erg vindt.quote:Op donderdag 14 september 2017 14:44 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Nou kom op, met de billen bloot. Laat eens een stuk tekst zien waarin hij concreet aanleiding geeft tot onze kennis over evolutie.
quote:Op woensdag 13 september 2017 16:34 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Serieus, vraag je nu wat religieus is aan naar de sterren kijken?
Dat dankzij verklaar ik vrij goed vind ik zelf. Als iets in handen is van religieuze ordes mag je het best religieus geïnspireerd noemen.
Inderdaad; was.quote:Het observeren van de sterren was heel lang een religieuze zaak.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |