Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde meer dat ik respect heb voor mensen die in God geloven en het maakt mij daarbij niet uit hoe zij God zien.quote:Op donderdag 7 september 2017 18:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bestaan deisten dan? Ik ben er volgens mij nog nooit 1 tegengekomen.
En laten we nou niet doen alsof het onderscheid tussen deisme en theisme triviaal of irrelevant is. Dat is het verschil tussen 'er is een god' en 'er is een god die allerlei opvattingen heeft over wat jij wel of niet zou moeten doen en hoe jij daarvoor namens die god behandeld zou moeten worden'.
Dat highender voor dat laatste geen respect heeft begrijp ik volledig. Dat heb ik ook niet.
Ik dacht al, waar blijf je...?quote:Op donderdag 7 september 2017 19:43 schreef Berjanus1986 het volgende:
[..]
Hoe kom je hier nou weer bij? Van Vergeertje zeker, de professor speculatie? Volgens mij stond Siloam wel in Jeruzalem maar zeker niet bij de tempel in de buurt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vijver_van_Siloam
Veel plezier....
Dat leidt nergens heen. Wat bedoel je met God? Wat bedoel je met kabouters. Wat bedoel je met bestaan. Als je een God ergens in de natuur zou kunnen tegenkomen en meten zou het geen God zijn maar een organisme. Alles in de natuur is het produkt van evolutie.quote:Op zaterdag 2 september 2017 11:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als jij mij metingen kunt overdragen die het bestaan van God of kabouters soortgelijk suggereren, dan snap ik waar je heen wil.
Toren van Siloam?quote:Op donderdag 7 september 2017 22:56 schreef ATON het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Toren_van_Siloam
quote:Op vrijdag 8 september 2017 16:22 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dat leidt nergens heen. Wat bedoel je met God? Wat bedoel je met kabouters. Wat bedoel je met bestaan.
Maar het punt van mijn post was dat Elzies daar een kromme vergelijking maakt.quote:We cannot define anything precisely. If we attempt to, we get into that paralysis of thought that comes to philosophers, who sit opposite each other, one saying to the other, "You don't know what you are talking about!". The second one says, "What do you mean by know? What do you mean by talking? What do you mean by you?"
Richard Feynman
Het was Berjanus die daar een punt van maakte en ten onrechte. Hij probeert dan ook op alle slakken zout te strooien wat niet zo goed lukt.quote:Op vrijdag 8 september 2017 16:36 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Toren van Siloam?
Wat ik me wel eens afvraag is waarom iemand zich zo verdiept in een onderwerp, tot en met dit soort details, en er tegelijkertijd altijd zo denigrerend over doet. Wat is dan de reden van je interesse? Er moet toch iets zijn waarom het je aanspreekt?
Het punt is niet dat dingen niet exact te definieeren zijn. Dat is een probleem, maar een relatief triviaal probleem.quote:
Maar wat is nu jouw interesse precies?quote:Op vrijdag 8 september 2017 17:25 schreef ATON het volgende:
[..]
Het was Berjanus die daar een punt van maakte en ten onrechte. Hij probeert dan ook op alle slakken zout te strooien wat niet zo goed lukt.
Je kan toch prima geļnteresseerd zijn in religie zonder dat je gelovig bent? Het is nou eenmaal een invloedrijk aspect van de samenlevingquote:Op vrijdag 8 september 2017 17:35 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Maar wat is nu jouw interesse precies?
Als mensen de god waarin ze geloven zien als een rechtvaardiging van hun eigen morele waarden dan heb ik daar heel meer moeite mee.quote:Op vrijdag 8 september 2017 00:39 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde meer dat ik respect heb voor mensen die in God geloven en het maakt mij daarbij niet uit hoe zij God zien.
Godsdienstgeschiedenisquote:Op vrijdag 8 september 2017 17:35 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Maar wat is nu jouw interesse precies?
Aton is het wel met je eens.quote:Op vrijdag 8 september 2017 18:10 schreef ems. het volgende:
[..]
Je kan toch prima geļnteresseerd zijn in religie zonder dat je gelovig bent? Het is nou eenmaal een invloedrijk aspect van de samenleving
Ik vind de Romeinse tijd bijvoorbeeld heel interessant. Dat maakt echter niet automatisch dat ik de Galliėrs wil onderwerpen.
Maargoed, ik ben Aton niet.
Wat bedoel je met "weten"?quote:Op vrijdag 8 september 2017 17:32 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Het punt is niet dat dingen niet exact te definieeren zijn. Dat is een probleem, maar een relatief triviaal probleem.
Het echte punt is dat we niets kunnen weten. De pretentie dat we dingen weten is niets meer dan een pretentie. Het is doen alsof. Binnen het 'doen alsof' is weten OK.
Precies. Je ontkomt er niet aan om na te denken over wat we eigenlijk bedoelen met wat we zeggen. Dat we dan terecht komen in een toestand van niet-weten is duidelijk, en dat vinden we niet leuk, vandaar dat Feynman dat een 'paralysis of thought' noemt. Het is leuker om net te doen of we alles wel weten. Dat geeft zekerheid, waar de meeste mensen behoefte aan hebben. Vroeger verschafte religie die zekerheid, nu het materialisme, dat zich beroept op de wetenschap.quote:
Snap ik. Maar normaal gesproken gaan mensen iets bestuderen wat ze aanspreekt. Dat betekent niet dat je het daarom zelf moet gaan doen, zoals Ems denkt. Maar dat mensen iets bestuderen dat ze onzin vinden is bijzonder. Vandaar mijn vraag.quote:
quote:Op zaterdag 9 september 2017 17:01 schreef JerryWesterby het volgende:
Het ironische is dat dit oorspronkelijk gebeurde om in contact te komen met de intelligentie die het gecreeerd had, maar dat men al doende zo opging in het succes van die onderneming dat men vond dat men die intelligentie niet langer nodig had.
Ook weer zo'n religieuze stelling die zo verschrikkelijk arrogant is. Wetenschap floreerde ondanks religie niet dankzij religie. De hele idioterie dat we zonder religie geen wetenschap zouden zijn gaan bedrijven is totale onzin.quote:Lang geleden was er geen wetenschap maar wilden mensen toch iets te weten komen over de wereld. Hun denken nam de vorm aan van religies. Die mensen waren niet dommer dan wij, puur anatomisch gesproken. Als mensen van nu zouden we beter kunnen proberen hun inzichten te benutten dan ze bij voorbaat af te doen als idiote onzin en kabouterverhalen. Wat denk jij?
Onzin. Om Feyman aan te halen : There are all kinds of interesting questions that come from a knowledge of science, which only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. It only adds. I don't understand how it subtracts.quote:Wat natuurlijk jammer is, is dat het geleid heeft tot een cultuur van nihilisme, narcisme en na-ons-de-zondvloed egoisme met alle gevolgen van dien.
Welk deel van de geschiedenis is onzin, leg met dat eens uit.quote:Op zaterdag 9 september 2017 17:11 schreef JerryWesterby het volgende:
Snap ik. Maar normaal gesproken gaan mensen iets bestuderen wat ze aanspreekt. Dat betekent niet dat je het daarom zelf moet gaan doen, zoals Ems denkt. Maar dat mensen iets bestuderen dat ze onzin vinden is bijzonder. Vandaar mijn vraag.
Argument?quote:Op zaterdag 9 september 2017 17:32 schreef truthortruth het volgende:
Ook weer zo'n religieuze stelling die zo verschrikkelijk arrogant is. Wetenschap floreerde ondanks religie niet dankzij religie. De hele idioterie dat we zonder religie geen wetenschap zouden zijn gaan bedrijven is totale onzin.
Dat is Feynman's interpretatie, en ik onderschrijf die, maar het is helaas niet hoe het in de samenleving is geland.quote:Op zaterdag 9 september 2017 17:32 schreef truthortruth het volgende:
Onzin. Om Feyman aan te halen : There are all kinds of interesting questions that come from a knowledge of science, which only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. It only adds. I don't understand how it subtracts.
Geen enkel.quote:Op zaterdag 9 september 2017 17:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Welk deel van de geschiedenis is onzin, leg met dat eens uit.
Wetenschap is een universeel fenomeen, los van religie.quote:Op zaterdag 9 september 2017 17:54 schreef JerryWesterby het volgende:
Argument?
En by the way. Het is geen religieuze stelling maar een historische stelling. Lees het eerste het beste geschiedenisboek, en doe je voordeel ermee.
Dat vind jij, ondertussen zijn er genoeg niet religieuze mensen die genieten van schoonheid en/of een belangrijke bijdrage leveren aan de mensheid.quote:Dat is Feynman's interpretatie, en ik onderschrijf die, maar het is helaas niet hoe het in de samenleving is geland.
Het is niet alleen "leuker", het levert daadwerkelijke wetenschappelijke vooruitgang op die we kunnen toepassen. Ik ben blij dat we nu niet bij de eerste de beste ziekte doodgaan.quote:Op zaterdag 9 september 2017 17:01 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Precies. Je ontkomt er niet aan om na te denken over wat we eigenlijk bedoelen met wat we zeggen. Dat we dan terecht komen in een toestand van niet-weten is duidelijk, en dat vinden we niet leuk, vandaar dat Feynman dat een 'paralysis of thought' noemt. Het is leuker om net te doen of we alles wel weten. Dat geeft zekerheid, waar de meeste mensen behoefte aan hebben. Vroeger verschafte religie die zekerheid, nu het materialisme, dat zich beroept op de wetenschap.
Maar de wetenschap gaat alleen over de fysische werkelijkheid, de werkelijkheid die we met zijn allen waarnemen. Met de wetenschappelijke methode kunnen we op het spoor komen van ware stellingen over die waargenomen werkelijkheid.
Het ironische is dat dit oorspronkelijk gebeurde om in contact te komen met de intelligentie die het gecreeerd had, maar dat men al doende zo opging in het succes van die onderneming dat men vond dat men die intelligentie niet langer nodig had. Zoals Laplace zei: ik heb die hypothese niet nodig. Of zoals Nietzsche het zei: we hebben God vermoord.
Wetenschap is net als religie een onderdeel van de geschiedenis.quote:Op zaterdag 9 september 2017 18:00 schreef truthortruth het volgende:
Wetenschap is een universeel fenomeen, los van religie.
Vind je werkelijk dat het er genoeg zijn? Ik hoop dat je gelijk hebt natuurlijk. Hopelijk is mijn visie op de samenleving te pessimistisch.quote:Op zaterdag 9 september 2017 18:00 schreef truthortruth het volgende:
Dat vind jij, ondertussen zijn er genoeg niet religieuze mensen die genieten van schoonheid en/of een belangrijke bijdrage leveren aan de mensheid.
Uiteraard, maar dat is een onderwerp in de categorie Wetenschap & Technologie.quote:Op zaterdag 9 september 2017 18:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is niet alleen "leuker", het levert daadwerkelijke wetenschappelijke vooruitgang op die we kunnen toepassen. Ik ben blij dat we nu niet bij de eerste de beste ziekte doodgaan.
En wat is er daar onzin aan ?quote:Op zaterdag 9 september 2017 17:56 schreef JerryWesterby het volgende:
Geen enkel.
Ik had het over jouw posts.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |