abonnement Unibet Coolblue
pi_173499749
Het volgende.

ik ben bezig om de gehele elektrische installatie in een oud huisje te vervangen (staal en katoen) aangezien dit echt levensgevaarlijk aan het worden is. tussen fase en lasdozen staat zelfs 230vac...


Het probleem is als volgt, het huis is half gerenoveerd, dat wil zeggen dat een aannemer nieuwe houten vloeren heeft geplaatst (balken en underlayement), maar vanwege tijd/geld is de elektrische installatie niet aangeraakt, hierdoor zijn op de zolderverdieping 7 van de 9 balken ingekeept om de elektra te ontzien.
zie spoiler voor de foto's hiervan.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zeg dat alle 7 de balken vervangen de beste manier is, maar na overleg door de eigenaar met de aannemer stelt de aannemer voor om de balken te verstevigen dmv balken van 1m x 47mm bij 75mm er tegenaan te schroeven

de elektra verdwijnt op die punten trouwens. er komt gewoon een centraaldozen systeem en de elektrapijpen gaan onder de balkenlaag door.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat denken jullie, is het voorstel van de aannemer voldoende?
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_173499888
ik snap niet dat een aannemer dit zo doet.
die weet zelf ook wel dat dit niet de goede manier is .

als de elektra toch verdwijnt dan kan je ook hogere balken laten plaatsen die de gehele hoogte van de balk overnemen in plaats van 100mm.

qua constructie sterkte geen idee, ik weet wel dat toen ik leerling electricien was er niet teveel of te grote gaten in de balken geboord mochten worden ivm draagkracht.
die is nu voor bijna helft weg.
pi_173499995
Leiding weg en er een zelfde en tegenaan schroeven met slotbouten.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_173500162
quote:
2s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 11:31 schreef kovenant het volgende:
ik snap niet dat een aannemer dit zo doet.
die weet zelf ook wel dat dit niet de goede manier is .

als de elektra toch verdwijnt dan kan je ook hogere balken laten plaatsen die de gehele hoogte van de balk overnemen in plaats van 100mm.

qua constructie sterkte geen idee, ik weet wel dat toen ik leerling electricien was er niet teveel of te grote gaten in de balken geboord mochten worden ivm draagkracht.
die is nu voor bijna helft weg.
Dat is een panlatje geworden en totaal nutteloos.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 31 augustus 2017 @ 11:47:56 #5
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173500177
Knip die rommel eruit, leg er evt een tijdelijk verlengsnoer langs en vervang de balken..
Je kan de oude vast wel weer ergens anders gebruiken..

Verder: verbreek ieder contact met die figuur die zichzelf aannemer noemt.. what was he thinking?
Zelfs al zou je het met spalken reduceren tot een gat voor de leiding zelf, is de draagkracht enorm veel minder..
Laat die man maar lekker bij een ander aanklooien..

Edit: oh het is niet voor jezelf maar je klust bij iemand?
pi_173500326
zou een stalen drager aan beide kanten van de balk geen betere draagkracht geven in plaats van hout er tegenaan te maken.

mooiste is alles vervangen maar ik vrees dat dit niet gaat gebeuren.
pi_173500525
quote:
14s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 11:47 schreef Zolderkamer het volgende:
Knip die rommel eruit, leg er evt een tijdelijk verlengsnoer langs en vervang de balken..
Je kan de oude vast wel weer ergens anders gebruiken..

Verder: verbreek ieder contact met die figuur die zichzelf aannemer noemt.. what was he thinking?
Zelfs al zou je het met spalken reduceren tot een gat voor de leiding zelf, is de draagkracht enorm veel minder..
Laat die man maar lekker bij een ander aanklooien..

Edit: oh het is niet voor jezelf maar je klust bij iemand?
Is inderdaad niet bij mij, ik ben er alleen maar voor de elektra, maar ik snap wel dat dit niet kan zo ;)

Het oude spul had ik er allang uit willen halen en een noodlijn voor prik is er ook, maar dit moest nog even blijven zitten om het verhaal te onderbouwen.
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_173500553
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 11:36 schreef halfway het volgende:
Leiding weg en er een zelfde en tegenaan schroeven met slotbouten.
slotbouten/draadeinden inderdaad hé, schroeven lijken mij helemaal niet geschikt om die trekkende krachten op te kunnen vangen.

maargoed ik ben geen bouwkundige en dat zou de aannemer wel moeten zijn... :X
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
  donderdag 31 augustus 2017 @ 12:11:17 #9
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173500615
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 12:06 schreef Fukushima het volgende:

[..]

Is inderdaad niet bij mij, ik ben er alleen maar voor de elektra, maar ik snap wel dat dit niet kan zo ;)

Het oude spul had ik er allang uit willen halen en een noodlijn voor prik is er ook, maar dit moest nog even blijven zitten om het verhaal te onderbouwen.
Je moet er altijd vanuit gaan dat er een waterbed op kan staan... die weegt 800 kilo en dat is niet verspreid over de vloer...
Ik weeg in mn eentje 110 kg.. als ik nou ook nog een zware vriendin zou hebben en dan lig je alleen nog maar muisstil.. etc.. etc..

Je weet nooit wat er in de toekomst voor beslissingen worden genomen..

(Je ziet ook vaak dat er halverwege de zolder een muur staat waar later een gat in word gemept om meer bergruimte te hebben.. maar de vloer achter de muur is juist niet berekend op enig draagvermogen, vandaar dat die muur er dan neergezet word, maar dat snappen veel mensen niet)
  donderdag 31 augustus 2017 @ 12:12:22 #10
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173500624
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 12:07 schreef Fukushima het volgende:

[..]

slotbouten/draadeinden inderdaad hé, schroeven lijken mij helemaal niet geschikt om die trekkende krachten op te kunnen vangen.

maargoed ik ben geen bouwkundige en dat zou de aannemer wel moeten zijn... :X
Dan maak je er dus meer gaten in.. is echt geen slim plan.. :N
Verlijmen zou wel kunnen.. Maar het blijft gepruts tegenover kleine kosten om het goed te doen
pi_173500789
Ik heb wel eens begrepen dat de draagkracht van een balk (in het midden, lengterichting) toeneemt met de derde macht van de hoogte. Deze inkepingen (zeg dat er 60% hoogte overblijft, 170 van 275 mm) geeft iets van 25% van de oorspronkelijke draagkracht. Met planken aan de zijkant ga je dat nooit compenseren.

Waar was ook al weer dat topic over "irritaties van zelfstandigen"
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 31 augustus 2017 @ 12:34:40 #12
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173500930
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 12:24 schreef blomke het volgende:
Ik heb wel eens begrepen dat de draagkracht van een balk (in het midden, lengterichting) toeneemt met de derde macht van de hoogte. Deze inkepingen (zeg dat er 60% hoogte overblijft, 170 van 275 mm) geeft iets van 25% van de oorspronkelijke draagkracht. Met planken aan de zijkant ga je dat nooit compenseren.

Klopt als een bus..
pi_173502253
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 12:24 schreef blomke het volgende:
Ik heb wel eens begrepen dat de draagkracht van een balk (in het midden, lengterichting) toeneemt met de derde macht van de hoogte. Deze inkepingen (zeg dat er 60% hoogte overblijft, 170 van 275 mm) geeft iets van 25% van de oorspronkelijke draagkracht. Met planken aan de zijkant ga je dat nooit compenseren.

Waar was ook al weer dat topic over "irritaties van zelfstandigen"
balk is 169mm hoog en een aantal balken zijn ingezaagd t/m 105mm, er blijft dus 6,5cm over..
één balk is trouwens al 'geknakt' omdat het stuk wat overbleef precies een knoest had.
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_173502995
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 13:50 schreef Fukushima het volgende:
balk is 169mm hoog en een aantal balken zijn ingezaagd t/m 105mm, er blijft dus 6,5cm over..
één balk is trouwens al 'geknakt' omdat het stuk wat overbleef precies een knoest had.
Ik rekende met wat overblijft (170) t.o.v. de oorspronkelijke hoogte (275 blijkbaar verkeerd gelezen?). Als de oorspronkelijke hoogte 169 was, blijft er bij 65 mm nog maar 5% van de oorspronkelijke sterkte over, i.c. luciferhoutjesterkte.

Dit soort werk mag en kan je gewoon niet accepteren; zaak voor de beroepsorganisatie om aan voor te leggen als de aannemer het niet volledig vervangt.

Dit is nou het werk van een vakman zonder technisch inzicht of - kennis. Gevolg van de hedendaagse maatschappij en het "technisch" onderwijs waar het niet om inhoud, maar om de vorm draait.

[ Bericht 13% gewijzigd door blomke op 31-08-2017 14:47:20 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173509394
Wat een blunder zeg! Die "aannemer" die dit gemaakt heeft mogen zouden ze in een inrichting moeten opsluiten.

Ik zou ze maar gewoon vervangen.
pi_173510729
Mocht je toch gaan opdikken (niet aan te raden), verlijmen met bruislijm en schroeven.

Hetgeen de aannemer voorstelt is echt te weinig. Als je gaat opdikken moet er een balk/plank tegenaan die dezelfde hoogte heeft. Het is namelijk de hoogte die de balk de meeste stijfheid geeft. Dit 'latje' zet geen zoden aan de dijk. Daarbij snap ik niet dat hij dit voorstelt als de electra toch weg gaat. Of hij heeft er geen zin in maar neem de klus dan niet aan.

Je kunt de balk ook laten zitten en er een balk tegenaan leggen. Gaat het trouwens om de zolder of de 1ste verdieping?

[ Bericht 36% gewijzigd door Knuppel1983 op 31-08-2017 20:59:19 ]
pi_173510960
Niet echt waardevolle toevoeging maar man man man...

Zie hierboven 2 posts.
Laat die handjes wapperen!
pi_173512167
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 20:50 schreef Knuppel1983 het volgende:
Mocht je toch gaan opdikken (niet aan te raden), verlijmen met bruislijm en schroeven.

Hetgeen de aannemer voorstelt is echt te weinig. Als je gaat opdikken moet er een balk/plank tegenaan die dezelfde hoogte heeft. Het is namelijk de hoogte die de balk de meeste stijfheid geeft. Dit 'latje' zet geen zoden aan de dijk. Daarbij snap ik niet dat hij dit voorstelt als de electra toch weg gaat. Of hij heeft er geen zin in maar neem de klus dan niet aan.

Je kunt de balk ook laten zitten en er een balk tegenaan leggen. Gaat het trouwens om de zolder of de 1ste verdieping?
Ik snap ook niet waarom zijn oplossing dit latje is, ik heb duidelijk aangegeven dat de elektra er allemaal uit gaat en dat nieuwe balken plaatsen dan de beste oplossing is, maar dat was allemaal niet nodig....

Dit is de vloer van de zolderverdieping.

Wat ik ook niet begrijp (niet te zien op de foto's)
De trap is nieuw er zat voorheen op een andere plek alleen een vlizotrap en daardoor zijn de oude vloerbalken ingekort om het trapgat te realiseren, maar deze ingekorte balken zijn dan weer niet verankerd aan de nieuwe balken. Ze leunen nu eigenlijk op de muur van de overloop eronder en zitten allleen vast in de muur aan de andere zijde.
Is het niet beter om deze balken ook gewoon te fixeren aan die balk die parallel langs het trapgat loopt?
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_173514755
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 21:22 schreef Fukushima het volgende:
Ze leunen nu eigenlijk op de muur van de overloop eronder en zitten allleen vast in de muur aan de andere zijde.
Is het niet beter om deze balken ook gewoon te fixeren aan die balk die parallel langs het trapgat loopt?
Ja tuulijk. Er hoort een extra balk te worden geplaats, loodrecht op de afgekorte balk en vastgemaakt aan de adjacente balken. Heet een raveling.

Vastmaken met balkschoenen:

Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173520602
Dat er 230v tussen de fase en je leidingen staat is juist veilig, dat betekend dat de buizen goed geaard zijn.

En jij bent er speciaal voor de Electra? ;)
  vrijdag 1 september 2017 @ 09:33:16 #21
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_173520692
Schop die aannemer zsm van je erf af.
And so is the past
pi_173521036
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 09:26 schreef Makrolon het volgende:
Dat er 230v tussen de fase en je leidingen staat is juist veilig, dat betekend dat de buizen goed geaard zijn.

En jij bent er speciaal voor de Electra? ;)
ja zo had ik er nog niet over nagedacht ;) ik kreeg juiste het idee dat de nul tegen het metaal aan lag ergens.
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_173522208
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 09:26 schreef Makrolon het volgende:
Dat er 230v tussen de fase en je leidingen staat is juist veilig, dat betekend dat de buizen goed geaard zijn.

En jij bent er speciaal voor de Electra? ;)
Wat een gelul.
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 09:51 schreef Fukushima het volgende:
ik kreeg juiste het idee dat de nul tegen het metaal aan lag ergens.
Dit is vermoedelijk ook het geval. Het is vrij gebruikelijk dat die oude meuk onder spanning staat, de katoenen isolatie heeft natuurlijk zijn beste tijd al lang gehad.
pi_173522841
Die metalen buizen werden vroeger geaard, uit veiligheid. Dus 230 V. betekent dat die aarde nog aanwezig is. Dat de nul er tegen aan komt, doet daat niets aan toe of af. Sterker nog: genoeg woningen waarin voor de woning, de aarde en de nul in één zijn: de PEN leiding.

Pas door te meggeren, kan je iets te weten komen over de toestand van de isolatie

Laat onverlet dat dit gewoon vervangen moet worden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173528652
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 11:42 schreef blomke het volgende:
Die metalen buizen werden vroeger geaard, uit veiligheid. Dus 230 V. betekent dat die aarde nog aanwezig is. Dat de nul er tegen aan komt, doet daat niets aan toe of af. Sterker nog: genoeg woningen waarin voor de woning, de aarde en de nul in één zijn: de PEN leiding.

Pas door te meggeren, kan je iets te weten komen over de toestand van de isolatie

Laat onverlet dat dit gewoon vervangen moet worden.
waar zou het circuit dan op aarde aangesloten zitten? in ieder geval niet in de meterkast.

De paar wcd's in de keuken welke aarde hebben zitten via een blanke aardekabel (die je op een CAP aansluit in je badkamer) vastgeniet op de kozijnen en verdwijnen de vloer in, maar hoe dat precies zit weet ik nog niet. Ik werk van boven naar beneden en kom er vanzelf aan toe.

in de meterkast is trouwens wel een normale aarde aanwezig, dus straks is alles netjes aangesloten volgens de huidige maatstaven. ik zal eens wat foto's online gooien vanavond van hoe nu de meuk zit aangesloten.

er is een ABB kast met ALS geplaatst maar deze wordt maar voor 1 groep toegepast de originele 2 groepen met katoen zitten er omheen (misschien tript die heel de tijd dan)
En dan heb ik niet nog over de wcd's met 2x blauw, lampen op 2x bruin of 1x katoen en 1x blauw.... }:|

de secutester erop aansluiten kan wel, maar daar word ik verdrietig van denk ik.
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_173530956
230V tussen fase en een ander geleidend materiaal is niet zo gek. Sterker nog: stalen buis is zoals gezegd meestal geaard. Daarnaast is waarschijnlijk ook ooit de stalen/koperen waterleiding geaard.

Ergens zal er dus een verbinding zijn tussen de elektriciteitsbuizen en de waterleiding. Daarmee heb je genoeg geleiding richting aarde om 230V te meten, ook wanneer de installatie niet is aangesloten op een aardpen die diep genoeg de grond in gaat.

Neemt niet weg dat stalen elektrapijp en katoenen isolatie anno 2017 echt niet meer kan.

Tot zover de oude elektrische installatie.

Wat ook echt niet kan, is hoe die balken bewerkt zijn én hoe de aannemer dat denkt te 'herstellen'.

Als je nu een osb-plaat over de balken heen legt en er met 2 volwassenen op gaat springen, eindig je vrijwel zeker een verdieping lager.

Met een klein balkje er tegenaan ga je dat niet herstellen.
Er is maar 1 serieuze oplossing om de huidige balken hun oorspronkelijke sterkte terug te geven: over (bijna) de hele lengte er een aan weerszijden een plank/balk tegenaan schroeven én lijmen met bruislijm (dit het opknappen). Die planken moeten dezelfde hoogte hebben als de oorspronkelijke balk en samen dezelfde dikte hebben als de balk.

Aan materiaal is dat duurder dan gewoon nieuwe balken van de juiste afmetingen aanbrengen. Het enige voordeel is dat voor het opklampen je de opleggingen van de (huidige) balken met rust kan laten. Opnieuw balken opleggen kan lastig en tijdrovend zijn.
pi_173531164
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 17:06 schreef Fukushima het volgende:

waar zou het circuit dan op aarde aangesloten zitten? in ieder geval niet in de meterkast.

in de meterkast is trouwens wel een normale aarde aanwezig, dus straks is alles netjes aangesloten volgens de huidige maatstaven. ik zal eens wat foto's online gooien vanavond van hoe nu de meuk zit aangesloten.
Deze contradictio mag je me eens uitleggen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173531169
Natuurkundig klopt de oplossing van de aannemer wel. Als hij onderin een verbinding maakt, is de hoogte weer gelijk. Het is ook niet zo dat hij er een meter uit heeft gezaagd.

Anders zou je ook geen gat in een balk kunnen boren.

Neem raatliggers van staal. Die halen het uit de hoogte niet uit doorlopend vol materiaal.
pi_173531211
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 19:46 schreef blomke het volgende:

[..]

Deze contradictio mag je me eens uitleggen.
Hoe moet hij dat weten. Als er vroeger geaard was via de waterleiding en dat dat kunststof is geworden heeft de netbeheerder een aardpen moeten slaan. Als dat halfbakken opgepakt wordt gaat ts dat nu oplossen naar alle waarschijnlijkheid.

Zomaar een mogelijkheid.
pi_173531249
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 19:46 schreef tiho1 het volgende:
Natuurkundig klopt de oplossing van de aannemer wel. Als hij onderin een verbinding maakt, is de hoogte weer gelijk. Het is ook niet zo dat hij er een meter uit heeft gezaagd.

Anders zou je ook geen gat in een balk kunnen boren.

Neem raatliggers van staal. Die halen het uit de hoogte niet uit doorlopend vol materiaal.
Nee, absoluut nee. Onderin wordt een balk op trek belast opvullen en er een latje overheen zetten helpt daarom nauwelijks de balk versterken. Het blokje wat het gat opvult, doet helemaal NIETS. Het latje er langs doet wel wat, maar maakt het niet ineens weer een sterke balk.

Wat die stalen profielen betreft heb je wel gelijk. Daarom leert een elektricien of loodgieter als het goed is ook dat hij een gat moet boren in het midden van de balkhoogte. En als het even kan zo dicht mogelijk bij de oplegging. Dichtbij de oplegging, in het midden van de balkhoogte zijn de krachten in de balk minimaal, dus als je daar een gat boort, wordt de balk maar een heel klein beetje verzwakt.
pi_173531298
De aannemer wil er geen blokje tussen maken en ook geen latje erlangs doen. Lees even terug
pi_173531329
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2017 19:52 schreef Ivo1985 het volgende:

Het latje er langs doet wel wat, maar maakt het niet ineens weer een sterke balk.
Klopt. De draagkracht is dacht ik evenredig met de balkdikte vandaar dat men liever een hoge(re) dan een dik(kere) balk toepast voor meer draagkracht.

Ik had berekend dat er nog maar 5% van de draagkracht over was, na de actie van deze professionele aannemer. Je zou dus een 20 x dikkere balk er tegenaan moeten monteren. Ondoenlijk. Gewoon vervangen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173531369
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 19:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Klopt. De draagkracht is dacht ik evenredig met de balkdikte vandaar dat men liever een hoge(re) dan een dik(kere) balk toepast voor meer draagkracht.

Ik had berekend dat er nog maar 5% van de draagkracht over was, na de actie van deze professionele aannemer. Je zou dus een 20 x dikkere balk er tegenaan moeten monteren. Ondoenlijk. Gewoon vervangen.
dus nog een laag vloer erop zou ook goed zijn. Serieus.
pi_173531448
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 19:46 schreef blomke het volgende:

[..]

Deze contradictio mag je me eens uitleggen.
De metalen leidingen zijn niet op de aardrail aangesloten in de nieuwe meterkast.

Dus indien het leidingnet echt geaard is heb ik of aarde via een waterleiding of het is gekoppeld aan één van die blanke aardleidingen die ik tegengekomen ben op de begane grond.

De aardrail gaat met een blanke leiding de grond in, waarschijnlijk gewoon een TT net.
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_173532481
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 19:56 schreef tiho1 het volgende:
De aannemer wil er geen blokje tussen maken en ook geen latje erlangs doen. Lees even terug
Met een paar schroeven een 2 bij 3-tje er tegenaan zetten noem ik een 'latje'. Gewoon zwaar ondermaats in deze situatie.
pi_173537011
Ik zou bouw en woningtoezicht eens langs laten komen om de boel in ogenschouw te nemen. Laat die maar bepalen hoe dit veilig hersteld moet worden...
pi_173538384
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 01:29 schreef FFnog het volgende:
Ik zou bouw en woningtoezicht eens langs laten komen om de boel in ogenschouw te nemen. Laat die maar bepalen hoe dit veilig hersteld moet worden...
Hele goede. Dit zijn ingrijpende werkzaamheden aan de draagconstructie van de vloer, dus vermoedelijk vergunningplichtig en dan moet de aannemer dus ook een constructieberekening op tafel leggen (en zich daar aan houden, wat met deze inkepingen niet gedaan is als er gerekend is met de balkmaat van de vloerbalken die er nu liggen). Een elektrapijpje of waterleiding die netjes midden door een balk gaat, zal geen enkele toezichthouder moeite mee hebben. Maar dit prutswerk vraagt om herberekening van de constructie om de juiste oplossing te bepalen.

Je kan de gemeente natuurlijk gemakkelijk per mail inlichten met de foto's in de bijlage.
pi_173541527
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 21:02 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Met een paar schroeven een 2 bij 3-tje er tegenaan zetten noem ik een 'latje'. Gewoon zwaar ondermaats in deze situatie.
Nettoresultaat zal een gaatje van 30 mm worden midden in de balk. Waarbij er 50 cm om het sleufje van 20 mm een balk van 47 bij 75 mm tegen de balk zit. Als dit verlijmt wordt kan ik daar prima mee leven.
pi_173550635
Nee, nee, en nog eens nee...
pi_173550990
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 21:04 schreef Knuppel1983 het volgende:
Nee, nee, en nog eens nee...
Dit. Absoluut.

Ik hoop dat Tiho geen aannemer/timmerman/klusjesman is, want zulk soort oplossingen zijn simpelweg onacceptabel en in sommige gevallen levensgevaarlijk.

Het zal in dit geval niet meteen instorten als je er overheen loopt, maar het is simpelweg niet even sterk en voldoet waarschijnlijk bij lange na niet aan de gestelde eisen voor sterkte en doorbuiging.
pi_173555077
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2017 21:20 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dit. Absoluut.

Ik hoop dat Tiho geen aannemer/timmerman/klusjesman is, want zulk soort oplossingen zijn simpelweg onacceptabel en in sommige gevallen levensgevaarlijk.

Het zal in dit geval niet meteen instorten als je er overheen loopt, maar het is simpelweg niet even sterk en voldoet waarschijnlijk bij lange na niet aan de gestelde eisen voor sterkte en doorbuiging.
Gelukkig voor jou niet nee.

Maar zou je kunnen onderbouwen wat je stelt. Hoe gaat de balk extra doorbuigen als de extra balk erop zit.
pi_173556485
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 01:21 schreef tiho1 het volgende:

[..]

Gelukkig voor jou niet nee.

Maar zou je kunnen onderbouwen wat je stelt. Hoe gaat de balk extra doorbuigen als de extra balk erop zit.
Als dikke balk van bovenafbelast wordt, zal dat panlatje van 1 meter knappen als een twijgje. Het is namelijk niet alleen het middelste stuk dat hij moet opvangen, maar de krachten van de gehele balk die doorbuigt. Daarnaast zou het opklampen met eenzelfde dikte nog niet voldoende zijn, want de aannemer wil maar 1 meter lengte gebruiken.

Hoe langer de verlijmde balk, hoe meer de krachten worden verdeeld, en hoe lager de kans dat de lijm en schroeven los komen.

Vergeet ook niet dat die raveling ervoor zorgt dat 2 balken het gewicht van de hele rij bij de trap dragen. Eigenlijk moesten die 2 balken al zwaarder zijn uitgevoerd.
pi_173556557
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 01:21 schreef tiho1 het volgende:

[..]

Gelukkig voor jou niet nee.

Maar zou je kunnen onderbouwen wat je stelt. Hoe gaat de balk extra doorbuigen als de extra balk erop zit.
Zie hierboven. Daarbij is het omgekeerde wereld dat je vraagt om te bewijzen dat dit niet voldoende is. Als je in de bouw afwijkt van wat oorspronkelijk afgesproken is, is degene die 'afwijkt' degene die moet bewijzen dat het minstens net zo goed is als het oorspronkelijke voorstel (balk uit 1 geheel).

Ik heb zeer sterk het vermoeden dat deze 'aannemer' geen constructeur in dienst heeft en te beroerd is om er eentje in te huren.
pi_173637174
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2017 08:44 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Zie hierboven. Daarbij is het omgekeerde wereld dat je vraagt om te bewijzen dat dit niet voldoende is. Als je in de bouw afwijkt van wat oorspronkelijk afgesproken is, is degene die 'afwijkt' degene die moet bewijzen dat het minstens net zo goed is als het oorspronkelijke voorstel (balk uit 1 geheel).

Ik heb zeer sterk het vermoeden dat deze 'aannemer' geen constructeur in dienst heeft en te beroerd is om er eentje in te huren.

dat denk ik dus ook, de opmerking: "dat 2/3tje aan de onderkant voorkomt dat de balk niet doorbuigt en dat zal vast wel voldoende zijn" .

Maar ik heb toch de eigenaar laten aandringen op vervangen van de balken en ze zijn overstag gegaan. Er worden nieuwe balken met dezelfde afmetingen geplaatst, deze komen naast de bestaande balken in schoenen en worden vastgemaakt aan de huidige balken met slotbouten en constructielijm.

voor de liefhebber hieronder nog wat foto's van hoe fijn alles aangesloten zat/zit en het begin van de nieuwe installatie op zolder.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_173637849
holy shit.

alles eruit en opnieuw beginnen.
pi_173649942
Die keramische lasdoppen zijn uit hetzelfde tijdperk als het katoenen draad. Dus zegmaar van voor 1950. Bij ons op de zaak liggen er ook nog wel wat in de vitrine met antiek. Naast onder andere een groepenkast met marmer achterplaat.

Heel af en toe kom je dat antieke spul nog wel tegen in woningen. Maar hoe er in deze woning nieuw spul aan vast geknutseld is, is simpelweg beneden alle peil.
  Moderator vrijdag 8 september 2017 @ 06:20:19 #47
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_173651448
Tjezus, wat een bende van een installatie. Altijd leuk ook van die aannemers die ook half op de stoel van een electromonteur gaan zitten. Maar eigenlijk niet weten wat ze doen of waar ze over spreken.

Goede zaak dat de balken helemaal vervangen worden !
pi_173651510
Het museum zal dankbaar zijn met je donatie, en die aannemer moeten ze gelijk opsluiten.
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')