abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_173455688
In woorden als knife, knight, knot, known en een hele waslijst.

Dat ze ooit gedropt zijn is een feit en dat het vermoedelijk ooit gedaan is om het wat 'gladder' en minder knauwend te laten klinken, daar kan ik ook nog wel inkomen.

Een stukje historische Germaanse context:

Etymology
In Old English, ⟨k⟩ and ⟨g⟩ were not silent in these words. Cognates in other Germanic languages show that the ⟨k⟩ was probably a voiceless velar plosive in Proto-Germanic (compare German Knecht to knight, Knoten to knot, etc. where the initial ⟨k⟩ is not silent); likewise, ⟨g⟩ was probably a voiced velar plosive (compare German Gnom to gnome, Gneis to gneiss, etc. where the initial ⟨g⟩ is not silent).

before 1100; Middle English knif, Old English cnīf; cognate with Dutch knijf, German Kneif, Old Norse knīfr


In het Nederlands: knijf

[Vergeten woorden] (m.-o. knijven) 1) mes
2) knipmes [= Gronings knief, knieft, Fries kniif, Engels knife, Noors kniv, IJslands hnífur]
Gevonden op http://taaldacht.nl/vergeten-woorden.

Je vindt het woord tegenwoordig eigenlijk alleen nog terug in Nederlandse namen.

De uitspraak schijnt in het Engels dan weer meer als het Fries kniif geweest te zijn of kniife. maar ok, tot zover wil ik niet gaan.

Terug naar de stille medeklinkers en met name de K.. hier heb ik wel wat vragen over.

Wat ik me b.v. afvraag is

- op welk punt in de tijd vond de transitie plaats?
- was het een directe opgelegde hervorming of meer iets dat natuurlijk ontstond?
- Waarom was dat 'knauwen' in het Engels zo'n probleem en heeft men in Nederland 'm er eigenlijk nooit uitgebonjourd?
- zijn er nog dialecten in het Engels die de k erin laten zitten?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')