abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_173400926
hallo ik wil het horizontale deel van mijn boeideel vervangen. hiervoor heb ik 15mm hardhouten multiplex stroken gekocht. (alle lagen hardhout).

deze kunnen ws het beste rondom in de lak. aan de boven en zijkanten zie je het nooit meer komt ook geen regen op ed. zou hier grondverf voldoende kunnen zijn? of beschermd dat niet tegen vocht.

ik heb nl nog een klein beetje van de buitenlak en denk niet dat met beide kanten gaat lukken. en ik wil door kunnen werken aan de schuur waar deze laten in komen (vocht is daardoor nog meet beperkt).
pi_173401135
Zonde van je tijd, gaat niets worden zo.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_173401347
Tja ongelijke vochthuishouding zorgt voor werking...
Laat die handjes wapperen!
pi_173401568
wat bedoelen jullie. ik begrijp igv dat het aan beide zijde gelakt moet worden?
pi_173401806
Je had beter voorgegronde multiplex kunnen kopen, had je alleen de zaagkanten hoeven behandelen
pi_173401828
En om je vraag te beantwoorden, ik zou t wel aandurven om het 2 keer te gronden en alleen de natte kant af te lakken. Als je vuren hout droog onder een dak overstek verwerkt gaat t ook onbehandeld jaren mee. Dit is hardhout, en je grond t ook nog.
pi_173401954
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 12:04 schreef Makrolon het volgende:
En om je vraag te beantwoorden, ik zou t wel aandurven om het 2 keer te gronden en alleen de natte kant af te lakken. Als je vuren hout droog onder een dak overstek verwerkt gaat t ook onbehandeld jaren mee. Dit is hardhout, en je grond t ook nog.
Werkt prima, zou niet weten waarom het vurenhout onder de dakoverstek wat aan 1 zijde gegrond/ afgelakt was en er 80 jaar zat beter zou zijn dan de stroken mulriplex.
Ik doe niet anders dan rondom in de grond, plaatsen en dan aflakken.
pi_173402090
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 12:02 schreef Makrolon het volgende:
Je had beter voorgegronde multiplex kunnen kopen, had je alleen de zaagkanten hoeven behandelen
dat was een kosten overweging. de houthandelaar verkoopt hier stroken multiplex dus nu kon ik 2 stroken kopen voor 10 euro. ipv een hele plaat van 50+ euro. ik had ze alleen toch gisteren moeten afkorten en gronden.
pi_173402162
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 12:14 schreef Vinz0r het volgende:

[..]

Werkt prima, zou niet weten waarom het vurenhout onder de dakoverstek wat aan 1 zijde gegrond/ afgelakt was en er 80 jaar zat beter zou zijn dan de stroken mulriplex.

80 jaar geleden was het hout beter en multiplex gaat inwateren op de kopse kanten zelfs garantieplaat wordt bijna nooit zo oud.
pi_173402243
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 12:28 schreef machtpen het volgende:

[..]

80 jaar geleden was het hout beter en multiplex gaat inwateren op de kopse kanten zelfs garantieplaat wordt bijna nooit zo oud.
Eens, maar waaorm word n kozijnen, los van het feit dat ze in HSB/metselwerk geplaatst worden ook enkel gegrond?
Hier heb je ook te maken met kopse kanten, en compriband is niet altijd toereikend.
pi_173402294
Er zijn ook heel veel kozijnen die gaan rotten.

Hier staan de kozijnen helemaal in de epoxy en die gaan nooit meer rotten.
pi_173403461
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 12:40 schreef machtpen het volgende:
Er zijn ook heel veel kozijnen die gaan rotten.

Hier staan de kozijnen helemaal in de epoxy en die gaan nooit meer rotten.
gaan zo in de lak. ik doe de boven en zijkanten gewoon met de donkergroene lak.

maar kozijnen zijn meestal wel plekken die nat worden. niet een onder lat van een boeideel dat in de schuur komt te zitten.
pi_173403656
De kopse kanten kun je het beste behandelen met een sealer. Daarna alles 2 keer gronden en de delen die bloot staan aan het weer aflakken.
pi_173405365
De sealers die in de bouw worden gebruikt hebben maar een levensduur van 10-15 jaar, daarna breken ze af en sealen ze niet meer. Als je goed wil sealen gebruik dan epoxy.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')