abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 22 september 2018 @ 12:22:14 #151
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_182063517
Dan maar weer eens die 50-500 en waar je zo'n ding eigenlijk voor wilt gebruiken.
Al is ie ook voor libellen en vlinders boven verwachting leuk

Een nieuwe supertele in de collectie houdt meestal in dat je weer die leercurve door mag. Al is ie ongeveer zo groot als mijn 150-600 Tamron en maar drie centimeter korter, in het gebruik voelt ie echt totaal anders aan en dus is het weer een kwestie van veel fotograferen.

De leercurve lijkt enigszins te worden beïnvloed door de K20 die niet echt geweldig met de grote zoemtoeter samen wil werken. Beetje hetzelfde gevoel als met de EOS30 en de 150-600 die elkaar ook niet echt leken te begrijpen. Alles werkt wel, het werkt zelfs snel maar het werkt niet optimaal en anders dan bij de EOS waar ik het met een nieuwe camera allemaal wist op te lossen ga ik met deze eens proberen hoe ver ik toch met good-old K20 kom.

Wat goed gaat: De handligging van het geheel is waanzinnig goed. Qua afmeting en gewicht lijken de logge Pentax en de logge Sigma voor elkaar gemaakt
Wat ook best goed gaat is de snelheid van de AF, die is maar een fractie trager dan die van de veel recentere Tamron 150-600.
Het probleem ligt bij diezelfde AF. De lens bepaalt de snelheid, de camera bepaalt de richting en dat doet de K20 nogal eens totaal verkeerd. Soms stuurt ie de lens linksom waar het rechtsom had gemoeten.
Ook nog even uitzoeken is de beste instelling van de stabilisatoren van zowel camera als lens.

Kun je met zo'n combinatie dan plaatjes maken :?

Nou, eh....Ja dus :Y

Waterhoentje op het Oostvaardersveld

Gallinula chloropus by Ouwesok, on Flickr

Gallinula chloropus by Ouwesok, on Flickr

Gallinula chloropus by Ouwesok, on Flickr

Vooral bij vliegende vogels is het zaak om nog beter met die AF te leren omgaan, er zit meer in de combinatie dan dat ik er momenteel uit haal.

Aanstormende zwanen op Oostvaardersveld. Vier schoten waarvan er twee 'toonbaar' zijn maar ook niet meer dan dat
Cygnus olor by Ouwesok, on Flickr

Cygnus olor by Ouwesok, on Flickr

toegegeven, met een oude stijl AF-tele als een Sigma 5.6/400 had ik waarschijnlijk geen enkel schot gehad, met een MF met wat geluk ééntje

Op wat afstand tegen blauwe lucht is het gewoon gelijk raak
Anser anser by Ouwesok, on Flickr

En aan de grond kan ik ze helemaal hebben :7
Anser anser by Ouwesok, on Flickr

Zeer binnenkort meer
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 22 september 2018 @ 15:57:56 #152
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_182065967
Mooi gespot, die uilen op de vorige pagina. Machtige beesten _O_ . Ik heb ooit (in het donker) mogen aanschouwen hoe een stel jonge bosuilen gevoerd werd.

Afgelopen januari in een boom geklommen en een tijd blijven zitten (dat doe ik normaal niet zo vaak) om zo'n rare mus op de plaat te krijgen (nog best lastig :') ):

Huilen dan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 22 september 2018 @ 22:54:28 #153
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_182072722
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 september 2018 15:57 schreef Isdatzo het volgende:
Mooi gespot, die uilen op de vorige pagina. Machtige beesten _O_ . Ik heb ooit (in het donker) mogen aanschouwen hoe een stel jonge bosuilen gevoerd werd.

Afgelopen januari in een boom geklommen en een tijd blijven zitten (dat doe ik normaal niet zo vaak) om zo'n rare mus op de plaat te krijgen (nog best lastig :') ):

[ afbeelding ]
Fraai vogeltje, waard om voor in een boom te klimmen. :Y

Een staartmees in de Oostvaardersplassen. Lastig want ze zitten zelden een volle seconde stil.

Aegithalos caudatus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 24 september 2018 @ 17:16:26 #154
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_182106981
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 22:54 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Fraai vogeltje, waard om voor in een boom te klimmen. :Y

Een staartmees in de Oostvaardersplassen. Lastig want ze zitten zelden een volle seconde stil.

[ link | afbeelding ]Aegithalos caudatus by Ouwesok, on Flickr
Gelukkig komt een staartmees nooit alleen :P . Zo'n groep ziet er altijd zo gezellig uit.

Deze jongens zijn vaak wat rustiger:

Huilen dan.
  maandag 24 september 2018 @ 17:19:06 #155
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_182107039
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 september 2018 15:57 schreef Isdatzo het volgende:
Mooi gespot, die uilen op de vorige pagina. Machtige beesten _O_ . Ik heb ooit (in het donker) mogen aanschouwen hoe een stel jonge bosuilen gevoerd werd.

Afgelopen januari in een boom geklommen en een tijd blijven zitten (dat doe ik normaal niet zo vaak) om zo'n rare mus op de plaat te krijgen (nog best lastig :') ):

[ afbeelding ]
Mooi hoor, die commitment ook dat je in een boom gaat wachten _O_
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_182138534
Een week geleden fotografeerde ik dit vogeltje (in de buurt van vogelkijkhut de Schammer te Leusden). De foto is verre van optimaal, want het beestje zat erg ver weg, maarrr...

heeft iemand toch enig idee wat voor een vogel dit is?




en nog even alleen het vogeltje, dat scheelt iedereen een hoop rondscrollen, lol



[ Bericht 22% gewijzigd door realAIVD op 26-09-2018 09:29:56 ]
  woensdag 26 september 2018 @ 10:28:44 #157
446288 AQUILA.
Arbiter elegantiarum
pi_182139834
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 09:01 schreef realAIVD het volgende:
Een week geleden fotografeerde ik dit vogeltje (in de buurt van vogelkijkhut de Schammer te Leusden). De foto is verre van optimaal, want het beestje zat erg ver weg, maarrr...

heeft iemand toch enig idee wat voor een vogel dit is?

[ afbeelding ]


en nog even alleen het vogeltje, dat scheelt iedereen een hoop rondscrollen, lol

[ afbeelding ]
Volgens mij een Grauwe Vliegenvanger:

https://www.vogelbescherm(...)grauwe-vliegenvanger
''Aquila non capit muscas.''
pi_182140004
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 10:28 schreef AQUILA. het volgende:

[..]

Volgens mij een Grauwe Vliegenvanger:

https://www.vogelbescherm(...)grauwe-vliegenvanger
Oh wow, ik denk dat je gelijk hebt!
Dat snaveltje en de tekening kloppen en ook het uitkijkpunt waar hij zat om te jagen,

hartelijk dank!!
  zaterdag 29 september 2018 @ 13:26:24 #159
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_182203803
Leuke vangst, zo'n grauwe vliegenvanger!

Huilen dan.
pi_182208794
Niks speciaals:


Een reiger met de Canon EOS 7D + Sigma 1.4 teleconverter + Sigma 150mm macro die 210mm wordt en dus nog in te zetten is als telelens door de cropfactor van 1.6.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 4 oktober 2018 @ 23:54:21 #161
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_182326496
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2018 19:03 schreef Blue_Stormer het volgende:
Niks speciaals:

[ afbeelding ]
Een reiger met de Canon EOS 7D + Sigma 1.4 teleconverter + Sigma 150mm macro die 210mm wordt en dus nog in te zetten is als telelens door de cropfactor van 1.6.
Netjus, en eigenlijk zijn alle beesten best wel speciaal.

Mijn testreiger in Natuurpark Lelystad poseerde weer even toen ik na een firmware update een paar schoten met de K20 en de 50-500mm

Ardea Cinerea by Ouwesok, on Flickr

De firmware update had best wel effect. AF werd iets efficienter en trefzekerder en de stabilisator knapte er van op en de K20 heeft nu minder de neiging geheugenkaartjes te corrumperen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_182340909
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 09:58 schreef ToT het volgende:
Middagje Ameland. :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat heb je gedaan om die veren doorzichtig te laten zijn? Was de oorspronkelijke foto veel donkerder?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 5 oktober 2018 @ 21:36:24 #163
74056 crew  ToT
pi_182342556
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 20:18 schreef Vervangbaar het volgende:

[..]

Wat heb je gedaan om die veren doorzichtig te laten zijn? Was de oorspronkelijke foto veel donkerder?
Lokaal contrast een beetje opgeschroefd. :) En nee, dat valt best wel mee. :) Wel ietsjes, maar niet veel.
pi_182343367
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 21:36 schreef ToT het volgende:

[..]

Lokaal contrast een beetje opgeschroefd. :) En nee, dat valt best wel mee. :) Wel ietsjes, maar niet veel.
Heel fraai in ieder geval. Een aantal jaren terug met een Nikon 50 1.8 uit 1976 een meevliegende zeevogel erop gezet. Die oude lenzen kunnen echt zo mooi scherp zijn!
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:14:31 #165
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_182343442
Huilen dan.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:20:24 #166
74056 crew  ToT
pi_182343576
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 22:11 schreef Vervangbaar het volgende:

[..]

Heel fraai in ieder geval. Een aantal jaren terug met een Nikon 50 1.8 uit 1976 een meevliegende zeevogel erop gezet. Die oude lenzen kunnen echt zo mooi scherp zijn!
Okee dan! ^O^

Ja ik heb ook nog een aantal flink oude lenzen. Ik doe er eigenlijk helemaal niks mee. Misschien toch maar een keertje wat mee uitproberen. :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 6 oktober 2018 @ 21:57:28 #167
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_182358408
Vandaag even deel 2 van de check van de nieuwe firmware van de Pentax K20. De camera lijkt aan een tweede jeugd bezig, zo ongeveer alles werkt ineens stukken beter dan het al deed
De K20 is inmiddels qua concept zo'n tien jaar oud, mijn exemplaar heb ik inmiddels zeven jaar en hij doet nog heel lekker mee

Een torenvalkje zit op een verkeersbord. Ik doe op afstand eerst eens een safety-shot om in elk geval íets te hebben. Ze kunnen immers vliegen.
Falco tinnunculus by Ouwesok, on Flickr

Deze maakt geen gebruik van zijn ontsnappingsrecht en dus sluip ik dichter bij richting een auto waarachter ik me kan verschansen. Onderweg nog snel een keer mocht ie op de volgende meter wegvliegen
Falco tinnunculus by Ouwesok, on Flickr

Verschansauto bereikt, valk zit er nog want lijkt een prooi in het vizier te hebben, kijkt aandachtig de verkeerde kant op en scant zo af en toe een keer de omgeving. En dan moet je toeslaan
Falco tinnunculus by Ouwesok, on Flickr

Falco tinnunculus by Ouwesok, on Flickr

Na een paar pogingen vliegt ie op en vangt dertig meter verder een muis maar ging daarmee zo ongelukkig zitten dat ik er niets mee kon.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:15:02 #168
78918 SeLang
Black swans matter
pi_182358792


Deze niet erg goede foto van een Common Black Hawk nam ik op 12 mei in Californië toen ik de Pacific Crest Trail aan het lopen was. Ik wist aanvankelijk niet wat het was, Common Black Hawks komen normaal niet voor in Californië.

Gisteren is deze foto geaccepteerd als pas de derde (!) confirmed record van een Common Black Hawk in San Bernardino County en de twaalfde -EVER!- in de hele staat Californië. Mega rarity :7
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:23:58 #169
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_182358981
Zo common is 'ie dus niet.
Huilen dan.
  zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:26:09 #170
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_182359022
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2018 21:57 schreef Ouwesok het volgende:
Vandaag even deel 2 van de check van de nieuwe firmware van de Pentax K20. De camera lijkt aan een tweede jeugd bezig, zo ongeveer alles werkt ineens stukken beter dan het al deed
De K20 is inmiddels qua concept zo'n tien jaar oud, mijn exemplaar heb ik inmiddels zeven jaar en hij doet nog heel lekker mee

Een torenvalkje zit op een verkeersbord. Ik doe op afstand eerst eens een safety-shot om in elk geval íets te hebben. Ze kunnen immers vliegen.
[ link | afbeelding ]Falco tinnunculus by Ouwesok, on Flickr

Deze maakt geen gebruik van zijn ontsnappingsrecht en dus sluip ik dichter bij richting een auto waarachter ik me kan verschansen. Onderweg nog snel een keer mocht ie op de volgende meter wegvliegen
[ link | afbeelding ]Falco tinnunculus by Ouwesok, on Flickr

Verschansauto bereikt, valk zit er nog want lijkt een prooi in het vizier te hebben, kijkt aandachtig de verkeerde kant op en scant zo af en toe een keer de omgeving. En dan moet je toeslaan
[ link | afbeelding ]Falco tinnunculus by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Falco tinnunculus by Ouwesok, on Flickr

Na een paar pogingen vliegt ie op en vangt dertig meter verder een muis maar ging daarmee zo ongelukkig zitten dat ik er niets mee kon.
Blijven prachtige beesten O+ .. jammer van het lelijke bord waar 'ie op zit.
Huilen dan.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 7 oktober 2018 @ 14:38:50 #171
78918 SeLang
Black swans matter
pi_182370693
quote:
9s.gif Op zaterdag 6 oktober 2018 22:23 schreef Isdatzo het volgende:
Zo common is 'ie dus niet.
Common in Mexico, Costa Rica etc en ik heb er ook eentje gezien in Arizona. Maar mega zeldzaam in Californië.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 8 oktober 2018 @ 00:38:34 #172
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_182382570
Volwassen fuut
Podiceps cristatus by Ouwesok, on Flickr

Bijna volwassen fuut. De laatste streepjes van de pyama zijn nog net zichtbaar.
Podiceps cristatus by Ouwesok, on Flickr

Hoewel het jong al voorzichtig wat begint te duiken regelt de ouder nog steeds het eten
Podiceps cristatus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:52:19 #173
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_182420902
Slobeend. Beestje heeft kennelijk vooraan gestaan toen de snavels uitgedeeld werden.

Anas clypeata by Ouwesok, on Flickr

Anas clypeata by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 10 oktober 2018 @ 19:38:58 #174
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_182437888
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:52 schreef Ouwesok het volgende:
Slobeend. Beestje heeft kennelijk vooraan gestaan toen de snavels uitgedeeld werden.

_O-

Mooie foto's Ouwesok!

Die torenvalk ook O+
With the stars as her umbrella
  woensdag 10 oktober 2018 @ 19:40:20 #175
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_182437930
quote:
6s.gif Op zaterdag 6 oktober 2018 22:15 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

Deze niet erg goede foto van een Common Black Hawk nam ik op 12 mei in Californië toen ik de Pacific Crest Trail aan het lopen was. Ik wist aanvankelijk niet wat het was, Common Black Hawks komen normaal niet voor in Californië.

Gisteren is deze foto geaccepteerd als pas de derde (!) confirmed record van een Common Black Hawk in San Bernardino County en de twaalfde -EVER!- in de hele staat Californië. Mega rarity :7
Wauw! :D
En ik maar trots zijn op de zeearend die ik zag in Flevoland :')

En wat een megabeest trouwens :o
With the stars as her umbrella
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')